Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-09, 10:06
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Ja exakt, att dom INTE ska ut där jag står och att på ett LÄTTARE sätt visa sin färdväg.
Att du inte förstår tanke sättet är dit eget problem.
Det är inte mitt jobb att berätta för dig hur andra bilister tänker, kör du på ditt sätt istället för att försöka dum förklara. Jag har försökt

Hej.

Inget blink betyder EXAKT samma sak. EXAKT samma sak. EXAKT samma sak.
Dvs att man INTE ska ut där du står. Okej?

Men vi tar det en gång till:
-Blinkar vänster = ska vidare runt.
-Blinkar inte alls = ska vidare runt.
-Blinkar höger = ska lämna.
-Blinkar med alla blinkers = fel på bilen förmodligen.
2013-12-09, 11:26
Medlem
copes avatar
Kan inte hålla mig..

Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Inget blink betyder EXAKT samma sak. EXAKT samma sak. EXAKT samma sak.
Dvs att man INTE ska ut där du står. Okej?

Men vi tar det en gång till:
-Blinkar vänster = ska vidare runt.
-Blinkar inte alls = ska vidare runt.
-Blinkar höger = ska lämna.
-Blinkar med alla blinkers = fel på bilen förmodligen.

Ingen som har påstått något annat. Bara det att tråden tycker vi vänsterblinkare är äckliga, om du läser topic.

Citat:

Förbaskat konstigt. Ni är vansinniga på dom som inte blinkar vänster, trots ingen lag på det och ni tror att det är det som får er att stanna i onödan. Men samtidigt accepterar ni att folk inte blinka höger, trots att det är lag på det och DET får er att stanna i onödan.
Seriöst?

Åter igen. Inte vänsterblinkare som är vansinniga på de som inte blinkar vänster utan snarare folk som är vansinniga på folk som blinkar vänster. Trots, som du säger, det inte borde göra någon skillnad.
2013-12-09, 20:09
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Jag har nog aldrig sagt att dagens regler för c-platskörning är bra. Passar förjävla dåligt i bla Bromma-rondellen.

Dock försöker jag påvisa att det är inte vänsterblinket som avgör om du kan köra ut i c-platsen eller om du slipper stanna i onödan. Det är högerblinket som styr det.

Det är fortfarande så att vänsterblinket enbart får dig att stanna.
Dvs ni gapar om fel saker i tråden. Men det verkar stört omöjligt att få er att inse det. Och därför lever tråden vidare...

Spelar ingen roll om det hör till vanligheten att man svänger av höger där. Det är fortfarande lag på att blinka höger när man lämnar. Och det är det blinket som avgör om du kan åka ut eller inte.
Men den verkar du nästan acceptera att den uteblir. För "...det hör till vanligheten att man svänger av...".

Förbaskat konstigt. Ni är vansinniga på dom som inte blinkar vänster, trots ingen lag på det och ni tror att det är det som får er att stanna i onödan. Men samtidigt accepterar ni att folk inte blinka höger, trots att det är lag på det och DET får er att stanna i onödan.
Seriöst?

Mjo förstår dig och håller med om att vänsterblink med dagens regelbok inte är speciellt avgörande. Vilket gör att det mesta av min "ilska" är riktad mot trafikverket för att de tog bort en regel (har iaf för mig att de var en regel att man skulle blinka vänster) som underlättar så pass mycket just när det är en regel.

Angående högerblink är det i stort sätt omöjligt för mig att se om bilen som ligger i höger körfält blinkar ut eller inte när jag ligger innanför så att de i stort sätt blir irrelevant.
2013-12-10, 08:24
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Mjo förstår dig och håller med om att vänsterblink med dagens regelbok inte är speciellt avgörande. Vilket gör att det mesta av min "ilska" är riktad mot trafikverket för att de tog bort en regel (har iaf för mig att de var en regel att man skulle blinka vänster) som underlättar så pass mycket just när det är en regel.

Angående högerblink är det i stort sätt omöjligt för mig att se om bilen som ligger i höger körfält blinkar ut eller inte när jag ligger innanför så att de i stort sätt blir irrelevant.

Och dom har ju gjort det än värre genom att måla c-platserna olika.
Dvs merparterna av c-platserna idag är ommålade så att det är helt lagligt att ligga i höger körfält och åka vidare runt (utan att blinka vänster) eftersom man kör vidare i sitt körfält utan att göra ett körfältsbyte.
Här är ju risken väldigt stor att det smäller om någon i vänster körfält får för sig att lämna c-platsen vid körning "rakt fram" för denne. Dvs det finns två körfält ut och då var det okej tidigare att lämna därifrån utan problem.

