2017-09-18, 21:10
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Som en pendang till de senaste inläggen vill jag rekommendera ett inlägg i debatten från sidan Det Goda Samhället. Det är Patrik Engelaus replik till en huvudledare i DN författad av ingen mindre än Peter Wolodarski.

Inlägget i debatten handlar om hur filmen The Square och en nyckelscen lämpligen bör tolkas.

https://detgodasamhallet.com/2017/09...erkar-begripa/

Filmen är mångfacetterat konstverk och lämnar utrymme för ett flertal tolkningar. Wolodarski har sin tolkning som landar i förintelsen.

I den debatt som följer Engelaus replik framkommer många olika synpunkter. För den som har en smula tid över så är den bitvis intressant att följa.

Min tolkning av nyckelscenen är att den är allegori över islams inträde i Sverige och hur vår överhet har agerat för att styra svenskarnas förhållningssätt gentemot den störande inkräktaren. Håll er alldeles stilla så kommer inte den störande och senare våldsamme inkräktare att angripa er.

Jag har läst vartenda inlägg - omkring 80 stycken just nu. De flesta väldigt kritiska mot Peter Wolodarski.

Jag kanske är ute och snurrar - men det fetmarkerade så pekar du på islam och muslimer som den störande inkräktaren som svensken ska se upp med.

Men eftersom Peter Wolodarski använder judarnas berättelse Förintelsen i sin egen recension så undrar jag om det inte är judarna som ska ses som inkräktaren och Förintelsen som besvärjelsen som ska hålla svensken på plats. Har jag misstolkat Wolodarskis trollkonster?

Nu var inte Förintelsen en exklusiv judisk begivenhet utan övergrepp som drabbade typ alla som var misshagliga i dåtidens tyska etablissemangs ögon. Homosexuella, funktionshindrade, politiska dissidenter, zigenare, judar och andra etniciteter råkade illa ut.

Själv är jag rätt säker på att tsarfamiljen när de stod framför sin egen exekutionspatrull och skulle avrättas enkom för sin kungliga börds skull, inte såg nån skillnad på att bli avrättad för att man föddes till de högre stånden jämfört med att ledas som en fårskock mot gaskamrarna i några av de polska arbetslägerna. Men jag kan ha fel om att vissa folkmord är mer värda än andra. Vad vet jag?
Citera
2017-09-18, 21:23
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd. Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.

Paulus ord i Första Korintierbrevet, så här i kyrkovalstider, i tider för uppvaknande. Tron på att även svensken är människa med människans rätt till hemvist. Hoppet om att det inte ska vara för sent att återupprätta förnuftet som ledstjärna för mänsklig strävan och en bättre morgondag. Kärleken till de närstående, till det egna landet, det egna arvet och den egna historien. Kanske. Hursomhelst växer kunskapen om vad som pågår dag för dag. För var dag som går får nya svenskar det tvivelaktiga nöjet att stå ansikte mot ansikte med mångkulturen. Narrspegelns förhäxning tappar stadigt sin attraktionsförmåga.

Under tiden, glimtar av klarsyn, fickor av motstånd. En rubrik som ger syn för sägen.
Citat:
Polischefen: Politikerna är faktaresistenta
Efter söndagens nazistdemonstration i Göteborg får Göteborgspolisen hård kritik för att man lät den fortgå. Nu svarar polischefen Erik Nord och hävdar att de politiker som kritiserar är ”faktaresistenta”.
[...]
Bland andra skrev Centerpartiets Annie Lööf på Twitter att det är ”helt obegripligt att de tillåts demonstrera även utan tillstånd. Nu räcker det”.

Även det vänsterpartistiska kommunalrådet i Göteborg, Daniel Bernmar, rasade mot polisen, vilket GT var först med att berätta.

Polischefen står fast
Erik Nord, chef för polisen Storgöteborg, säger så här om kritiken:

– Jag blir mycket bekymrad över den faktaresistens som våra politiker uppvisar. Det är många av våra folkvalda politiker som kritiserar att vi följer de lagar som de själva är satta att stifta, för mig blir det obegripligt, säger han.

