Citat:
Ursprungligen postat av
Jango-fett
Han refererade till en studie som är gjord på humrar och depression. Detsamma gäller nog alla varelser med serotonin som lever i heiarkier. Sambandet till serotonin går förstås att spekulera i men det är trots allt forskning som han utgår från, han har inte kommit på den jämförelsen själv. Serotonin har även ett samband vid depressioner hos människor, och det stämmer att ju högre i den sociala heiarkin du befinner dig desto osannorlikare är det att drabbas av depression.
I studien påstods det att en hummer blev deprimerad om den förlorade en kamp mot alfahummern som exempel, och då sjönk i den sociala hierarkin. För att inte hummern skulle utsätta sig för mer fara och förödmjukelse så utvecklar denna en depression för att bli passiv istället för att utmana alfan.
Edit: tack för länken ts. Aldrig hört talas om honom innan. Jag tycker att han var riktigt vass då det är särskilt svårt att debattera med agenda-journalister. Men att vara professor i psykologi ger nog ett visst övertag

Studien avhandlade egentligen framför allt om aggression (
http://t.co/yLIj2cB3?amp=1). Artikeln säger att serotoninnivåerna påverkades av huruvida hummern vann sin fight eller inte och att förlorarna ogärna ger sig in i nya slagsmål efter en förlust. Studien sade inget om depression.
Jag har letat efter någorlunda komplexa djur som inte har sociala hierarkier och som jag förstår det har man inte upptäckt någon sådan för t.ex. pingviner. Pingviner har också ett serotoninsystem och får säkerligen påverkade serotoninnivåer vid "emotionell" påfrestning (i den mån djur har påvisbara emotioner).
Min poäng är att alla djur (som jag har letat på) har serotoninsystem, inklusive t.ex. daggmaskar, och som neurotransmitter påverkar serotonin nervsystemet på en uppsjö olika sätt. Likaså påverkas serotoninnivåerna av en mängd stimuli.
Således tycker jag att liknelsen med hundarna är rent ut sagt kass. Personligen tycker jag att det är mer intressant att i princip alla djur har sociala hierarkier, så varför skulle människan inte ha det?