2017-11-13, 11:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Thomas Engströms pladder kan man nogsamt bortse från. Bor han alltjämt i Georgien, förresten?

Nej, han (och förmodar jag hans fru, Margit Richert) har lämnat Georgien och flyttat till Holland.

Engströms lilla drapa "Nej till fegheten" inleds:

Citat:
Holländsk rookworst smakar som en blandning av prinskorv och isterband. Efter några tuggor fäller jag en liten tår. Det finns sådant man kan sakna på resande fot, sådant man inte minns förrän man får det tillbaka.

Iskalla, salta, friska skaldjur. Att kunna köpa en enkel varmkorv med bröd och äta medan man går, om man skulle råka ha bråttom någonstans. Ah, att ha bråttom någonstans! Mer västeuropeiskt än så blir det inte, och det är en drastisk förändring jämfört med kravlösheten jag vistats i under de gångna två åren.

Att Engström fäller en tår, när han efter två år i Georgien får smaka på mat, som liknar svensk mat... kan man ju tycka skulle leda till en reflektion över hur starka de kulturella rötterna är. Men icke.

Thomas Engström framhåller i stället hur fantastiskt det är, att "i ett rikt europeiskt land [dvs Holland, min kommentar] – ett i dubbel bemärkelse rikt europeiskt land – finns varenda sorts mat som någonsin tillagats på planeten och kämpat sig till lite spridning. Världen kommer hit."

Den uppmärksamme läsaren undrar förstås på vilket sätt *holländsk* rookworst har "kämpat sig till lite spridning" till Holland (!) ... men sådana detaljer bekymrar väl inte paret Engström och Richert i elfenbenstornet.

Citat:
Och polisen i Malmö ska ändra räknesättet för skjutningsstatistiken, så att med en "knapptryckning" (Asylsvenskans rubrikord) incidensen halveras. Likväl hamnar Malmö högst på listan över antalet skjutningar.

Skjutningar som inte styrks av teknisk bevisning, eller antas härröra från luftdrivna skjutvapen, ska endast användas i det interna arbetet och inte redovisas utåt. Kanske kan man "minska" antalet skjutningar ytterligare, genom att helt enkelt inte leta efter teknisk bevisning, eller minska tillgängligheten för anmälande personer...

EDIT

Japp. Att minska tillgängligheten för anmälande personer har ju polisen redan implementerat, men polisen kan givetvis göra sig ännu mer svårtillgänglig för allmänheten.

Och polisens: "Vi åker inte på inbrott", kan kompletteras med:

"Vi åker inte på skottlossningar utan några personskador". Detta kan senare skärpas till:

"Vi åker inte på skottlossningar utan några allvarliga personskador". Därefter:

"Vi åker inte på skottlossningar utan några livshotande personskador". Och slutligen (?)

"Vi åker inte på skottlossningar utan några döda".
Senast redigerad av Meiji 2017-11-13 kl. 12:24.
Citera
2017-11-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Har du en länk?
Jag länkar inte gärna till Asylsvenskan, men här är den (och gömmer sig bakom en betalvägg, men rubriken framgår).

Och här är den i Stasitelevisionens referat.

Det är naturligtvis Peter Mangs som får klä skott (!) för åren av översensitiv inklusion i skjutningsstatistiken, nu när man s a s återgår till en mer konservativ räknemetod som sägs harmoniera bättre med den som en gång rådde i Malmö och tillämpas i Göteborg och Stockholm. Men Malmö vore inte mångfaldens smältdegel, om något pennstreck eller "en knapptryckning" kunde trolla bort verkligheten bakom bilden.
Citera
2017-11-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Den artikeln är väldigt intressant. För den noterar något väldigt viktigt. Folk börjar vakna upp och ifrågasätta saker. Det är nyckeln till förändring. Att våga ställa frågan vad fan händer egentligen?
Och att inse att svaret kan vara jobbigt att ta in men att det är bäst att anpassa sig efter verkligheten och inte efter propagandan.
Dick Erixons kommentar till Neudings text är också läsvärd.

Citat:
De politiska mobbarnas självförtroende har rubbats, om det håller jag med Neuding. Men att de skulle ta sans och balans tillfånga är nog alltför optimistiskt.

Bojkotterna mot bokmässan i Göteborg tidigare i höst visar snarare att vänstern blir än mer aggressiv och extremistisk när den förlorar inflytande. Det skulle ju inte göra något om de också förlorade anseende på olika håll i det etablerade svenska samhället. Men några sådana tecken har inte jag sett. Tvärtom. Bokmässan i Göteborg kan mycket väl komma att falla till föga för vänsterextremismens krav att inskränka yttrandefriheten och porta dem som tycker fel.

