2017-09-25, 22:06
Medlem
stevenstillss avatar
Malcom Kyeyune - med sina rötter inom vänstern - håller sig framme igen med en krönika i Dagens Samhälle av alla publikationer. Apropå valresultatet i det tyska valet ser han att samma utveckling kommer att ses här i Sverige i valet nästa år: att de statsbärande gamla partierna S och M kommer att försvagas och SD stärkas i motsvarande mån. Det folkliga missnöjet kan inte trollas bort. Kyeyunes reflektion är självklar men är väl för känslig att uttrycka för de större medierna i landet.

https://www.dagenssamhalle.se/kronik...-sverige-18747
Citera
2017-09-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Spontant dyker följande undringar upp.

Mediernas ”värdegrund” behöver definieras. Har de klart för sig hur "värdegrunden" påverkar det dagliga arbetet rent konkret? Hur påverkar ”värdegrunden” det redaktionella arbetet?

Förstår ägarna vad som är viktigt för att verksamheten ska kunna efterleva ”värdegrunden”? Finns tillräckliga resurser? Hur påverkar ”värdegrunden” ägarnas prioriteringar och beslut?

Detta är basala frågor som det inte går att hitta några tydliga svar på såvitt jag begriper.
Jag har tyvärr inte svar på dina frågor. Jag spekulerade i att den allmänna trenden med stagnerande ägarskap och bristande politiskt ansvarstagande har skapat en kvasireligiös värdegrundsideologi som lever sitt eget liv. Som jag ser det går medier och opinionsbildare på något slags autopilot, som troligen kommer att upphöra när planet bildligt kraschar mot en bergvägg. Jag får väl än en gång be om ursäkt för min defaitism...
Citera
2017-09-25, 22:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag har tyvärr inte svar på dina frågor. Jag spekulerade i att den allmänna trenden med stagnerande ägarskap och bristande politiskt ansvarstagande har skapat en kvasireligiös värdegrundsideologi som lever sitt eget liv. Som jag ser det går medier och opinionsbildare på något slags autopilot, som troligen kommer att upphöra när planet bildligt kraschar mot en bergvägg. Jag får väl än en gång be om ursäkt för min defaitism...
Mina frågor är allmänt riktade. Defaitismen är inget att be om ursäkt för. Förrädare av det slag som vi har att göra med går inte att försvara sig mot. Det tar bara en stund att inse det – förlorad livstid som har stulits av landsförrädare. Det går givetvis inte att förlåta ett sådant svek.
Citera
2017-09-26, 00:13
Medlem
Jens Ganman publicerar de brev han fått från bekräftade public service medarbetare efter den senaste långa artikeln där han krävde att PS skulle läggas ner.

https://www.facebook.com/jens.ganman...55099260903251

Citat:
"Fantastisk text och då var du ändå s-n-ä-l-l kan jag tycka. Du hade kunnat elda på mycket mer för det är ju precis så här. Jag vet, jag har jobbat på företaget i över tio år, misströstar allt oftare men går dit och gör mitt jobb, sitter av tiden, ler falskt och håller med på möten och i fikarummet.
Jaja, SD är fruktansvärt… nej nej man kan inte förbjuda fattigdom… jaja Trump är galen etcetera etc... Tänker inombords: arma satar… ni tror verkligen på det ni säger.
En dag kommer ni att inse att det ni trodde ni gjorde gott i själva verket spelade helt fel krafter i händerna. Men då är jag och min familj långt borta. Förbereder exit från Sverige inom max 3 år, tjingeling.”

Alla kommentarerna är läsvärda. De negativa är på sitt sätt mer talande än de positiva.
Citera
2017-09-26, 07:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jens Ganman publicerar de brev han fått från bekräftade public service medarbetare efter den senaste långa artikeln där han krävde att PS skulle läggas ner.

https://www.facebook.com/jens.ganman...55099260903251

Alla kommentarerna är läsvärda. De negativa är på sitt sätt mer talande än de positiva.
Denna kommentaren från en Public Service-anställd är intressant rent allmänt, utöver frågan om SR & SVTs vänstervridning.
Citat:
Jag ställde en gång frågan till en kollega: ’Varför är det så få katolska/judiska/kristna tjejer och killar på glid som ser som ’enda utväg’ att ansluta sig till ett barbariskt mördarband i en annan del av världen?
Citera
2017-09-26, 08:20
Medlem
Ett inlägg om kretsloppsmigrationen kommer nu från Libanons president som vid statsbesök hos Macron låter meddela att han tycker det är dags att hans migranter lämnar Libanon nu. Frivilligt eller ofrivilligt.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...cid=spartanntp

Med hänsyn till att Libanon har tagit emot 1,5 miljoner personer, har de ett gediget arbete att se fram emot. Men med tanke på att fredspristagaren Barak Obama lät deportera nästan 2 miljoner migranter under sin tid vid makten, så bör Sverige ha möjlighet att framgångsrikt kunna genomföra ett nytt miljonprogram (fast på ett humant sätt naturligtvis).
Citera
2017-09-26, 10:46
Avstängd
Peter Fällmar Andersson vill göra upp med halmdockorna från en tribun på Sydsvenskans kultursida. Obildad, ohederlig och grovhuggen som vanligt märker han inte ens att han själv kommer med en serie präktiga halmdockor, förtiganden och sakfel när han går loss på Dan Korns nya bok..

