Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-06-28, 11:08
  #6253
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
De som kategoriskt säger att man inte ska blinka vänster i en rondell har helt fel. I stället är svaret: Det beror på situationen.

Jag håller med i mycket av det du säger. Visst blinkar man vänster för att visa att man "skall vidare" tills det är dags att blinka ut och höger (som lagen i sin tur kräver).

Många vänsterblinkare gör det lätt för sig och blinkar vänster från det att de tänker köra in i rondellen tills de kört ut, vilket är åt helsike.

Däremot tolkar jag din text som att man blinkar vänster hela tiden utom när man skall ut till höger (sett från riktningen man ursprungligen kom i) vilket säger sig själv - naturligtvis blinkar du inte vänster om du ska höger, även om du kör förbi "första högeravfarten" och inte skall ut förrän "andra höger" - eller tänker jag alldeles snett här?
Har inte rondellen i fråga dessutom signalreglering - stannar du är det väl uppenbart att du inte kan/ämnar köra vidare i cirkulationsplatsen?

Att blinka vänster innan man kör in i en cirkulationsplats (om man nu ska svänga vänster, för helvete) underlättar framför allt för bilarna bakom dig då de ser vad du vill göra och kan planera sin körning därefter.
Citera
2017-06-28, 16:04
  #6254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Jag håller med i mycket av det du säger. Visst blinkar man vänster för att visa att man "skall vidare" tills det är dags att blinka ut och höger (som lagen i sin tur kräver).

Många vänsterblinkare gör det lätt för sig och blinkar vänster från det att de tänker köra in i rondellen tills de kört ut, vilket är åt helsike.

Däremot tolkar jag din text som att man blinkar vänster hela tiden utom när man skall ut till höger (sett från riktningen man ursprungligen kom i) vilket säger sig själv - naturligtvis blinkar du inte vänster om du ska höger, även om du kör förbi "första högeravfarten" och inte skall ut förrän "andra höger" - eller tänker jag alldeles snett här?
Har inte rondellen i fråga dessutom signalreglering - stannar du är det väl uppenbart att du inte kan/ämnar köra vidare i cirkulationsplatsen?

Att blinka vänster innan man kör in i en cirkulationsplats (om man nu ska svänga vänster, för helvete) underlättar framför allt för bilarna bakom dig då de ser vad du vill göra och kan planera sin körning därefter.

Jag håller med om nästa allt det där. Själv har jag alltid blinkat höger när jag kör ut ur en rondell, även innan det blev lag på det. Faktum är att jag redan på 1980-talet svor ve och förbannelse över dem som blinkade vänster hela tiden - även när de svängde ut åt höger. Men det fanns de som hävdade "att svänga i en rondell är samma sak som att svänga i en vanlig korsning". Helt vansinnigt, det är ju helt uppenbart att det inte är samma sak!

I Brommaplan blinkar jag ibland vänster hela tiden tills jag passerar utfarten före den där jag ska svänga ut (därifrån gäller alltid högerblink). Jag gör det alltid vid de sällsynta och olyckliga tillfällen då jag tvingas köra i ytterfilen förbi den största utfarten. Det är lagligt eftersom det inte finns heldragna linjer, men det är något jag undviker. Även vid andra tillfällen finns det skäl att säga andra trafikanter "jag ska inte svänga av här, utan fortsätta i rondellen" och det gör jag med vänsterblink. Andra gånger vänsterblinkar jag inte alls. De gånger jag följer den största trafikströmmen behövs det inte.

Nej, korsningen i sig är inte signalreglerad. Det som finns är signalreglerade övergångställen vid tre av infarterna. De finns 3-5 billängder från rondellen, så de har formellt inte med den att göra.
Citera
2017-07-03, 11:24
  #6255
Medlem
Dille24s avatar
Vilken långkörare, jag har inte läst de 6500 inläggen som var här före men måste skriva att det är underbart att 70% av flashbackarna blinkar vänster när man ska till vänster eller runt i en rondell.

Hade alla klarat av att blinka höger i god tid när de ska ur en rondell (som jag gör) så hade vänsterblinket inte behövts men som det är nu är det bättre att folk blinkar vänster än inte alls! Då vet man iaf att de ska vidare i rondellen
Citera
2017-07-03, 16:35
  #6256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Vilken långkörare, jag har inte läst de 6500 inläggen som var här före men måste skriva att det är underbart att 70% av flashbackarna blinkar vänster när man ska till vänster eller runt i en rondell.

Hade alla klarat av att blinka höger i god tid när de ska ur en rondell (som jag gör) så hade vänsterblinket inte behövts men som det är nu är det bättre att folk blinkar vänster än inte alls! Då vet man iaf att de ska vidare i rondellen


Jo, även om alla skulle HB helt perfa jämt, så kan VB behövas, eller vara till hjälp för att göra det ännu tydligare och säkrare, även om det inte är krav på det.

Men det är mycket annat som vi får lära oss i körskolorna att göra, för att det är bra, underlättar, förtydligar etc, fast det inte är lagkrav på att vi skall göra så.
Citera
2017-07-03, 19:47
  #6257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, även om alla skulle HB helt perfa jämt, så kan VB behövas, eller vara till hjälp för att göra det ännu tydligare och säkrare, även om det inte är krav på det.

