2017-11-19, 22:45
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien
Brukar inte? Hur kontrollerar du det? Finns ju även de som menar att mördaren redan är känd. Jag tror inte det.

Nej jag tror faktiskt att dom efter en tid insett vad dom gjort och är livrädda för att sitta på kåken i 20 år så dom ligger lågt.
Citera
2017-11-19, 23:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Dom har haft fallet upp i Efterlyst, Veckans brott och Cold case.

När sände Efterlyst sitt program??

Veckans brott programmet kom i mars 2011.

Veckans Brott Säsong 2 Avsnitt 6
https://www.youtube.com/watch?v=SJNrlHPSVyY

Var kan man hitta Cold case avsnittet?? Det ska vara ca 11 år gammalt.
Citera
2017-11-19, 23:18
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
LARMSAMTALET - ORD FÖR ORD

SOS: SOS Alarm.
Okänd: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på … Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.
S: Telefonnumret till dig?
O: Det vet jag fan inte alltså.
S: Vadådå, var ringer du ifrån då?
O: Eh, Karlavägen tror jag.
S: Aa.
O: Full som ett svin, jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Aa
O: Alltså …
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen ... jag vete fan.
S: Är det en telefonkiosk eller är det …
O: Det är det.
S: Aha.
O: Men hörru, jag måste kuta tillbaka och se hur det är med han alltså han fick många knivhugg.
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på … fan vad heter det, det blir väl … Vallhallavägen. Jag kommer inte härifrån.
S: Valhallavägen. Swartlings ridskola?
O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.
O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inget bra, han fick många hugg... jag bara kuta.
S: Aa jag skickar dit polisen.
O: Hej.

Länk till SOS samtalet: https://youtu.be/RptWW-3fgbs - ph_sos_film.wmv
Citera
2017-11-19, 23:35
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
LARMSAMTALET - ORD FÖR ORD

SOS: SOS Alarm.
Okänd: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på … Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.
S: Telefonnumret till dig?
O: Det vet jag fan inte alltså.
S: Vadådå, var ringer du ifrån då?
O: Eh, Karlavägen tror jag.
S: Aa.
O: Full som ett svin, jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Aa
O: Alltså …
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen ... jag vete fan.
S: Är det en telefonkiosk eller är det …
O: Det är det.
S: Aha.
O: Men hörru, jag måste kuta tillbaka och se hur det är med han alltså han fick många knivhugg.
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på … fan vad heter det, det blir väl … Vallhallavägen. Jag kommer inte härifrån.
S: Valhallavägen. Swartlings ridskola?
O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.
O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inget bra, han fick många hugg... jag bara kuta.
S: Aa jag skickar dit polisen.
O: Hej.

Länk till SOS samtalet: https://youtu.be/RptWW-3fgbs - ph_sos_film.wmv

Man hör klart att han driver med polisen . Han är spiknykter och vet mycket väl var han är och den rövaren gick inte polisen på. Får man hoppas.
Citera
2017-11-19, 23:40
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Gärningsmannen skulle inte hinna på 7 minuter att ta sig från brottsplatsen ända bort till Brahegatan och därifrån tillbaks till telefokiosken i korsningen Nybrogatan/Karlavägen för att ringa. Mannen som vittnena såg måste varit någon annan.

Jag har bläddrat bland inläggen för att få fram fakta vilken gata man fann knivhölstret på. Det är lika många som nämner Villagatan som Floragatan, dom ligger parallelt med varandra 100 meter från varandra. Jag hävdar att det är Floragatan, men Leif Person hävdar att den slängdes i mittremsan på Vallhallavägen. Hur som helst spelar det ingen roll för händelseförloppet stämmer med vilken plats det än är. Däremot om dnabevis hittat på knivhölstret förstår jag inte varför gärningsmannen tog sig hela vägen dit.

Det här känns som några ligister i samma ålder som Per. Som lever och bor runt området. De var minst 2. Bägge var med på knivrånet men det gick överstyr. De delade upp sig efteråt. Han som knivade drog åt Villagatan och gjorde sig av med slidan och andra till kiosken och ringde. Kan ju varit så att han som högg hade grå jacka. Hans polare bred nervös och började babbla. Något åt det hållet. Fanns det några kända ligister ca 25 år som rånade och knivade folk? Typ runt Fältöversten allt runt Vasastan.
Citera
2017-11-19, 23:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Man hör klart att han driver med polisen . Han är spiknykter och vet mycket väl var han är och den rövaren gick inte polisen på. Får man hoppas.

