2017-11-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Återigen, än så länge har jag inte stött på att umgänge med uteslutna familjemedlemmar skulle leda till bestraffning. Situationen med det gömda barnet hos en äldste kan jag inte verifiera. Återkom gärna med ett dokumenterat fall så blir det genast intressantare.

När det exempelvis gäller anordningen med märkning, så är den mera godtycklig i jämförelse med uteslutning. Där finns inte någon bestämd lista på synder som kan medföra det straffet, utan det är upp till varje individuell äldstekrets att avgöra. Därför är tillämpningen varierande i olika församlingar.

I "Organiserade för att göra Jehovas vilja" uttrycks principen som såhär:
Citat:
Då och då kan det hända att någon, som inte gjort sig känd för att utöva allvarlig synd som han skulle kunna bli utesluten för, ändå visar en upprörande ringaktning för teokratisk ordning.
Därefter ges några exempel, som att vara lat, kritisk eller en pratmakare.

Vidare sägs det att:
Citat:
Efter att de äldste gett upprepade förmaningar till en sådan individ och efter att de funnit att han fortsätter att visa ringaktning för tydliga och klara bibliska principer kan de besluta att det hålls ett tal i församlingen med lämpliga råd när det gäller ett sådant oordentligt uppförande.

Det är alltså så att om man väljer att inte underordna sig klara bibliska principer, eller med andra ord accepterar vad Vakttornet exempelvis säger om hur man ska behandla uteslutna familjemedlemmar, kan kvalificera sig för märkning.
Men det är alltså en bedömningsfråga för varje enskild äldstekrets.

Vad som dock är helt klart är att man helt diskvalificerar sig för någon sorts uppgift i församlingen. Jag orkar inte leta efter något exakt citat om att umgås med utesluten familjemedlem, men så här sägs det generellt om krav för att få ansvar i församlingen.
Vakttornet 1988 1 mars:
Citat:
Naturligtvis kan inte kristna äldste eller biträdande tjänare hållas ansvariga, om deras barn, när de en gång blir myndiga, vägrar att fortsätta att tjäna Jehova. Men de är ansvariga för sina minderåriga barn eller för äldre barn som fortfarande bor under deras tak. Äldste och biträdande tjänare har förlorat dyrbara tjänsteprivilegier, därför att de har blivit försumliga eller allvarligt har brustit i fråga om att uppfylla det skriftenliga kravet att ”presidera på utmärkt sätt bland barn och sitt eget husfolk”. För dessa och många andra har barnen inneburit mer sorg än glädje.
Citera
2017-11-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Haha, du vet mycket väl att sådant inte publiceras. Är du ett rättroget vittne accepterar du ju i princip bara sånt som organisationen publicerat som helt sant.

Jag tror ärligt talat inte att XGP känner till någonting alls om Jehovas vittnen, eller på något sätt har haft med dem att göra.
Citera
2017-11-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Bestraffningssystemet verkar knepigt. Jag är ateist och har aldrig varit med i någon religiös organisation. Efter att jag blev tillsammans med en som lämnat jv slutade alla jv jag kände att hälsa på mig. De gick till och med omvägar för att slippa stöta ihop med mig. Känner flera andra religiösa men alla dem hälsade och pratade som vanligt. Varför uppträder jv såhär?

Om du inte har blivit döpt som Jehovas vittne, så finns det inget förbud att umgås med dig, även om din man är utesluten. Det är upp till var och en att avgöra om dom vill umgås med dig genom principen:

"Låt inte bedra er. ”Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.”"(1 Kor 15:33 Bibel2000)

Om dessa Jv tyckte att dom följde bibelstället, eller bara var elaka mot dig har jag ingen aning om. Men jag är övertygad om det handlar om det första, eftersom jag har själv inte haft så trevlig erfarenhet av dig som person.
Citera
2017-11-25, 14:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du inte har blivit döpt som Jehovas vittne, så finns det inget förbud att umgås med dig, även om din man är utesluten. Det är upp till var och en att avgöra om dom vill umgås med dig genom principen:

"Låt inte bedra er. ”Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.”"(1 Kor 15:33 Bibel2000)

Om dessa Jv tyckte att dom följde bibelstället, eller bara var elaka mot dig har jag ingen aning om. Men jag är övertygad om det handlar om det första, eftersom jag har själv inte haft så trevlig erfarenhet av dig som person.