Men det är mycket annat som vi får lära oss i körskolorna att göra, för att det är bra, underlättar, förtydligar etc, fast det inte är lagkrav på att vi skall göra så.

Här kommer Svenne Svensson, han blinkar med varningsblinkers och helljuset i rondeller för då kan det inte bli fel.
Citera
2017-07-07, 05:48
  #6258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Här kommer Svenne Svensson, han blinkar med varningsblinkers och helljuset i rondeller för då kan det inte bli fel.

Det inte bara kan bli fel, det blir det också. "Svenne Svensson" borde inte ha körkort.
Citera
2017-07-07, 06:07
  #6259
Medlem
Man kan inte bortse från verkligheten när man diskuterar en sådan här fråga. Och i verkligheten är det så att majoriteten av vänsterblinkarna kör ut ur cirkulationsplatsen med vänsterblink på, vilket innebär att då man aldrig vet vad den där vänsterblinkaren egentligen tänker göra har man ingen nytta av hans vänsterblink.
Citera
2017-07-07, 06:31
  #6260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man kan inte bortse från verkligheten när man diskuterar en sådan här fråga. Och i verkligheten är det så att majoriteten av vänsterblinkarna kör ut ur cirkulationsplatsen med vänsterblink på, vilket innebär att då man aldrig vet vad den där vänsterblinkaren egentligen tänker göra har man ingen nytta av hans vänsterblink.

Du har naturligtvis seriös statistik som styrker ditt påstående?
För du kastar väl inte bara fram ett tomt påstående styrt av din koknitiva bias....(om du vet vad det är...)?


Jag kör massor med bil över hela landet, och visst ser jag att VB’are klantar sig och gör div fel, men det gör många andra med på alla möjliga knasiga sätt som man inte ens kan förstå hur fan de fick för sig att göra. Men generellt sett så sköts blinkning i CP på ett ok sätt av de flesta jag ser när jag är ute och kör. Folk generellt sett försöker sköta det på ett korrekt sätt enligt krav och rekommendationer. Men att många kan göra div fel i trafiken, så även i CP med t ex blinkning, det kan jag hålla med om.

När det gäller blinkers så är det väldigt många som är riktigt urusla på att använda den korrekt i trafiken i övrigt. Mycket irriterande att så många uppenbarligen skiter i att ge tecken med blinkers vid filbyten på t ex motorväg, eller andra flerfiliga leder runt större städer. Kör man runt Sthlm så är det oerhört många som inte verkar orka bry sig om att blinka när de ideligen byter filer hit o dit fast det är tät trafik.
Citera
2017-07-07, 08:50
  #6261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man kan inte bortse från verkligheten när man diskuterar en sådan här fråga. Och i verkligheten är det så att majoriteten av vänsterblinkarna kör ut ur cirkulationsplatsen med vänsterblink på, vilket innebär att då man aldrig vet vad den där vänsterblinkaren egentligen tänker göra har man ingen nytta av hans vänsterblink.
Nu har jag inte upplevt att det är så själv.
Däremot så är det ju betydligt säkrare att en vänsterblinkare svänger ut och fortsätter blinka vänster än att en högerblinkare blinkar höger och inte svänger ut. Felaktigt högerblink kan ställa till med väldigt mycket problem och olyckor. Medan felaktigt vänsterblink som mest kan vara irriterande.
Citera
2017-08-06, 08:44
  #6262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Här kommer Svenne Svensson, han blinkar med varningsblinkers och helljuset i rondeller för då kan det inte bli fel.


Jag är böjd att hålla med dig om att slå på varningsblinker då man kör ut för är det ingen tveka, "Här kommer en idiot så håll undan".
Dock blinka med hellyset kan skymma blinkrar på nyare bilar så ynkliga de ofta är.
Ska fanimig prova med varningsblinker.

Så, ser ni en bil med varningsblinker på i cirkulationsplatsen så har han läst detta. Då är det bara att morsa glatt!
Citera
2017-09-11, 23:13
  #6263
Medlem
huwies avatar
Finns det inga tydliga regler kring vänsterblinkning i cirkulationsplatser?
– Nej, vänsterblinkning är ett otydligt område. Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart. Samma tydlighet kring vänsterblinkersanvändning finns tyvärr inte.

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Hur vet jag att en cirkulationsplats är ”liten”?
– Det måste du själv bedöma. Jämför med att du själv måste bedöma lämplig hastighet med hänsyn till väglaget.
Citera
2017-10-16, 22:07
  #6264
Medlem
Det är klart att man blinkar till vänster om man ska till andra /tredje eller fjärde avfarten men man lägger om blinkersen till höger innan man svänger av /ur rondellen/cirkulationsplatsen så att alla ser att man ska ur rondellen.
Den här jävla nya regeln att man ska bara blinka när man ska ut från rondellen skapar bara irritation ,man vet ju för fan inte om bilen som är i rondellen ska åka vidare i den eller helt plötsligt ska ut ur den
Ser jag en bilist som blinkar vänster i en rondell ,så väntar jag med att åka in i rondellen
Men kommer en som inte blinkar alls vet jag inte vart han ska ,så plötsligt blinkar han höger och har hindrat mig att åka in i rondellen för att han inte har visat omgivningen vart han var på väg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback