2018-01-20, 19:47
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är omöjligt att ha koll på allt Jordan säger utan att ha tillgång till samma utbildning.

Det här är så tröttsamt, folk tror numera att koll är att langa fram en studie som stöder en åsikt. Jordans utbildningar är baserad på hundratusentals studier. Han använder välkända begrepp, som alla insatta känner igne.

Poängen med det han sade var att människor som är balanserade har högre status än obalanserade. Jag citerar mig själv

Feminister skyller allt på patriarkatet, men feminister är obalanserade kvinnor, och de "hurdles" som feministerna tror sig behöva övervinna är i första hand deras egna känslor. Så länge de är känslostyrda våp eller bitches så kommer ingen ta dem på allvar.

Feminismens sätt att argumentara, och hur det går när det möter vetenskap.

Se ovan. nice try att obstruera diskussion. Empathizer månne?

Citat:
Han är ju psykolog, det är ju utifrån vetenskapen psykologi han uttalar sig. Psykologi idag är inte Freud, det är ett brett ämne som går in på detaljnivå, på fysiologisk nivå, hur ser hjärnan ut? Psykologi idag mäter fenomen, systematiskt, vetenskapligt ett i taget. Därför har han kunskapen att dekonstruera den här kvinnans påståenden. De termer han använder är vetenskapliga psykologiska begrepp.
Han säger han är noga med orden, han har hur mycket som helst som backar upp hans påståenden i och med att han använder vetenskapliga begrepp.

Exakt alla beundrar honom för att han kan reglera sin känslor, han har hög status. Han säger ju också att det är jobbigt att vara utsatt för hennes kränkningar - det är då hon fattar att hon inte alltid är ett offer.

Man måste sätta upp en spegel know and then.

Det är postmodernismen som du och jag måste bemöta varje dag.

Haha nej det gör hon inte.
citerar mig själv.

Hon har inte självinsikt, utom just den stunden han satte dit henne. Det var inte det att poletten ramlade ned, det var hennes självbild som fick sig en törn.

Det är väl inte det han säger, han säger att människor som kan reglera sitt humör, får högre status.

Om Gertrud skulle säga det i klarspråk så menar han, om kärringar slutade gnälla och vara hysteriska så skulle ni få mycket mer framgång. Assertiveness som han pratar om tidigare hänger ju också ihop med detta. Det är bara balanserade människor som är assertive. Hennes försök är ju bara bitchighet.

Det är inte det att hon fel"tolkar" honom. Hon har en underutvecklad systemizing förmåga. Hon klarar inte av att strukturera upp sitt tänkande så det blir klart definierat och stringent. Hon styrs av sina känslor och associationer

Det är därför feminister som Merapi alltid landar i könsstympning i Afrika. Kvinnor är offer, och hon drar bara offerkort som "bevis" på att det hon "känner" är rätt.

Alltså det är totalt skrämmande att såhär kognitivt undermåliga människor fått inflytande. Jag pratar inte om Merapi utan om feminismens idéer. Vår regering är ju en feministisk regering.

Mig själv igen - jag är lat.

Hela feminismens retorik går ut på att kvinnor är offer, de har flyttat fram sina positioner på grund av mäns goda vilja. Men också för att de lyckats kastrera svenska män. Så nästan ingen säger ifrån.

Ifrån sitt känslomässiga omogna svart/vita perspektiv så tror de att orsaken till att de inte kommer fram, beror på kön, men sanningen är att de kommer inte fram för att de är omogna barnungar som inte kan tänka. Man har ingen respekt för svagbegåvade, tyvärr.
Och tillbaka till hummern, man har ingen respekt för labila människor alls.

Gjorde en archive på den här sidan då feministerna kommer att försöka tysta debatten och få bort tråden, eller mina och andras inlägg som framställer dem i dålig dager.

Jävligt bra skrivet.
Citera
2018-01-20, 20:14
Medlem
Nicke08s avatar
Jordan låter sig inte luras av den typiske kvinnliga journalisten.

