Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 16:18
  #85
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Eftersom jag är hundra procent säker på att månlandningarna var en bluff så är jag även lite intresserad av just raketmotorerna.
Men jag har inga problem med att en raketmotor fungerar hur bra som helst i rymden.
Jag tyckte bara ämnet var lite intressant.

Man kan nog ana att du tycker ämnet är intressant för att du vill att det ska vara ett bevis för den andra konspirationsteorin du tror på.

Men det är nog en väldigt dålig väg att gå. Vi har ju trots allt såväl teoretiska som empiriska bevis för att raketer fungerar i vakuum.
Citera
2017-12-15, 16:26
  #86
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Man kan nog ana att du tycker ämnet är intressant för att du vill att det ska vara ett bevis för den andra konspirationsteorin du tror på.

Men det är nog en väldigt dålig väg att gå. Vi har ju trots allt såväl teoretiska som empiriska bevis för att raketer fungerar i vakuum.
Nej jag vill inte att det ska vara ett bevis.
Jag insåg bara hur lite jag vet om just raketmotorer.
Jag behöver absolut inga bevis angående månlandningarna.
Om raketmotorer fungerar fint i tyngdlöst vacuum så är det kanon eftersom jag då kan hoppas på att vi en gång i framtiden faktiskt kommer kunna ta oss till månen.

Det skulle vara för deprimerande om det visade sig att vi aldrig kommer kunna ta oss dit.
Citera
2017-12-15, 16:32
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Era fysika förklaringar stämmer säkert men eftersom teorin (hur puckad den än må vara) går ut på att raketer ej kan färdas framåt i rymden pga den behöver något att skjuta ifrån sig (typ som att man står på en skateboard och sparkar i luften bakåt så händer inget men om det finns en vägg bakom så kan man sparka på den för att skjutas framåt). Alltså kan man inte använda en liknelse där något puttar på något för att bevisa att något inte behöver putta på något
Fast man kan fortfarande bara skjuta ifrån sig skateboarden, och den skulle flyga iväg i den riktningen.
Citera
2017-12-15, 16:34
  #88
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Nu tror inte jag på att raketer inte fungerar i vakuum men din analogi är riktigt usel.
I ditt exempel motsvarar alltså den ene astronautens arm (med vilken han knuffar den andre astronauten) raketbränslet och den andre astronauten motsvarar då vakuumet. Problemet är att en astronaut till skillnad från vakuum består av materia, dvs något att skjuta ifrån med. Precis som luften gör. Så din liknelse snarare bekräftar teorin om att raketer inte funkar i rymden pga ingen materia att skjuta ifrån med än debunkar den.

Liknelsen med pistolen håller inte heller då kulan är det som kraften från avfyrningen kan putta ifrån med och rykyl kan uppstå. Tar man däremot bort kulan från patronen och sen avfyrar blir liknelsen mer relevant
Precis, ska man likna en raket med en pistol så får man ta bort kulan. Pistolen är raketen och krutet är bränslet. Vad hade hänt om man avfyrar en pistol i rymden utan en kula? Skapas rekyl och varför i sådana fall?

Sedan tror jag pistolliknelsen ändå inte är perfekt, för krut kommer aldrig bete sig som en gas och lyda under lagen om gasernas fria expansion.

Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Ärligt talat finns det bara ett sätt att kontrollera om Newtons rörelselagar gäller i ett tyngdlöst vacuum.
Man måste göra experiment i ett tyngdlöst vacuum.
Visa mig i sådana fall ett sådant experiment som har genomförts. Vakuumkammaren kan, som tidigare sagt i tråden, inte vara liten, utan måste vara stor som en gymnastiksal. Annars kommer bränslet så fort raketen antänds fylla vakuumet och det slutar vara ett vakuum, vilket gör att raketen kan röra sig framåt. Eller förväntar du dig seriöst att någon i tråden ska gå ut och bygga sig en vakuumkammare i någon övergiven lagerlokal?

Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Vetenskapen i sig är en sak, och .. det är rätt uppenbart för alla som har någon form av utbildning(fysik från gymnasiet borde egentligen räcka om man var vaken på lektionerna) att det fungerar, men även om man bortser från det...

så har vi har gjort tester i vakum. Nämligen i rymden?