Erik Nord håller alltså fast vid att gårdagens demonstration inte bröt mot lagen om hets mot folkgrupp eller var så störande av den allmänna ordningen att polisen hade rätt att ingripa.

– Jag upplever att de enda som gör rätt i den här frågan är polisen, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...aktaresistenta

En modig och hederlig man, denne polischef Nord. Det är inte så länge sedan han offentligt kritiserade dialogpoliseriet i förhållande till våldsbejakande islamister. Ta ifrån dem uppehållstillstånd, ja t o m medborgarskap, förespråkade han då som en betydligt mer effektiv medicin. Och nu detta! En rejäl näsknäpp rakt i de självgoda politikernyllena. Politiker som utan att darra det minsta på manchetterna väljer att titta åt andra hållet när personer utan rätt att ens en gång uppehålla sig i landet ockuperar allmän plats månader i sträck och som varje dag, varje enskild dag sedan början av augusti, har brutit mot föreskrifterna i demonstrationstillståndet, mer eller mindre grovt. Det blir svårt för politiker och media att driva frågan om NMR:s demonstration utan att samtidigt skriva upp barnafghanlajvarnas evighetsdemonstration på dagordningen.

Nu står Jonas Sjöstedt i Aktuellt och menar att NMR är en kriminell grupp och därför inte ska få uttrycka sin åsikt. Vad ska man då säga om de blåljugande, knarkande, välfärdsförsnillande, sexualbrottsöverrepresenterade frikommande afghanerna?
Citera
2017-09-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Jag har läst vartenda inlägg - omkring 80 stycken just nu. De flesta väldigt kritiska mot Peter Wolodarski.

Jag kanske är ute och snurrar - men det fetmarkerade så pekar du på islam och muslimer som den störande inkräktaren som svensken ska se upp med.

Men eftersom Peter Wolodarski använder judarnas berättelse Förintelsen i sin egen recension så undrar jag om det inte är judarna som ska ses som inkräktaren och Förintelsen som besvärjelsen som ska hålla svensken på plats. Har jag misstolkat Wolodarskis trollkonster?

Nu var inte Förintelsen en exklusiv judisk begivenhet utan övergrepp som drabbade typ alla som var misshagliga i dåtidens tyska etablissemangs ögon. Homosexuella, funktionshindrade, politiska dissidenter, zigenare, judar och andra etniciteter råkade illa ut.

Själv är jag rätt säker på att tsarfamiljen när de stod framför sin egen exekutionspatrull och skulle avrättas enkom för sin kungliga börds skull, inte såg nån skillnad på att bli avrättad för att man föddes till de högre stånden jämfört med att ledas som en fårskock mot gaskamrarna i några av de polska arbetslägerna. Men jag kan ha fel om att vissa folkmord är mer värda än andra. Vad vet jag?

Bra konst är inte entydig. Då blir den plakatkonst. Bra konst går att tolka på skilda sätt. Wolodarsky tolkar nyckelscenen i The Square på sitt sätt och kopplar den till förintelsen. Min tolkning anser jag själv vara mer närliggande och aktuell i tiden. The Square som helhet tolkar jag först och främst som ett intelligent frontalangrepp mot den moderna konsten och därmed även postmodernismen i stort.

Vad gäller förintelsen kan man konstatera att den var ett industriellt organiserat fasanfullt folkmord. Tyvärr bara ett i raden av folkmord under 1900 talet. Turkarnas folkmord på armenierna, den av kommunisterna organiserade svälten i Ukraina, förintelsen, Maos stora språng och de Röda Khmerernas utrensningar. Kanske har jag missat något, men hemska var de alla.
Senast redigerad av Ottokar 2017-09-18 kl. 22:30.
Citera
2017-09-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bra konst är inte entydig. Då blir den plakatkonst. Bra konst går att tolka på skilda sätt. Wolodarsky tolkar nyckelscenen i The Square på sitt sätt och kopplar den till förintelsen. Min tolkning anser jag själv vara mer närliggande och aktuell i tiden. The Square som helhet tolkar jag först och främst som ett intelligent frontalangrepp mot den moderna konsten och därmed även postmodernismen i stort.

