Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-25, 20:38
Medlem
Glada Taskens avatar
hahaha har aldrig tänkt på att vissa folk blinkar vänster förns jag läste detta.. haha Och 10 min senare tar jag en tur och en jävel blinkar vänster när den skulle rakt XD
2007-07-25, 21:24
Medlem
Krafses avatar
Haha, ja vafan, man blinkar ju när man ska svänga av, om man ska in i nån infart haha. Rondellen är ju i princip bara en rund väg, eller?
2007-07-25, 22:38
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kör med tomma argument. Jag har i flera inlägg mycket pedagogiskt förklarat fördelar och nytta med att använda även vänsterblinkers i rondeller, och har inte du förstånd nog att kunna förstå eller inte vill förstå så kan inte jag hjälpa dig, tyvärr.

Jag upplever det precis tvärt om, att de allra flesta som bemödar sig att blinka vänster även blinkar höger när det är dags.

Varför ska det vara så förbannat svårt att fatta att ju tidigare man får
veta vad andra trafikanter ska göra, ju bättre är det. Och att använda blinkersen lite extra smart t ex. vid rondellkörning med vänsterblink, är ett bra sätt. Den som inte klarar att förstå detta borde inte ens ha körkort!!

Att sen rondeller är olika och kan göra att man får blinka lite olika, är inte märkligare än att korningar är olika med och man får använda sunt förnuft för att blinka på ett vettigt sätt!!

Bara för att du har så svårt att fatta så tar jag ett enkelt exempel till, som en femåring fattar.

Låt säga att vi har en helt vanlig fyrvägskorsning. När man närmar sig den så blinkar man vänster om man ska till vänster, och höger om man ska till höger. Det är viktigt för att de som kommer på de andra vägarna in mot korsningen, eller står och väntar på att korsa den, ska veta vad man ska göra.

Om nu kommunen vill vara moderna och göra rondell av den, på enklast möjliga vis, genom att göra en liten cirkulär plätt med stenläggning och en blomkruka i mitten. Ska man då helt plötsligt skita i att blinka vänster när man närmar sig?? Har inte andra trafikanter precis samma nytta av den vänsterblinken idag när det exakt samma korsning blivit en pluttig rondell, som den var igår när den var en helt vanlig korsning??

Det viktiga är ju att andra trafikanter blir varse om vad man ska göra i trafiken. Så vad är problemet??

Dr Tinnitus
Vad är det som är så tomt i mina argument? Du har inte brytt dig om att svara på det första argumentet. Som du dessutom använde själv först.
Ja om vi tar den lilla före detta korsningen, utgåva byhåla. Helt rätt där ser man var samtliga bilar kommer ifrån. I din värld blinkar de höger om de ska ut första, blinkar inte alls om de ska rakt fram och de blinkar vänster om de ska ut vänster. Har jag förstått dig rätt? Tänk dig att det kommer en bil rakt framifrån. Du ska köra in och gör det för att denne inte blinkat åt något håll. Alltså denne ska rakt fram tänker du. Du kör in i rondellen och bilen där inne kör in i din sida. Vems fel?
Eller hade du stannat, väntat i vilket fall som helst. Då du inte vet var han ska?
Ska man ha olika regler för stora och små rondeller då? Eller ska man sitta, klura och göra beräkningar på hur man ska blinka i varje rondell så att alla ska förstå vad man menar? Tror inte de flesta gör så. Utan de kör på samma vana i varje rondell såsom de gjort de senaste 30 åren.

Vad är det jag inte förstår?
2007-07-25, 22:46
Medlem
erikgottfrids avatar
Det var nog fan en av de dummaste trådarna i Flashbacks historia.
Vad är det för fel på att visa var man ska? Man blinkar in i rondellen om du ska till höger och om du ska till vänster. Ska man till vänster i rondellen så blinkar man vänster in i rondellen och höger ut från rondellen, kan det bli tydligare än så?
2007-07-25, 22:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Vad är det för fel på att visa var man ska? Man blinkar in i rondellen om du ska till höger och om du ska till vänster. Ska man till vänster i rondellen så blinkar man vänster in i rondellen och höger ut från rondellen, kan det bli tydligare än så?

Det behöver inte vara svårare än så. För några år sedan skulle man, enligt Vägverket, köra så i en rondell. Nu har man EU-anpassat reglerna och tagit bort kravet på vänsterblink.