Ok, om man nu tror att en enskild grej som månlandningen är fejk, men alla obemannade då?

eller Ryssarnas?

Tror en del på riktigt att först USA och Soviet, och nu USA, ryssland och dessutom en bunte andra länder som skjutit upp små obemannade som lämnat omloppsbana skulle samarbetat om en sån coverup?

Och även om de hade.. många har ju kunnat ses från olika observatorium. Skulle alla där också vara med på detta då?

Och rymdstationerna, de har väl små thrusters som korrigerar kurs som fungerar på samma sätt. Skulle de också vara fejk? då är det ju en enorm mängd hobbyastronomer över hela världen som måste vara med på det också?

Det är ju miljoner människor över hela världen som skulle veta om det och aktivt ljuga för att stödja det.
Snälla släpp det bara. Ja, allt som har med rymden är fejk. ISS, satelliter, raketer, NASA, Månlandningen, SpaceX, GPS. Allt är till följd av konspirationsteorin fejk. Därför är "empirin" du talar om helt värdelös eftersom att det bara är simuleringar som special effects-företag från Hollywood producerat. Fungerar raketer inte ens fysiskt i rymden, vilket tråden handlar om, så spelar det ju ingen roll hur många fejkade rymdhändelser du presenterar som motbevis.

Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Så vi har redan bevisat att vi kan åka till månen med "raketer" men ändå måste man undra om denna idiotiska teori kanske är sann?

Vart gick det fel för folk egentligen i det här haha?

Syrgas är en viktig komponent vid rymdfarter som injiceras tillsammans med bränslet. Och det är för att antända inte för att få kraft framåt.

Kraften kommer av att bränslet brinner med endast 1 väg att gå ut och således skapas den framåtdrivande kraften i motsatt riktning av utloppet av energin.

Ibland undrar man om konspirationsteoretiker kanske är de mest korkade människorna med minst vetenskapliga kunskaper.
Men du har fortfarande inte bevisat att gas med "endast 1 väg att gå ut" skapar någon kraft. Varför skulle "endast 1 väg att gå ut" per definition betyda att objektet som släpper ut gasen rör sig i motsatt riktning? Snarare säger lagen om gasernas fria expansion att objektet kommer stå stilla.

Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Tankefelet. Raketmotorns förbränningskammare jobbar inte i vacuum, den jobbar med ett mycket högt tryck uppkommet av förbränningen.

Partiklar övergår från flytande till gasform, får en mkt hög temperatur av oxidationen/förbrännningen kommer sedan att generera mycket stor tryck i förbränningskammaren, dessa förbränningspartiklar strävar sedan mot ett munstycke med begränsad öppning. Om trycket utanför är är 1 bar eller trycklöst/vacuum spelar mindre roll när trycket i kammaren är eks 70bar (uppkommet av förbränningen och det begränsade munstycket/utloppet). Förbränningspartiklana rusar ut genom munstycket med stor fart. Newtons lagar kan sen beskriva reaktionskraften.

Fascinerande att vissa lägger ner tid på att kläcka dessa galna konspirationsteorierna utan att ens läst en grundkurs i mekanik först.
Att gasen susar genom munstycket med hög fart säger ingenting om huruvida kraft genereras i motsatt riktning. Så fort gasen möter vakuum kommer den nämligen expandera i tomrummet utan att något arbete utförs. Därför spelar det ingen roll hur högt trycket är inne i förbränningskammaren.
__________________
Senast redigerad av Run3 2017-12-15 kl. 16:38.
Citera
2017-12-15, 16:42
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men du har fortfarande inte bevisat att gas med "endast 1 väg att gå ut" skapar någon kraft. Varför skulle "endast 1 väg att gå ut" per definition betyda att objektet som släpper ut gasen röra sig i motsatt riktning? Snarare säger lagen om gasernas fria expansion att objektet kommer stå stilla.

Men det är ju ingen fri expansion det är vad du missar här.

Tänk dig en termos du fyller med gas som sen antänds. Vid antändningspunkten kommer gasen gå sfäriskt (förenklat). All gas som explosivt brinner in mot termosen kommer att trycka iväg termosen i färdriktningen då de brinner med en kraft riktad ditåt.

