Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-04, 22:19
Medlem
Isopropanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Vänsterblinket hjälper ju bara dig att veta att du måste stanna ekipaget. Hjälper ju inte dig att komma ut i c-platsen eftersom dom med vänsterblink ska vidare runt och förbi dig.

Det är högerblinket som hjälper dig ut så att du slipper vräka dig ut till slut.

Skrev väll lite otydligt, klart det bara hjälper en att stanna men det är trevligt det med.

Själv kör jag grus, plogar/sandar på vintern. Hoppar in och kör motvikter nu och då.
2013-12-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
dax att ta fram saxen och klippa körkortet för dig och andra vänsterblinkande personer i cirkulationsplats

läs och begrunda

http://www.transportstyrelsen.se/Glo...302_sep-13.pdf

när du läst färdigt så är det bara att åka till polisen och lämna in kortet för gått

visste du/ni att det är böter i tyskland att blinka vänster i cirkulationsplats

men men så är det när folk tror att dom vet,

som ja sa jag blinkar ALDRIG vänster i rondel för det behövs ej

varför skall jag blinka vä om vägen svänger åt vänster i oändlighet????
Nu var det ju DU! som tolkade vänsterblink som att man skulle parkera mitt i rondellen, ingen annan.
Att man inte behöver blinka vänster innebär INTE att det är förbjudet.

Eftersom jag är bättre än dig att tolka trafikanter och trafikskeenden så är det nog du som får åka till polisstationen men du kan lämna in kortet för GOTT.

Vad Tyskland har med saken att göra visar bara ytterligare att du är ute och simmar, på DJUPT vatten.

Och snälla!!!
Ska du skriva mer i den här eller annan debatt så skona oss andra yrkeschaufförer skammen att måste se dig som en kollega, säg att du kör taxi eller ännu hellre att du håller på att ta körkort.
2013-12-05, 18:43
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Men snälla du. Mindre spydig kan du inte bli

Hur vet du att han skulle ut till höger när du inte ser hans blinkers? Han kunde lika gärna ha fortsatt i rondellen.
Svara bara på frågan istället till varför du blir påverkad av att folk väljer att blinka vänster. Om du inte blir påverkad, håll tyst

Tror att det kan vara du som började...

Jag blir inte påverkad av att folk blinkar vänster. Gör det själv. Måste ju det eftersom det finns folk som kör ut om man inte gör det. Dvs folk som inte kan reglerna.

Det jag blir påverkad av är att du med flera tror att vänsterblink kommer få dig att slippa stanna.
Sorry, men det är fel. Det är ett synligt HÖGERblink du behöver se för att slippa stanna. Och därför håller jag inte käften.

Eller menar du att eftersom man inte ser högerblinket när en bil ska lämna, så ska denne blinka vänster? För du vill ju se var han ska åka.
Förklara gärna annars för mig (och oss andra): En bil ska åka rakt fram i en c-plats. Du kommer inte se hans högerblink när han ska lämna. Hur ska han blinka så att du slipper stanna i onödan?

För du vill ju att man ska blinka så att man vet var man ska.
Förresten, var du yrkesförare...Jisses...
2013-12-05, 21:17
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
dax att ta fram saxen och klippa körkortet för dig och andra vänsterblinkande personer i cirkulationsplats

läs och begrunda

http://www.transportstyrelsen.se/Glo...302_sep-13.pdf

när du läst färdigt så är det bara att åka till polisen och lämna in kortet för gått

visste du/ni att det är böter i tyskland att blinka vänster i cirkulationsplats

men men så är det när folk tror att dom vet,

som ja sa jag blinkar ALDRIG vänster i rondel för det behövs ej

varför skall jag blinka vä om vägen svänger åt vänster i oändlighet????

