2018-09-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
SMOLOV eller SMOLOV JR kanske? Har själv testat jr varianten och rekommenderar starkt. Ökade mitt max med 15-20kg på två omgångar.
https://www.fitnessformen.se/artikla...rkare-i-bank-2

Var exakt det jag letade efter!
Blir att påbörja det i dagarna, tack så mycket.
Citera
2018-09-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsKiss
Var exakt det jag letade efter!
Blir att påbörja det i dagarna, tack så mycket.

Tänkte själv dra igång det igen då jag deffat i omgångar och tappar mycket av styrkan. Det är riktigt tungt mot sista veckan på sista passet. Ett tips kan jag ge dig som jag lärde mig av en annan i samma veva förra gången. När du ska köra passen som är förjävla tunga så kan du lassa på runt 150% vikter av ditt max och lyfta upp det bara några få cm i toppläget och hålla några sekunder. Sen kommer även detta pass kännas lätt. Men även om det på pappret ser omöjligt ut kommer du nog klara alla pass galant fram till just sista på sista veckan. Man bygger så mycket styrka varje pass så tror inte det kommer behövas tidigare än så. Lycka till!
Citera
2018-09-20, 12:15
Medlem
Citat:
Om ditt mål är att växa i massa och bli starkare vill jag ge dig rådet att öka dina kunskaper. Både i träning och kost. Jag tror säkert du har bra kunskaper redan men tydligen saknar du kunskaper för att nå dina mål.
Läs guider om hur man måste äta och träna för att nå de målen du är ute efter.
Det är oundvikligt att du måste det.
Det är lite det jag håller på med här. Jag har läst artikel på artikel på artikel och sett video efter video efter video och vad jag kan förstå så gör jag det mesta rätt. Räknar inte mina kalorier vilket absolut skulle kunna vara till hjälp men jag äter ändå så mycket och så ofta jag kan. Jag har väldigt låg % fett så min viktminskning lär knappast ha handlat om detta. Problemet är alltså att även om jag letar kunskap på kunskap så lyckas jag inte hitta vilken faktor det är som sviker mig... Okej att jag inte gör allt "perfekt" för "maximal" tillväxt, men i nuläget är det ju inte bara att tillväxten inte lite sub-opitmal utan den är snarare totalt obefintlig, 6 månaders hård träning och det skiljer någon centimeter max. Vad är det jag missar?
Citera
2018-09-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Det är lite det jag håller på med här. Jag har läst artikel på artikel på artikel och sett video efter video efter video och vad jag kan förstå så gör jag det mesta rätt. Räknar inte mina kalorier vilket absolut skulle kunna vara till hjälp men jag äter ändå så mycket och så ofta jag kan. Jag har väldigt låg % fett så min viktminskning lär knappast ha handlat om detta. Problemet är alltså att även om jag letar kunskap på kunskap så lyckas jag inte hitta vilken faktor det är som sviker mig... Okej att jag inte gör allt "perfekt" för "maximal" tillväxt, men i nuläget är det ju inte bara att tillväxten inte lite sub-opitmal utan den är snarare totalt obefintlig, 6 månaders hård träning och det skiljer någon centimeter max. Vad är det jag missar?

Jag förstår vad du menar. Samtidigt så måste du testa dig fram. Enklast är att ta hjälp av någon som redan lyckats. Så sker det en jäkla utveckling garanterat eftersom man snabbt får bra feedback och slipper testa sig fram.
Att pricka in kosten utan att räkna kalorier är i stort sett omöjligt. Det blir antingen för lite eller för mycket. Det finns enkla sett som gör att man slipper räkna kalorier varje dag. Att man redan räknat ut maträtter och har färdiga scheman för en dag som man äter efter. Själv har jag räknat ut och skrivit ner hur många kalorier det är på 100g av all mat jag lagar. Så jag väger maten och vet då kalorierna.
Skulle tro att det blir stor skillnad om du räknar kalorier eftersom det är en sådan boost mellan två pass när man legat på ett litet överskott varje dag mellan dem. Man kan inte öka effektivt varje pass i all oändlighet om man inte ligger på ett litet överskott.
Man växer ganska långsamt dock även när man gör allt rätt. Se till att gå efter ett schema där du måste öka vikterna varje månad och lyckas du inte med ett sådant schema så är det garanterat något av: kost, sömn eller teknik som du missar på. Der tycker jag är ett bra sätt att försöka ta till och utesluta brister om man inte får hjälp.
Har själv alltid tränat själv så vet att det är krångligt att lära sig allt man måste kunna.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-09-20 kl. 12:25.
Citera
2018-09-22, 13:23
Medlem
CaveatLectors avatar
Fungerar det att dra igång med viktträning om man har en dålig rygg? I mitt fall är det resultatet av en reumatisk sjukdom snarare än felaktig belastning, men jag kommer att behöva träna iafl för att undvika att problemen förvärras i takt med att jag blir äldre. Ska jag träna kan jag lika gärna lägga ned den tid som krävs för att bygga muskler, men det ska ju fungera också. För att ge lite perspektiv så är en basal övning som situps omöjlig (efter 6-7 stycken gör det brutalt ont i ryggen).
Citera
2018-09-23, 09:22
Medlem
Citat:
...Se till att gå efter ett schema där du måste öka vikterna varje månad...
Detta.
Citera
2018-09-23, 09:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Tack för svaret! Tror du har en viktigt poäng i att hitta ett upplägg som man faktiskt trivs med på sikt. På så vis blir träningen faktiskt av under en längre tid, eller chansen är i alla fall större. Jag avskyr långa pass som drar ut på tiden. Dels blir jag aningen uppstressad och kommer på tusen andra saker som jag bör göra, men jag blir också precis som du ofokuserad om passen blir för långa och utdragna.

