Citat:
Jag har ett sådant fall i den församling jag tillhör. Ja, jag är ett Jehovas vittne, och har varit det hela mitt liv. Jag har för övrigt också själv helt undvikit att umgås med en familjemedlem i mer än ett decennium. Sen jag vaknade upp från tankekontrollen och den känslomässiga manipulationen har jag dock försökt att återta kontakten.
Citat:
Marshall Applewhite influerade 39 personer att frivilligt begå självmord. Vari ligger problemet?
Heaven's Gate
Citat:
Kan du föra fram belägg för att de flesta som döps till Jehovas vittnen är i tonåren? Ännu intressantare, vad är genomsnittsåldern av de uteslutna? För övrigt är det svårt att komma fram till i vilken ålder man bör tillåtas vissa saker. Till exempel verkar hjärnan fortfarande vara under utveckling vid 30 års ålder. (https://www.nytimes.com/2016/12/21/s...t-so-much.html)
Det förs ingen statistik någonstans, men barn och ungdomar uppmanas ständigt att döpa sig så snart som möjligt. Här är ett exempel med Anthony Morris, som alltså är en av Jehovas vittnens ledare i dess styrande krets:
TPT
Citat:
"As far as their family members are concerned, normal family relations continue, with the exception of spiritual fellowship."
För mig låter det logiskt att mannen i videon talar om hur det ligger till för sådana som Mr. Wall, som har blivit uteslutna som förälder. Det skulle i varje fall platsa perfekt i sammanhanget.
För mig låter det logiskt att mannen i videon talar om hur det ligger till för sådana som Mr. Wall, som har blivit uteslutna som förälder. Det skulle i varje fall platsa perfekt i sammanhanget.
En betydande del av denna förhandling handlar om att Randy Wall tog ekonomisk skada av att bli utesluten, därför att många av hans kunder var Jehovas vittnen. Det avgörande är alltså inte hans familjesituation.
Advokaten säger:
Citat:
That word is used by Jehovah's Witnesses, they don't use the word shun, shunning. They refer to it as disfellowship, disfellowshipping, disfellowshipped. Because that really gives the sense of what's taking place within this particular religious community. Disfellowshipped means no further spiritual fellowship with the individual.
Han fortsätter sen med att säga att den uteslutne tillåts komma till Jehovas vittnens möten, och att normala familjeförhållanden kan fortsätta. Det är naturligtvis korrekt i specialfallet där en utesluten bor tillsammans med sin familj. Men inte i något annat fall.
Advokaten talar inte i segmentet om uteslutningen av Randy Wall, utan om uteslutning generellt.
Att det skulle förhålla sig på något annat sätt har du fantiserat ihop själv.