Det samtal om bristen på måttfullhet i samhällsdebatten som tidningen Fokus publicerat och som Samtiden diskuterat (här och här), visar att vänsterextremister har ett mycket starkt grepp om såväl public service, de kommersiella medieföretagen som över myndigheter och kulturinstitutioner. Dessutom har Stefan Löfven och Socialdemokratin ingen egen politik att gå till val på, och då är anfall bästa försvar. Anfall i form av fula och grundlösa anklagelser.

Där Paulina Neuding dock kan komma att få rätt, är att svenska folket börjar tröttna på och genomskådar demoniseringsretoriken för vad den är: falsk och skadlig för samhällsdebatten. Här är också jag mer optimistisk. Jag tror mer på svenska folkets sunda förnuft än etablissemangens. Väljarkåren lever i verkligheten och ser vad som händer med vårt samhälle.

Det är upplagt för en historisk valrörelse som ingen annan. Istället för att stå mellan en etablissemangsvänster mot en etablissemangshöger, kan den komma att stå mellan etablissemangsutopism mot folklig realism.

En sådan valrörelse ser jag i högsta grad fram emot.
https://samtiden.nu/2017/11/har-poli...lorat-kraften/

Hos vänsteretablissemanget kommer vi nog att få se en fortsatt krympandets radikalisering, precis som oyto m.fl. förutspått. Men bland vanligt folk är det många som har fått nog nu. Även i den borgerliga offentligheten börjar det röra på sig ordentligt. Moa Berglöfs sanslösa påhopp på Arpi, Bali och Teodorescu i förra veckan kan ses som ett desperat försök att tvinga tillbaka dessa bångstyriga debattörer i fållan igen.

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-0...pa-makten-sunt

(Berglöf var tidigare talskrivare åt Reinfeldt, men har nu blivit centerpartist.)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...re-byter-parti
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-13 kl. 12:09.
Citera
2017-11-13, 12:17
Medlem
Citat:
Nej, han (och förmodar jag hans fru, Margit Richert) har lämnat Georgien och flyttat till Holland.
Jag tror de delar ett uppdämt behov av att vara speciella, outsiders, kärringar mot strömmen etc, för att kunna inbilla sig att de minsann är fria agenter och inga fogliga grå möss. Detta tillstånd fann de tidigare hos den konservativa högern. Nu har de vänt sig mot den och kommit ut som C-anhängare.

Vad är detta om inte ett klockrent kvitto på att konservatism har blivit mainstream medan kaozliberalism har trängts ut i periferin? Just det. Detta är slutstriden för GAL-folket, de har tagit ut målvakten och spelar nu på högerns planhalva i ett sista desperat försök att få in ett kvitteringsmål. Alla drar på sig en grön socialliberal tröja. Lindberg och Greider lägger gammalt groll åt sidan och rättar in sig i ledet bakom Annie Lööf. Ett enda långskott från konservativa högern in vänsterns tomma kasse och matchen är över.

How the West was won.
Citera
2017-11-13, 12:57
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Här har väl #Metoo-drevet sitt narrativa berättigande, att lyfta fram vita män som allt från tafsare, mansgrisar, sexuella utpressare till faktiska våldtäktsmän. Jämför vänsterreflexen i kulturrelativistisk anda på nyåret 2016, efter att taharrush över en (nyårs)natt kommit till var mans kännedom i Sverige och resten av EU. Hur många "klättermöss", och falsarier, döljer sig bakom vittnesmålen i #Metoo och förra veckans Dramaten-drev, tro?
Det hela är förstås inget annat än en deflekterande signallering av godhet från den intellektuella klick som rör sig i den medie- och teatervärlden. En separat planet eller parallellt universum kunde man tänka sig när Timells tio år gamla taffsande på en förmodad klättermus relativiseras till jämlikhet med den 12-åriga flicka som blev indragen och brutalt våldtagen på stationshuset i lilla Stenungsund, och den 30-åriga tjej som våldtogs utav 20 män medan de dunkade hennes huvud mot stentrappan. För att inte tala om alla de andra onämnda offer för invandrares sexualvåld som antivita kloakmedier aldrig nämner.

