2018-01-01, 15:20
Medlem
Tpirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Lustigt att denna tråd fått liv igen.

Min teori:
PH hade bestämt träff på Swartlings Ridskola med en person han kände från KTH och som var på tentapuben, för att köpa narkotika. Därför tog han ut pengar och gick till ridskolan. Väl där gick ngt snett. Mördaren finns alltså att hitta bland de inskrivna KTH-studenterna. Antagligen lantmäteri.

Har skrivit om detta mycket tidigare, men tänkte ändå kort redogöra för varför jag tror detta.

Polisen är tämligen övertygade om att den som ringt in samtalet till SOS är mördaren. Varför skulle då en mördare ringa in samtalet? Antingen om han ville rädda livet på PH eller om han ville få polisen på fel spår. Eftersom PH blev knivhuggen runt 60 gånger så får vi nog anta att mördaren inte var ute efter att rädda livet på honom. Då ville han alltså få polisen på fel spår.

Då får vi anta att allt han säger har just det syftet. Rån? Nej, det är alltså inget rån. Känner inte till området? Nej, känner väl till området. Arbetarklasstugg? Nej, då är han akademiker. Man kan också med fog fråga sig varför en mördare tar denna risk? Han gör det gör att han är rädd för att polisen ska rikta in undersökningen på honom. Därmed är det logiskt att han känner PH, eller att han var på samma fest som PH. Antagligen är det både och. Det är faktiskt märkligt att polisen inte undersökte närmre festdeltagarna (detta enligt personer som faktiskt varit på festen och gått i PH:s klass). Förutom denna fest var det ganska dött däromkring vid denna tidpunkt.

Varför skulle PH ta ut 2000 kr mitt i natten, för att sedan ta sig till ridskolan? Att han skulle blivit jagad dit med en stor väska är osannolikt som många påpekat. Troligare är därför att han stämt träff. Pengarna tyder på att han skulle köpa ngt. Att man stämmer träff på ridskolan, tyder på att man vill dölja ngt olagligt.

Någon i tråden tyckte att dialekten påminde melodiskt om Markoolios dialekt. Tycker samma sak. Det kan vara så att personen har en finsk förälder som talat finska med personen ifråga när denna var barn.

Alltså: leta efter en person som pluggade på KTH (antagligen lantmäteri), var med på festen, som sålde och antagligen missbrukade kokain (eller annan centralstimulerande drog), har en eller två finska föräldrar. Som eventuellt bor i närområdet.

Jag har svårt att det inte finns någon på KTH som har köpt droger av denna person. Om så är fallet, är det dags att hosta upp det namnet till polisen. Drogbrottet är sedan länge preskriberat, så det behöver man inte vara rädd för.