Synd att det inte finns en enda man av hans kaliber i Sverige.

Undrar hur många kvinnor som har förmågan att se att Jordan blott vilar på fakta?

Ens en enda?
Citera
2018-01-20, 20:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Jordan låter sig inte luras av den typiske kvinnliga journalisten.

Synd att det inte finns en enda man av hans kaliber i Sverige.

Undrar hur många kvinnor som har förmågan att se att Jordan blott vilar på fakta?

Ens en enda?

Eh hur tänkte du nu?

Alla kvinnor om läste på en avancerad nivå på universitetet förstår vad Jordan säger. Men de gör sin grej. Man kan skylla både på oss och att män släppt fram labila kvinnor som journalisten här alldeles för långt.
Citera
2018-01-20, 20:20
Medlem
Cyprezs avatar
Det är dock viktigt att komma ihåg att människor lyssnar till vad de vill höra av Jordan Peterson och ignorerar resten som säger emot deras uppfattningar.

Jag menar, en stor del av de som skriver i denna tråd - och kommenterar i videon - och är otrevlig mot kvinnan i videon, har en arrogant ton, och uppvisar tydliga tendenser på att vara jävligt obildade. Dessa människor lyssnar blint till Jordan och antar det omedelbart som en sanning med stort S utan att resonera kring saken. Sedan tror de att de sitter på en hög häst och är bildade. Snacka om Dunning Kruger-effekten. Men De saknar förmågan till kritiskt tänkande. De förstår inte vetenskapsteori och de logiska regler som finns i argumentation, alltså en del av det Jordan bemästrar, vilket gör det möjligt för honom att härleda solida, hållbara argument. Information är ingenting värt om du inte vet hur du skall härleda den.

Faktum är, att de flesta som sitter här och kommenterar, liksom i videon, skulle göra tusen gånger sämre ifrån sig än kvinnan i videon. De skulle inte klara av att leverera några kritiska argument eller några insiktsfulla frågor eftersom dessa inte finns i deras värld: många köper Jordans slutsatser rakt av utan att de premisser som leder fram till Jordans slutsatser.

Jag gillar Jordan men många av hans följare är inget mer än bildade drumlar som tror att de är något. Det är smärtsamt att läsa både kommentarer här och på Youtube. Stackars Jordan som måste utstå att vara idoliserad av de obildade och sinnessvaga.
Citera
2018-01-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag tror det är ett påstående som härrör ur det där tramsiga norska samhällsmagasinet som gick för några år sedan, och som mycket som sades i det programmet var det inte precis en saklig framställan.
Du menar dokumentären som drog ner byxorna på ett helt forskningsfält? Det lustiga är att genusvetarna i den dokumentären hade ung. lika lite vetenskapligt underlag för sina påståenden som du brukar ha, och de var ändå några av Norges främsta. Kanske bara var slump eller dåligt klippt (just det ja, de blev ju anmälda men friade eftersom de inte alls var klippt så att genusvetarna skulle framstå som idioter, det speglade bara verkligheten)

Citat:
Hans argument var att i ex. Sverige, som gått nästan längst av alla när det gäller jämställdhet mellan könen, så är det fortfarande en massiv könssegregationen på arbetsmarknaden. Han tog som exempel ingenjörer och sjuksköterskor. Tittar vi på andelen ingenjörer inom det som vi vanligen avser så: "Inom civilingenjörsutbildningen [med] inriktningen mot elektronik/teknisk fysik och data, där nästan nio av tio är män.". Skulle bli förvånad om det hänt så mycket inom detta område de senaste åren.

Däremot är det helt riktigt att vi under många år satsat enormt mycket tid och pengar på att försöka öka andelen kvinnor som blir ingenjörer ex. genom öka antalet platser inom områden som kvinnor gillar att läsa ex. att "fler universitet satsat på miljö och design inriktningar på utbildningarna". Det finns inte en ingenjörsutbildning som inte vrider sig ut och in för att öka andelen kvinnliga sökanden ändå går det extremt trögt.