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-2...mmer-att-sorja

Man skulle ehentligen både behöva läsa Korns bok och se om det beryktade tv-program från hösten 2015 som Korn och PFA diskuterar, men jag såg i alla fall tv-sändningen själv när det begav sig och det finns några andra punkter där jag förmodar att han medvetet feltolkar eller felciterer Korn. Dan Korn är ute efter att lyfta ramd en neurotiska berörringsskräcken inför tanken på svensk kultur som något igenkännligt och sammanhängande (litteratur, sedvanor, sociala koder, politisk kultur osv), eller helt enkelt förnekandet av detta. Ett av hans exempel är Ingrod Lomfors beramade tal på en tv-sänd sammankomst i stir stil, där hon snipigt frågade vad svensk kultur är för något ovch markerade i vilken riktning svaret fabns med en powerpoint-presentation där det stod "Det fins ingen svensk kultur" eller något mycket likartat.

PFA hävdar at det uttalande som ska diskuteras är: "Föreställningen om att det skulle finnas en enhetlig, inhemsk kultur, som går tillbaka till urminnes tider, den bygger inte på fakta" och det verkar också vara så Dan Korn citerar det, till en början. Men i sitt anförande gick Lomfors mycket längre än så: hon målade upp svenskarna som en befolkning som lever - och alltid har levat - med och av en osammmanhängande hopvispad blandning av idéer, tankar, normer, berättelser, tabun och maträtter från alla möjliga håll. Någon djupare kontinuitet över tid, som skulle skilja svensk kultur från rysk, turkisk eller pakistansk, finns inte och kan inte finnas. Det är en extremt stark och utmande tes, och Lomfors "bevis" för detta var förstås inte mer än anekdotiska och av typen "alla äter ju pizza numera, vi använder arabiska siffror osv".

Oavsett exakt hur Lomfors lade orden när hon talade så var hennes powerpointblad och själva riktningen i hennes tal inte att ta miste på.

Dessutom var sammankomsten inte, som PFA hävdar, en samling där "många av Sveriges beslutsfattare i oktober 2015 möttes – inbjudna av statsminister Löfven – för att diskutera hur man kunde förbättra nyanländas etablering". Ja, en del beslutsfattare var där liksom kungaparet, statsministern ioch delar av regeringen, en del riksdagsmän m fl, men poängen var inte alls saklig diskussion: det handlade om ett slags väckelsemöte riktat både till de närvarane och till svenska folket (via tv-sändning och annan media). Syftet innefattade ideologisk omskolning och att omformatera den svenska historien, det var i det läget Lomfors kom in. En kille från Polen som jag berättade om saken för, och särkilt Lomfors tal, blev alldeles förbluffad. Han är absolut ingen vän av den hårdpumpat nationella och auktoritära polska PiS-regimen, men hans reaktion blev ändå att "något sådant hade varit helt otänkbart i Polen, det hade inte kunnat göras på det sättet någon gång under hela min livstid utan att väcka skandal och krav på tv-chefens avgång".

Den där tv-direktsändningen har idag landat bland de ögonblick i tiden som får folk att säga och viska "men Guuud, uttryckt vi oss verkligen så då? var det verkligen så inrökt? hade vi verkligen på oss det där?".

När Ingrid Lomfors, en person som har kickats eller tvingats avgå från den ena höga chefsposten efter den andra men hela tiden fått nya förläningar, fick vissa frågor om sitt uttaldne efter det här mötet tog hon til en präktig halmdocka och sade at hon bara hade förklarat att svensk kultur och livsstil idag inte ser riktigt likadan ut som för femhundra, tusen eller tvåtusen är sedan. Vilket ju är en trivial utsaga som ingen vettig människa bestrider, men det var förstås inte poängen.
Citera
2017-09-26, 10:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Peter Fällmar Andersson vill göra upp med halmdockorna från en tribun på Sydsvenskans kultursida. Obildad, ohederlig och grovhuggen som vanligt märker han inte ens att han själv kommer med en serie präktiga halmdockor, förtiganden och sakfel när han går loss på Dan Korns nya bok..
När det gäller den alltid lika obehaglige Peter Fällmar Andersson så kan man alltid utgå ifrån att han ljuger & förvanskar fakta. Någon mer ohederlig debattör är nog svår att finna.
Citera
2017-09-26, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller den alltid lika obehaglige Peter Fällmar Andersson så kan man alltid utgå ifrån att han ljuger & förvanskar fakta. Någon mer ohederlig debattör är nog svår att finna.

Det gäller f ö inte bara politik. Råkade hitta denna tykna, lågpannade recension från i somras av en helt underbar utställning som fick alldeles för litet uppmärksamhet i Sverige (delvis för att den ägde rum i Helsingborg, inte i någon storstad och eftersom de svenska värdarna inte heller slog på trumman för den ordentligt). Ja, och dessutom handlar det ju om Miclhelangelo och inte om Rihanna, tv-serien Girls eller Snoop Dogg.