Men sen finns det ett antal c-platser där höger körfält är svängt utåt. Dvs det är inte tillåtet att fortsätta runt. Utan följer man körfältet så lämnar man c-platsen.
Intressant att det ändå är lag på att blinka höger eftersom man egentligen inte kör ett körfältsbyte.

Och det finns ingen info innan c-platsen hur den är målad så att man kan planera sin färd i den. Än värre om det är snö på marken. Då ser man ju inte målningen.

Det man behöver göra är att lagsstadga vänsterblink. Då och bara då "vet" man att om en bil kommer åkandes utan vänsterblink så ämnar denne att lämna c-platsen vid utfarten som kommer närmast. Kör denne vidare runt iaf och har glömt att blinka vänster, så är det denne som har det fulla ansvaret ifall en olycka inträffar.

Men sen ett gäng år tillbaka så har Trafikverket (eller vem det nu är) bestämt att man är tvungen att se högerblinket för att veta om man kan åka ut eller inte. Ser man inte högerblinket (pga dålig sikt eller att den inte är påslagen) så måste man vänta.
Och eftersom förjävla många har svårt för att blinka höger vid körning "rakt fram" så sitter även jag och skriker i bilen åt dessa jävlar. För det är dom jag blir skogstokig på.
2013-12-11, 03:01
Medlem
Att en sådan här tråd fått sådan stor uppmärksamhet visar verkligen vilka känslor det finns i trafiken

Jag hamnade här av en slump och passar på att droppa att jag blinkar vänster.
2013-12-11, 03:08
Medlem
Citat:
Och dom har ju gjort det än värre genom att måla c-platserna olika.
Dvs merparterna av c-platserna idag är ommålade så att det är helt lagligt att ligga i höger körfält och åka vidare runt (utan att blinka vänster) eftersom man kör vidare i sitt körfält utan att göra ett körfältsbyte.
Här är ju risken väldigt stor att det smäller om någon i vänster körfält får för sig att lämna c-platsen vid körning "rakt fram" för denne. Dvs det finns två körfält ut och då var det okej tidigare att lämna därifrån utan problem.

Men sen finns det ett antal c-platser där höger körfält är svängt utåt. Dvs det är inte tillåtet att fortsätta runt. Utan följer man körfältet så lämnar man c-platsen.
Intressant att det ändå är lag på att blinka höger eftersom man egentligen inte kör ett körfältsbyte.

Och det finns ingen info innan c-platsen hur den är målad så att man kan planera sin färd i den. Än värre om det är snö på marken. Då ser man ju inte målningen.

Det man behöver göra är att lagsstadga vänsterblink. Då och bara då "vet" man att om en bil kommer åkandes utan vänsterblink så ämnar denne att lämna c-platsen vid utfarten som kommer närmast. Kör denne vidare runt iaf och har glömt att blinka vänster, så är det denne som har det fulla ansvaret ifall en olycka inträffar.

Men sen ett gäng år tillbaka så har Trafikverket (eller vem det nu är) bestämt att man är tvungen att se högerblinket för att veta om man kan åka ut eller inte. Ser man inte högerblinket (pga dålig sikt eller att den inte är påslagen) så måste man vänta.
Och eftersom förjävla många har svårt för att blinka höger vid körning "rakt fram" så sitter även jag och skriker i bilen åt dessa jävlar. För det är dom jag blir skogstokig på.
Det är inte ett dugg förvirrande;
Ur Trafikförordningens 3 kap. 65 §:

Alltså, du blinkar när du ska ut ur rondellen då du byter körfält från rondellens högra körfält till utfarten från rondellen. Är det en fil som "leder" ut från rondellen så är du kvar i körfältet och behöver således inte blinka, du bör istället blinka vänster om du vill fortsätta i rondellen då du måste byta fil till vänster för att då fortsätta i rondellen. Men oavsett så kan man ju lika gärna blinka höger för att förtydliga att man inte bara slarvar med en vänsterblink.

I det första scenariot du beskriver så är det heller inte ett dugg förvirrande heller, utebliven högerblink betyder att jag är kvar i rondellen/filen. En vänsterblink skulle betyda att jag ska till vänsterfilen, detta däremot skulle kunna bli farligt då en bil som ska in i rondellen vid nästa ut-/in-fart kan utgå från att högerfilen kommer bli fri och kör då ut. Angående bilen som svänger ut från vänsterfilen så är det han som gör ett filbyte, och vet man inte att när man byter fil så ska man allltid lämna företräde, så ska man fan inte ha körtkort! Döda vinkeln är också viktigt att kolla här såklart.

