Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-11-10, 03:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnotherSheep
Själv tycker jag det är jobbigt när människor INTE blinkar vänster. Saken är att för många av de som struntar i att blinka vänster blinkar inte heller ut ur rondellen sen. Om han däremot blinkar vänster känner jag att det är en säker bilförare som tydligt vill signalera sina avsikter. Det gör det mycket enklare för mig att planera min körning.

Dessutom så lär åtminstone min körskola ut att man ska blinka vänster i rondeller.
Blinkar du vänster,så får du inte min buss framför dig...

Men blinka dessutom höger ut,så är alla med på notorna!

Det är inte alltid en högerblink syns från där man står och tunga fordon behöver mer tid,både att stanna och få fart.

Ja,ja,kom nu inte och gnäll om att jag skulle bryta mot företrädesregeln... Skit samma,du får inte köra in i sidan på bussen ändå!
2017-11-10, 04:36
Medlem
LSdalmiaks avatar
Är väl självklart att man blinkar vänster om man inte ska köra rakt fram eller ut höger i rondell? Dom som står och väntar på att köra in vet då att bilen inte kommer köra rakt fram (då blinkar man inte) och inte köra direkt höger.

På så vis behöver man inte riskera att köra in i rondell när bil i rondell inte skulle blinka vänster och köra in i den bilen.

Mest logiska i hela världen för man kommer ju svänga vänster. Precis som man blinkar höger om man svänger höger eller inte blinkar alls om man kör rakt fram.
2017-11-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Blinkar du vänster,så får du inte min buss framför dig...

Men blinka dessutom höger ut,så är alla med på notorna!

Det är inte alltid en högerblink syns från där man står och tunga fordon behöver mer tid,både att stanna och få fart.

Ja,ja,kom nu inte och gnäll om att jag skulle bryta mot företrädesregeln... Skit samma,du får inte köra in i sidan på bussen ändå!
Naturligtvis blinkar jag ut också. Hmm men då om en högerblink inte syns så bra så bör det ju underlätta för alla att man blinkar vänster i rondellen. Då vet ju folk att man åtminstone inte blinkar höger utan att man tänkt fortsätta i rondellen.

Andra som blinkar vänster underlättar för mig att planera min körning och undvika att stanna helt även om jag inte helt och hållet kan svara på varför. Har nog bara att göra med att jag litar på en förare som blinkar vänster då han redan visar att han försöker vara tydlig. Alla jag har åkt med under tiden jag växt upp har också blinkat vänster såvitt jag vet. Har nog kommit därifrån att jag själv också ser det som en naturlig sak att göra.
2017-11-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Är väl självklart att man blinkar vänster om man inte ska köra rakt fram eller ut höger i rondell? Dom som står och väntar på att köra in vet då att bilen inte kommer köra rakt fram (då blinkar man inte) och inte köra direkt höger.

På så vis behöver man inte riskera att köra in i rondell när bil i rondell inte skulle blinka vänster och köra in i den bilen.

Mest logiska i hela världen för man kommer ju svänga vänster. Precis som man blinkar höger om man svänger höger eller inte blinkar alls om man kör rakt fram.
Du bör nog läsa på de regler som faktiskt gäller:
Krav: Blinka alltid höger när du kör ut ur rondellen - oavsett var du körde in i den.
Ej krav: Vänsterblinka bör du göra om det underlättar för andra trafikanter.

Rondellen ska inte betraktas som en korsning, utan som en enkelriktad väg, där det finns ett antal T-korsningar som är arrangerade i en ring.
2017-11-16, 01:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Du bör nog läsa på de regler som faktiskt gäller:
Krav: Blinka alltid höger när du kör ut ur rondellen - oavsett var du körde in i den.
Ej krav: Vänsterblinka bör du göra om det underlättar för andra trafikanter.

Rondellen ska inte betraktas som en korsning, utan som en enkelriktad väg, där det finns ett antal T-korsningar som är arrangerade i en ring.
Tja,ska man vara noga så är "rondellen" gräset i mitten..
2018-01-07, 07:58
Medlem
Orka bry sej om folk som är tydliga genom att blinka vänster i rondell wtf?

Det värsta är ju när man är på väg in i en rondell men måste lämna företräde till nån idiot som kör för fort för att du ska kunna köra före honom och som _inte_ blinkar höger _men_ svänger ut ur rondellen så man vart tvungen att stanna och lämna företräde i onödan!!

Det händer nästan ALLTID av nån anledning. Ska man gå efter deras retard "logik" så är det bara en tidsfråga innan man kör ut framför en bil som inte blinkar ur men som skulle vidare i rondellen och får den i röven och då blir det ens egna fel i rättssak då man ska lämna företräde till dom som redan är inne i rondellen.
2018-01-07, 09:52
Medlem
Nemiuss avatar
Gällande regler https://www.transportstyrelsen.se/gl...ts-a5-webb.pdf
2018-01-07, 16:17
Medlem
Prodelins avatar
Orka bry sig om blinka i rondell, jag gör det aldrig om det inte verkligen behövs om nån ligger bredvid tex men annars inte.

Varför bryr ni er om en sån skitsak? finns värre saker som idioter som absolut ska hålla hastigheten prick och tror dem är något, nackskott på dem.
2018-01-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Orka bry sig om blinka i rondell, jag gör det aldrig om det inte verkligen behövs om nån ligger bredvid tex men annars inte.

Varför bryr ni er om en sån skitsak? finns värre saker som idioter som absolut ska hålla hastigheten prick och tror dem är något, nackskott på dem.

Tja, inte så konstigt att olycksstatistiken för biltrafiken är oerhört mycket högre än för flygtrafiken när allt för många har din inställning att man inte orkar bry sig att följa de regler som finns och istället gör lite som man själv vill, när man vill.

Kanske du vill att de som jobbar med flygplanet och som kör det (ska göra lika och inte orka bry sig i lagar och regler i sitt jobb) som du och andra ska åka med ner till semester....?
2018-01-07, 17:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Det är lättare att göra blinkande till en vana, i stället för att fundera på om det är värt att blinka just nu.
2018-01-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är lättare att göra blinkande till en vana, i stället för att fundera på om det är värt att blinka just nu.

Precis, och om man fått blinkandet, på ett korrekt sätt sett till olika situationer, rätt och in i ryggmärgen, så är risken mycket mindre att man nån gång ska missa nån bil eller trafikant som man borde blinkat för när man sitter och undrar om man ska orka eller behöva blinka....
2018-01-07, 18:58
Medlem
JagGillarElds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Dom som blinkar vänster gör det 20meter innan rondellen börjar så alla runt ser att han ska vänster i rondellen sen läggar han säg i vänstra filen tills han blinkar höger och mjukt byter till högra filen och svänger ut

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in