2023-11-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Får jag undra lite.
Är det brott mot vår lag som är orsak till uteslutning?

Var går gränsen, villkorlig dom eller fängelse?

Det är brott mot bibelns lagar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru.

Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag. Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning.

Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

Sexuell otukt får man inte fängelse för i Sverige, men bibeln är tydlig med att man ska utesluta kristna bröder och systrar som framhärdar i att begå sexuella omoraliskheter.
Citera
2023-11-12, 18:51
Medlem
De barnen eller familjemedlemmarna som växer upp i ett hushåll som jehovas vittnen och inte är medlemmar eller kanske inte har anammat sig tron, hur är det för dom?
Citera
2023-11-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
De barnen eller familjemedlemmarna som växer upp i ett hushåll som jehovas vittnen och inte är medlemmar eller kanske inte har anammat sig tron, hur är det för dom?

Om de inte hunnit bli döpta kan de fortfarande ha kontakt med familjen. Om de blivit döpta är det tuffare.
Citera
2023-11-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Du och dina strawmans. Nej, det finns inga såna scenarion du snackar om. Så att ens behöva planera inför nåt sånt är ovidkommande.

Så det har aldrig hänt i människans historia att barn börjat med droger och hamnat i fängelse? Och barn som stjäl från sina föräldrar, och barn som röjer runt och förstör huset, helt osannolikt alltså?

Citat:
Men om ens barn inte kan vistas i möbelerade hem så får man ju fixa gruppboende eller nåt för denne,

Så du tar bort möbler och utvisar ditt barn som knarkar till ett gruppboenden? Är det din lösning som förälder, att någon annan får ta hand om problemet?

Citat:
men det betyder ju inte att man ser barnet som redan avlidet och aldrig mer har kontakt. Du kan alltså inte förstå det? Men som förälder så får man inte ge upp, man gör allt så att barnet kan få den hjälp den behöver. Man fortsätter vara involverad.

Vilken hjälp? Att ta bort möbler och skicka barnen och problemet någon annanstans? Är det din lösning som förälder?
Citera
2023-11-12, 19:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är brott mot bibelns lagar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru.

Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag. Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning.

Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

Sexuell otukt får man inte fängelse för i Sverige, men bibeln är tydlig med att man ska utesluta kristna bröder och systrar som framhärdar i att begå sexuella omoraliskheter.
I länder där skilsmässa är i princip förbjuden förekommer detta ofta.
Det ligger inget omoraliskt i det.

Men ni vittnen tror alltså att straff (uteslutning) är bästa lösningen på de som tänker annorlunda?
Citera
2023-11-12, 19:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Så det har aldrig hänt i människans historia att barn börjat med droger och hamnat i fängelse? Och barn som stjäl från sina föräldrar, och barn som röjer runt och förstör huset, helt osannolikt alltså?

Så du tar bort möbler och utvisar ditt barn som knarkar till ett gruppboenden? Är det din lösning som förälder, att någon annan får ta hand om problemet?

Vilken hjälp? Att ta bort möbler och skicka barnen och problemet någon annanstans? Är det din lösning som förälder?

Hur skulle du ha gjort om din tonåring festade loss i ditt hem när h*n hade föräldrafritt, drack öl och rökte braj? Du skulle alltså sparka ut ungen på gatan och aldrig mer prata med h*n? Är inte det olagligt, speciellt när det kommer till minderåriga?
Om du hade en 40 årig unge boendes i ditt hem, undrar du då aldrig varför? Och hur vanligt är det att man börjar knarka i den åldern och trotsar föräldrarna med vilda fester och alla dina andra vansinniga fantasiföreställningar?

Vore det inte bättre att se till så att ungen fick rätt hjälp av kunniga professionella? Eller tror du att det skulle räcka med att läsa Vakttornet?

Jag har svarat dig mer än nog på dina avledande strawmanfrågor som inte hör till denna tråd. Låt oss diskutera ARC nu. Hur många pedofiler blev anmälda till polisen?

Vilka avslöjanden av organisationen gjordes av ARC och vilket vittnesmål gav det till “Guds organisation”?
Citera
2023-11-12, 19:29
Medlem
Citat:
I länder där skilsmässa är i princip förbjuden förekommer detta ofta.
Det ligger inget omoraliskt i det.