Många av oss som har haft körkort en längre tid och som kör en del bil har upptäckt att man inte strikt måste följa alla trafikregler, eftersom man själv och andra tjänar på att alla är så tydliga som möjligt i trafiken.
2007-07-25, 23:24
Medlem
becksterns avatar
rondell

Citat:

håller med!visa var fan ni ska..det gör man typ i tyskland...danmark...osv
det underlättar vad fan lagen än säjjer!!dom blinkar tillochmed i svängande filer och varför inte?en gång för mycket e väl bättre än för lite!!!!
i gbg är det vilda västern typ....bara byt fil så kanske alla kan gissa var du ska utan o blinka!inte konstigt att bilar kör ihop!!!!det verkar inte finnas blinkerspak på vissa bilar eller så vet puckona inte hur den fungerar!!!

en kul grej som funkar i österike i alperna!
när man ska backa ut från parkering eller så...blinka höger o backa sakta ut så stannar bilarna som kommer i körbanan!!!bra va??men dom har ju lite trängre vägar i alperna än vad vi har!!men det funkar ganska bra!

blinka mera!!!
M*
2007-07-25, 23:34
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Fint. Men du besvarade inte frågan, vilket inte görs nån annanstans i tråden heller:

Du vill göra det tydligt att du ämnar stanna i rondellen. Tydligheten fallerar dock om man inte kan se skillnad på dig och en vettvilling som när som helst kan köra ut ur rondellen.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Hur ska jag kunna se skillnad på en som vänsterblinkar för att visa att han ska fortsätta i rondellen och en som vänsterblinkar för att han tänker sig rondellen som en korsning och ska köra åt vänster från ursprunlig kör-riktning sett?

Ge dig...
Sannolikheten och erfarenheten säger att de som faktiskt använder vänsterblinkers i en cirkulationsplats också använder högerblinkers för att signalera att de vill lämna densamma.

DU kanske inte har nytta av att jag faktiskt blinkar vänster, men många av oss anser sig ha nytta av det. Jag tror faktiskt, och detta är en helt subjektiv känsla från min sida, att alla skulle ha bra nytta av vänsterblinkningar.
2007-07-26, 00:05
Medlem
Man kanske ska sammanfatta allas åsikter och påminna om att det råder ömsesidig uppsiktsplikt i rondeller.
2007-07-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Det är ju du som inte fattar! Hur ska jag kunna veta varifrån den vänsterblinkande bilen kommer och hade planerat att köra ut? Enda anledningen att blinka vänster i en rondell är om det är en väldigt liten och platt en som man ser rakt igenom, och därmed vet varifrån den vänsterblinkande bilen kommer.

Ponera att du ska köra in i en enfilig rondell med dålig/ingen sikt rakt igenom, och det kommer en vänsterblinkande bil rakt mot dig. Varifrån kommer han? Ifrån vänster kommer han inte, det ser man. Rakt framifrån kanske? Eller från höger? Det gör INGEN som helst nytta att blinka vänster om man inte ser varifrån den vänsterblinkande bilen kommer.

He... he.... Du snackar om att inte fatta, och så är det tomgång i din egen skalle..... :-)

Det spelar väl föga roll om du ser varifrån en vänsterblinkande bil kommer eller inte. Om han blinkar vänster så ska han inte svänga ut höger i det närmaste, utan fortsätta i rondellen till någon av de andra utfarterna.

Om han inte blinkar kan det vara för att han är en av typerna som inte orkar blinka eller har glömt att blinka, och kanske far ut i valfri utfart utan att man kan veta vilken förens han är där.

En kille förare som blinkar vänster har högst sannolikt gjort ett aktivt val, att blinka vänster. Det gör att man vanligtvis kan vara mer säker på vad han ska göra för han har ju gjort ett aktivt val som han signalerar om med vänsterblinkersen, än en kille som inte blinkar. Killen som inte blinkar vet du inte ett skit om vad han ska göra förens han gör det eller blinkar höger. Det är en avsevärd skillnad det.

Sen är det rätt uppenbart att de flesta av er som klagar på vänsterblinket är egoister på nåt vis. För många av er drar till med argument som "ja men om jag inte ser hans vänsterblinkers då..." eller " jag ser inte var vänsterblöinkaren kommer ifrån så då är det värdelöst...."

Så, bara för att ni ev. inte ser detta så är det värdelöst...? Jaha, ni bekräftar det jag länge misstänkt, att ni inte fattar mycket om trafiken. Ni tror inte att det kan finnas fler än just ni och den vänsterblinkande i trafiken??? Om ni inte ser detta så kanske det finns 25 andra trafikanter som ser var bilen kommer ifrån och vart han blinkar. Är inte det bra det, även om inte just ni råkar se det???

Alltså. Det är inte påkrävt att blinka vänster i rondell, eller att blinka alls på väg fram mot rondellen. Men det är inte förbjudet att göra det. Och då detta blinkade, om det görs på ett vettigt sätt, kan underlätta för trafikanter och öka säkerheten, så är det väl bara att blinka på för de som känner att de klarar av det. Andra kan väl hålla sig till att göra lite som möjligt och inte ett jota mer än lagen kräver. Om det sen är sämre för säkerheten det verkar de ju skita i ändå.

