2017-11-20, 10:37
Medlem
Jag tror inte ett ögonblick på teorin om två GM. Det är alltid svårt nog för en GM att hålla käften efter en sån här grej som får massiv uppmärksamhet. Har du dessutom en till nisse som kanske inte ens på riktigt är medskyldig utan bara sett polaren flippa ut så är fallet nästan alltid klappat och klart..

Många som saknar insyn i den typ av kretsar som vi får förutsätta att GM kommer från eller som minimum rör sig i utkanten av har alldeles för höga tankar om den påstådda tystnadskulturen. Det snackas som värsta syjuntan. Det stora flertalet ringer inte polisen med vad de vet men det spelar liksom ingen roll. När tillräckligt många i förtroende berättat vad de hört för bästa kompisen som i sin tur fört det vidare till sin bästa kompis så är det bara en tidsfråga innan polisen snappar upp det..

Luktar ensam GM och han har lyckats hålla käft om det under alla år eller kanske dött. Det är ändå väldigt underligt att polisen inte löst det här. Särskilt med tanke på att de har GM:s röst och gång på gång spelat upp bandet i tv..

Vid den här tiden på 90-talet så var det ett hyfsat antal våldsamma individer från en fotbollsfirma samt även den ena politiska ytterkanten som härjade runt och i vissa fall bodde i dom här krokarna. I övrigt en lugn del av stan, inte T-centralen direkt. Efter att jag första gången hörde rösten så var jag 99% säker på att GM kunde hittas i dom kretsarna. Inte för att jag kände igen rösten men den lät precis som dom brukar göra..

Jag antar och förutsätter att polisen noggrant kollat upp och av olika anledningar kunnat skriva av de mest uppenbara kandidaterna från dessa kretsar men jag sätter ändå en liten slant på att GM kan hittas i utkanten av den miljön..
Senast redigerad av teameffort 2017-11-20 kl. 10:39.
Citera
2017-11-20, 11:24
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Såvitt känt finns inget DNA på knivslidan.

Det finns inte heller något som knyter knivslidan till mordvapnet. När en kniv utan knivslida och en knivslida utan kniv hittas i samma område är det rimligt att anta att de hör ihop, men det kan vara en ren slump.

Det har jag då hört från flera håll. Det borde finnas utredningsutlåtande om dna bevis på slidan här i tråden bland annat. Leif Person har berättat att man hittat slidan. Att hitta en knivslida en halv kilometer från mordplatsen som inte har med kniven att göra borde avfärdas ha ett samband. De var ju inte ens i samma område och varför har knivhölstret fått så stort värde i utredningen.
Då kan vi avfärda knivslidan.
Mördaren var en enstöring som gjorde detta själv.
Det kan ju vara ett svartsjukemord där Per stött på mördarens tjej, men det har polisen säkert utrett.
Citera
2017-11-20, 20:57
Medlem
Kioskvikariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Jag tror inte ett ögonblick på teorin om två GM. Det är alltid svårt nog för en GM att hålla käften efter en sån här grej som får massiv uppmärksamhet. Har du dessutom en till nisse som kanske inte ens på riktigt är medskyldig utan bara sett polaren flippa ut så är fallet nästan alltid klappat och klart..

Många som saknar insyn i den typ av kretsar som vi får förutsätta att GM kommer från eller som minimum rör sig i utkanten av har alldeles för höga tankar om den påstådda tystnadskulturen. Det snackas som värsta syjuntan. Det stora flertalet ringer inte polisen med vad de vet men det spelar liksom ingen roll. När tillräckligt många i förtroende berättat vad de hört för bästa kompisen som i sin tur fört det vidare till sin bästa kompis så är det bara en tidsfråga innan polisen snappar upp det..

Luktar ensam GM och han har lyckats hålla käft om det under alla år eller kanske dött. Det är ändå väldigt underligt att polisen inte löst det här. Särskilt med tanke på att de har GM:s röst och gång på gång spelat upp bandet i tv..

