2017-02-04, 17:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mannen som ringer larmsamtalet låter som en något äldre tjackpundare som har varit med i leken ett bra tag, alla som har kommit i kontakt med narkomaner genom årens lopp i rätt stor omfattning håller nog med mig på denna punkt. Det är både hans ordval och hans sätt att prata som utmärkande här och mannen är dessutom andfådd och uppjagad och man kan fråga sig varför han är detta? Har han sprungit för glatta livet för att hitta en telefonkiosk? Och varför stannar han inte kvar vid mordplatsen för att invänta polisen när han ändå gjort sig besväret att ringa larmsamtalet? Jag gissar att anledningen till att mannen låter så "stressad" är för att han precis har knivhuggit offret då han bla tycks ha riktat våld mot offrets ansikte. Kanske skedde allt i panik då någon form av handgemäng uppstod mellan mördaren och offret? Det kan förklara larmsamtalet kort senare då mördaren inser att allt gått åt helvete och att offret är mycket svårt skadat, kanske går det att rädda livet på honom om han ringer ett larmsamtal?
Det är ju ganska sannolikt att det handlar om GM - ja. Däremot så är din analys av språk och röst löjeväckande. Du kan inte i det samtalet höra om personen är påverkad av något eller inte ..
Och som kriminalvårdare har jag råkat på en och annan narkoman...
Citera
2017-02-04, 17:22
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mannen som ringer larmsamtalet låter som en något äldre tjackpundare som har varit med i leken ett bra tag, alla som har kommit i kontakt med narkomaner genom årens lopp i rätt stor omfattning håller nog med mig på denna punkt. Det är både hans ordval och hans sätt att prata som utmärkande här och mannen är dessutom andfådd och uppjagad och man kan fråga sig varför han är detta? Har han sprungit för glatta livet för att hitta en telefonkiosk? Och varför stannar han inte kvar vid mordplatsen för att invänta polisen när han ändå gjort sig besväret att ringa larmsamtalet? Jag gissar att anledningen till att mannen låter så "stressad" är för att han precis har knivhuggit offret då han bla tycks ha riktat våld mot offrets ansikte. Kanske skedde allt i panik då någon form av handgemäng uppstod mellan mördaren och offret? Det kan förklara larmsamtalet kort senare då mördaren inser att allt gått åt helvete och att offret är mycket svårt skadat, kanske går det att rädda livet på honom om han ringer ett larmsamtal?

Att han låter andfådd beror nog på att han är rädd för vad han gjort, knivskurit mannen vid Swartlings ridskola och sedan sprungit till telefonkiosken på Karlavägen, tyder på att han var hemtam i området och förmodligen bor där i närheten av telefonkiosken för det finns inte så många telefonkiosker i området och det är långt mellan Swartlings Ridskola och Karlavägen. Bara att ta sig till andra sidan av Vallhallavägen är minst 200 meter och därifrån ner till Karlavägen minst 400 meter.Den knivhuggne mannen förblöder sannolikt under samtalet fast det vet inte mördaren om.
En sak jag inte förstår är att mördaren ringer för att berätta att det ligger en snubbe vid Swartlings ridskola, men sen när polisen i andra ändan frågar mer ingående vill nervöst avsluta samtalet för att springa tillbaks för att hjälpa den knivhuggne/mördade mannen vilket han inte gör för då hade nog polisen sett honom.
Det känns som att detta fall blir olöst.
Citera
2017-02-04, 18:04
Medlem
micro113s avatar
– I två av fallen, det gäller mordet på Vallhallavägen och det på Frejgatan, finns likheter i vissa detaljer. Vad det är kan jag inte gå in på, men det handlar inte om våld mot ögonen.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9807/22/mordaren.html
Citera
2017-02-04, 18:34
Medlem
KalleXLs avatar
Mannen som ringer om att det ligger en snubbe på Swartlings ridskola, låter som ursvensk i 25-30 års åldern utan brytning. Att han låter nervös och förvirrad är inte för att han är drogpåverkad eller full utan för att han är nervös över vad han nyss gjort.
Polisens lista på andra offer som kan ha med gärningsmannen att göra finns bara en som har med invandring att göra som är språklärare, därför tyder ingenting på att det är rasistiska motiv bakom alla dessa mord.
Det känns som att mordet på Swartlings Ridskola är ett impulsmord av en galning som aldrig tidigare gjort någon illa.
Citera
2017-02-04, 21:42
Medlem
KalleXLs avatar
Salivstänk och handsvett på telefonluren är perfekta DNA, även fingeravtryck på luren som jag antar en noggrann mordutredare tog, eller var det klantskallar som utredde detta fall också.
Citera
2017-02-05, 01:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju ganska sannolikt att det handlar om GM - ja. Däremot så är din analys av språk och röst löjeväckande. Du kan inte i det samtalet höra om personen är påverkad av något eller inte ..
Och som kriminalvårdare har jag råkat på en och annan narkoman...