Vad gäller förintelsen kan man konstatera att den var ett industriellt organiserat fasanfullt folkmord. Tyvärr bara ett i raden av folkmord under 1900 talet. Turkarnas folkmord på armenierna, den av kommunisterna organiserade svälten i Ukraina, förintelsen, Maos stora språng och de Röda Khmerernas utrensningar. Kanske har jag missat något, men hemska var de alla.
Jag tolkar även Östlunds Turist som en rejäl drapa mot postmodernismens förnekelse av en absolut sanning; mannen i filmen kräver att hans hittepåversion av vad som hänt ska vara lika mycket värd som den sanna historien, likaså att han är ett offer för sitt eget handlande. Kritiken maskeras, eller kanske rättare att fokus förskjuts, genom att de absurda postmodernistiska flosklerna framförs av den mest klandervärda av individer, den vite, heterosexuelle mannen med hög inkomst, som till råga på allt gråter ohejdat. Därför tror jag inte att biobesökarna förmår dra paralleller till samhället. Östlunds filmer är inte det röda pillret, inte för tillräckligt många människor, de är för subtila. Mediekrigets stora slag kommer inte att stå i biosalongen.
Citera
2017-09-19, 01:41
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tack!

Tror inte vi tycker olika. Människan har en otrolig förmåga att ta in komplex information, kategorisera, se samband, och dra slutsatser. Detta är nyckeln till vår framgång, särskilt de senaste 500 åren i och med upplysningsidealet och den vetenskapliga metoden.

Ett annat ord för detta är intelligens. Ju intelligentare en person är, desto bättre är han på att hantera komplex information.

De modeller vi bygger upp och agerar efter må vara skrattretande simpla som jag skrev i mitt förra inlägg, men de är fortfarande väldigt användbara för att hantera verkligheten.

Den vetenskapliga metoden är det bästa sättet vi känner till för att skapa, pröva, förbättra och förkasta modeller / hypoteser.

Exakt.

Men den postmodernistiska läran som styr mycket av mediakriget är väldigt förrädisk.

Den bygger dels på en sanning; nämligen att vi inte har möjlighet att ta in och förstå ens en mikroskopisk bråkdel av den ofattbart komplexa verkligheten. Istället är vi tvingade att ta in verkligheten genom våra begränsade sinnen, och matcha våra intryck mot våra simpla modeller. Detta styr vårt handlande.

Den bygger även på en insikt om mänsklig psykologi; nämligen att vi människor som grupp inte är särskilt vetenskapliga när vi bygger upp våra mentala modeller. Folk faller lätt för grupptryck, falsk logik (sofisteri), etc. Exempel: Asch conformity experiments

Detta är grunden i skapande av effektiv reklam eller politisk propaganda.

Och postmodernisterna är mästare i att utnyttja de mänskliga psykologiska svagheterna för att skaffa sig makt. De vill ha kontrollen över "berättelsen" för att kunna styra folks mentala modeller, och därigenom deras handlande.

Mycket av det de håller på med i mediakriget om mångkulturen är att förbjuda vedertagna begrepp, dvs de vill att det ska vara kriminellt att kategorisera som vi själva vill. Det ska alltså vara förbjudet att använda vår intelligens. Med andra ord vill de införa "Thoughtcrime".

Du har helt rätt i att de använder sina verktyg för att förstöra, och vinna med fula knep över de som är smartare. Varför inte, det har ju funkat långt över alla förväntningar. Det blev aldrig nån kommunistisk revolution i västeuropa eller USA, men de postmoderna har nu i mångt och mycket tagit över rodret över samhällsutvecklingen.

Den stora massan av mångkultur-supporters har ingen koll på dessa saker. På ett sätt är de offer för ett fåtal maktspelare som utnyttjar deras psykologiska svagheter. Journalister hamnar lite mittemellan, de kanske inte är fullt medvetna om hur ont deras system är, men de är inte helt omedvetna om hur fula debattknep de använder ("fler dör i badkar").

