Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-01-07, 21:16
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är lättare att göra blinkande till en vana, i stället för att fundera på om det är värt att blinka just nu.

Finns ingen anledning blinka i en rondell för man är bra orutinerad om man inte ser var en bil ska nånstans.
2018-01-07, 21:18
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, inte så konstigt att olycksstatistiken för biltrafiken är oerhört mycket högre än för flygtrafiken när allt för många har din inställning att man inte orkar bry sig att följa de regler som finns och istället gör lite som man själv vill, när man vill.

Kanske du vill att de som jobbar med flygplanet och som kör det (ska göra lika och inte orka bry sig i lagar och regler i sitt jobb) som du och andra ska åka med ner till semester....?

Kört bil i 25 år utan olycka, skillnaden mot såna som du är att jag kan planera körandet och behöver inte ha ha blinkers från andra trafikanter för att bedöma, håller aldrig hastighetsbegränsningen heller utan kör vad jag tycker är rimligt.
2018-01-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Kört bil i 25 år utan olycka, skillnaden mot såna som du är att jag kan planera körandet och behöver inte ha ha blinkers från andra trafikanter för att bedöma, håller aldrig hastighetsbegränsningen heller utan kör vad jag tycker är rimligt.
Även om du anser dig själv vara duktig i trafiken så finns det mängder med stolpskott i trafiken som behöver all hjälp de kan få för att inte krocka med andra. Det är för dem som man visar vad man tänker göra. De som är duktiga kör proaktivt och ser hur andra ska köra oavsett om de blinkar eller inte. Sen finns det ju de som kör irrationellt och kör som om de vore påverkade och de är svåra att läsa. De är bäst att hålla sig undan från.
Senast redigerad av e7andy 2018-01-07 kl. 22:38.
2018-01-08, 00:28
Medlem
Citat:

Fantastiskt, en självutnämnd expert som går helt emot vad all statistik säger....

Skillnaden mot mig....?
Jag måste inte heller alltid ha blinkers från andra trafikanter, men är inte så jäkla självgod att jag tror att jag alltid klarar allt själv utan hjälp eller extra tydlighet från andra trafikanter. Och detta säger jag efter runt 5-6000 mil/år sen 1978, samt alla behörigheter på förarkortet och lång erfarenhet av bl a tung trafik över hela Europa. En expert bör inse att man aldrig blir helt fullärd, och att extra tydlighet i trafiken kan vara till hjälp för alla.
2018-01-08, 00:33
Medlem
Finns ingen anledning men kan vara bra att göra det med tanke å att det finns massor av de som kommit hit som hävdar att de "har" körkort eller "haft" körkort eller "att de tagit körkort för egen maskin".
2018-01-08, 16:37
Medlem
Citat:

Fast nu handlar det inte om DIG, om vad DU behöver eller inte behöver för att planera DIN körning.

Det handlar om att visa dina avsikter i trafiken för de övriga trafikanterna. Det är ju trots allt inte en sån jävla stor uppoffring att flytta den där spakjäveln en cm.
2018-01-08, 18:16
Medlem
Spud-boys avatar
Jag vill minnas att jag fick höra på körskolan att man ska blinka vänster då man ska ut i den vänstra avfarten. Då att först blinka vänster, och ligga i vänster körbana, sedan när man passerat höger-avfarten, eller rakt fram, så blinkar man höger och byter till höger fil för att köra ut..

Så minns jag att det lärdes ut(kanske jag har inbillat mig). Är det fel?..
2018-01-08, 19:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Jag vill minnas att jag fick höra på körskolan att man ska blinka vänster då man ska ut i den vänstra avfarten. Då att först blinka vänster, och ligga i vänster körbana, sedan när man passerat höger-avfarten, eller rakt fram, så blinkar man höger och byter till höger fil för att köra ut..

Reglerna har ändrats sedan dess.

Framför allt ska du blinka ut ur rondellen.
2018-01-08, 21:22
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Reglerna har ändrats sedan dess.

Framför allt ska du blinka ut ur rondellen.

Hm, ja.. Det känns ju enklare..
2018-01-08, 21:30
Medlem
SugaredThoughtss avatar
För egen del har jag på senare tid avsiktligt börjat blinka vänster när jag ska åt vänster i en rondell, just för att reta gallfeber på sådana personer som TS.
2018-01-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
För egen del har jag på senare tid avsiktligt börjat blinka vänster när jag ska åt vänster i en rondell, just för att reta gallfeber på sådana personer som TS.

Och även om det inte är något lagkrav på detta, inga krav i trafikreglerna, så gör du heller inget fel så länge du utför din vänsterblinkning på ett korrekt sätt. Det är ju så att körskolorna i de flesta fall lär ut och uppmanar att man bör vänsterblinka i CP
2018-01-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy

Du behöver inte bry dig om vilken avfart du ska av ut på. Om du ska fortsätta runt i cirkulationsplatsen så kan du blinka vänster för att visa att du inte tänker köra ut. När du ska ut så blinkar du höger och kör ut. Placeringen är så klart också viktig. Fortsätter du runt så håller du dig in mot mitten. När du ska köra ut så håller du dig till höger.

Om det är flerfilig cirkulationsplats så är det lite klurigare och det beror på hur filerna går. Vissa gånger så är det tvåfiligt ut från cirkulationen. Ibland är det enfilig avfart. Man får bedöma vad som är säkrast och mest tydligt när man kör i dem. Alla typer av blinkningar kan ge fel signaler där beroende på i vilken fil man ligger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in