Jag har inte påstått att det går att höra att personen är påverkad av något just under själva larmsamtalet, däremot så går det att urskilja rätt tydligt att det med överhängande sannolikhet bör vara fråga om en något äldre tjackpundare/missbrukare som pratar. Ett flerårigt missbruk och umgänge i missbrukarkretsar brukar ofta sätta sig både i sättet att tala och i grammatiken, plus självklara saker som utseendet och gångstilen mm. Nu vet inte vi hur mannen som ringde larmsamtalet såg ut men det går att höra hans röst och utifrån den går det att göra vissa väl avvägda gissningar. Mannen som ringde larmsamtalet säger dessutom till operatören på andra sidan linjen att "full som ett svin jag gick förbi", han var antagligen påverkad av något och det måste inte bara vara alkohol, många i den svängen är blandmissbrukare.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-02-05 kl. 02:01.
Citera
2017-02-05, 14:02
Medlem
KalleXLs avatar
Offret dör alltså på sjukhuset. Offret knivhuggs omkring 04.57 och SOS får samtalet från telefonkiosken i korsningen Nybrobatan-Karlavägen 05.04 Kan man kuta sträckan mellan Swartlings Ridskola och telefonkiosken på 7 minuter. Gärningsmannen hade tydligen telefonkiosken i åtanke redan när han började kuta från brottsplatsen, det skulle innebära att han bor eller jobbar i området.
Att man hittade knivslidan på Villagatan bekräftar nog att gärningsmannen kom därifrån och slängde den ifrån sig med kniven i högsta hugg med raska steg ut på Vallhallavägen för att möta lämpligt offer, men att göra detta den tiden på natten när stan är tom på folk? Hade han mött någon längre upp på Villagatan så hade denne blivit offret. Många konstigheter.
Citera
2017-02-06, 01:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Därför att frågan i inlägget som länkar till telefonsamtal och förhör var om rösten var samma/lika - det är den inte.

När det gäller droger så hör du inte det på rösten - du hör en stressad människa, alldeles oavsett om han talar Stockholmska eller annan dialekt. Huruvida personen går på droger eller inte är inget du kan avgöra från den inringningen ...

Hur många tjackpundare som varit igång ett par dygn har du råkat på inom kriminalvården?

När det gäller droger så får ett antal droger som biverkning en markant muntorrhet som lätt märks som ett lätt "smackande", eller hur jag ska beskriva det, som kan märkas rätt väl, och ibland som att det blir en hesare djupare röst. En person som är påverkad av exempelvis amfetamin och varit igång ett par dygn låter ofta på ett helt annat sätt i såväl tonläge och uttal jämfört med när de är opåverkade.

Jag uppfattar också att den som ringer samtalet är en stressad pundare, som ljuger något... syntaxen, de dämpade uttalen av bl. a. "t" oc "d" och tendensen till läspning vid uttal av "s" säger mig "pundare" och det att han hämtar andan på ett sätt som folk gör när de försöker minnas något som hänt eller ljuger, han drar in djupa andetag och andas ut i talet (ungefär som Tony Blair gjorde när han höll tal utanför Downing Street efter Lady Di förolyckades). Mellan 25 - 35 år.

Till skillnad från Kalle XL är jag dock inte likasäker på att det är GM som ringer men möjligtvis känner "ringaren" till vem GM är, och vet kanske också exakt vad som hänt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-06 kl. 02:48.
Citera
2017-02-06, 03:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Till skillnad från Lawnie är jag heller inte säker på att det är någon äldre som "varit med ett tag", det kan vara en relativt "färsking", därav kan vara anledningen att han ringer.
Citera
2017-02-06, 07:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur många tjackpundare som varit igång ett par dygn har du råkat på inom kriminalvården?
Jag är uppväxt i Stockholmsförort och har arbetat på bl a på häkte, hur pundare reagerar och blir är inget okänt för mig.

Citat:
När det gäller droger så får ett antal droger som biverkning en markant muntorrhet som lätt märks som ett lätt "smackande", eller hur jag ska beskriva det, som kan märkas rätt väl, och ibland som att det blir en hesare djupare röst. En person som är påverkad av exempelvis amfetamin och varit igång ett par dygn låter ofta på ett helt annat sätt i såväl tonläge och uttal jämfört med när de är opåverkade.
För att höra att en person låter på ett annat sätt än normalt så måste du ha koll på hur personen låter normalt -- och inringaren är vare sig hes eller smackar.

Muntorrhet är för övrigt något som inte alls är en ovanlig reaktion på stark stress.

Citat:
Jag uppfattar också att den som ringer samtalet är en stressad pundare, som ljuger något... syntaxen, de dämpade uttalen av bl. a. "t" oc "d" och tendensen till läspning vid uttal av "s" säger mig "pundare" och det att han hämtar andan på ett sätt som folk gör när de försöker minnas något som hänt eller ljuger, han drar in djupa andetag och andas ut i talet (ungefär som Tony Blair gjorde när han höll tal utanför Downing Street efter Lady Di förolyckades). Mellan 25 - 35 år.
Så Tony Blair var tjackpundare menar du?

Inringaren låter stressad, det är det enda som går att höra.
Citat:
Till skillnad från Kalle XL är jag dock inte likasäker på att det är GM som ringer men möjligtvis känner "ringaren" till vem GM är, och vet kanske också exakt vad som hänt.
Ingen vet vem GM är - så det är svårt att avgöra, kan lika gärna vara ett vittne.
Citera
2017-02-06, 09:08
Medlem
micro113s avatar
Den person som satt häktad som misstänkt 2013-2014 uteslöts efter röstanalys. Är det verkligen någon som tror att inte motsvarande röstanalys gjorts mot MS?

MS är nog helt klart utesluten, precis som den häktade uteslöts som inringare.
Citera
2017-02-06, 11:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Den person som satt häktad som misstänkt 2013-2014 uteslöts efter röstanalys. Är det verkligen någon som tror att inte motsvarande röstanalys gjorts mot MS?

MS är nog helt klart utesluten, precis som den häktade uteslöts som inringare.

Fetmarkerat: Har du källa på det?

MS är så klart utesluten, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in