Samtidigt har den stora massan ändå ett ansvar för att de villigt kastar upplysningsideal, vetenskap, yttrandefrihet etc överbord. De gör det för att de helt enkelt vill vinna över motståndargruppen.

De har släppt de demokratiska idealen om en gemensam konstruktiv diskussion, och har istället devolverat ner i ett stamkrig.

Som pricken över i:et kallar man oss på motståndarsidan för populister.

Din analys stämmer väl överens med BBC dokumentären "Hypernormalisation".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/HyperNormalisation
https://youtu.be/InbLmw_x6jQ

En spretig dokumentärfilm om geopolitik, media, IT och människans plats i denna störda värld. Stundtals säkert vinklad men ändå värd att se, med det kritiska ögat som med all annan media förstås.

Kapitalet styr politiken som i sin tur styr medias narrativ för att forma folks åsikter för att rättfärdiga och stödja beslut, snarare än att informera om alla sidor av myntet. Demokratin är en illusion, Sverige, Europa och världen styrs av kapitalet.

Vi lever i våra filterbubblor och gillar att få vår bild bekräftad, internets cookies vidgar inte våra vyer. Vår bild av verkligheten bekräftas snarare än utmanas. Allt är fejk, sanningen är omöjlig att få fram. Vi lever i tid av snapchat-filter, autotune-musik, CGI blockbusters, manus-regisserad reality-TV, ytlighet, skräpmat fylld med kemikalier och som grädde på moset en karikatyr president i form av Donald Trump. Vår tid är som en Salvador Dali tavla och jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Världssystemet, hur vi behandlar varandra och den struktur vi har skapat är så skev.

Fake news är skapat av den övre maktstrukturen, vi blir formade till våra åsikter, dessa väljs inte rationellt av oss själva. Det blir ironiskt när fake news kommer tillbaka som en boomerang när nu medier och politiker blir misstrodda. Företrädare för media och politiken ser med avsky på den faktaresistenta utvecklingen men ser inte att man själva har skapat den, som man bäddar får man ligga.

Jorden ägs av giriga bankirer, som har fortsatt kontroll över systemet med hjälp av politik och mediastrukturen. Alla våra moderna problem går att härleda till makt, pengar och det ekonomiska systemet. Vi hade exempelvis inte haft invandring om det inte vore för alla krig som späs på av militärkomplexets miljardindustri, kom ihåg att Sverige exporterar mest vapen per capita.

Vi har framförallt två vägar att gå nu, fortsatt "hypernormalisation" dvs inte bry sig om de faktiska problem, hitta på ett fejk-narrativ och strunta i den faktiska datan samt statistiken för att istället frisera, vinkla och krydda verkligheten. Eller så ser vi sanningen i vitögat, ser den sjuka värld vi har för vad den är och gör nåt åt den. Jag är rädd att inget kommer hända, status quo gäller. Endast en matkris kan frambringa en (r)evolution i dagsläget ty den vanliga människan har det alldeles för bra i dagens Sverige.

Vill tipsa om två andra dokumentärer som tar upp media-strategi för att forma fårskocken.
Manufacturing of consent - med Noam Chomsky
https://youtu.be/AnrBQEAM3rE
The Century of Self - med Ed "the father of PR" Bernays
https://youtu.be/eJ3RzGoQC4s

Alla dokumentärerna är ganska långa men väl värda att se om ni får tid över. Man ser på media och politik lite annorlunda. Mänskligheten är bra märklig.
Senast redigerad av frasselito 2017-09-19 kl. 02:16.
Citera
2017-09-19, 07:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Morgonens nyhet om att bibliotekarier i allt större omfattning utsätts för hot får ju en festlig twist när man, som på SVT, avslutar inslaget med en batikhäxa som säger att det kanske allvarligaste problemet är missnöjda högerextremister som klagar på att biblioteket censurerar "olämplig" litteratur.

Återigen, ALLA vet att problemen till 99% utgörs av blattegäng som lever jävel, hotar & stör. En enkel googling gör att detta blir så uppenbart att det inte ens är lönt att debattera.