Det finns också ännu en dimension utav detta och den är att polisens resurser är högst begränsade och de har nu, vid sidan av att utreda faktiska våldtäkter, att ta sig det ödesdigra jobbet att utreda godhetsanmälningar som dräller in i kölvattnet av mediesveriges twitterkampanjer. Kampanjer som dessa ger politiska skäl till att inte agera mot den våldtäktsepidemi som sköljer över landet. Det är förstås själva poängen.
Senast redigerad av sherm 2017-11-13 kl. 13:02.
Citera
2017-11-13, 13:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror de delar ett uppdämt behov av att vara speciella, outsiders, kärringar mot strömmen etc, för att kunna inbilla sig att de minsann är fria agenter och inga fogliga grå möss. Detta tillstånd fann de tidigare hos den konservativa högern. Nu har de vänt sig mot den och kommit ut som C-anhängare.

Vad är detta om inte ett klockrent kvitto på att konservatism har blivit mainstream medan kaozliberalism har trängts ut i periferin? Just det. Detta är slutstriden för GAL-folket, de har tagit ut målvakten och spelar nu på högerns planhalva i ett sista desperat försök att få in ett kvitteringsmål. Alla drar på sig en grön socialliberal tröja. Lindberg och Greider lägger gammalt groll åt sidan och rättar in sig i ledet bakom Annie Lööf. Ett enda långskott från konservativa högern in vänsterns tomma kasse och matchen är över.

How the West was won.

Jag vet mycket lite om paret Engström och Richert.

Margit Richert gjorde ett fult angrepp på Ann Heberlein i SvD, som hon avslutade med att upplysa läsarna, att Heberlein och Richert har haft ett förhållande. Richert beskriver vidare sig själv som en instabil person med "en borderline-personlighetsstörning".

Om Thomas Engström vet jag ännu mindre, men i det lilla jag läst av hans penna, så är hans förakt och hånfullhet mot gemene man noterbart.

Att klassföraktande håna gemene man och landsbygdens folk (i Sverige) får kanske paret Engström och Richert att själva känna sig belåtet överlägsna där uppe i elfenbenstornet?

Du skriver (om jag tolkar dig rätt), att paret tidigare identifierade sig med "den konservativa högern. Nu har de vänt sig mot den och kommit ut som C-anhängare".

Berätta gärna lite kort om deras sidbyte i mediakriget. Har de alltså tidigare varit emot (eller åtminstone ifrågasatt) att svenska politiker byter ut befolkningen och genomför en storskalig samhällstransformation?
Senast redigerad av Meiji 2017-11-13 kl. 13:11.
Citera
2017-11-13, 13:28
Medlem
FOI har kommit ut med en ny rapport som kallas Det vita hatet: radikal nationalism i digitala miljöer.

Citat:
– Vi har analyserat svenska digitala miljöer med utgångspunkt från dessa förklaringar och illustrerar hur beteenden i dessa forum är ett uttryck för extrema former av fördomsfullhet samt avhumanisering och hat, säger Nazar Akrami, forskare och docent i psykologi som också arbetat i projektet.

[- - -] Ett exempel är hur nya hatsymboler som mjölk och ok-tecknet lanserats i digitala miljöer och sedan fått en stor spridning. I den här rapporten har ett flertal av de svenska invandringskritiska miljöerna studerats, och över 4 miljoner kommentarer ligger till grund för några av de analyser som presenteras i rapporten.
https://foi.se/press--nyheter/nyhete...-pa-natet.html

"Nya hatsymboler som mjölk".

FOI klumpar ihop olika alternativmedier (t.ex. f.d. Avpixlat och Nordfront) på ett inte särskilt nyanserat sätt. Rapportförfattarna skiljer inte heller på redaktionellt material och kommentarer.

Sammanfattning av resultaten med länk till rapporten som pdf:

https://foi.se/rapportsammanfattning...OI-R--4463--SE
Citera
2017-11-13, 13:36
Medlem
Citat:
Du skriver (om jag tolkar dig rätt), att paret tidigare identifierade sig med "den konservativa högern. Nu har de vänt sig mot den och kommit ut som C-anhängare".