Vid den här tiden på 90-talet så var det ett hyfsat antal våldsamma individer från en fotbollsfirma samt även den ena politiska ytterkanten som härjade runt och i vissa fall bodde i dom här krokarna. I övrigt en lugn del av stan, inte T-centralen direkt. Efter att jag första gången hörde rösten så var jag 99% säker på att GM kunde hittas i dom kretsarna. Inte för att jag kände igen rösten men den lät precis som dom brukar göra..

Jag antar och förutsätter att polisen noggrant kollat upp och av olika anledningar kunnat skriva av de mest uppenbara kandidaterna från dessa kretsar men jag sätter ändå en liten slant på att GM kan hittas i utkanten av den miljön..

Att söka i kretsar kring/utanför fotbollen och högerextrema är en av flera logiska vägar. Personerna i dessa kretsar den aktuella tiden, och som läser detta, bör ta sig en funderare kring existenser och avarter som rörde sig bland dem eller skymtade förbi. Hemvister i östra/nordöstra Sthlm är troligt, men inte säkert. Tex Djurgården drog ofta till sig några av de värsta rötäggen även från andra stadsdelar. G M kan ha slummat runt kortare perioder kring Östra med omnejd. Om han inte var en del av det, men då borde rösten avslöjat honom. Så en vinddriven spillra som dyker upp och försvinner är ett tips.
Citera
2017-11-20, 21:51
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien
Att söka i kretsar kring/utanför fotbollen och högerextrema är en av flera logiska vägar. Personerna i dessa kretsar den aktuella tiden, och som läser detta, bör ta sig en funderare kring existenser och avarter som rörde sig bland dem eller skymtade förbi. Hemvister i östra/nordöstra Sthlm är troligt, men inte säkert. Tex Djurgården drog ofta till sig några av de värsta rötäggen även från andra stadsdelar. G M kan ha slummat runt kortare perioder kring Östra med omnejd. Om han inte var en del av det, men då borde rösten avslöjat honom. Så en vinddriven spillra som dyker upp och försvinner är ett tips.

Röstinspelningen gav polisen flera viktiga ledtrådar.
Ursvensk
Nykter
Mellan 30-40 år gammal.
Njöt av dådet och samtalet till polisen
Han var ensam om dådet.
Bodde eller arbetade på Östermalm eftersom han visste att det fanns en telefonkiosk där.

Tog extrema risker när/om han gick mellan platserna den tiden på dygnet när bara han var ute och gick samtidigt som det vimlade av poliser.
Citera
2017-11-20, 22:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
1.
På väg hem. Ja folk brukar vara på väg hem vid den tiden.
2.
Genvägen mellan Vallhallavägen vid Swartlings Ridskola och Gärdet var en känd genväg.
3.
Att Per blev överfallen och knivhuggen just där indikerar på att mördaren kände till den enda ödsliga biten på Vallhallavägen och genvägen som kan tyda på att han bodde på Gärdet, men då borde han inte tagit sig till Floragatan efter telefonsamtalet utan gått hem som då ligger åt andra hållet och närmare än till Floragatan.
4.
En annan teori. Shockad över knivhuggen och allt blod springer han till telefonkiosken och tror att om han samarbetar med polisen så kommer straffet bli lägre, men då skulle han inte vägra uppge sitt namn eller gå tillbaks till brottsplatsen för att hjälpa polisen som dom bad honom göra. Han skulle också låtit andfådd, men det gjorde han inte när jag lyssnade på samtalet.

Vad menar du med känd genväg? Var skulle genvägen gå menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Om det var en missbrukare kanske han försökte sig på ett bryt vid Ridskolan. Per skulle gena och kommer på honom. Per var väl ganska stor?