Angående det fetstilta tycker jag du har ett ganska omogen trafikfarlig syn på saken, lite det man får lära sig om omogna förare under körkortskursen. Nej i trafiken har du inte rättigheter, bara skyldigheter, att resonera som så att jag kan braka ut framför, det är änså hans fel om det smäller känns ju bara idiotisk, man bör väl läsa av situationen lite bättre än så?

Sen kan man ju också resonera kring säkerheten kring ditt lagförslag, känns det säkrast att en bortglömd blinkers leder till att bilar kör ut framför andra bilar, eller att vissa otåliga får sitta och svära över att de fick vänta 10 sekunder i onödan?
2013-12-11, 08:16
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Det är inte ett dugg förvirrande;
Ur Trafikförordningens 3 kap. 65 §:

Alltså, du blinkar när du ska ut ur rondellen då du byter körfält från rondellens högra körfält till utfarten från rondellen. Är det en fil som "leder" ut från rondellen så är du kvar i körfältet och behöver således inte blinka, du bör istället blinka vänster om du vill fortsätta i rondellen då du måste byta fil till vänster för att då fortsätta i rondellen. Men oavsett så kan man ju lika gärna blinka höger för att förtydliga att man inte bara slarvar med en vänsterblink.

I det första scenariot du beskriver så är det heller inte ett dugg förvirrande heller, utebliven högerblink betyder att jag är kvar i rondellen/filen. En vänsterblink skulle betyda att jag ska till vänsterfilen, detta däremot skulle kunna bli farligt då en bil som ska in i rondellen vid nästa ut-/in-fart kan utgå från att högerfilen kommer bli fri och kör då ut. Angående bilen som svänger ut från vänsterfilen så är det han som gör ett filbyte, och vet man inte att när man byter fil så ska man allltid lämna företräde, så ska man fan inte ha körtkort! Döda vinkeln är också viktigt att kolla här såklart.

Angående det fetstilta tycker jag du har ett ganska omogen trafikfarlig syn på saken, lite det man får lära sig om omogna förare under körkortskursen. Nej i trafiken har du inte rättigheter, bara skyldigheter, att resonera som så att jag kan braka ut framför, det är änså hans fel om det smäller känns ju bara idiotisk, man bör väl läsa av situationen lite bättre än så?

Sen kan man ju också resonera kring säkerheten kring ditt lagförslag, känns det säkrast att en bortglömd blinkers leder till att bilar kör ut framför andra bilar, eller att vissa otåliga får sitta och svära över att de fick vänta 10 sekunder i onödan?

Du, jag är fullständigt med på hur en c-plats fungerar.
Det du har missat dom senaste sidorna med är hur jag försökt förklara varför en vänsterblink inte kommer hjälpa en att kunna köra ut i c-platsen.

Därför gav jag en liten förklaring till då när det skulle hjälpa.
Sen att det inte var en fullträff till idé är jag oxå fullt medveten om.

Jag vidhåller fortfarande att dagens regler är bättre OM DOM FÖLJS. Det är där det stora problemet är. Folk vet ju för fan inte om att det är lag på att blinka höger när man lämnar.

En annan fråga till dig:
Om du står och vill in i c-platsen och en bil som kommer åkandes blinkar höger. Väntar du med att åka in tills han lämnat eller åker du in när du ser högerblinket?

Samma sak om du står i en T-korsning och vill åka ut. Det kommer en bil från vänster och blinkar höger och visar att han ska svänga av där du står. Väntar du med att åka ut tills han börjat svänga av eller kör du ut när du ser högerblinket?

Med tanke på att du tyckte det var omoget att braka ut bara för att en förare glömt blinkersen (påslagen i detta fallet).
2013-12-11, 09:36
Medlem
roofens avatar
Jag blinkar vänster och duschar åtminstone någon gång i veckan.

Är det ilska mot vänstern från flashbacks extremhöger det handlar om?
2013-12-11, 17:02
Medlem
Citat:
Du, jag är fullständigt med på hur en c-plats fungerar.
Det du har missat dom senaste sidorna med är hur jag försökt förklara varför en vänsterblink inte kommer hjälpa en att kunna köra ut i c-platsen.

