Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
Precis, är man van att laga mat med vin så förstår man detta.
Det är självklart att smaken förändras om du kokar ned vinet. Det blir inte samma sak som om du skulle skicka ned 3 deceliter rödtjut precis innan servering.
En beef burgeon som ofta kan ha ansenliga mängder rödvin i sig smakar inte "rödvin" om den är korrekt lagad.
Testa själv och återkom, men i det här fallet så är jag helt på dePauls sida.
Jag har jobbat som kock i min ungdom i... Italien främst i Milanotrakten så det var inte långt till bolognesens hemvist, det är bara 20 mil däremellan. Så jag har kokat mer än en gryta med bolognese i mitt liv kan jag lova dig.
Men Paul gillar ju det franska köket före det italienska av någon besynnerlig anledning, jag har försökt och få honom att inse sitt misstag men det verkar svårt...
Och i det franska köket gillar man ju som du nämnt vinsoppa som man ibland väljer att bryta av med någon typ av protein för smak och textur eller om man inte har i en halvdags mejeriproduktion av grädde i soppan istället. Är det en kolhydrat går givetvis den andra halvan åt till att blanda/dränka den i smör.
På senare tid verkar de ha sansat sig lite och insett att råvaror kan faktiskt smaka gott utan att bada i vin eller animaliskt fett, så det är ju lite kul.
Så att Paul drämmer i med ordentligt med vin i maten förvånar inte mig det minsta.
Han gillar ju uppenbart det.
Men det hittar du oftast inte i italiensk mat för den är oftast traditionellt väldigt enkel.
Italien främst södra delarna var riktigt riktigt fattiga och man hade inte råd att pytsa i en massa vin, smör och grädde i maten. Gjorde man det var det riktig festmat man lagade om ens då.
Så för mig är det en typ, fransk köttfärssås han lagar, för mig skall vinsmaken bara antydas inget mer. Men smaken är ju olika finns ju folk som har ketchup på all mat de äter med...
Och du hittar säkert någon stjärnkock som badar bolognesen i vin, idag är det ju nästan omöjligt att hitta traditionellt tillagad mat, allt ska ju vara "fusion" med någonting numera.
Det är ju heter det, "modernt".
Sorry, men jag är för gammal för det.
Jag gillar "old school" där en raggmunk är raggmunk och en bolognese är en bolognese utan en koreansk/japansk/karibisk eller som här en fransk tvist. Så är det bara.
Så om att Paul och du gillar det finns det bara en sak att säga, "good for you, but it's not for me"