Jag gick in en parallellklass till Per, kände honom inte väl men vet mycket väl vem han var. Och hur han var. Absolut inte en snubbe som skulle köpa kokain eller andra droger. Han var heller inte ett typiskt rånoffer, han var riktigt stor och stark och någon liten pundare som vill råna en full snubbe kan det heller inte vara tal om. Per kunde försvara sig. Och han var inte typen som drack sig redlös heller. Om inte knivmördaren fick in ett träffsäkert hugg som sänkte Per på direkten bör rånmördare vara en person som blivit rejält blåslagen när Per försökt försvara sig. Jag har grubblat på detta mord i över 20 år nu. Det var ofattbart när det hände. Ingen på skolan kunde förstå vad som hänt. Per var en helt vanlig snubbe, inga konstigheter alls. Jag tror att detta är något som hänt plötsligt och att det inte finns någon som helst koppling mellan Per och mördaren. Vilket gör det hela mycket svåruppklarat. Jag tror att den som ringde larmsamtalet också är mördaren. Han låter som om han har något att dölja helt klart. Det känns så jävla hemskt att Per blev mördad. Vi andra som gick i hans årskull är nu medelålder glada och välutbildade personer som livet gått vidare för. Per är död. Det är fortfarande helt ofattbart, efter alla dessa år
Citera
2018-01-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Jag gick in en parallellklass till Per, kände honom inte väl men vet mycket väl vem han var. Och hur han var. Absolut inte en snubbe som skulle köpa kokain eller andra droger. Han var heller inte ett typiskt rånoffer, han var riktigt stor och stark och någon liten pundare som vill råna en full snubbe kan det heller inte vara tal om. Per kunde försvara sig. Och han var inte typen som drack sig redlös heller. Om inte knivmördaren fick in ett träffsäkert hugg som sänkte Per på direkten bör rånmördare vara en person som blivit rejält blåslagen när Per försökt försvara sig. Jag har grubblat på detta mord i över 20 år nu. Det var ofattbart när det hände. Ingen på skolan kunde förstå vad som hänt. Per var en helt vanlig snubbe, inga konstigheter alls. Jag tror att detta är något som hänt plötsligt och att det inte finns någon som helst koppling mellan Per och mördaren. Vilket gör det hela mycket svåruppklarat. Jag tror att den som ringde larmsamtalet också är mördaren. Han låter som om han har något att dölja helt klart. Det känns så jävla hemskt att Per blev mördad. Vi andra som gick i hans årskull är nu medelålder glada och välutbildade personer som livet gått vidare för. Per är död. Det är fortfarande helt ofattbart, efter alla dessa år
Intressant att ta del av din info. Baserat på vad du skrivit; är det inte mest sannolikt att den som mördade Per hade medhjälp, alltså att det vid tillfället för mordet vistats minst två personer på platsen förutom offret?
Senast redigerad av P-o-beln 2018-01-01 kl. 15:47.
Citera
2018-01-01, 16:28
Medlem
Tpirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Intressant att ta del av din info. Baserat på vad du skrivit; är det inte mest sannolikt att den som mördade Per hade medhjälp, alltså att det vid tillfället för mordet vistats minst två personer på platsen förutom offret?

Det är svårt att säga men eftersom Per var en riktigt stor kille känns han inte som ett bra rånoffer för en ensam pundare. Dock vet jag inte hur desperata sådana kan bli om abstinensen kickar in plötsligt. Jag undrar om polisen kunde hitta spår på brottsplatsen som kunde säga något om gärningsmannen(männens) storlek. Tex fotspår. Hittade de spår i storlek 48 i skor kanske det skulle förklara att gärningsmannen vågade ge sig på Per, trots hans ansenliga storlek.
Citera
2018-01-01, 17:05
Medlem
iSvempas avatar
Detta gör saken ännu mer otrolig. Att mördaren var i desperat behov av pengar, då förföljer han inte en ung man den tiden på natten när alla är på väg från krogen luspanka. Därför borde mördaren befunnit sig inne på den studentklubb Per tog hand om kassan på 2000:- innan stängningsdags som jag läste i något tidigare inlägg och hakade på Per när han drog från stället mot lägnheten han skulle övernatta på Gärdet. Enligt andra inlägg i tråden fanns en tom plånbok liggandes bredvid Per.
Citera
2018-01-02, 21:08
Medlem
Tpirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Detta gör saken ännu mer otrolig. Att mördaren var i desperat behov av pengar, då förföljer han inte en ung man den tiden på natten när alla är på väg från krogen luspanka. Därför borde mördaren befunnit sig inne på den studentklubb Per tog hand om kassan på 2000:- innan stängningsdags som jag läste i något tidigare inlägg och hakade på Per när han drog från stället mot lägnheten han skulle övernatta på Gärdet. Enligt andra inlägg i tråden fanns en tom plånbok liggandes bredvid Per.

