Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
7. En missuppfattning är att Bolognese är huvudsakligen en tomatsås. Så är det inte. Faktum är att till 1 kg nötfärs så räcker det fullt ut med en knapp tub Ardita tomatpuré.
~Paul~
Tack! Jag är alltså inte den enda som har ganska rejält med tomatpure i framförallt min bolognese men även andra rätter som innehåller tomatpure. Nu är väl kanske inte mina smaklökar särskilt vassa, men en bolognese som typ har 1-2msk tomatpure tycker jag blir ganska "platt" i smaken.
Kom förövrigt ihåg en "mellanöstern-variant" på köttfärssås jag brukar göra ibland som blir otroligt gott i mitt tycke. Då har jag i princip mitt grundrecept som jag skrivit lite tidigare här i tråden fast med lammfärs istället, dock skippar jag rödvinet och sidfläsket och har i lite fler grönsaker, bla. chili, paprika och vad som nu faller mig in.
Tillvägagångssättet skiljer sig då en aning, där jag steker grönsakerna, fräser tomatpuren en stund, har i tomaten och eventuell fond, låter detta puttra i 30-45 minuter så grönsakerna blir mjuka.
Sen mixar jag "såsen" slät med stavmixer, har i lammfärsen som jag då har stekt på separat och slänger i en kanelstång och låter koka i 1-2 timmar till. Detta blir otroligt gott och har en mycket kryddigare och lite hetare ton. Se bara till att smaka av ofta och lyft ur kanelstången vid behov så den inte tar över smaken för mycket.