Du menar alltså att det är inte omoraliskt att skilja sig? Vems moral tänker du på? Vilken/vems moral följer du?
Jag följer bibelns moral, och bibeln är tydlig med att skilsmässor inte är tillåtna, detta säger Jesus:

"Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott.Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap." (Matt 5:27-28 Bibel2000)

Jesus t.o.m. skärper lagen om äktenskapsbrott, om man t.o.m. ser på en annan kvinna/eller man med åtrå. så har man begått äktenskapsbrott i sitt hjärta.

Citat:
Men ni vittnen tror alltså att straff (uteslutning) är bästa lösningen på de som tänker annorlunda?

Uteslutning är inte ett straff, det är en konsekvens av att man vägrar att vända om från sin synd. Och du har fel, man blir inte utesluten bara för att tänker annorlunda. För att bli utesluten som krävs det en handling som är i strid med bibeln, alltså en synd.
Citera
2023-11-12, 19:45
Medlem
Citat:
Hur skulle du ha gjort om din tonåring festade loss i ditt hem när h*n hade föräldrafritt, drack öl och rökte braj? Du skulle alltså sparka ut ungen på gatan och aldrig mer prata med h*n?

Varför känner du dig tvungen att förvränga? Det beror på hur många gånger detta har hänt, och hur tonåringen ställer sig till det hela. Om tonåringen ångrar och vänder om, så är det inget problem. Men om det sker ständigt och jämt, och tonåringen inte tycker att det är fel, så kommer inte friden att plötsligt dyka upp. För att skydda resten av familjen ifrån den oregerliga tonåringen, så kan det ibland krävas att man sparkar ut ungen. Men det skulle du aldrig göra, inte ens om din tonåring skjuter in mot lägenheter, du skulle bara krama om honom och fråga om han vill äta tillsammans med familjen.

Citat:
Är inte det olagligt, speciellt när det kommer till minderåriga?

Du vet nog själv att Jehovas vittnen tar hand om minderåriga, varför vill du ge sken av något annat?

Citat:

Om du hade en 40 årig unge boendes i ditt hem, undrar du då aldrig varför? Och hur vanligt är det att man börjar knarka i den åldern och trotsar föräldrarna med vilda fester och alla dina andra vansinniga fantasiföreställningar?

"fantasiföreställningar"? Så det sker aldrig på hela jorden? Och då kan du ignorera frågan för det är omöjligt att det skulle ske för dig?

Citat:

Vore det inte bättre att se till så att ungen fick rätt hjälp av kunniga professionella?

Har jag sagt emot det?

Citat:

Eller tror du att det skulle räcka med att läsa Vakttornet?

Att läsa bibeln räcker långt, det är många kriminella t.ex. som har vänt om från sin kriminella bana på grund av bibelns ord, trots samhällets insatser med "kunniga professionella".

I slutändan handlar det om personens egna vilja att sluta upp med sina synder.
Citera
2023-11-12, 20:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Varför känner du dig tvungen att förvränga? Det beror på hur många gånger detta har hänt, och hur tonåringen ställer sig till det hela. Om tonåringen ångrar och vänder om, så är det inget problem. Men om det sker ständigt och jämt, och tonåringen inte tycker att det är fel, så kommer inte friden att plötsligt dyka upp. För att skydda resten av familjen ifrån den oregerliga tonåringen, så kan det ibland krävas att man sparkar ut ungen. Men det skulle du aldrig göra, inte ens om din tonåring skjuter in mot lägenheter, du skulle bara krama om honom och fråga om han vill äta tillsammans med familjen.

Du vet nog själv att Jehovas vittnen tar hand om minderåriga, varför vill du ge sken av något annat?

"fantasiföreställningar"? Så det sker aldrig på hela jorden? Och då kan du ignorera frågan för det är omöjligt att det skulle ske för dig?

Har jag sagt emot det?

Att läsa bibeln räcker långt, det är många kriminella t.ex. som har vänt om från sin kriminella bana på grund av bibelns ord, trots samhällets insatser med "kunniga professionella".