Enda nackdelen med förbränningstekniker som raketer är att man slösar rätt mycket energi som inte fungerar drivande. Men summa summarum är det ändå rent praktiskt möjligt att göra det. Dock skulle NASA byta ut skiten mot något vettigare om de kunde. Man skulle då slippa enorma bränsletankar och mycket av risken vid uppskjutning där man behöver mest av energin.

Så det här är egentligen bland det simplaste att förstå inom fysik med väldigt enkla medel/exempel. Och långt ifrån ett ämne man borde hamna "snett" i pga någon idiot som skriver lite konspirationsteorier.
Citera
2017-12-15, 16:44
  #90
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Precis, ska man likna en raket med en pistol så får man ta bort kulan. Pistolen är raketen och krutet är bränslet. Vad hade hänt om man avfyrar en pistol i rymden utan en kula? Skapas rekyl och varför i sådana fall?

Sedan tror jag pistolliknelsen ändå inte är perfekt, för krut kommer aldrig bete sig som en gas och lyda under lagen om gasernas fria expansion.


Visa mig i sådana fall ett sådant experiment som har genomförts. Vakuumkammaren kan, som tidigare sagt i tråden, inte vara liten, utan måste vara stor som en gymnastiksal. Annars kommer bränslet så fort raketen antänds fylla vakuumet och det slutar vara ett vakuum, vilket gör att raketen kan röra sig framåt. Eller förväntar du dig seriöst att någon i tråden ska gå ut och bygga sig en vakuumkammare i någon övergiven lagerlokal?


Snälla släpp det bara. Ja, allt som har med rymden är fejk. ISS, satelliter, raketer, NASA, Månlandningen, SpaceX, GPS. Allt är till följd av konspirationsteorin fejk. Därför är "empirin" du talar om helt värdelös eftersom att det bara är simuleringar som special effects-företag från Hollywood producerat. Fungerar raketer inte ens fysiskt i rymden, vilket tråden handlar om, så spelar det ju ingen roll hur många fejkade rymdhändelser du presenterar som motbevis.


Men du har fortfarande inte bevisat att gas med "endast 1 väg att gå ut" skapar någon kraft. Varför skulle "endast 1 väg att gå ut" per definition betyda att objektet som släpper ut gasen rör sig i motsatt riktning? Snarare säger lagen om gasernas fria expansion att objektet kommer stå stilla.


Att gasen susar genom munstycket med hög fart säger ingenting om huruvida kraft genereras i motsatt riktning. Så fort gasen möter vakuum kommer den nämligen expandera i tomrummet utan att något arbete utförs. Därför spelar det ingen roll hur högt trycket är inne i förbränningskammaren.
Jag vet inte om något sådant experiment någonsin genomförts.
Men det är enda sättet.
Citera
2017-12-15, 16:44
  #91
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Att gasen susar genom munstycket med hög fart säger ingenting om huruvida kraft genereras i motsatt riktning.

Jo, Newtons rörelselagar säger att
- det behövs en kraft för att accelerera en massa.
- en kraft ger upphov till en motriktad reaktionskraft.

Påstår du att Newtons rörelselagar inte stämmer?
Citera
2017-12-15, 17:18
  #92
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vet någon om det finns mer att lära sig om ämnet?

Självklart finns det massor att lära sig inom området.
Du kan t.ex läsa Fysik/Mekanik på Universitetet. Eller komvux kanske är en lämpligare nivå.


Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Någon som är påläst på ämnet och har en åsikt i dess rimlighet?

Vi är massor med människor som är pålästa inom området.

Jag har t.ex själv härlett fram raketekvationen från Newtons rörelselagar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsiolk..._raketekvation
Så i och med att jag vet att ekvationen är korrekt så vet jag att raketer fungerar i vakuum.

Raketer fungerar genom att accelerera en del av dess massa och är således oberoende av eventuell atmosfär.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-12-15 kl. 17:21.
Citera
2017-12-15, 17:24
  #93
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Snälla släpp det bara. Ja, allt som har med rymden är fejk. ISS, satelliter, raketer, NASA, Månlandningen, SpaceX, GPS. Allt är till följd av konspirationsteorin fejk. Därför är "empirin" du talar om helt värdelös eftersom att det bara är simuleringar som special effects-företag från Hollywood producerat. Fungerar raketer inte ens fysiskt i rymden, vilket tråden handlar om, så spelar det ju ingen roll hur många fejkade rymdhändelser du presenterar som motbevis.
Det är detta som är så tragiskt. Allt man för fram som bevis mot den tro som du och alltför många har förklaras vara fejk utan att ens förklara varför. Därför blir en diskussion totalt meningslös.