Berätta gärna lite kort om deras sidbyte i mediakriget. Har de alltså tidigare varit emot (eller åtminstone ifrågasatt) att svenska politiker byter ut befolkningen och genomför en storskalig samhällstransformation?
Det han främst gjort sig känd för är väl att vara mot PK och förljugenhet. Här ett utdrag ur hans Fokus-krönika "Är du årets Lille Skutt-liberal?"
Citat:
https://www.fokus.se/2016/11/ar-du-a...skutt-liberal/

"Varje gång jag utsätter mig själv för Sverige, med andra ord varje gång jag loggar in på Facebook eller Twitter, möts jag nämligen av ett groteskt poserande, ett piedestalklättrande utan dess like. Det är som scenen i »Life of Brian« med alla predikanter som står på rad och skriker om världens ondska och snara undergång. I Sverige tycks pågå en evig tävlan, en gråtande masshysteri som för tankarna till sorgearbetet bland nordkoreaner när ännu en av deras fläskiga diktatorer äntligen har lagt sig ner och dött. Vem är duktigast på att gräma sig över brexit, på att frukta Trump, på att förakta Sverigedemokraterna? Vem är mest upprörd och puttenutterädd av alla? Vem blir årets Lille Skutt-liberal?

Det riktigt sjukliga är ju att det till skillnad från samhälls-idealet förr i världen inte längre handlar om att framställa sig själv som modig och stoisk och stark, utan som så absolut ängslig och vek och panikslagen som bara möjligt. Bara den som darrar av skräck och dessutom ideligen tjatar om det är riktigt, riktigt god."
Detta skrev han i november 2016. 11 månader senare kom han ut på Facebook som ny stolt medlem i C, godhetsposörernas VIP-klubb:
Citat:
"Idag blev jag medlem i Centerpartiet. Det är en stark, stark vind som har som har lyft Centern på sistone. Drivor av borgerliga väljare har insett att tidens stora kamp inte står mot den demokratiska vänstern utan mot den fega, chauvinistiska och hetsande ytterkantshögern. I sådana tider gäller det att välja sida."

"Det är inte bara vår plikt att ta emot människor i nöd; det är vårt privilegium att kunna erbjuda medmänniskor ett bättre liv. Sverige är ett av världens rikaste länder och allt annat vore rent skamligt."
Från team Hakelius till team Voronov på mindre än ett år, alltså. Vem vet, imorgon kanske de blir medlemmar i V. Heberlein hakar säkert gärna på, hon har ju varit moderat i flera veckor nu och borde börja bli rastlös.
Citera
2017-11-13, 13:52
Medlem
Citat:
Jag vet mycket lite om paret Engström och Richert.

[- - -] Berätta gärna lite kort om deras sidbyte i mediakriget. Har de alltså tidigare varit emot (eller åtminstone ifrågasatt) att svenska politiker byter ut befolkningen och genomför en storskalig samhällstransformation?
Absurt nog kan sidbytet åtminstone delvis ha att göra med kritiken mot skönmålandet av mångkultur som mustiga kryddor och nya spännande rätter. (Richert har en bakgrund som matskribent och verkar känna sig träffad.)

Citat:
Ursprungligen postat av Margit Richert
Så fort jag offentligt understår mig att fröjdas en smula över hur roligt det är att kunna köpa all världens mat i mina nya kvarter i Rotterdam, bryter det lös. En flodvåg av människor naivförklarar mig, lillagummar mig, mordhotar mig. Mångkultur handlar inte om mat, det handlar om allt som är hemskt här i världen.

Jo, mångkultur handlar om mat.

Det handlar också om att när som helst i Europa kunna falla offer för en sekt nihilistjihadister som har förlorat i samma ögonblick de började kriga – man kan inte starta religionskrig mot sekularister. Vi sekulära bryr oss inte tillräckligt om religion för att man ska kunna starta religionskrig.

Och ursäkta mig, men efter ett par år i ett land till kvarts under rysk ockupation och ett par månader i ett Mexiko där knarkkarteller och tropiska sjukdomar slog tärning om min själ: jag orkar faktiskt inte bry mig heller. Dör jag är jag inte den första, inte den sista, och det är faktiskt strunt samma.

Mångkultur är mat, vårt ursprungliga lingua franca. Det vet alla som ätit sig längs sidenvägens dumplings och följt viskleken hela vägen från japanska gyoza via tibetanska momo till turkiska manti.
https://www.svd.se/kom-inte-och-bera...-mangkultur-ar
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-13 kl. 13:56.
Citera
2017-11-13, 14:02
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
FOI har kommit ut med en ny rapport som kallas Det vita hatet: radikal nationalism i digitala miljöer.

"Nya hatsymboler som mjölk".

FOI klumpar ihop olika alternativmedier (t.ex. f.d. Avpixlat och Nordfront) på ett inte särskilt nyanserat sätt. Rapportförfattarna skiljer inte heller på redaktionellt material och kommentarer.