Detta skall då skylas över med att "hat" från dom som motsätter sig denna destruktiva utveckling är det egentliga problemet. Man undrar ju om JO är en av dessa elaka "högerextremister": (FB) Bibliotek i Falköping vägrade köpa in bok-kritiseras av JO

Det som är en ljusglimt i det hela är att dessa värdegrundsdillande batikhäxor som medvetet arbetat för fortsatt massinvandring nu får skörda frukterna av det hela. Passa på att njuta nu för ni har skapat det här själv, ring inte mig.
Citera
2017-09-19, 08:05
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Din analys stämmer väl överens med BBC dokumentären "Hypernormalisation".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/HyperNormalisation
https://youtu.be/InbLmw_x6jQ

En spretig dokumentärfilm om geopolitik, media, IT och människans plats i denna störda värld. Stundtals säkert vinklad men ändå värd att se, med det kritiska ögat som med all annan media förstås.

Kapitalet styr politiken som i sin tur styr medias narrativ för att forma folks åsikter för att rättfärdiga och stödja beslut, snarare än att informera om alla sidor av myntet. Demokratin är en illusion, Sverige, Europa och världen styrs av kapitalet.

Vi lever i våra filterbubblor och gillar att få vår bild bekräftad, internets cookies vidgar inte våra vyer. Vår bild av verkligheten bekräftas snarare än utmanas. Allt är fejk, sanningen är omöjlig att få fram. Vi lever i tid av snapchat-filter, autotune-musik, CGI blockbusters, manus-regisserad reality-TV, ytlighet, skräpmat fylld med kemikalier och som grädde på moset en karikatyr president i form av Donald Trump. Vår tid är som en Salvador Dali tavla och jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Världssystemet, hur vi behandlar varandra och den struktur vi har skapat är så skev.

Fake news är skapat av den övre maktstrukturen, vi blir formade till våra åsikter, dessa väljs inte rationellt av oss själva. Det blir ironiskt när fake news kommer tillbaka som en boomerang när nu medier och politiker blir misstrodda. Företrädare för media och politiken ser med avsky på den faktaresistenta utvecklingen men ser inte att man själva har skapat den, som man bäddar får man ligga.

Jorden ägs av giriga bankirer, som har fortsatt kontroll över systemet med hjälp av politik och mediastrukturen. Alla våra moderna problem går att härleda till makt, pengar och det ekonomiska systemet. Vi hade exempelvis inte haft invandring om det inte vore för alla krig som späs på av militärkomplexets miljardindustri, kom ihåg att Sverige exporterar mest vapen per capita.

Vi har framförallt två vägar att gå nu, fortsatt "hypernormalisation" dvs inte bry sig om de faktiska problem, hitta på ett fejk-narrativ och strunta i den faktiska datan samt statistiken för att istället frisera, vinkla och krydda verkligheten. Eller så ser vi sanningen i vitögat, ser den sjuka värld vi har för vad den är och gör nåt åt den. Jag är rädd att inget kommer hända, status quo gäller. Endast en matkris kan frambringa en (r)evolution i dagsläget ty den vanliga människan har det alldeles för bra i dagens Sverige.

Vill tipsa om två andra dokumentärer som tar upp media-strategi för att forma fårskocken.
Manufacturing of consent - med Noam Chomsky
https://youtu.be/AnrBQEAM3rE
The Century of Self - med Ed "the father of PR" Bernays
https://youtu.be/eJ3RzGoQC4s

Alla dokumentärerna är ganska långa men väl värda att se om ni får tid över. Man ser på media och politik lite annorlunda. Mänskligheten är bra märklig.

Men varför är det så svårt att få ett av världens mest intelligenta folkslag att öppna ögonen?.
Varför är det så svårt för så stora grupper i samhället att se dessa självklara paralleller och dra slutsatser utifrån det.

Jag har bekanta som är mycket högt skolade som totalvägrar befatta sig med något av ovan "verklighet" för att det inte passar ihop med deras världsbild eller vad?.