Så du skulle inte hjälpa ditt barn att få den professionella hjälp den uppenbart behöver?

Eftersom du ställer osannolika fantasifrågor så undrar jag hur du skulle göra om du hade en siamesisk tvilling till barn. Ena halvan var ett exemplariskt JV men den andra började hänga med fel umgänge, bjöd in alla kriminella i ditt hem och festade loss när du inte var hemma, tillverkade methamphetamin ditt kök och langade. Allt medans det trogna JV-syskonet hängde fast i samma kropp och ropade högt på Jehova. Skulle du då utesluta den dåliga tvillingen? Hur? Eller skulle du slänga ut hela den siamesisk tvillingen och JV tvillingen blev liksom collateral damage? Eller skulle du försöka skilja på dom genom operation där en garanterat skulle dö, men läkarna vet inte innan vilken av dom?
Citera
2023-11-12, 20:21
Medlem
Citat:

Har jag sagt emot det?

Det är fortfarande samma tjafs om kriminella. Har du svårt att förstå att en person som lämnar en sekt inte automatiskt blir en brottsling.
Citera
2023-11-12, 20:25
Medlem
Citat:
Så du skulle inte hjälpa ditt barn att få den professionella hjälp den uppenbart behöver?

Läser du inte vad jag skriver, jag sade ju:
Citat:
Har jag sagt emot det?

Citat:
Eftersom du ställer osannolika fantasifrågor så undrar jag hur du skulle göra om du hade en siamesisk tvilling till barn. Ena halvan var ett exemplariskt JV men den andra började hänga med fel umgänge, bjöd in alla kriminella i ditt hem och festade loss när du inte var hemma, tillverkade methamphetamin ditt kök och langade. Allt medans det trogna JV-syskonet hängde fast i samma kropp och ropade högt på Jehova. Skulle du då utesluta den dåliga tvillingen? Hur? Eller skulle du slänga ut hela den siamesisk tvillingen och JV tvillingen blev liksom collateral damage? Eller skulle du försöka skilja på dom genom operation där en garanterat skulle dö, men läkarna vet inte innan vilken av dom?

Jag svarar på denna fråga om du först svarar på hur rättsväsendet skulle agera om ena halvan av en siamesisk tvilling dödade en människa. Skulle rättsväsendet skicka tvillingen till fängelse? hur? Eller skulle rättsväsendet slänga in hela den siamesisk tvillingen i fängelset, och den oskyldiga tvillingen blev liksom collateral damage? Eller skulle rättsväsendet försöka skilja på dom genom operation där en garanterat skulle dö, men läkarna vet inte innan vilken av dom?

Din liknelse svarar inte på frågan om vad du skulle göra om ditt barn börjar skjuta in i lägenheter, skulle du bjuda in det barnet till en familjemiddag och du skulle bara rycka på axlarna?

Eller skickar du problemet vidare till ett gruppboende (vad nu det skulle lösa för problem):

Citat:
om ens barn inte kan vistas i möbelerade hem så får man ju fixa gruppboende eller nåt för denne,

Bra lösning, skicka vidare problemet till ett gruppboende
Citera
2023-11-12, 20:33
Medlem
Citat:

Det finns en annan ruggigare sida av uteslutningspolicyn. EfteryJVn avråds från att ha närmare band med världsliga personer, d v s, icke JVn, så blir uteslutna eller avhoppare väldigt ensamma och isolerade, och saknar ett normalt kontaktnät.Detta gör att en del kan hamna väldigt snett. Det cyniska är att JV gärna pekar finger åt sådana och använder dem som avskräckande exempel.
Dessutom är det säkert så att många JVn gärna vill ha fortsatt kontakt med sina nära och kära. En del vågar inte, men många har det i smyg. Min känsla är att många fler fuskar med detta än på 70- och 80-talen.
Nu på internets tid är det säkert lättare att få stöd och information. Framför allt sprider sig möjligheten att "fejda" ut. Något som faktiskt rekommenderades under Royal Commissionförhören i Australien. Jag tror också att det blir lättare att fejda när tidsrapporeringen skrotades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in