Sammanfattning av resultaten med länk till rapporten som pdf:

https://foi.se/rapportsammanfattning...OI-R--4463--SE
Undrar om vederbörande är densamme projektledare som omtalas i Samhällsnytts granskning av #jagärhär?
Citat:
Den 21 februari 2017 framför hon dock [Elisabet Modée, kanslirådet på Enheten för demokrati och det civila samhället/Kulturdepartementet min anm.] i ett mejl adresserat till paret Dennert kontaktuppgifter till en projektledare på FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) som arbetar just med att kartlägga ”extremistiska budskap via internet och sociala medier”.
https://samnytt.se/avslojar-regering...arbetspartner/

Om någon mot förmodan undrade vad svaret på Leif Östlings fråga är så har ni det här.
Senast redigerad av sherm 2017-11-13 kl. 14:16.
Citera
2017-11-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Undrar om vederbörande är densamme projektledare som omtalas i Samhällsnytts granskning av #jagärhär?

https://samnytt.se/avslojar-regering...arbetspartner/

Om någon mot förmodan undrade vad svaret på Leif Östlings fråga är så har ni det här.
Det är en viktig fråga, tycker jag. (För att citera Bah Kuhnke.) Och visst har du rätt!

Citat:
– Syftet med den här rapporten är att ge en inblick i några olika digitala miljöer vars gemensamma nämnare är att de alla är immigrationskritiska, säger Lisa Kaati, forskare vid FOI och projektledare för regeringsuppdraget.
https://www.foi.se/press--nyheter/ny...a-miljoer.html

Från de mailkonversationer som Samhällsnytt lagt ut:

Citat:
Kontaktuppgift till Lisa Kaati, projektledare på FOI (totalförsvarets forskningsinstitut) för
uppdraget att kartlägga våldsbejakande extremistiska budskap via internet och sociala
medier: lisa.kaati@foi.se

Om ni kontaktar henne – skriv då att ni fått info via oss.
https://samnytt.se/wp-content/upload...CF-12-sept.pdf

Tänk så bra det är med transparenta medier som redovisar sitt källmaterial. I gammelmedia är det nästan bara Arpi som gör det.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-13 kl. 14:55.
Citera
2017-11-13, 15:14
Avstängd
sherms avatar
En pejling på det svenska tillståndet ger vid handen att polismyndigheten numera begår grundlagsbrott för att sedan kategoriskt för lögnpressen ljuga om saken och därvid bli ertappad. Det olagliga agerandet åtföljs därefter att våldshandlingar gentemot medborgare som utövar sina grundlagsskyddade rättigheter. Det är förstås ett utmärkt exempel på hur statsmakten frångått gängse rättsprinciper och ersatt dem med ledord som ändamålet helgar medlen.
Citat:
Eftersom demonstrationsdeltagarna, vilket också framgår i filmen ovan, förstod att polisen – antingen på grund av juridisk okunskap eller medvetet brottsligt uppsåt – på ett kriminellt sätt försöker avbryta en laglig demonstration, så valde demonstranterna då att vända om och gå åt ett annat håll. Detta fick polisen att bli vansinnig och köra in polisfordon i demonstrationståget, attackera demonstranter med batonger och pepparspray samt gripa de som försökte fortsätta att demonstrera.
https://www.nordfront.se/goteborgspo...onstration.smr

När Nordiska Motståndsrörelsen sedan efterlyser information som kan hjälpa att identifiera förbrytare blir de själva brottsanklagade och anmälda för hot mot tjänsteman. Snarare än en myndighet som upprätthåller gällande lag framstår polismyndigheten snarast som en maffialiknande rörelse till syftet att bekämpa politisk opposition i dess utövande av grundlagsstadgad rätt.
Citat:
Som svar på att Nordfront efterlyst information om poliser som begick brott under gårdagen har polisen kontrat med att polisanmäla Nordfront för hot mot poliser. Det är i samband med att Göteborgs-Posten uppmärksammade den anmälan mot Nordfront som Ulla Brehm ljuger för media om att polisen inte avbröt demonstrationen. Nordfront kommer att informera Göteborgs-Posten om att de sprider desinformation om hur demonstrationen stoppades och uppmana dem att rätta sin artikel.
Som en intressant twist med bäring på det så kallade mediekriget kommer Nordfront alltså att begära rättelse av den Göteborgstidning som många i tråden anser vara läsvärd. Inte för att jag förväntar mig det men håll gärna ögonen öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in