En sån tolerans är inte min uppfattning av JVs policy.
Citera
2017-11-25, 14:52
Medlem
Citat:

Nu syftade jag inte på dig ttsp😉 Jag blev då tydligen dåligt sällskap när jag tog ihop det med ett exjv. Blev smittad av mitt sällskap och fick åka med i samma vagn. Intressant iakttagelse dock och det säger mer om de än om mig tycker jag.
Citera
2017-11-25, 15:05
Medlem
Citat:
Nu syftade jag inte på dig ttsp😉 Jag blev då tydligen dåligt sällskap när jag tog ihop det med ett exjv. Blev smittad av mitt sällskap och fick åka med i samma vagn. Intressant iakttagelse dock och det säger mer om de än om mig tycker jag.

Jag tror inte att det handlar om att du blev "dåligt sällskap" på grund av din man. Jag känner till och har själv varit med om många fall där Jv hälsar på och umgås med parten som inte är utesluten.

Men om det är så som du säger, så är det emot Jv:s läror och bibelns läror. Principen med uteslutna är att man inte umgås socialt och andligt med personen, men om det gäller praktisk kontakt, t.ex. om den uteslutne är en arbetskamrat och man måste samarbeta och prata för att färdigställa arbetet, så finns det inget förbud. Eller om det t.ex. handlar om en familj, där dom praktiska sakerna måste utföras.

Att ingen ville umgås med dig kan jag bara tolka som att dom ansåg att du var ett dåligt umgänge, oavsett vad din man hade gjort.
Citera
2017-11-25, 15:07
Medlem
Citat:
Bestraffningssystemet verkar knepigt. Jag är ateist och har aldrig varit med i någon religiös organisation. Efter att jag blev tillsammans med en som lämnat jv slutade alla jv jag kände att hälsa på mig. De gick till och med omvägar för att slippa stöta ihop med mig. Känner flera andra religiösa men alla dem hälsade och pratade som vanligt. Varför uppträder jv såhär?
Utan att känna till omständigheterna gissar jag att de är rädda. Dels för de tror att du kanske tycker illa om vittnena, men i vissa fall för att de kanske inte har koll på vad som gäller. Vissa vittnen som debatterar här på flashback har ju inte heller alltid koll på vad jv lär officiellt ;-)
Citera
2017-11-25, 15:10
Medlem
Citat:

Har du ingen aning eller är du övertygad?
Citera
2017-11-25, 15:13
Medlem
Det handlar inte bara om att inte umgås utan de hälsar inte. Vänder sig bort om de ser mig. Har inte gjort någon av dem något och denna helomvändning sammanföll exakt med när jag blev tillsammans med ett exjv. Bra ändå att få veta att det inte är någon jv-regel de följer😊
Citera
2017-11-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Menar du att du har blivit märkt av de äldste i din församling då du har försökt återta kontakten med en utesluten familjemedlem?
Skillnaden här är att ett Jehovas vittne har studerat organisationen och fått en bok som klargör vilka konsekvenser ett visst beteende medför. Vad jag ser framgår det inte i Wikipedia artikeln att Applewhite's anhängare var efterblivna. Alltså, ska man inte stå ansvarig för sina egna handlingar längre? Alltid är det någon annans fel i Sverige.

Om barn och ungdomar ständigt uppmanas att döpa sig så fort som möjligt bör du inte ha några problem med att finna belägg för detta i deras litteratur. I videoklippet antyder mannen att man bör vara tillräckligt mogen för dop om man är redo för att ta körkort när man är 16 år gammal. Personligen håller jag inte med då det bör vara ett större steg för en att viga sitt liv åt en religion än att ta sitt körkort.
Innan det förklaras vad uteslutningen innebär för Randy Wall, hör man mannen i videoklippet säga vid 11:55:

"And as I point out... Sorry Chief Justice? As I point out in paragraph 22 of my factum..."