Häggström hittades inne på ridskolans område. Det var inte så lätt att ta sig vidare därifrån (och isf upp på gångvägen/parkeringen bakom Musikhögskolan. Jag vill påstå att ingen med minsta lokalkännedom gått in genom ridskolans infart för att gena - då hade man valt gångvägen mellan Swartlings och gamla Musikhögskolan.
Citera
2017-11-20, 22:22
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag får inte ihop syftet med knivskärningen.
Det tycks inte vara ett rån.
Om det var ett lustmord varför då sikta in sig på Vallhallavägen när det fanns människor överallt närmare city.
När blivande mördaren ser Per på andra sidan Vallhallavägen vet han inte om det är en kvinna eller man eller en uteliggare.
När han ser Per bestämmer han sig för att förfölja honom. Var det för att han ville knivmörda någon eller kom han på det först borta vid Swartlings Ridskola ??
Att Per var på väg hem från studentlokalen det visste inte mördaren, han dök på Per ungefär där Stadion ligger.

Hur vet du att Per inte hade följe hela vägen från Teknis?
Citera
2017-11-20, 22:44
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hur vet du att Per inte hade följe hela vägen från Teknis?

Av den enkla anledningen att knivhölstret man hittade låg på antingen Floragatan/Villagatan eller mittremsan på Vallhallavägen om det nu stämmer.
Per gick rakt fram på Vallhallavägen mot Swartlings, varför skulle gärningsmannen ta sig bort från färdvägen där han slängde knivslidan och sedan tillbaks efter Per när han kunde slängt slidan över staketet till Sofiahemmet. Detta borde innebära att knivslidan inte tillhör modvapnet. Jag har ett svagt minne av att på mordplatsen fanns både kniven och knivslidan. Varför har då knivslidan på Floragatan/Villagatan/Vallhallavägen figurerat i diskussionerna.
Citera
2017-11-20, 23:05
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Vad menar du med känd genväg? Var skulle genvägen gå menar du?

Häggström hittades inne på ridskolans område. Det var inte så lätt att ta sig vidare därifrån (och isf upp på gångvägen/parkeringen bakom Musikhögskolan. Jag vill påstå att ingen med minsta lokalkännedom gått in genom ridskolans infart för att gena - då hade man valt gångvägen mellan Swartlings och gamla Musikhögskolan.

Nej. I änden av infarten mellan Swartlings och Försvarshögskolan gick det en stig sedan 100 år ut på gärdet som heter Starrbäcken som militären använt som övningsområde. På andra sidan gärdet går ErikDahlbergatan med några tvärgator på vänster sida. Stigen gick rakt fram till antingen Armfeltsgatan eller gatan bredvid Sandelsgatan. En pefekt genväg för dom som bor på Gärdet.
Att man fann Per inne på genvägen tyder på att Per bodde på Gärdet och brukar gå genvägen, eller så försökte han fly från knivattacken. Jag har gått genvägen men det är 30 år sedan. Nu är gärdet igenbyggt med nya gator som Bo bergmans Väg och Starrängsringen.
Citera
2017-11-20, 23:36
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Av den enkla anledningen att knivhölstret man hittade låg på antingen Floragatan/Villagatan eller mittremsan på Vallhallavägen om det nu stämmer.
Per gick rakt fram på Vallhallavägen mot Swartlings, varför skulle gärningsmannen ta sig bort från färdvägen där han slängde knivslidan och sedan tillbaks efter Per när han kunde slängt slidan över staketet till Sofiahemmet. Detta borde innebära att knivslidan inte tillhör modvapnet. Jag har ett svagt minne av att på mordplatsen fanns både kniven och knivslidan. Varför har då knivslidan på Floragatan/Villagatan/Vallhallavägen figurerat i diskussionerna.

Så mördaren kan inte hängt på Häggström tidigare och tappat knivslidan på vägen då? Vad säger att han gick i hälarna på sitt offer, vore det inte klokare att hålla sig på avstånd, t ex i mitten av Valhallavägen?

Det finns även en teori att knivfodralet tappades/dumpades efter attacken vid ridskolan.

