Citat:
Nej, han (och förmodar jag hans fru, Margit Richert) har lämnat Georgien och flyttat till Holland.
Engströms lilla drapa "Nej till fegheten" inleds:
Citat:
Holländsk rookworst smakar som en blandning av prinskorv och isterband. Efter några tuggor fäller jag en liten tår. Det finns sådant man kan sakna på resande fot, sådant man inte minns förrän man får det tillbaka.
Iskalla, salta, friska skaldjur. Att kunna köpa en enkel varmkorv med bröd och äta medan man går, om man skulle råka ha bråttom någonstans. Ah, att ha bråttom någonstans! Mer västeuropeiskt än så blir det inte, och det är en drastisk förändring jämfört med kravlösheten jag vistats i under de gångna två åren.
Iskalla, salta, friska skaldjur. Att kunna köpa en enkel varmkorv med bröd och äta medan man går, om man skulle råka ha bråttom någonstans. Ah, att ha bråttom någonstans! Mer västeuropeiskt än så blir det inte, och det är en drastisk förändring jämfört med kravlösheten jag vistats i under de gångna två åren.
Att Engström fäller en tår, när han efter två år i Georgien får smaka på mat, som liknar svensk mat... kan man ju tycka skulle leda till en reflektion över hur starka de kulturella rötterna är. Men icke.
Thomas Engström framhåller i stället hur fantastiskt det är, att "i ett rikt europeiskt land [dvs Holland, min kommentar] – ett i dubbel bemärkelse rikt europeiskt land – finns varenda sorts mat som någonsin tillagats på planeten och kämpat sig till lite spridning. Världen kommer hit."
Den uppmärksamme läsaren undrar förstås på vilket sätt *holländsk* rookworst har "kämpat sig till lite spridning" till Holland (!) ... men sådana detaljer bekymrar väl inte paret Engström och Richert i elfenbenstornet.
Citat:
Och polisen i Malmö ska ändra räknesättet för skjutningsstatistiken, så att med en "knapptryckning" (Asylsvenskans rubrikord) incidensen halveras. Likväl hamnar Malmö högst på listan över antalet skjutningar.
Skjutningar som inte styrks av teknisk bevisning, eller antas härröra från luftdrivna skjutvapen, ska endast användas i det interna arbetet och inte redovisas utåt. Kanske kan man "minska" antalet skjutningar ytterligare, genom att helt enkelt inte leta efter teknisk bevisning, eller minska tillgängligheten för anmälande personer...
Skjutningar som inte styrks av teknisk bevisning, eller antas härröra från luftdrivna skjutvapen, ska endast användas i det interna arbetet och inte redovisas utåt. Kanske kan man "minska" antalet skjutningar ytterligare, genom att helt enkelt inte leta efter teknisk bevisning, eller minska tillgängligheten för anmälande personer...
EDIT
Japp. Att minska tillgängligheten för anmälande personer har ju polisen redan implementerat, men polisen kan givetvis göra sig ännu mer svårtillgänglig för allmänheten.
Och polisens: "Vi åker inte på inbrott", kan kompletteras med:
"Vi åker inte på skottlossningar utan några personskador". Detta kan senare skärpas till:
"Vi åker inte på skottlossningar utan några allvarliga personskador". Därefter:
"Vi åker inte på skottlossningar utan några livshotande personskador". Och slutligen (?)
"Vi åker inte på skottlossningar utan några döda".
Senast redigerad av Meiji 2017-11-13 kl. 12:24.
Senast redigerad av Meiji 2017-11-13 kl. 12:24.