Citat:
Ursprungligen postat av
SibirienKalle
Utifrån RO:s personlighet, så som den beskrivits i denna tråd samt i press, och utifrån hans bakgrund skulle jag inte bli förvånad om det gick till på följande sätt (även om det naturligtvis kan förhålla sig på något annat sätt):
- RO har, i väntan på bussen, slagit följe med några personer han av olika anledningar känner sedan tidigare, och som passar utmärkt in pä GWs tidiga beskrivningar av MGM.
- När de strosar runt i väntan på bussen får någon i gänget för sig att råna PH och det går överstyr.
-RO, blir vittne till mordet, försöker kanske även hjälpa PH. Chockad springer han iväg och ringer samtalet.
- Snäll och beskedlig som han förefaller vara är RO sedan livrädd för att de andra ska komma efter honom. Han kanske även blir hotad. Och det hotet kan fortfarande finnas kvar och skapar en ständig anspänning.
- så när polisen kallar in honom och han förstår vad saken gäller går han överstyr mentalt.
Vet du, jag har tänkt i samma banor, ända tills Salamandel (?) hörde av sig med propån att ringaren är en viss, av många igenkänd lidingöbo. Då fick jag detta hugskott (som blir svårt för mig att göra helt klart, men jag försöker)
de var två på platsen (den skrovlige lidingöbon, XY, och RO)
RO gick lös på PH och ringaren XY rusade iväg och slog larm
RO vet att den som ringde inte var skyldig
RO utger sig för att vara ringaren och hoppas att medgivandet i sig ska stå till hans fördel och att ingen ska tänka på en andra GM, än mindre fortsätta att leta efter en XY
RO får spader när han upptäcker att han är misstänkt just för att han säger sig ha ringt ... och sedan rullar det på ...
PS det känns som något av ett fångarnas dilemma, detta