Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-07-03, 12:31
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessutom finner du inget stöd för din tolkning i lagtexten.
ok, men att bränna rakt in i CPL med din långtradare utan att respektera väjningsplikten finner du stöd för då? För det är ju detta som är din baktanke, vilket iof är konstigt eftersom VB inte hjälper mot detta eftersom ju både VB och OB på bilarna där inne tvingar dig att bromsa in och stanna. Eller iaf om du respekterar andra människors liv.
Senast redigerad av Scalping 2020-07-03 kl. 12:33.
2020-07-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ok, men att bränna rakt in i CPL med din långtradare utan att respektera väjningsplikten finner du stöd för då? För det är ju detta som är din baktanke, vilket iof är konstigt eftersom VB inte hjälper mot detta eftersom ju både VB och OB på bilarna där inne tvingar dig att bromsa in och stanna. Eller iaf om du respekterar andra människors liv.

Jag har aldrig påstått nåt sådant, och aldrig haft för avsikt för nåt sådant heller, så brottas med dina fantasifulla halmgubbar själv du.
2020-07-03, 14:15
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått nåt sådant, och aldrig haft för avsikt för nåt sådant heller, så brottas med dina fantasifulla halmgubbar själv du.
så vad är det du vill ha hjälp till med deras VB?

jag antar att du svarar "planera min körning" eller nåt sånt, men VAD EXAKT kan du göra om någon blinkar vänster som du inte kan göra om han kör OB? nysta ut det.

Det är ju väldigt lätt att anta att du tänker att det är fritt fram när du inte ser VB på en bil där inne? har jag rätt eller fel?
2020-07-05, 08:30
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Då visar du bara att du tolkar signaler med arslet. Vilka andra signaler i trafiken du inte heller förstår törs man väl inte ens tänka på.

Dessutom finner du inget stöd för din tolkning i lagtexten.

Du får tycka och tro vad du vill men jag kommer aldrig att vb i en rondell och jag kommer aldrig att få böter för det.
2020-07-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Det är bra att tänker med nåt annat än arslet innan du ger dig in i en sån här diskussion och idiotförklarar dig direkt.

Motivera istället varför du tycker att man ska blinka vänster, trots att du fortsätter i samma fil utan att göra nån sidoförflyttning till vänster ut från den cirkelgående filen. Det finns ju endast högeravfarter som du borde kunna se om du har rätt styrka i glasögonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Precis så är det. Man skall se rondellen som en kurva eller raksträcka med avfarter man kan välja och när man då skall köra av så hb man. Om man blinkar vänster i en enfilig rondell måste det betyda att man vill köra upp på den ofta gräsbelagda mittdelen.

Hur många ggr ska vi behöva nämna det?

För att det hjälper andra i trafiken att PLANERA sin körning.

Att VB eller HB hat inget egenvärde......................................... .....
Det är för att informera sina medtrafikanter om sina avsikter. Det underlättar för alla ANDRA.
Att det ska vara så svårt att begripa...................................

Men det kanske är så i dagens samhälle att man måste ha en egennytta för att göra saker. Egoism.
2020-07-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Hur många ggr ska vi behöva nämna det?

För att det hjälper andra i trafiken att PLANERA sin körning.

Att VB eller HB hat inget egenvärde......................................... .....
Det är för att informera sina medtrafikanter om sina avsikter. Det underlättar för alla ANDRA.
Att det ska vara så svårt att begripa...................................

Men det kanske är så i dagens samhälle att man måste ha en egennytta för att göra saker. Egoism.
För den som väntar på att köra in i cpl så är givetvis hb värdefull, vb drar denne dock ingen nytta av då ingen blinkning är innebär detsamma i en cpl.
2020-07-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
För den som väntar på att köra in i cpl så är givetvis hb värdefull, vb drar denne dock ingen nytta av då ingen blinkning är innebär detsamma i en cpl.
Hur kan du påstå att ingen har nytta av VB??????

Dom flesta i denna tråd har vittnat om att dom blir hjälpta av VB.
Tror du att dom ljuger, hittar på?

Att det finns en grupp människor som inte har förmågan att tolka signaler i olika situationer ska INTE innebära att vi som klarar av detta ska bli utan detta hjälpmedel.

Varför är det fel att visa sin avsikt i trafiken?
2020-07-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Hur kan du påstå att ingen har nytta av VB??????

Dom flesta i denna tråd har vittnat om att dom blir hjälpta av VB.
Tror du att dom ljuger, hittar på?

Att det finns en grupp människor som inte har förmågan att tolka signaler i olika situationer ska INTE innebära att vi som klarar av detta ska bli utan detta hjälpmedel.