Ja, Pers tomma plånbok låg vid mordplatsen. Så uppenbarligen var det något slags rån. Men det som motsäger att rånaren var en annan student är telefonsamtalet till larmtjänst. Om det är mördaren som ringer är det ingen student. Det hörs tydligt att inringaren är en pundare, och lite äldre än en student. 30 + någonting av rösten att döma.
Jag har funderat på något scenario i stil med att Per inte var medveten om att han var iakttagen av en pundare. Per tar genvägen över Swartlings för att komma snabbare hem. Det skyhöga staketet skulle hindra många från att ta den vägen, men inte Per som var 192 cm lång. Pundaren ser sin chans till att råna Per när de är på den mörka, insynsskyddade platsen mellan husen. Pundaren tror att kniven ska skrämma Per till att ge ifrån sig värdesaker. Men pundaren har misstagit sig på Pers stridsvilja. Per är en stor och stark kille som istället för att vara ett mesigt offer gör kraftigt motstånd (detta bekräftas av avvärjningsskadorna han hade på kroppen) och rånet slutar inte alls som pundaren tänkt. Det slutar med att Per ligger halvdöd på marken. Pundaren, som egentligen inte är någon galen mördare utan bara en knarkare i pengabehov, får panik över sin handling och vill att Per ska överleva. Pundaren rusar därför till telefonkiosken och ringer det märkliga samtalet. Orsaken till att detta mord inte klaras upp är att pundaren har totalångest över vad som hänt, inte berättar det för någon. Nu är han förmodligen död för länge sedan, och det exakta händelseförloppet tog han med sig i graven. Rånet förblir ouppklarat.
Citera
2018-01-02, 23:28
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ja, Pers tomma plånbok låg vid mordplatsen. Så uppenbarligen var det något slags rån. Men det som motsäger att rånaren var en annan student är telefonsamtalet till larmtjänst. Om det är mördaren som ringer är det ingen student. Det hörs tydligt att inringaren är en pundare, och lite äldre än en student. 30 + någonting av rösten att döma.
Jag har funderat på något scenario i stil med att Per inte var medveten om att han var iakttagen av en pundare. Per tar genvägen över Swartlings för att komma snabbare hem. Det skyhöga staketet skulle hindra många från att ta den vägen, men inte Per som var 192 cm lång. Pundaren ser sin chans till att råna Per när de är på den mörka, insynsskyddade platsen mellan husen. Pundaren tror att kniven ska skrämma Per till att ge ifrån sig värdesaker. Men pundaren har misstagit sig på Pers stridsvilja. Per är en stor och stark kille som istället för att vara ett mesigt offer gör kraftigt motstånd (detta bekräftas av avvärjningsskadorna han hade på kroppen) och rånet slutar inte alls som pundaren tänkt. Det slutar med att Per ligger halvdöd på marken. Pundaren, som egentligen inte är någon galen mördare utan bara en knarkare i pengabehov, får panik över sin handling och vill att Per ska överleva. Pundaren rusar därför till telefonkiosken och ringer det märkliga samtalet. Orsaken till att detta mord inte klaras upp är att pundaren har totalångest över vad som hänt, inte berättar det för någon. Nu är han förmodligen död för länge sedan, och det exakta händelseförloppet tog han med sig i graven. Rånet förblir ouppklarat.

Intressant teori. Min senaste teori blir då: Gärningsmannen låter som 30 år men inte alls påverkad. Han njöt av att få gäcka polisen, varför annars ringa, därför tror jag han är psykopat som njöt under samtalet. Är det strikta åldersregler och ID kontroll på klubben där Per arbetade annars var det väl så att gärningsmannen var där och såg när Per stoppade på sig kassans 2000:- som han rånades på vid Swartlings. En normal mördare är så rädd så han försvinner från platsen och inte tar sig till en telefonkiosk för att ringa och berätta att det ligger en snubbe knivhuggen vid Swartlings. Jag tror också att gärningsmannen är död annars hade han försagt sig för någon.
Citera
2018-01-03, 10:27
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Ja - rån eller skulle se ut som att rån var det primära.

Däremot tror jag inte att Häggström velat gena över Swartlings område. Om han skulle valt att gå bakom gamla Musikhögskolebyggnaden hade han inte sparat många om ens några steg jämfört med att gå på gångvägen mellan stall- och skolbyggnad. Och att klättra över staketet med sin stora väska hade definitivt varit besvärligare och mer tidsödande än Valhallavägen och sen vänster på gångvägen.

Eftersom du har uppfattning om hur han var som person - vad tror du hade kunnat få honom att gå in på ridskolans område (bortsett från din tanke om att gena)?

Är det troligt att Häggström skulle gått in för att själv ta en titt om han sett eller hört något konstigt?
Citera
2018-01-03, 22:58
Medlem
Kioskvikariens avatar
Är det klarlagt i tråden att han hade 2000:- från festkassan på sig?