Därför gav jag en liten förklaring till då när det skulle hjälpa.
Sen att det inte var en fullträff till idé är jag oxå fullt medveten om.

Jag vidhåller fortfarande att dagens regler är bättre OM DOM FÖLJS. Det är där det stora problemet är. Folk vet ju för fan inte om att det är lag på att blinka höger när man lämnar.

En annan fråga till dig:
Om du står och vill in i c-platsen och en bil som kommer åkandes blinkar höger. Väntar du med att åka in tills han lämnat eller åker du in när du ser högerblinket?

Samma sak om du står i en T-korsning och vill åka ut. Det kommer en bil från vänster och blinkar höger och visar att han ska svänga av där du står. Väntar du med att åka ut tills han börjat svänga av eller kör du ut när du ser högerblinket?

Med tanke på att du tyckte det var omoget att braka ut bara för att en förare glömt blinkersen (påslagen i detta fallet).
Okej, då får be om ursäkt att jag missade din poäng med ditt inlägg helt där. Många som skrivit och har inte koll på vilka som är vänsterblinkare eller inte. Jag håller med dig, problemet är att folk inte vet hur man ska blinka, inte lagen, den är hur tydlig som helst och skulle alla ha koll på den och följa den så skulle vi inte ha detta irritationsmoment.

Angående din fråga så får jag säga att det beror på, har bilen placerat sig tydligt, sänker han farten, etc. Jag försöker göra lite av en helhetsbedömning på hur pålitlig hans signalering är.

Eller om man glider in mot en rondell/korsning, så kan man när en person blinkar höger fortsätta hålla farten uppe men jag håller fortfarande koll på om idioten verkligen ska svänga (eller åtminstonde sänkt farten väsentligt om det är vid en T-korsning) innan jag "vräker" mig ut, så skulle jag se att han fortsätter trots högerblink så hinner jag bromsa om än lite hårt.

Men visst det kan även resultera i att jag stannar i onödan då folk blinkar höger men har ändå ganska hög fart när de svänger av eller att de bromsar hårt precis innan. Det finns dock så många idioter där ute så jag försöker att inte förlita mig mycket på andra, sen visst, ingen är perfekt och jag tar säkert onödiga risker ibland också.
Senast redigerad av tobbe_x90 2013-12-11 kl. 17:04.
2013-12-13, 00:30
Bannlyst
Vilken fråga, kommer inte ihåg vad teoriboken säger om det här nu men självklart så blinkar man vänster om man ska göra en vänstersväng i en rondell. Om rondellen går fram och till vänster och man ska köra till vänster så blinkar man till vänster så mötande bil inte kör in i filen och krockar, vad är så konstigt med det? Fattar inte vad TS vill ha sagt.
2013-12-13, 08:40
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Vilken fråga, kommer inte ihåg vad teoriboken säger om det här nu men självklart så blinkar man vänster om man ska göra en vänstersväng i en rondell. Om rondellen går fram och till vänster och man ska köra till vänster så blinkar man till vänster så mötande bil inte kör in i filen och krockar, vad är så konstigt med det? Fattar inte vad TS vill ha sagt.

Vet inte från vilket år din teoribok är ifrån (väldigt gammal iaf) men om "mötande" bilen kör in i för att det kommer en bil som inte blinkar vänster så är det den "mötande" bilen som bryter mot c-platsens trafikregler.

Du ser en c-plats som en korsning där man "gör vänstersväng", "åker rakt fram" och "gör högersväng".
Det är ett felaktigt tänkt med dagens c-platsregler. Och det är därför så in i helvete många inte blinkar höger när dom lämnar c-platsen, även vid sk körning "rakt fram". Det är lag på att ALLTID blinka höger när man lämnar.

Du ska se c-platsen som en väg som svänger kraftigt till vänster med enbart utfarter på höger sida. Ibland är det en tvåfilig väg som svänger kraftigt till vänster. Och då kommer du även inse det korkade med att ligga i vänsterfilen vid sk körning "rakt fram" när en bil i högerfilen vill åka vidare i c-platsen. Även detta har så in i helvete många problem med. Trots att regeländringen är 14år gammal!
2013-12-13, 09:37
Medlem
Dongles avatar
Att köra i cirkulationsplats.
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...302_sep-13.pdf

Citat:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom
det endast finns ett val av körriktning"

Detta tolkar jag som att det inte är fel att visa var man tänker ta vägen genom att aktivera vänster blinker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in