I och med att det är en offentlig handling sökte jag upp detta och fann, mycket riktigt, att han inte talade generellt om uteslutning. Det var just Randy Walls situation han förklarade:

"22. Even though he is disfellowshipped, Mr. Wall is welcome to, and can:
(a) attend congregation services, sit wherever he likes in the Kingdom Hall (place of worship), and join in singing spiritual songs (hymns);
(b) speak and interact normally with his immediate family – the only limitation is on discussions of spiritual matters; and
(c) is not ‘eternally damned’ – he can apply to be reinstated in a number of months."
(http://www.scc-csc.ca/WebDocuments-D...-Witnesses.pdf)

Detta bör alltså vara övertygande bevis för att mannen i videoklippet förklarar vad som gäller för en utesluten i Randy Walls situation och ej för uteslutna Jehovas vittnen generellt.
Det blir såklart omöjligt att veta hur allvarligt det är då det inte nämns något om bestraffning. Hur många kör inte för fort trots flerfalt ökad olycksrisk och risk för böter? På Transportstyrelsens hemsida står det till och med att man ska använda övergångsstället då man korsar en kör- eller cykelbana (https://www.transportstyrelsen.se/sv...ergangsstalle/). Men vad blir bestraffningen om man bryter mot detta och blir påkommen av polis?
Framlägg gärna dokumenterade exempel på allt detta. Enligt boken "Shepherd the Flock of God" framgick det att en rättslig kommitté tillsätts först då en medlem har ägnat sig åt regelbundet, villigt och onödigt samröre med uteslutna icke familjemedlemmar, trots regelbunden förmaning från de äldste. Det bör alltså inte vara som det låter från dig, att man bestraffas så fort det framkommer att man pratat om vädret med en utesluten familjemedlem.

Personligen sitter jag hela helgen med enbart mobilen. Men på måndag så har jag tillgång till datorn där jag har äldsteboken nedsparad. Återkommer i ärendet.
Citera
2017-11-25, 16:29
Medlem
Citat:
Det handlar inte bara om att inte umgås utan de hälsar inte. Vänder sig bort om de ser mig. Har inte gjort någon av dem något och denna helomvändning sammanföll exakt med när jag blev tillsammans med ett exjv. Bra ändå att få veta att det inte är någon jv-regel de följer😊

Ja det är vanligt att det blir så, jag har sett det i min närhet många gånger. Men det är faktiskt inte vad organisationen säger åt dem.
I detta fallet verkar det vara en naturlig följd, ett mänskligt beteende som på något vis likställer de dom rör sig i en uteslutens närhet med den uteslutne.
Jag kan ge massor av exempel från mina nuvarande närmaste, som alltså inte är uteslutna, men numer i min familj. De har fått uppleva JV:s utfrysningsbehandling. Jag vill inte exponera deras upplevelser här.
Citera
2017-11-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Haha, du vet mycket väl att sådant inte publiceras. Är du ett rättroget vittne accepterar du ju i princip bara sånt som organisationen publicerat som helt sant.
För övrigt, om det nu vore så att du har rätt skulle ju diskussionen ibte ens uppstå här, eller hur?
Jag har själv suttit med på äldstemöte där vi diskuterade om en äldstes avsättande. Det var nämligen en annan äldste som fått nys på att hans medäldste hade visst umgänge med ett barn som var uteslutet. ( i det här fallet var det tillochmed oklart om huruvida det verkligen var uteslutet).
Frågan gick vidare till kretstillsyningsmannen som efter kontakt med Betel meddelade att man skulle nöja sig med en tillrättavisning men inte avsätta honom av respekt för hans höga ålder samt lång och trogen tjänst. Hela ärendet finns såklart dokumenterat i form av protokoll från äldstemötet samt brevsvaret från kretsis, men det blir svårt att få fram det. Jag har inte tillgång ttill arkivet längre... ;-)
I det här fallet är du ute och cyklar - på jävligt tunn is.

Det skulle inte förvåna mig om detta exempel är min frus far. Hur som helst så är det likadant.
Jag har också en i min närhet som har träffat sina barn och stått upp för det. Han blev avsatt som äldste. Han är inte utesluten och jag vill inte gå in på min koppling till honom av hänsyn till honom. Jag vet också om en syster, i min närhet, som det ofta hackas på av äldste trots att hon bara ibland, (läs ett par gånger i halvåret) talar i telefon med sin uteslutna vuxna dotter. Hon har inga direkta privilegier att bli av med, men jobbigt får hon ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in