Tack förövrigt för ett av de bästa inläggen jag läst på länge.
Citera
2017-09-19, 08:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Men varför är det så svårt att få ett av världens mest intelligenta folkslag att öppna ögonen?.
Varför är det så svårt för så stora grupper i samhället att se dessa självklara paralleller och dra slutsatser utifrån det.

Jag har bekanta som är mycket högt skolade som totalvägrar befatta sig med något av ovan "verklighet" för att det inte passar ihop med deras världsbild eller vad?.

En del av förklaringen ges av den här kinesiske migranten, som skriver om "vanliga, ”goda” människor – inte cyniska hycklande människor som livnär sig på sin förljugna godhet, exempelvis många av politikerna i de traditionella partierna och journalisterna på de etablerade medierna - [som han] inte kan nå .. oavsett hur logisk, verklighetsförankrad och heltäckande [han] är i [sitt] resonemang".

https://detgodasamhallet.com/2017/09...-liten-analys/
Citera
2017-09-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Morgonens nyhet om att bibliotekarier i allt större omfattning utsätts för hot får ju en festlig twist när man, som på SVT, avslutar inslaget med en batikhäxa som säger att det kanske allvarligaste problemet är missnöjda högerextremister som klagar på att biblioteket censurerar "olämplig" litteratur.

Återigen, ALLA vet att problemen till 99% utgörs av blattegäng som lever jävel, hotar & stör. En enkel googling gör att detta blir så uppenbart att det inte ens är lönt att debattera.

Detta skall då skylas över med att "hat" från dom som motsätter sig denna destruktiva utveckling är det egentliga problemet. Man undrar ju om JO är en av dessa elaka "högerextremister": (FB) Bibliotek i Falköping vägrade köpa in bok-kritiseras av JO

Det som är en ljusglimt i det hela är att dessa värdegrundsdillande batikhäxor som medvetet arbetat för fortsatt massinvandring nu får skörda frukterna av det hela. Passa på att njuta nu för ni har skapat det här själv, ring inte mig.

Nyheten om nazisterna på biblioteket finns också som text i https://www.svd.se/hatet-och-hoten-okar-pa-biblioteken
Vilka hotar?

– Det är flera grupper men efter vad vi kan se är det övervägande från högerextremt håll.
Lånekorten borde villkoras med ett löfte om rätt värdegrund eller kanske ett polisarmband, #hotaInte
Citera
2017-09-19, 10:00
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Nyheten om nazisterna på biblioteket finns också som text i https://www.svd.se/hatet-och-hoten-okar-pa-biblioteken
Vilka hotar?

– Det är flera grupper men efter vad vi kan se är det övervägande från högerextremt håll.
Lånekorten borde villkoras med ett löfte om rätt värdegrund eller kanske ett polisarmband, #hotaInte
Det ska påpekas att den som fäller uttalandet är ingen mindre än Piratpartiets gamla partiledare, Anna Troberg. Här berättar hon varför hon valde att lämna Piratpartiet (för er som inte orkar läsa: sexism, hbtq, misogyni och homofobi).

https://nyheter24.se/debatt/784182-a...nkande-skeppet

I övrigt tycks "nazismen och biblioteken" trenda mer en lovligt. Här hittar Lisa Irenius i sitt dagliga nassehets den så kallade grundbulten. Snacka om journalistik i världsklass.

Citat:
Här finns, trots allt, ett slags koppling mellan en nazistdemonstration och biblioteken: ett samhälle där extremistiska krafter gör sig alltmer hörda.
https://www.svd.se/sta-upp-for-bibli...ierna-i-stoket
Citera
2017-09-19, 10:22
Medlem
frasselitos avatar
Citat:

Man brukar säga att vi svenskar är väldigt individuella och sekulära, i en viss aspekt stämmer nog detta, men vi är också väldigt duktiga på att samarbeta för kollektivets bästa. Svenskar generellt har ett stort hjärta, vi är därför i viss mån naiva. Vi har breda blocköverskridande politiska beslut. Med denna bakgrund så är det inte svårt att förstå varför vi har den situation vi har idag, vi kommer ifrån ett strikt individualiserat grupptänk där normer och värderingar finns centralisert styrda från stora samhälleliga institutioner såsom skola, sjukvård, myndigheter, SVT.
Familjen behövs inte i vårt samhälle eftersom staten och dess institutioner har tagit över den omhändertagande rollen för den enskilda individen. Vi är individuella på stor kollektivistisk skala, något paradoxalt.