För min del får det gärna vara 100% kvinnor på utbildningarna så länge det är de som vill och är bäst lämpade som läser där.
Citera
2018-01-20, 20:25
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Han är ju psykolog, det är ju utifrån vetenskapen psykologi han uttalar sig. Psykologi idag är inte Freud, det är ett brett ämne som går in på detaljnivå, på fysiologisk nivå, hur ser hjärnan ut? Psykologi idag mäter fenomen, systematiskt, vetenskapligt ett i taget. Därför har han kunskapen att dekonstruera den här kvinnans påståenden. De termer han använder är vetenskapliga psykologiska begrepp.
Han säger han är noga med orden, han har hur mycket som helst som backar upp hans påståenden i och med att han använder vetenskapliga begrepp.

Exakt alla beundrar honom för att han kan reglera sin känslor, han har hög status. Han säger ju också att det är jobbigt att vara utsatt för hennes kränkningar - det är då hon fattar att hon inte alltid är ett offer.

Man måste sätta upp en spegel know and then.

Det är postmodernismen som du och jag måste bemöta varje dag.

Haha nej det gör hon inte.
citerar mig själv.

Hon har inte självinsikt, utom just den stunden han satte dit henne. Det var inte det att poletten ramlade ned, det var hennes självbild som fick sig en törn.

Det är väl inte det han säger, han säger att människor som kan reglera sitt humör, får högre status.

Om Gertrud skulle säga det i klarspråk så menar han, om kärringar slutade gnälla och vara hysteriska så skulle ni få mycket mer framgång. Assertiveness som han pratar om tidigare hänger ju också ihop med detta. Det är bara balanserade människor som är assertive. Hennes försök är ju bara bitchighet.

Det är inte det att hon fel"tolkar" honom. Hon har en underutvecklad systemizing förmåga. Hon klarar inte av att strukturera upp sitt tänkande så det blir klart definierat och stringent. Hon styrs av sina känslor och associationer

Det är därför feminister som Merapi alltid landar i könsstympning i Afrika. Kvinnor är offer, och hon drar bara offerkort som "bevis" på att det hon "känner" är rätt.

Alltså det är totalt skrämmande att såhär kognitivt undermåliga människor fått inflytande. Jag pratar inte om Merapi utan om feminismens idéer. Vår regering är ju en feministisk regering.

Mig själv igen - jag är lat.

Hela feminismens retorik går ut på att kvinnor är offer, de har flyttat fram sina positioner på grund av mäns goda vilja. Men också för att de lyckats kastrera svenska män. Så nästan ingen säger ifrån.

Ifrån sitt känslomässiga omogna svart/vita perspektiv så tror de att orsaken till att de inte kommer fram, beror på kön, men sanningen är att de kommer inte fram för att de är omogna barnungar som inte kan tänka. Man har ingen respekt för svagbegåvade, tyvärr.
Och tillbaka till hummern, man har ingen respekt för labila människor alls.

Gjorde en archive på den här sidan då feministerna kommer att försöka tysta debatten och få bort tråden, eller mina och andras inlägg som framställer dem i dålig dager.

Här är ett annat exempel på denna typ av personlighet. Kan inte alls ge svar på helt logiska frågor och börjar i stället att börja prata om en massa känsliga situationer som inte alls har med frågorna att göra. Det finns verkligen ingen som helst logik, endast känslor. Är detta ett resultat av postmodernismen?

https://youtu.be/YVs4poDO8uM?t=7m10s
Citera
2018-01-20, 20:27
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Det är möjligt att han har utvecklat sin resonemang på något annat ställe, men bara utifrån den intervjun tyckte jag att analogin var svårförståelig.
Citera
2018-01-20, 20:33
Medlem
Citat:

Det här undrar jag lite kring. Hur kan det ha gått så långt? Och det måste ju såklart vara mäns goda vilja och till viss del skuldkänslor.