Hur som helst, hur många reps kör du när du kör låt säga bröst t.ex?

Idag blev det ett kort pass på 45 minuter och jag körde bänkpress, dips, hantelpress samt flyes. Sedan blev det sittande militärpressar med hantlar. Allt körde jag 3x8 förutom dipsen som blev 3x12 samt militärpressarna blev 4x10. Jag får dock ingen pump i bröstet vilket jag saknar. Behöver man få det? Har haft ett litet uppehåll från träning, kan det vara så att det tar ett par veckor innan pumpen kommer tillbaka? Eller behöver jag träna mer? Jag vet att jag inte kan träna tyngre för då får jag absolut ingen pump.

Ska också tilläggas att jag kör alla övningar strikt med hög fokus på teknik. Fortfarande ingen pump dock
Jag kör oftast varje muskelgrupp runt 10 set per pass, reps mellan 5-15 beroende på övning. Förmågan att aktivera muskeln som ska tränas blir bättre och bättre med tiden, ju mer man tränar, nervsystemet blir mer effektivt och det blir "lättare" att aktivera den muskeln man vill, möjligt att ditt uppehåll från träningen spelar roll här. Sen finns det muskelgrupper som man får bättre pump i än andra, jag personligen får bättre pump i biceps än i triceps, inget jag lägger så stor vikt vid dock. Se även till att dricka och äta ordentligt.
Citera
2018-09-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Se även till att dricka...
Jajamän, varje onsdag-, fredag- och lördagkväll.

Citera
2018-09-23, 10:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80808
Jajamän, varje onsdag-, fredag- och lördagkväll.

Enda jag dricker är vatten, proteinshakes och pepsi max/sprite zero. Även om jag förstod att ditt inlägg var ironiskt.
Citera
2018-09-24, 22:37
Medlem
En otränad tjejkompis har fått för sig att köra ett hinderbanelopp om ett halvår och behöver råd hur hon stegvis tränar för detta. Har ni några råd eller tips på upplägg.

Ex
Spring 1 km första veckan, 2 km andra veckan etc.

Första veckan kör ett träningspass med cirkelträning (plankan, armhävningar, ryggresningar etc) 1 set där varje rep är 1 minut, andra veckan kör två set, tredje veckan 2 minuter och två set...

Ni förstår lite hur jag tänker för att komma igång men inte skada sig men heller inte ligga för lågt.
Senast redigerad av _x3m_ 2018-09-24 kl. 22:40.
Citera
2018-09-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
En otränad tjejkompis har fått för sig att köra ett hinderbanelopp om ett halvår och behöver råd hur hon stegvis tränar för detta. Har ni några råd eller tips på upplägg.

Ex
Spring 1 km första veckan, 2 km andra veckan etc.

Första veckan kör ett träningspass med cirkelträning (plankan, armhävningar, ryggresningar etc) 1 set där varje rep är 1 minut, andra veckan kör två set, tredje veckan 2 minuter och två set...

Ni förstår lite hur jag tänker för att komma igång men inte skada sig men heller inte ligga för lågt.

Hon kan ju provspringa. Då hon vet sin dagsform. Sen trappar hon upp och försöker springa snabbare eller ökar sträckan. Det behöver inte vara något seriöst schema till en tjej som ska springa ett hinderlopp. Men 2-3 i veckan bör hon springa. Sen lite plankan eller vad det nu är hon vill köra.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-09-25 kl. 10:54.
Citera
2018-09-25, 17:07
Medlem
Vilket är ert bästa upplägg ni kört för att bli så stark som möjligt i knäböj?
Hade varit kul att få inspiration. Har tillgång till power rack. Just nu kör jag

Mån : Wendler 531
Tor: 6x6 på 60-75% av max
Lör : samma som tor

Tycker inte det ger jättemycket. Jag hade gärna velat gå från 100 till 150kg inom några år.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-09-25 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in