Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-01-08, 22:52
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du behöver inte bry dig om vilken avfart du ska av ut på. Om du ska fortsätta runt i cirkulationsplatsen så kan du blinka vänster för att visa att du inte tänker köra ut. När du ska ut så blinkar du höger och kör ut. Placeringen är så klart också viktig. Fortsätter du runt så håller du dig in mot mitten. När du ska köra ut så håller du dig till höger.

Om det är flerfilig cirkulationsplats så är det lite klurigare och det beror på hur filerna går. Vissa gånger så är det tvåfiligt ut från cirkulationen. Ibland är det enfilig avfart. Man får bedöma vad som är säkrast och mest tydligt när man kör i dem. Alla typer av blinkningar kan ge fel signaler där beroende på i vilken fil man ligger.

Det var precis så jag brukade tänka.. Har dock aldrig kört i nån stor rondell(jag miste körkortet vid 22)..
2018-01-10, 22:49
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Orka bry sig om blinka i rondell, jag gör det aldrig om det inte verkligen behövs om nån ligger bredvid tex men annars inte.

Varför bryr ni er om en sån skitsak? finns värre saker som idioter som absolut ska hålla hastigheten prick och tror dem är något, nackskott på dem.

Du ska varken ha körkort eller skjutvapen.

Grunden för alla samhällen är samabete, inte bångstyrig egoism.
2018-01-11, 18:40
Medlem
Citat:
Orka bry sig om blinka i rondell, jag gör det aldrig om det inte verkligen behövs om nån ligger bredvid tex men annars inte.

Varför bryr ni er om en sån skitsak? finns värre saker som idioter som absolut ska hålla hastigheten prick och tror dem är något, nackskott på dem.
För att det skapar onödiga stopp, tveksamheter och ökar risken för olyckor om man inte är tydlig med sina avsikter. Klarar man inte ens av att följa denna mycket enkla regel med att blinka ut från cirkulationsplats så finns det antagligen en hel drös med andra regler i trafiken som man heller inte klarar av, vilket ytterligare späder på olycksrisken. Jag råder dylika personer att klippa sitt körkort och istället ta bussen.
Senast redigerad av pf10 2018-01-11 kl. 18:43.
2018-01-15, 17:18
Medlem
Citat:

Sådana stolpskott som du signalerar jag ilsket på i rondeller
2018-01-15, 20:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Citat:

Å du som gnäller på att ändra inte kör som du önskar.
2018-02-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
För egen del har jag på senare tid avsiktligt börjat blinka vänster när jag ska åt vänster i en rondell, just för att reta gallfeber på sådana personer som TS.

Det är OK, om du slår om till högerblink när du ska svänga ut. Annars retar du gallfeber på många andra än TS, exempelvis på mig.

Jag hoppas att du inte är en av de idioter som blinkar vänster samtidigt som de svänger ut åt höger!
2018-02-27, 19:19
Moderator
Rassas avatar
Måste erkänna att jag har ändrat mig och istället för att endast blinka höger när jag ska köra ut ur cirkulationen numera blinkar vänster om jag ska fortsätta förbi ”kl 12” sett från min infart.

Slår på höger blinker när jag passerat den sista avfarten innan den jag ska svänga ut på.

Vänsterblinket kanske hjälper något, jag visar att jag ska fortsätta i cirkulationen, även om det egentligen inte ska behövas..
2018-02-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Måste erkänna att jag har ändrat mig och istället för att endast blinka höger när jag ska köra ut ur cirkulationen numera blinkar vänster om jag ska fortsätta förbi ”kl 12” sett från min infart.

Slår på höger blinker när jag passerat den sista avfarten innan den jag ska svänga ut på.

Vänsterblinket kanske hjälper något, jag visar att jag ska fortsätta i cirkulationen, även om det egentligen inte ska behövas..

Förnuftigt av dig tycker jag, extra tydlighet om vad man ämnar göra är inte fel, och nye heller olagligt i detta fall.
2018-02-27, 22:03
Medlem
Citat:
Finns ingen anledning blinka i en rondell för man är bra orutinerad om man inte ser vart en bil ska nånstans.

Citat:
Kört bil i 25 år utan olycka, skillnaden mot såna som du är att jag kan planera körandet och behöver inte ha blinkers från andra trafikanter för att bedöma, håller aldrig hastighetsbegränsningen heller utan kör vad jag tycker är rimligt.

Jaha, duktigt av dig att du tydligen kan läsa tankar. Jag påstår inte att jag kan det, trots mer än 40 år i biltrafiken.

Du borde inse att alla är inte så bra som du tror att du är...
2018-03-08, 15:01
Medlem
Läthers avatar
Blinkar såklart vänster när jag ska åt vänster. De jag stör mig på är de som inte blinkar när de kör ut från rondellen. Eller ännu värre de som blinkar höger när de kör in och ska rakt fram.
2018-03-08, 15:09
Medlem
vonEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Om man inte ska 'rakt fram' eller höger, utan alltså till vänster eller 'tillbaka' till sin utfart så blinkar man vänster om jag inte missminner mig..

kanske lärt mig fel
Gick mc- kurs häromåret och där lärde de ut precis detta; blinka vänster redan innan du kommer till rondellen. Personligen finner jag det galet men så verkar det vara
2018-03-08, 15:40
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEk
Gick mc- kurs häromåret och där lärde de ut precis detta; blinka vänster redan innan du kommer till rondellen. Personligen finner jag det galet men så verkar det vara
Förklara.
Edit. Nej, jag läste en gång till och förstår.
Varför är det galet menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in