Sen att ingen säger ifrån när det övergår till dårskap. Vad beror detta på? Alla män med medialt utrymme säger väldigt lite till förmån till oss oskyldiga män. Ofta är det vänstermän som har medialt utrymme vilket gör att man får en viss feministisk inriktning. Men sedan är nog mediamän rädda för att få ett drev mot sig. Hela deras karriärer kan sättas på spel om man säger något felaktigt om feminismen.

Voltaire sa ju: "To learn who roles over you, simply find out who you are not allowed to criticize"

Denna situation har vi med feminismen idag i Sverige.

Jag har inget emot kvinnor och vill kvinnor väl, som de flesta män. Men feminism verkar inte handla om att bara stärka kvinnor, lite allt möjligt konstigt verkar kunna göras och sägas i feminismens anda. Dagens feminism har givit stöd till idéer och ageranden som kan likaställas med ren misandri. Trots att feminismen själva säger att det finns ett urbrett kvinnohat.
Citera
2018-01-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannisar
Det här undrar jag lite kring. Hur kan det ha gått så långt? Och det måste ju såklart vara mäns goda vilja och till viss del skuldkänslor.

Sen att ingen säger ifrån när det övergår till dårskap. Vad beror detta på? Alla män med medialt utrymme säger väldigt lite till förmån till oss oskyldiga män. Ofta är det vänstermän som har medialt utrymme vilket gör att man får en viss feministisk inriktning. Men sedan är nog mediamän rädda för att få ett drev mot sig. Hela deras karriärer kan sättas på spel om man säger något felaktigt om feminismen.

Voltaire sa ju: "To learn who roles over you, simply find out who you are not allowed to criticize"

Jag har inget emot kvinnor och vill kvinnor väl, som de flesta män. Men feminism verkar inte handla om att bara stärka kvinnor, lite allt möjligt konstigt verkar kunna göras och sägas i feminismens anda. Dagens feminism har givit stöd till idéer och ageranden som kan likaställas med ren misandri. Trots att feminismen själva säger att det finns ett urbrett kvinnohat.

Finns en massa punkter som står över feminism i den politiskt korrekta dagordningen. Mångkultur till exempel.
Citera
2018-01-20, 21:03
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Överskattar du inte dina egna förmågor här? Att du kan bedöma vetenskapligheten i hans argumentation förutsätter ju att du har en god översikt över forskningsläget. Som vanligt är vi lekmän hänvisade till att utgå från att det som en expert till synes oemotsagt säger om forskningsläget stämmer, och visar det sig finnas oenigheter om det är vi till stor del hänvisade till vårt egna önsketänkande...

Nej.

Att Peterson säger att biologiskt kön och upplevt kön inte varierar oberoende av varandra behöver man inte vara professor för att förstå. De allra flesta bekänner sig antingen till könet man eller kvinna och presenterar sig (klär sig, beter sig) på det sättet. Korrelationen är väldigt stark. Biologiskt kön och upplevt kön samvarierar i högsta grad. Det finns dessutom tonvis med data som ger stöd till idén om biologiskt kön. Vi pratar om skillnader mellan könen som inte bara syns inom den egna arten utan även mellan arter.

Vänsterns tes om motsatsen är DESINFORMATION med syfte att tjäna främmande makt. Det är fake news!

Nu råkar jag (lyckligtvis) vara så pass välutbildad att jag kan gräva djupare i Prof. Petersons resonemang utan att gå vilse. Det jag har sett hittills har varit korrekt. Att det exempelvis inte finns något lönegap mellan könen är en väletablerad sanning bland seriösa forskare. I miultivariata analyser vill man ta hänsyn till så många varabler som möjligt för att undvika att dra felaktiga slutsatser. Två eller flera variabler kan exempelvis bero av varandra (s.k.multikollinearitet) och därmed ge ett falskt utfall om man inte tar hänsyn till båda samtidigt. Tar man hänsyn till könen och olika typer av personlighetsdrag så ser man att människor (män och kvinnor) som ofta inte kan stå på sig eller säga ifrån också har lägre lön. Nu råkar det vara så att fler kvinnor har den typen av personlighetsdrag än män.