Jag är också tveksam till om inringaren druckit nån alkohol men lite droger kan han allt ha tagit.
Citera
2017-11-20, 02:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det brukar dom inte göra, men denna, han både ringde polisen och lade ut villospår så kanske han dyker upp här i något inlägg. Den som lever får se.

Mycket intressant teori, mannen som ringde larmtjänst kan enligt dig alltså skriva anonyma inlägg på FB som pekar bort från honom som misstänkt?
Citera
2017-11-20, 03:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Jag är också tveksam till om inringaren druckit nån alkohol men lite droger kan han allt ha tagit.

Han kan ha druckit alkohol men om han tagit kokain eller amfetamin så tar inte fyllan särskilt bra.
Fast möjligt att jag kan ha fel om att han går på någon centralstimulantia. Måhända adrenalinpåslag skulle kunna ge liknande symptom om det är som slåss för att slåss? Men är det vanligt att exempelvis huliganer använder kniv? Och brukar de inte slåss "tillsammans", att det är del av poängen att de hiar upp varandra?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-20 kl. 03:42.
Citera
2017-11-20, 04:14
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kan ha druckit alkohol men om han tagit kokain eller amfetamin så tar inte fyllan särskilt bra.
Fast möjligt att jag kan ha fel om att han går på någon centralstimulantia. Måhända adrenalinpåslag skulle kunna ge liknande symptom om det är som slåss för att slåss? Men är det vanligt att exempelvis huliganer använder kniv? Och brukar de inte slåss "tillsammans", att det är del av poängen att de hiar upp varandra?

Ja alltså, att något ungdomsgäng knivhotar ensamma pubbesökare och rånar dem vid 05 snåret på morgonen på någon skum plats är ju inte ovanligt. Att bli utsatt för en random galen mördare säkert väldigt ovanligt. Det skulle förklara hur saker spritts ut och folk hunnit iväg och ringa och larma. Sannolikheten lär ju vara 1 på 10000 att det inte är ett ungdomsrån som gått snett och spårat ut med påtända ligister. Att tro det istället är någon American Psyko...nej för dåliga odds. Sedan att ringa och tipsa om sig själv, nja, däremot för att fria sig själv och sätta dit galna kompisen med vapnet...Ja säkert inte ovanligt. Men oavsett har ju hans polare isf hört hans röst och vilka signalement han gav sos...Var han inte med på det samtalet kan det ju bli stökigt...minst sagt...

GW var ju inne på ungefär samma upplägg men med bara 1 gärningsman. Antagligen det näst mest sannolika. Även om det här är betydligt lättare att klara om man har en rånarkompis med sig.

Undrar vad de hittat på platsen som kan avgöra inblandade? Stök, fotavtryck etc.

Det 3 mest sannolika är väl att det var någon svartsjuk kille som följt han från tentan han haft något tjafs med. Det minst sannolika att det var en iskall knivmördande Christian Bale från Lidingö. Men vad vet jag.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2017-11-20 kl. 04:31.
Citera
2017-11-20, 04:55
Medlem
iSvempas avatar
Jag får inte ihop syftet med knivskärningen.
Det tycks inte vara ett rån.
Om det var ett lustmord varför då sikta in sig på Vallhallavägen när det fanns människor överallt närmare city.
När blivande mördaren ser Per på andra sidan Vallhallavägen vet han inte om det är en kvinna eller man eller en uteliggare.
När han ser Per bestämmer han sig för att förfölja honom. Var det för att han ville knivmörda någon eller kom han på det först borta vid Swartlings Ridskola ??
Att Per var på väg hem från studentlokalen det visste inte mördaren, han dök på Per ungefär där Stadion ligger.
Citera
2017-11-20, 07:30
Medlem
Tycker att inringaren har lite sama sätt att prata på som Anders Bagge har. Och han är väl från Enskede? Pratar man så där? (Menar självklart inte att det är han som ringer)
Senast redigerad av DWinchester 2017-11-20 kl. 07:39.
Citera
2017-11-20, 09:52
Medlem
Citat:
Eftersom det finns dna på hölstret från offret bevisar det att hölstret slängts där efter knivattacken.

Såvitt känt finns inget DNA på knivslidan.

Det finns inte heller något som knyter knivslidan till mordvapnet. När en kniv utan knivslida och en knivslida utan kniv hittas i samma område är det rimligt att anta att de hör ihop, men det kan vara en ren slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in