Är det klarlagt att han tog ut en stor summa i bankomat strax innan han besöker korvmojen?

Om detta stämmer har Per flera tusen på sig. Någon kan ha sett pengarna när han betalar i kiosken (gammal teori). Polisen kan ha kännedom om personer som besökte stället på nätterna.

Enligt B. Sahlin finns det hopp om att mordet ska få en lösning. Detta bör väl innebära att mördaren lever och att polis är honom i hasorna. Tolkar det inte som att han menar ett uppklarande bara.

Den senaste misstänkte som sedan släpptes kan ha gett polisen uppgifter som leder till GM. Han satt ju väldigt länge.

Tror fortfarande uteslutningsmetoden tillsammans med ett intressant spår utgör pelaren i fallet.

Det tycks finnas vissa kopplingar med mordet på Frejgatan också. Tidpunkten, övervåld, snabba pengar och det något ovanliga området gissas, som bör innebära att mördaren/mördarna!? har koppling till Östra med omnejd.
Citera
2018-01-05, 11:22
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien

Det tycks finnas vissa kopplingar med mordet på Frejgatan också. Tidpunkten, övervåld, snabba pengar och det något ovanliga området gissas, som bör innebära att mördaren/mördarna!? har koppling till Östra med omnejd.
Är detta din egen teori eller är det ett resonemang som kommer från officiellt håll eller kanske är det GW som nämnt det?
Citera
2018-01-06, 00:52
Medlem
Kioskvikariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Är detta din egen teori eller är det ett resonemang som kommer från officiellt håll eller kanske är det GW som nämnt det?

Officiellt eller GW vet jag inte Båda brotten är ju ouppklarade. Vad polisen vet har jag ingen aning om. Men besynnerligt med två brott med den här graden av vansinne i samma område. Vad tänker du själv? Jag är inne på att mördaren bör haft någon koppling till området som inte är slumpartad. T.ex kan han ha studerat på KTH, vara manipulativt lagd och noga dolt sitt missbruk och en sadistisk läggning. Kan vara en högt begåvad person som lärt sig styra sina impulser. Det verkar på polisen som att man vet vem det är eller har honom inom räckhåll på något sätt.
Citera
2018-01-09, 17:31
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Hej, och tack för din redogörelse!

Om man klurar litet på det du säger så skulle det väl utesluta knarkaffär, sexköp samt en ensam liten pundare.

Då återstår väl främst nedanstående möjligheter. Tycker du, som i alla fall har ett visst hum om vem han var - att någon eller några av dessa verkar troliga:

- PH hör att det är bråk, eller rent av att någon skriker på hjälp inne vid Swartlings och beger sig in för att hjälpa (kan ha varit våldtäktsförsök, misshandel eller annat).

- Några personer har noterat att PH har en del kontanter, följer efter och kanske lockar in honom på tomten där PH gör oväntat motstånd varpå någon tappar besinningen.

- På festen har någon labil person retat upp sig på PH (kanske pga någon tjej, kanske pga något som blivit sagt) och sedan följt efter honom och gett sig på honom.
Citera
2018-01-14, 12:59
Medlem
Tpirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Hej, och tack för din redogörelse!

Om man klurar litet på det du säger så skulle det väl utesluta knarkaffär, sexköp samt en ensam liten pundare.

Då återstår väl främst nedanstående möjligheter. Tycker du, som i alla fall har ett visst hum om vem han var - att någon eller några av dessa verkar troliga:

- PH hör att det är bråk, eller rent av att någon skriker på hjälp inne vid Swartlings och beger sig in för att hjälpa (kan ha varit våldtäktsförsök, misshandel eller annat).

- Några personer har noterat att PH har en del kontanter, följer efter och kanske lockar in honom på tomten där PH gör oväntat motstånd varpå någon tappar besinningen.

- På festen har någon labil person retat upp sig på PH (kanske pga någon tjej, kanske pga något som blivit sagt) och sedan följt efter honom och gett sig på honom.

Men ingen av dessa tre teorier förklarar telefonsamtalet. Jag förstår fortfarande inte alls hur detta gått till. Det är så många konstiga pusselbitar som inte passar ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in