Det upplevda lönegapet mellan män och kvinnor beror således inte på kön utan på personlighet. Din lön har med andra ord ingenting att göra med vad du har mellan benen utan vad du har mellan öronen.

Fler borde plugga statistik.
Senast redigerad av midvintermorker 2018-01-20 kl. 21:48.
Citera
2018-01-20, 21:06
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jovisst, om visningar på Youtube är en indikator på intellekt så hör väl han och PewDiePie till nästa generations intellektuella.

Allvarligt, Peterson ska ha cred för att han gjort sitt budskap mottagligt för många, och det är sant att han hittat en grupp som saknar tydliga ledargestalter, och jag tror att han kan göra något bra för dessa. Det är som jag sa från början, oändligt mycket hellre Peterson som faktiskt vill betona vikten av personligt ansvar och utveckla människor än de rena provokatörer som dessa män annars brukar dras till. Men steget därifrån till att vara en stor tänkare är långt, och den som vill vara kritisk kan med lätthet avfärda det hela som självhjälpslektioner strösslade med lite filosoficitat och konservativ politik. Att sammanfatta vad andra sagt i århundraden, oavsett om man gör det på ett nytt och övertygande sätt, kommer inte placera någon bland tidens stora tänkare.

Första vet jag inte vad en ska säga, om Nozicks försäljningssiffror påpekats skulle argumentet att "Nozick och Läckberg är stora tänkare" varit validt? Det är ju unikt att få dom siffrorna med tanke på innehållet.

Sen är Peterson inte bara en sammanfattate, han bygger ju sin argumentation på andra tänkare (både gamla och samtida) blandat med egen vetenskap och ideer. Vilket alla före honom också gjort, vad vore Foucault utan Marx, vad vore Platon utan Sokrates ad infitium?
Citera
2018-01-20, 21:11
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Det är dock viktigt att komma ihåg att människor lyssnar till vad de vill höra av Jordan Peterson och ignorerar resten som säger emot deras uppfattningar.

Jag menar, en stor del av de som skriver i denna tråd - och kommenterar i videon - och är otrevlig mot kvinnan i videon, har en arrogant ton, och uppvisar tydliga tendenser på att vara jävligt obildade. Dessa människor lyssnar blint till Jordan och antar det omedelbart som en sanning med stort S utan att resonera kring saken. Sedan tror de att de sitter på en hög häst och är bildade. Snacka om Dunning Kruger-effekten. Men De saknar förmågan till kritiskt tänkande. De förstår inte vetenskapsteori och de logiska regler som finns i argumentation, alltså en del av det Jordan bemästrar, vilket gör det möjligt för honom att härleda solida, hållbara argument. Information är ingenting värt om du inte vet hur du skall härleda den.

Faktum är, att de flesta som sitter här och kommenterar, liksom i videon, skulle göra tusen gånger sämre ifrån sig än kvinnan i videon. De skulle inte klara av att leverera några kritiska argument eller några insiktsfulla frågor eftersom dessa inte finns i deras värld: många köper Jordans slutsatser rakt av utan att de premisser som leder fram till Jordans slutsatser.

Jag gillar Jordan men många av hans följare är inget mer än bildade drumlar som tror att de är något. Det är smärtsamt att läsa både kommentarer här och på Youtube. Stackars Jordan som måste utstå att vara idoliserad av de obildade och sinnessvaga.

Jag ligger bara på sidan 4, vad vill ha sagt mer än att kverulera?

Bold är en ofullständig mening

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det är möjligt att han har utvecklat sin resonemang på något annat ställe, men bara utifrån den intervjun tyckte jag att analogin var svårförståelig.