Du har fel. Rymden omkring oss är full av bevis för att raketer fungerar i vacuum. Du kan inte bortförklara TV-satelliter eller GPS-systemet som förutsätter att raketer fungerar i vacuum. Alla alternativa teorier är till 100% rent trams. Eller ISS som du redan förklarat vara fejk trots att det finns överväldigande bevis för att den existerar. Även ISS använder raketer för att behålla sin omloppsbana.

Jag börjar tro att vetenskapsförnekelse är en religion.
Citera
2017-12-15, 19:21
  #94
Moderator
RostigHinks avatar
Ni vetenskapsförnekare kan göra ett experiment för att visa att raketer inte fungerar i vacuum. Om det nu är sant så borde en rakets dragkraft minska linjärt med lufttrycket ner till noll vid absolut vacuum. Detta kan testas empiriskt. Ta två likadana raketer. Mät dragkraften nere vid havsytan. Ta er sedan upp för ett riktigt högt merg och mät dragkraften där. Om det nu stämmer att raketer inte funkar i vacuum så borde man mäta upp en lägre dragkraft uppe på berget.

Jag vet att dragkraften är i stort samma. Ni kan motbevisa det, eller i alla fall försöka med det.
Citera
2017-12-15, 19:53
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Men du har fortfarande inte bevisat att gas med "endast 1 väg att gå ut" skapar någon kraft. Varför skulle "endast 1 väg att gå ut" per definition betyda att objektet som släpper ut gasen rör sig i motsatt riktning? Snarare säger lagen om gasernas fria expansion att objektet kommer stå stilla.

Att gasen susar genom munstycket med hög fart säger ingenting om huruvida kraft genereras i motsatt riktning. Så fort gasen möter vakuum kommer den nämligen expandera i tomrummet utan att något arbete utförs. Därför spelar det ingen roll hur högt trycket är inne i förbränningskammaren.

OT. Jag tycker att din avatar är prov på dåligt omdöme.

OnT. Förbränningsgaserna får kraft från förbränningen, rusar ut bakåt med hög fart, den enda väg som är öppen. Detta leder till en reaktionskraft åt andra hållet, allt enligt Newtons rörelselag. Reaktionskraften får raketen att accelerera framåt. Grundskolefysik.

Atmosfärstryck eller vacuum har ingen betydelse för raketfunktionen. Lagen om gasers fria expansion har ingen tillämpning i det läget. När gasen har lämnat raketen kommer den däremot att expandera åt alla håll (gasmolnets tyngdpunkt är under fortsatt färd bakåt), ochutförs inget arbete. Den expansionen sker för övrigt helt oberoende av atmosfärstryck eller vacuum.
__________________
Senast redigerad av pewana 2017-12-15 kl. 20:02.
Citera
2017-12-15, 20:00
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ni vetenskapsförnekare kan göra ett experiment för att visa att raketer inte fungerar i vacuum. Om det nu är sant så borde en rakets dragkraft minska linjärt med lufttrycket ner till noll vid absolut vacuum. Detta kan testas empiriskt. Ta två likadana raketer. Mät dragkraften nere vid havsytan. Ta er sedan upp för ett riktigt högt merg och mät dragkraften där. Om det nu stämmer att raketer inte funkar i vacuum så borde man mäta upp en lägre dragkraft uppe på berget.

Jag vet att dragkraften är i stort samma. Ni kan motbevisa det, eller i alla fall försöka med det.
JUST DET! Varför kan inte dessa vetenskapsförnekare göra ett experiment för att få stöd för sin tes? I stället ägnas en massa kraft på att skapa idiotiska youtubefilmer som andra idioter låter lura sig av. (Fast antagligen är syftet att lura godtrogna typer som sväljer allt de ser, hur tokigt det än är.)

Att göra det här experimentet är antagligen enklare än att göra filmer på Youtube. Om experimentet görs mycket noga kommer det att visa att dragkraften är marginellt HÖGRE uppe på berget. Men antagligen är inte mätnoggrannheten tillräcklig.
__________________
Senast redigerad av pewana 2017-12-15 kl. 20:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback