Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-10-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbil10
Det är klart att man blinkar till vänster om man ska till andra /tredje eller fjärde avfarten men man lägger om blinkersen till höger innan man svänger av /ur rondellen/cirkulationsplatsen så att alla ser att man ska ur rondellen.
Den här jävla nya regeln att man ska bara blinka när man ska ut från rondellen skapar bara irritation ,man vet ju för fan inte om bilen som är i rondellen ska åka vidare i den eller helt plötsligt ska ut ur den
Ser jag en bilist som blinkar vänster i en rondell ,så väntar jag med att åka in i rondellen
Men kommer en som inte blinkar alls vet jag inte vart han ska ,så plötsligt blinkar han höger och har hindrat mig att åka in i rondellen för att han inte har visat omgivningen vart han var på väg

Det räcker att enbart blinka höger när du kör ut för inte faan blinkar du vänster ett par korsningar innan du kommer fram till där du ska svänga av åt höger.
2017-10-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Det räcker att enbart blinka höger när du kör ut för inte faan blinkar du vänster ett par korsningar innan du kommer fram till där du ska svänga av åt höger.

Ibland blinkar folk för att de tänkt byta fil men ångrar sig sedan. Medan vänsterblinkningarna i en cirkulationsplats sker systematiskt.
2017-10-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Du ska enligt lag köra bil så att du underlättar för andra trafikanter, det underlättar för andra trafikanter att du blinkar vänster och höger på korrekt sätt i cirkulationsplatser. Tyvärr förstår inte alla människor det. Ska vi vara helt ärliga så blinkar nog de flesta intelligenta vänster och höger, medelintelligenta höger och ointelligenta inte alls.
2017-10-19, 00:05
Medlem
Bra att så många blinkar vänster så man ser var ni är på väg, även om jag oftast inte gör det själv eftersom det inte är lag på det

Vad tror ni det beror på att lagen säger att man ska blinka höger men vänster är lite som man vill? vissa rondeller har ju ingen praktisk funktion utan är mer tänkta som farthinder, i dessa rondeller så är det ju helt värdelöst att blinka höger?

Ja, varför bestämde de att det är blinka höger som gäller? det finns ingen logik trafiken skulle flyta på bättre om det bara var blinka vänster som gällde tror jag
2017-10-19, 08:43
Medlem
Alla lärare säger väl till sina elever att blinka vänster om man svänger vänster eller gör helt om.

Vissa menar att det beror på storleken på cirkulationen, liten cirkulation = blinka, stor cirkulation = bör blinka.

Jag blinkar.

Jag anser att det är en generationsfråga där tidigare generationer körde mycket mer aggressivt i trafiken.
2017-10-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Alla lärare säger väl till sina elever att blinka vänster om man svänger vänster eller gör helt om.

Vissa menar att det beror på storleken på cirkulationen, liten cirkulation = blinka, stor cirkulation = bör blinka.

Jag blinkar.

Jag anser att det är en generationsfråga där tidigare generationer körde mycket mer aggressivt i trafiken.

Att tidigare generationer skulle köra mer aggressivt i trafiken går nog tvärt emot de flestas åsikt idag, samt en del statistik. Det talas ju oftast om att trafikmiljön blivit tuffare och tuffare med tiden, folk kör fortare och slavar mer etc. Och det gäller såklart även rondellkörning och teckengivning i samband med dessa.
2017-10-31, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att tidigare generationer skulle köra mer aggressivt i trafiken går nog tvärt emot de flestas åsikt idag, samt en del statistik. Det talas ju oftast om att trafikmiljön blivit tuffare och tuffare med tiden, folk kör fortare och slavar mer etc. Och det gäller såklart även rondellkörning och teckengivning i samband med dessa.

Stämmer nog med dagens degiga mentalitet men det är så att den tidigare generationen inte bara "åker bil" utan kör bil.
Själv tycker jag att det är förbannat kul att dra om ett par tre bilar i en rondell/cirkulationsplats. Som man säger på racingspråk "Bromsa sig förbi".
Absolut helt enligt reglerna eftersom det är sk filkörning. Det kanske blir som gumman säger "En dag smäller det".
Säkert gör det det men så här har jag kört sen jag fick körkort. Man lär sig ett och annat på tävlingsbanan & i skogen och då bl.a. kontroll och snabb uppfattning av medtrafikanternas rörelser. Fotbollsspelare m.fl. kallar det spelförståelse eller blick för spelet.
2017-10-31, 04:54
Medlem
Tycker faktiskt det hjälper i små rondeller. Men det kanske beror på att så många inte blinkar ö.h.t. och därför vet man aldrig om något ska ut ur rondellen "rakt fram" eller fortsätta "vänster". Så när någon blinkar vänster sparar man några sekunder av ovisshet.

Mer blinkande i rondeller tack.
Senast redigerad av har 2017-10-31 kl. 05:15.
2017-10-31, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Men lille vän, vad har du rökt? Tror du på allvar att det var säkrare förr?

http://www.mittitrafiken.se/upload/b...er-100year.pdf

Citat:
1 077 personer omkom i trafiken 1967. Året därpå noterades 1 262. 1970 hade
antalet dödade ökat till 1 307.

Antalet dödade år 2012,
exklusive sjukdom och exklusive självmord uppgick till 286
2017-10-31, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Men lille vän, vad har du rökt? Tror du på allvar att det var säkrare förr?

http://www.mittitrafiken.se/upload/b...er-100year.pdf

Jag röker inte, och har aldrig gjort, men du verkar ha blossat svamp eller nåt...

Ja, det dog många fler i trafiken förr. Men det har inte i första hand att göra med att folk då körde aggressivare och fortare, utan för att bilarna och trafikmiljön var mycket mer osäkra då.

Idag har vi många fler bilar, som kör många mer mil per år, och snitthastigheterna är högre, folk kör mer aggressivt. Men ändå dör och skadas mycket färre i trafiken idag än förr. Detta finns det massor av seriös statistik som bekräftar det jag skrivit.
2017-11-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Har alltid tänkt som du, räcker att blinka när man kör UT UR RONDELLEN
2017-11-05, 16:34
Medlem
Själv tycker jag det är jobbigt när människor INTE blinkar vänster. Saken är att för många av de som struntar i att blinka vänster blinkar inte heller ut ur rondellen sen. Om han däremot blinkar vänster känner jag att det är en säker bilförare som tydligt vill signalera sina avsikter. Det gör det mycket enklare för mig att planera min körning.

Dessutom så lär åtminstone min körskola ut att man ska blinka vänster i rondeller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in