Ja det gick lite fort där kanske, man måste kanske vara insatt för att hänga med. Ska kolla igen om jag hinner, om någon ger en tidsangivelse

Citat:
Ursprungligen postat av pannisar

Män är gentlemen, män är beskyddande. Det var män som hjälpte kvinnor fram till rösträtt.
Män ser på kvinnor som känslovarelser och har överseende.
Många flickor är uppfostrade som små prinsessor, och fäder ställer inte samma krav på dem som på pojkar. De räcker om de är söta. Numera ställer föräldrar knappt krav alls.
Det är här Jordan kommer in som en fadersgestalt för miljoner män.

Kvinnor är män överlägsna rent språkligt. Att vara en empathizer är också en möjlighet. Manipulativa kvinnor är bra på att skam och skuldbelägga män, och eftersom de inte delar det här språket, den här förmågan att läsa mellan raderna så blir de lätta offer för en kvinna på krigsstigen. De blir svarslösa. De söker ett logiskt resonemang, en diskussion ett möte. Men för kvinnan handlar det om att vinna ett krig, få tyst på den andra. Hindra kritik. Ni ser det på Buffy här. Kvinnor tokanmäler för att tysta röster. Du har det i JÄH, jag har också blivit blockad på Facebook nyligen, jag liksom Jordan är noga med att uttrycka mig sakligt och vetenskapligt. Men man vill tysta debatten. Var han inte också angripen via patreon or something?

Citat:
Sen att ingen säger ifrån när det övergår till dårskap. Vad beror detta på? Alla män med medialt utrymme säger väldigt lite till förmån till oss oskyldiga män. Ofta är det vänstermän som har medialt utrymme vilket gör att man får en viss feministisk inriktning. Men sedan är nog media män rädda för att få ett drev mot sig. Hela deras karriärer kan sättas på spel om man säger något felaktigt om feminismen.
Jag tror inte män i gemen riktigt vet hur man hanterar hysteriska fruntimmer. De underskattar dem också. Man tar liksom inte barn på allvar. Men eftersom the game is rigged... Så är de farliga.

Människor med makt är narcissister, de känner inget broderskap, ingen lojalitet med andra män, eller ens andra svenskar.
Det man vill är att öka sin egen personliga makt och sina egna tillgångar. Politikerna har för länge sedan sålt ut Sverige, det är andra aktörer som styr, och håller man sig väl med dem så vinner man själv på det. Politiker blir idag förmögna, det är inte ett kall, utan ett sätt att göra karriär. Så du har rätt, man når framgång om man lierar sig med rätt grupp. Vanliga manliga dygder som lojalitet, ansvar, beskydd, de finns inte hos narcissister. Sanningen är att i toppen har du de egennyttiga parasiterna. Det är därför jag håller ett brandtal för vardagsmannen på min blogg. Ni behövs.

Citat:

Ja alltså det jag hävdar på min blogg är att maktkampen är multipel. Marx maktanalys är felaktig och så är då feminismens. Det finns flera grupper du inte får kritisera i dagens PK klimat, och de är alla de grupper som utmålar sig som offer. Det är också en typisk narcissistisk grej.

Det man måste göra är alltså precis som Jordan gör, och jag försöker göra. Dekonstruera offerrrollen sakligt istället för att kritisera. Öka den psykologiska kunskapen och bemöt varje påstående. Låt dem gå i affekt, gör det inte själv, förr eller senare snubblar de på sina skosnören som kvinnan här.

Vad vi måste göra är att ifrågasätta människors offerroll. Idag är ju varenda jävel utan den vita mannen ett offer.

Citat:

Javisst är det så, kvinnor för idag en kamp mot män. Eller nej förlåt, feminismen är idag inte för jämställdhet utan för att bekämpa män. Därför har man också delat på forumen så att ett diskuterar feminism som den här tråden, medan ett annat diskuterar jämställdhet.

Gör som Jordan håll diskussionen på spåret så kan de inte tysta den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in