Det ligger i vår kultur att samarbeta för kollektivets bästa, vilket innebär att vi behöver lika värderingar som i sin tur innebär att det behövs finnas mekanismer som gör så att moralen och värderingarna internaliseras hos individen. I andra kulturer sköter religion den normativa internaliseringen, i Sverige är det andra mekanismer som gör så att personer rättas in i ledet för att passa gruppens normer. Ett sätt att uppfostra samhället är den statstyrda median, det är därför med oro som den agendasättande Jan Helin från Aftonbladet styr SVT-skutan idag. Någon nämnde den eminente Ruben Östlund, hans film "De ofrivilliga" är ett självreflekterande mästerverk i hur svensk kultur fungerar och hur påverkade vi faktiskt är av gruppmentalitet även fast vi gärna tror att vi är individuella. http://m.imdb.com/title/tt1232826/?ref_=m_nm_knf_i3

Inom media tror jag man brukar prata om "the 4-minute men" https://en.m.wikipedia.org/wiki/Four_Minute_Men
Average människa har ett koncentrationsspann på 4 minuter och vi gillar att se saker svart och vitt. Det blir enkelt att förstå världen utifrån extremer, men verkligheten är snarare grå. Titta på valfri nyhetssändning med detta i åtanke och du börjar se mönster. För den vanliga människan, utbildad eller inte, så blir den komplexa världen väldigt svår att förstå sig på. Det är mycket som händer hela tiden i vår globala och interconnectade värld, det blir svårt att förstå orsak och verkan för det enskilda subjektet. Det krävs att man lägger ner tid på att hitta källor, läsa, se och samtidigt förstå alla sidor samt vara källkritisk. Ingen enskild människa förstår hela systemet till fullo och kan se orsakssambanden. Den vanliga människan har inte tiden att aktivt söka information, det är barnuppfostran, laga mat, jobb, städa, fritid och visa upp sitt yttre på sociala medier.

Varför skulle den vanliga människan vilja förstå geopolitik och se sambanden? Den vanliga människan har sitt liv, sin överlevnad och sin lycka att ta hand om. Det är förståeligt att det är som det är, om än något dekadent och självupptaget ty idag lägger vi grunden för morgondagens generation.
Senast redigerad av frasselito 2017-09-19 kl. 10:33.
Citera
2017-09-19, 15:14
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Men varför är det så svårt att få ett av världens mest intelligenta folkslag att öppna ögonen?
Ögonen är öppna, men ser inget på grund av att mediejudar klistat silvertejp över ögonen i form av hårdcensurerade DN, Svensk Filmindustri, TV4 och massor av andra mainstream mediakanaler som tyvärr de flesta svenskar fortfarande har som sin enda informationskälla.

Det är lätt att underskatta hur långt en intelligent människa kan luras när saklig information systematiskt undanhålls och en välregisserad ström av desinformation matas varje dag sedan födseln. Bara de riktigt smarta och intresserade står emot det, plus de som väcks ur dvalan av närstående som påvisar problemet och uppmanar dem att söka saklig information själv.

Jag har många vänner jag väckt upp ur dvalan, som inte kommer att slumra till igen. Men det finns även någon enstaka som är någorlunda intelligent och som till slut efter långa diskussioner håller med om att jag har rätt och att de har blivit vilseledda av etablissemanget, och verkar inse hur allvarligt det är, men efter en tid (flera år utan kontakt med mig) ändå återfallit in i PK-dimman och sedan varit mycket ovilliga att diskutera grundläggande fakta. Stora delar av sverige är som en sjuk sekt där alla håller med varandra och man inte får ha kontakt med vem som helst.

Som det ser ut nu pågår så mycket sjukt att vissa trots allt börjar att läsa alternativa media och fler genomskådar bedrägeriet, men det går ändå alltför långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in