Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Och om det nu skulle anses viktigt: Varför är endast HB föreskriven?
Det finns ju för tusan lagtext som gör det tillåtet ja t o m föreskrivet att man ska ge signal (med ljud eller ljussignal) för att förebygga eller förhindra fara eller hinder, och dessa paragrafer har vi redan länkat många gånger i tråden. Och CP kan det lätt uppstå missförstånd i många olika situationer, varvid det då kan/ska ges signal enligt ovan. VB är då ett många gånger utmärkt medel.
Det finns ju många andra situationer som i sig inte är exakt beskrivna, men där vi ändå förväntas uppföra oss och ge signal på olika sätt, t ex är det väl inte krav på att HB för att stanna vid vägkant, men de allra flesta av oss gör nog det ändå, och uppskattar att andra gör det. Och man bli knappast kuggad på uppkörning om man skulle göra det fast det inte är lagkrav på det. För det är endast krav på att ge tecken vid start från vägkant, typ.
Det är ju egentligen heller inte påkrävt i direkt lagtext att HB vid lämnade av just CP, utan det verkar regleras med att man ska ge tecken vid filbyte.
Och du verkade ju smidigt ducka från min egentliga fråga... Varför...?
Jag kan ta det igen, varför tror du så många länder har rekommendationer etc om att VB i CP om det inte skulle vara till någon hjälp eller nytta...? Tror du att de mängder med sakkunniga som har behandlat detta och kommer med dessa rekommendationer etc vet mindre om saken än du, och att det skulle vara nåt försvar att ställa motfrågan varför det då inte är lagkrav utan bara HB ut...?
Jag har ju dessutom ingående förklarat många gånger vilken nytta jag kan ha av VB, även om det så är bilar som ligger bakom mig in mot eller genom CP. Du har säkert läst dem va? Menar du att det aldrig kan vara till hjälp att tidigt som möjligt veta vad man har att vänta sig i nästa eller kommande situationer....? Och att VB i CP aldrig skulle kunna ge mer info tidigare i något annat fall än direkt filbyte i CP?