För det första förstår jag inte hur man ens kan störa sig på att någon blinkar vänster i rondell, om något underlättar det för övriga trafikanter. Så att påstå att som blinkar vänster är idioter är bara fånigt, speciellt om argumentet är "för att trafikverket har bestämt att man inte behöver det"

Men du verkar ju vara efterbliven så kan ge dig lite exempel på när det underlättar:

http://imageshack.us/photo/my-images/545/k1fy.png/

I exempel 1 skulle vänsterblink underlätta genom att röd bil vet om blå bil ska svänga höger (vilket 75% gör) eller om den ska fortsätta så att röd bil slipper stanna i rondellen och vänta på att blå bil ska svänga av/fortsätta och därmed sabba hela jävla rytmen i trafiken. Speciellt i rusningstrafik då högerkörfält är fullt med bilar så skulle röd bil till slut vara tvungen att chansa.

I exempel 2 skulle vänsterblink underlätta genom att röd bil vet om grön bil ska svänga av (vilket 90% gör) eller om den ska fortsätta och därmed slippa stanna i onödan.

Slutsats du är en jävla idiot som inte förstår hur man vidhåller rytmen i trafiken och gör att flera människor får spendera extra tid i bilen.

Tillägg: jag har oftast börjat lägga mig i högerkörfält oavsett vart jag ska i rondellen pga av idioter som dig.
2013-12-05, 21:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
För det första förstår jag inte hur man ens kan störa sig på att någon blinkar vänster i rondell, om något underlättar det för övriga trafikanter. Så att påstå att som blinkar vänster är idioter är bara fånigt, speciellt om argumentet är "för att trafikverket har bestämt att man inte behöver det"

Men du verkar ju vara efterbliven så kan ge dig lite exempel på när det underlättar:

I exempel 1 skulle vänsterblink underlätta genom att röd bil vet om blå bil ska svänga höger (vilket 75% gör) eller om den ska fortsätta så att röd bil slipper stanna i rondellen och vänta på att blå bil ska svänga av/fortsätta och därmed sabba hela jävla rytmen i trafiken. Speciellt i rusningstrafik då högerkörfält är fullt med bilar så skulle röd bil till slut vara tvungen att chansa.

I exempel 2 skulle vänsterblink underlätta genom att röd bil vet om grön bil ska svänga av (vilket 90% gör) eller om den ska fortsätta och därmed slippa stanna i onödan.

Slutsats du är en jävla idiot som inte förstår hur man vidhåller rytmen i trafiken och gör att flera människor får spendera extra tid i bilen.

Tillägg: jag har oftast börjat lägga mig i högerkörfält oavsett vart jag ska i rondellen pga av idioter som dig.
Fast i en cirkulationsplats som är så gigantisk som den du länkar till har vänsterblink mindre betydelse än i en enfilig "stadsrondell" där det är knappt två billängder mellan ut/infarterna.
2013-12-06, 08:16
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Exempel 1: Röd bil behöver ju byta till höger körfält precis där blå bil står. Dvs blå bil kan ej åka ut.
För röd bil bör inte lämna c-platsen från vänster fil, korsandes höger fil eftersom han måste lämna företräde till bilar som finns i högerfilen.

Och hur ska blå bil se om röd bil blinkar höger (som 75% tydligen gör. nån undersökning du tagit del av?)? Från den c-platsen du hämtat bilden ifrån lär han inte se det.
Blå bil vet dessutom inte att röd bil ska av avfarten efter där han står. För högerblinket ska ju röd bil börja med när han närmar sig blå bil. Och tänkte blå bil fortsätta runt (25% gör tydligen det enligt din undersökning) så kommer dom smälla där röd tänkte åka ut.

Exempel 2: Grön bil kommer ju börja blinka höger precis där den vita bilen är i bilden (och således blinkar han vänster ända fram till dit oxå). Och i den c-platsen vore det förbaskat konstigt om han inte ser blinkandet på bilen. Oavsett höger- eller vänsterblink. Dvs han vet om bilen ska vidare eller inte även utan vänsterblink.
2013-12-06, 09:09
Medlem
copes avatar
Citat:
Det jag blir påverkad av är att du med flera tror att vänsterblink kommer få dig att slippa stanna.
Sorry, men det är fel. Det är ett synligt HÖGERblink du behöver se för att slippa stanna. Och därför håller jag inte käften.