Varför är det fel att visa sin avsikt i trafiken?
Hävdar inte att någon ljuger, men de kanske övervärderar detta då du inte vet mer än att denne troligen inte skall ut ur cpl just där, tyvärr är inte ens det säkert, många fortsätter att vb även i det ögonblick då de vrider ratten åt höger och lämnar cpl. De som hb däremot, de kan du lugnt utgå från att de är på väg ut, hb dessutom föreskriven åtgärd.
2020-07-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Du får tycka och tro vad du vill men jag kommer aldrig att vb i en rondell och jag kommer aldrig att få böter för det.
Samma här. vänsterblink kanske fungerar i såna där miniatyrrondeller som finns inne i bostadsområden, men inte i normala cirkulationsplatser, även om vissa tycks tro att det gör nytta.
Så jag vägrar att vänsterblinka, och ni som förespråkar VB kan inte göra ett skit åt det. Hur känns det? Ni kan gapa bäst ni vill här, jag och dom flesta andra struntar i er. Enligt min egen högst ovetenskapliga observation så är det kanske 5-10% som vänsterblinkar i den här stan och därmed är det ju ingen nytta alls med att göra det..
Sen är det ju så att en liten del av dom som vänsterblinkar fortsätter blinka vänster medan dom svänger ut ur cirkulationsplatsen. Hur smart är det då?
2020-07-05, 12:32
Medlem
Citat:
Hävdar inte att någon ljuger, men de kanske övervärderar detta då du inte vet mer än att denne troligen inte skall ut ur cpl just där, tyvärr är inte ens det säkert, många fortsätter att vb även i det ögonblick då de vrider ratten åt höger och lämnar cpl. De som hb däremot, de kan du lugnt utgå från att de är på väg ut, hb dessutom föreskriven åtgärd.

Och då kan du väl igen fundera på varför så pass många länder ändå uppmanar och rekommenderar VB (HB i vänstertrafik) i CP, om det inte skulle anses kunna vara till hjälp och nytta för att minska risker och öka smidigheten...? Jag har ju länkat till en rad länder tidigare.

Menar du att du kan och vet mer om detta än de myndigheter och trafikforskare som hr med sådant att göra?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-07-05 kl. 12:38.
2020-07-05, 14:48
Medlem
Citat:
Och då kan du väl igen fundera på varför så pass många länder ändå uppmanar och rekommenderar VB (HB i vänstertrafik) i CP, om det inte skulle anses kunna vara till hjälp och nytta för att minska risker och öka smidigheten...? Jag har ju länkat till en rad länder tidigare.

Menar du att du kan och vet mer om detta än de myndigheter och trafikforskare som hr med sådant att göra?
Och om det nu skulle anses viktigt: Varför är endast HB föreskriven?
2020-07-05, 16:15
Medlem
Citat:
Och om det nu skulle anses viktigt: Varför är endast HB föreskriven?

Det finns ju för tusan lagtext som gör det tillåtet ja t o m föreskrivet att man ska ge signal (med ljud eller ljussignal) för att förebygga eller förhindra fara eller hinder, och dessa paragrafer har vi redan länkat många gånger i tråden. Och CP kan det lätt uppstå missförstånd i många olika situationer, varvid det då kan/ska ges signal enligt ovan. VB är då ett många gånger utmärkt medel.

Det finns ju många andra situationer som i sig inte är exakt beskrivna, men där vi ändå förväntas uppföra oss och ge signal på olika sätt, t ex är det väl inte krav på att HB för att stanna vid vägkant, men de allra flesta av oss gör nog det ändå, och uppskattar att andra gör det. Och man bli knappast kuggad på uppkörning om man skulle göra det fast det inte är lagkrav på det. För det är endast krav på att ge tecken vid start från vägkant, typ.

Det är ju egentligen heller inte påkrävt i direkt lagtext att HB vid lämnade av just CP, utan det verkar regleras med att man ska ge tecken vid filbyte.

Och du verkade ju smidigt ducka från min egentliga fråga... Varför...?
Jag kan ta det igen, varför tror du så många länder har rekommendationer etc om att VB i CP om det inte skulle vara till någon hjälp eller nytta...? Tror du att de mängder med sakkunniga som har behandlat detta och kommer med dessa rekommendationer etc vet mindre om saken än du, och att det skulle vara nåt försvar att ställa motfrågan varför det då inte är lagkrav utan bara HB ut...?

Jag har ju dessutom ingående förklarat många gånger vilken nytta jag kan ha av VB, även om det så är bilar som ligger bakom mig in mot eller genom CP. Du har säkert läst dem va? Menar du att det aldrig kan vara till hjälp att tidigt som möjligt veta vad man har att vänta sig i nästa eller kommande situationer....? Och att VB i CP aldrig skulle kunna ge mer info tidigare i något annat fall än direkt filbyte i CP?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in