Dr Tinnitus
2007-07-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Vad är det som är så tomt i mina argument? Du har inte brytt dig om att svara på det första argumentet. Som du dessutom använde själv först.
Ja om vi tar den lilla före detta korsningen, utgåva byhåla. Helt rätt där ser man var samtliga bilar kommer ifrån. I din värld blinkar de höger om de ska ut första, blinkar inte alls om de ska rakt fram och de blinkar vänster om de ska ut vänster. Har jag förstått dig rätt? Tänk dig att det kommer en bil rakt framifrån. Du ska köra in och gör det för att denne inte blinkat åt något håll. Alltså denne ska rakt fram tänker du. Du kör in i rondellen och bilen där inne kör in i din sida. Vems fel?
Eller hade du stannat, väntat i vilket fall som helst. Då du inte vet var han ska?
Ska man ha olika regler för stora och små rondeller då? Eller ska man sitta, klura och göra beräkningar på hur man ska blinka i varje rondell så att alla ska förstå vad man menar? Tror inte de flesta gör så. Utan de kör på samma vana i varje rondell såsom de gjort de senaste 30 åren.

Vad är det jag inte förstår?

Det är uppenbart mycket du inte förstår, och jag kan knappast hjälpa dig om du inte vill/kan förstå. Jag har redan förklarat i metervis, ändå fattar du inte. Detta borde alla fatta efter en dag i trafiken, men då så många verkar famla i blindo i denna sak så är jag beredd att tro att de flesta av alla som är anti vänsterblink är moppekillar. Det skulle i alla fall förklara okunnigheten.

Själv har jag kört massor med mil i 30 år och aldrig haft problem eller upprörts för att folk blinkar vänster i rondell. Istället är det 9 ggr av 10 en god hjälp för mig.

Dr Tinnitus
2007-07-26, 00:52
Medlem
Citat:

Helt riktigt, det behöver inte vara svårare än så, och det kan inte bli tydligare och enklare heller. Så man blir ju närmast orolig att så otroligt många har grava problem med detta. Fan tänk att dessa människor som inte fattar detta kanske är ute i trafiken, huga........

Dr Tinnitus
2007-07-26, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Helt riktigt, det behöver inte vara svårare än så, och det kan inte bli tydligare och enklare heller. Så man blir ju närmast orolig att så otroligt många har grava problem med detta. Fan tänk att dessa människor som inte fattar detta kanske är ute i trafiken, huga........

Dr Tinnitus

Jag fattar vad du menar, jag förstår dina argument. Jag håller inte med dig.

Jag anser fortfarande att det inte gör det tydligare att ligga och blinka vänster inne i en cirkulationsplats.

Ja, man blinkar vid filbyte innan cirkulationen.
Ja, man blinkar vid filbyte i cirkulationen.
Ja, man blinkar (höger) vid utfart från cirkulationen.

Jag ser inte finessen med vänsterblinket och de faktorer som jag anser talar mot vänsterblinket är följande:

1) En cirkulationplats idag har inte sällan fler eller färre än fyra in/utfarter. Då faller logiken (som många i tråden faller tillbaka på) att se cirkulationen som en korsning (vilket den enligt VV inte längre är), därmed faller vänsterblinksscenariot. (sen finns det ju debattörer som från början hårdnackat argumenterade för korsningsalternativet som senare i tråden glider över till annan argumentationsteknik...)

2) De flesta större cirkulationsplatser har idag någon form av "dekoration" inne i rondellen. Då ser man inte alla in och utfarter. Således kan jag inte i tillräckligt god tid (enligt min uppfattning) dra nytta av vänsterblinkandet.

Om man i en liten cirkulation (typ omgjord stadskorsning) ser alla in/utfarter så kan jag hålla med om att vänsterblinket gör nytta (se, vi anti-vänsterblinkare är inte alla rabiata moppefanatiker ).

Vidare, som någon (annan än Dr Tinnitus) längre upp i tråden föreslog, att ligga i högerfil inne i cirkulationen och blinka vänster för att på så vis signalera att man inte tänker svänga ut ur cirkulationen är ju fullkomligt förkastligt och potentiellt farligt. Här kan man ju definitivt tala om att sända oklara budskap. Vägverket är mycket tydliga och säger att man skall använda körriktningsvisare i cirkulationsplatsen för att markera filbyte. Således förväntar jag mig att bil i höger fil som blinkar vänster avser byta fil och jag måste då anpassa min körning för att se till att han inte svänger rakt in i sidan på mig. Definitivt inte tydligt, absolut inte effektivt utan snarare rent ut sagt korkat.

catami: Du har helt rätt, det råder extremt olika uppfattningar om det här. Jag inser att jag inte kommer att "omvända" någon i den här tråden och jag anpassar naturligtvis min körning efter att folk, som alltid, kommer att göra så som de själva finner lämpligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in