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-0...enska-sell-out

PFA:s invändningar är omväxlande rena tramset, oinsatta eller bygger på rena sakfel (ingenting antyder t ex att Michelangelo hade någon större hjälp av några gesäller och elever för att måla sixtinska kapellets tak, men Pelle gillar förstås inte tanken på nyskapande manliga genier). Och när såg man sist en stor, påkostad konstutställning som *inte* sålde souvenirer, vykort etc och inte tog rimligt inträde?
Senast redigerad av HepCat-X 2017-09-26 kl. 11:13.
Citera
2017-09-26, 11:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
När Ingrid Lomfors, ...sade att hon bara hade förklarat att svensk kultur och livsstil idag inte ser riktigt likadan ut som för femhundra, tusen eller tvåtusen är sedan. Vilket ju är en trivial utsaga som ingen vettig människa bestrider, men det var förstås inte poängen.

För henne är det nog poängen. Jämfört med annan kultur hon studerat, analyserat och bekänner sig till är den Svenska väldigt flexibel. Hennes referensram är inte den Svenska kulturen:

Citat:
Ingrid Marianne Lomfors,... är en svensk historiker som främst forskat om judisk historia, svensk flyktingpolitik och om Förintelsen.

Lomfors är utbildad vid Hebrew university i Jerusalem, Hebrew College i Boston och vid Göteborgs universitet.
...
Ingrid Lomfors är sedan 1984 gift med Anders Carberg tidigare ordförande för Judiska församlingen i Göteborg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingrid_Lomfors

Givetvis en slump att det blev Ingrid Lomfors som skulle placera Svensk kultur i världen
En ren slump.

Och att det är Dan Korn som försvarar svensk kultur är också givetvis en slump:
Citat:
Dan Korn är uppvuxen i Mölnlycke i Västergötland. Han bodde 1987–2009 i Antwerpen i Belgien, men är numera bosatt i Manchester i Storbritannien där han verkar som rabbin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Korn

Rabbin? Ja se där.

Visste man inte bättre kunde man tror att det bara var slumpen som agerade för att provocera fram upprörda känslor i syfte att polarisera Sverige. I frågan om Svenskar, svenskhet och svensk kultur.
I frågan om mångkulturens roll i Sverige.

I mediekriget om mångkulturen. Eller är det så att kriget är medlet och målet är Sverige?
Citera
2017-09-26, 11:28
Medlem
Det jäser och bubblar under ytan i det Svenska samhället. Det har blivit mer och mer påtagligt tycker jag. För varje avslöjande tycker jag mig se att reaktionerna på nätet blir skarpare och skarpare.

Man kan för all del vara pessimist och tänka att ingenting kommer att hända innan den fullständiga kraschen, hur nu den kommer att te sig. Inget kan väcka det "sovande folket".

Jag misstänker dock att det inte krävs mycket för en riktig "urladdning". Det är som att folk bara går och väntar på att någon/några ska ta första steget så att de vågar haka på. Inte vill man riskera allt på egen hand, men om någon annan börjar är det nog lätt att ansluta.

Om ett välmotiverat huligangäng stormade Rosenbad för att ge vissa utvalda politiker ett ordentligt kok stryk tror jag faktiskt att många hade funnit detta ganska passande och inte protesterat nämnvärt. Det kan bli en sån händelse som väcker gemene man.
Citera
2017-09-26, 11:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
För henne är det nog poängen. Jämfört med annan kultur hon studerat, analyserat och bekänner sig till är den Svenska väldigt flexibel. Hennes referensram är inte den Svenska kulturen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingrid_Lomfors

Givetvis en slump att det blev Ingrid Lomfors som skulle placera Svensk kultur i världen

Man kan ju försöka tänka tanken att en liknande tv-gala ägt rum i Israel och att någon arabisk eller fransk-israelisk "forskare" hade stått i talarstolen och sagt att "nej, det finns ingen speciell judisk kultur, ingen egenartad judisk litteratur eller etik: det som kallas för judisk kultur är bara vad ni har snappat upp här och där från gojim under tretusen år, i en ständigt pågående remixverksamhet och produktion av nya "stories" med nya råvaror och recept". Det hade förstås blivit upplopp, och tanken att ett sådant event skulle ha backats upp av regeringen i Tel Aviv går inte ens att tänka sig.

Vad Ingrid Lomfors, Per Svensson eller Malena Ernman skulle sagt om ett sådant event kan vem som helst räkna ut.

Citat:

Och att det är Dan Korn som försvarar svensk kultur är också givetvis en slump:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Korn

Rabbin? Ja se där.

Visste man inte bättre kunde man tror att det bara var slumpen som agerade för att provocera fram upprörda känslor i syfte att polarisera Sverige.

Hade inte Dan Korn varit jude hade Fällmar Andersson utan vidare kallat honom för rasist eller halvrasist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in