Eller menar du att eftersom man inte ser högerblinket när en bil ska lämna, så ska denne blinka vänster? För du vill ju se var han ska åka.
Förklara gärna annars för mig (och oss andra): En bil ska åka rakt fram i en c-plats. Du kommer inte se hans högerblink när han ska lämna. Hur ska han blinka så att du slipper stanna i onödan?

För du vill ju att man ska blinka så att man vet var man ska.
Förresten, var du yrkesförare...Jisses...

Det försökte jag inte påstå.
Menade att om man blinkar vänster så visar man tydligare för andra bilister vart man ska. Det jag upplever är att om en bil visar högerblinkers, vilket du kanske inte ser från den vinkeln, så kan det ändå bli svårt att tolka vart den personen ska.
Vänsterblinkers hjälper även mest vid hårt trafikerade rondeller

Och nej, jag är inte yrkesförare, jag är en "färsking"
2013-12-06, 09:24
Medlem
svennebabbians avatar
Citat:

sista idioten är inte född
2013-12-06, 13:29
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Det försökte jag inte påstå.
Menade att om man blinkar vänster så visar man tydligare för andra bilister vart man ska. Det jag upplever är att om en bil visar högerblinkers, vilket du kanske inte ser från den vinkeln, så kan det ändå bli svårt att tolka vart den personen ska.
Vänsterblinkers hjälper även mest vid hårt trafikerade rondeller

Och nej, jag är inte yrkesförare, jag är en "färsking"

Nej, en vänsterblink visar inte alls var du ska. Det visar bara att du ska vidare runt.
Den kommer alltså bara berätta för dig att du måste stanna, inte när det är dax att åka in.

Men det merparten här inne gapar om är att ni vill slippa stanna i onödan när kommande bilar väljer att åka ut vid avfarten där ni står och då genom att folk blinkar vänster.
Jag får fan inte den ekvationen att gå ihop.
2013-12-06, 14:19
Medlem
copes avatar
Citat:
Nej, en vänsterblink visar inte alls var du ska. Det visar bara att du ska vidare runt.
Den kommer alltså bara berätta för dig att du måste stanna, inte när det är dax att åka in.

Men det merparten här inne gapar om är att ni vill slippa stanna i onödan när kommande bilar väljer att åka ut vid avfarten där ni står och då genom att folk blinkar vänster.
Jag får fan inte den ekvationen att gå ihop.

Ja exakt, att dom INTE ska ut där jag står och att på ett LÄTTARE sätt visa sin färdväg.
Att du inte förstår tanke sättet är dit eget problem.
Det är inte mitt jobb att berätta för dig hur andra bilister tänker, kör du på ditt sätt istället för att försöka dum förklara. Jag har försökt

Hej.
2013-12-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ja exakt, att dom INTE ska ut där jag står och att på ett LÄTTARE sätt visa sin färdväg.
Att du inte förstår tanke sättet är dit eget problem.
Det är inte mitt jobb att berätta för dig hur andra bilister tänker, kör du på ditt sätt istället för att försöka dum förklara. Jag har försökt

Hej.
Grejen är ju att om någon ligger till vänster utan att blinka vänster så måste du ju ÄNDÅ stanna då du inte vet om denne ska rakt fram eller till vänster. Ska denne rakt fram så får du ju reda på det (förutsatt att alla sköter sitt högerblinkande) när h*n passerar sin första refug och då kan du köra.

Visst vänsterblinkandet gör att du får reda på att du måste stanna något tidigare, men även om personen inte blinkar vänster så måste du ändå utgå från att han kanske ska vänster, alltså måste du stanna precis lika mycket/tidigt.
2013-12-06, 21:15
Medlem
Här där jag bor blinkar folk vänster när de kör in i rondellen, fortsätter blinka vänster och blinkar fortfarande vänster när de kör ur rondellen(där de borde blinka höger).

Argumenterade med ett nöt om det på jobb, hon tyckte att den som stod och väntade på att köra ut i rondellen borde ha koll på vilken påfart hon kört in i så de viste om hennes vänsterblink betydde att hon skulle köra ut ur rondellen där .

Jag skiter i om folk blinkar vänster i början, inte till varken nytta eller skada för mig, sålänge de slutar med det och blinkar höger innan de kör ut!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in