Citat:
Nej. I änden av infarten mellan Swartlings och Försvarshögskolan gick det en stig sedan 100 år ut på gärdet som heter Starrbäcken som militären använt som övningsområde. På andra sidan gärdet går ErikDahlbergatan med några tvärgator på vänster sida. Stigen gick rakt fram till antingen Armfeltsgatan eller gatan bredvid Sandelsgatan. En pefekt genväg för dom som bor på Gärdet.
Att man fann Per inne på genvägen tyder på att Per bodde på Gärdet och brukar gå genvägen, eller så försökte han fly från knivattacken. Jag har gått genvägen men det är 30 år sedan. Nu är gärdet igenbyggt med nya gator som Bo bergmans Väg och Starrängsringen.

Jag vet faktiskt inte vad du talar om nu - och då är jag ändå uppvuxen i området. Vilken stig??? Och vad hade Per Häggström inne på ridskolans tomt att göra - det var inget vettigt alternativ att knata in där om man ville spara några steg genom att gå bakom det som tidigare var Försvarshögskolan?
Citera
2017-11-21, 02:07
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Så mördaren kan inte hängt på Häggström tidigare och tappat knivslidan på vägen då? Vad säger att han gick i hälarna på sitt offer, vore det inte klokare att hålla sig på avstånd, t ex i mitten av Valhallavägen?

Det finns även en teori att knivfodralet tappades/dumpades efter attacken vid ridskolan.

Jag vet faktiskt inte vad du talar om nu - och då är jag ändå uppvuxen i området. Vilken stig??? Och vad hade Per Häggström inne på ridskolans tomt att göra - det var inget vettigt alternativ att knata in där om man ville spara några steg genom att gå bakom det som tidigare var Försvarshögskolan?

När man är jagad av en knivmördare så flyr man och knatar dit man tror sig komma undan. Om mördaren hade tappat knivslidan då borde den legat på trottoaren där dom gick och inte flera hundra meter därifrån. Självklart gick mördaren så pass långt bakom Per så det inte skulle misstänkas att han förföljde honom. Jag förstår inte varför du ältar dessa onödiga självklara teorier därför avslutar vi diskussionen innan den spårar ur.
Citera
2017-11-21, 17:39
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
När man är jagad av en knivmördare så flyr man och knatar dit man tror sig komma undan. Om mördaren hade tappat knivslidan då borde den legat på trottoaren där dom gick och inte flera hundra meter därifrån. Självklart gick mördaren så pass långt bakom Per så det inte skulle misstänkas att han förföljde honom. Jag förstår inte varför du ältar dessa onödiga självklara teorier därför avslutar vi diskussionen innan den spårar ur.

Du är rätt otrevlig - och närmare förklara vad det är för "stig" du pratar om vill du inte heller antar jag? Det vore intressant att veta var den stigen fanns eftersom jag aldrig hört talas om den
Citera
2017-11-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien

Jag är inne på samma linje. Ingen förgrundsfigur men någon som kom och gick utan att lämna några större avtryck och som ingen riktigt noterade och som för länge sen glömts bort..

Jag var själv med på ett hörn i den svartgula miljön på den tiden och det går knappt att beskriva vilka underliga typer som florerade runt där. Långtifrån bara folk med gemensamma klubbsympatier eller ens fotbollsintresse utan även individer med missbruksproblem som ville köpa droger eller sälja något dom snott osv..

Snubben som sent 90-tal blev ihjälskjuten i Humlegården ( minns inte namnet ) var verkligen urtypen för den kategorin. Tror att GM i det här fallet är någon som liknar honom väldigt mycket. En trist natt med tomma fickor och ett starkt sug efter pangpang. Driver runt allt mer miserabel när en olycklig Per dyker upp i blickfånget och i brist på bättre utses till till rånoffer..

Allt går snett och GM flyr i panik. Är knappast en kallhamrad mördare som bara skakar av sig det och går vidare. När den där telefonkiosken uppenbarar sig så är det liksom inget övervägt beslut om för och nackdelar med att ringa 112. Skenande puls och fladdrande tankar. Han står inte där och funderar på saken. Det bara blir så..

Sätter även en liten slant på att GM haft en jävla bonnröta efter samtalet då polisen skickar allt dom har tillgängligt mot området. Jag kan inte föreställa mig att han haft någon masterplan utan han har bara virrat iväg och haft maxflyt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in