2017-07-08, 21:53
  #685
Medlem
mjukmjukares avatar
På min tid..... bäst;
-Korv Stroganoff m Ris.

Kök på skola (stor skola) vilket gjorde bättre mat överlag än vad jag hör idag.


´
Citera
2017-07-09, 07:29
  #686
Medlem
pantywankers avatar
På min skola så hade dom ett riktigt kök och ingen Sodexo skit. Den bästa maten jag minns var deras pytt i panna. Helt fantastiskt god som jag saknar nu efter alla år med. Inget jävla trams om fläsk och korvbitar åkte med i denna fantastiska rätt med. Årgång på detta 1980 tal.
Citera
2017-07-09, 08:19
  #687
Medlem
0wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ärligt talat så ljuger du!

Oxsvanssoppa har aldrig funnits i ett svenskt storkök!!!
Faktum är att oxsvanssoppa fanns på menyn hos min gymnasieskola (80-tal).
Något spår av oxsvans eller någon annan köttslamsa kunde man dock inte finna.
Citera
2017-07-09, 08:27
  #688
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Något spår av oxsvans eller någon annan köttslamsa kunde man dock inte finna

Det var nog mattanterna som skämtade med er. Egentligen var det nog vatten + buljong.
Citera
2017-07-10, 16:47
  #689
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Faktum är att oxsvanssoppa fanns på menyn hos min gymnasieskola (80-tal).
Något spår av oxsvans eller någon annan köttslamsa kunde man dock inte finna.
Årligt talat, har Oxsvanssoppa någonsin funnits? Upp till bevis!
Citera
2017-07-10, 16:48
  #690
Medlem
Gillade mycket av skolmaten. Men tyvärr var potatisen ibland dålig, antingen underkokt eller överkokt.
Citera
2017-08-18, 17:31
  #691
Medlem
Krickerts avatar
Skolans pölsa?

Polaren säger att skolan pölsa var gjord på inälvor(80-talet).
Stämmer det?
Om annars,vad är ingredegenserna?
Citera
2017-08-18, 17:44
  #692
Medlem
ingredienser: vatten, korngryn, nöttalj, svål, nöt och griskött, nöthjärta, nötlever, lök, nötnjure, salt, potatisfiber, socker, maltodextrin, jästextrakt, kryddor (bl.a. selleri ), kryddextrakt.
Citera
2017-08-18, 19:13
  #693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 251
ingredienser: vatten, korngryn, nöttalj, svål, nöt och griskött, nöthjärta, nötlever, lök, nötnjure, salt, potatisfiber, socker, maltodextrin, jästextrakt, kryddor (bl.a. selleri ), kryddextrakt.
Men det blir väl ingen pölsa utan lunga eller?
Citera
2017-08-18, 20:49
  #694
Medlem
Pölsa är en pyttipanna där man inte vill se vad den innehåller, men är för god för att inte äta trots vad den innehåller.

Jag blev itutad vid ung ålder att man la en hel ren i en kastrull, och sedan kokade man den tills benen blev en del av smeten. När jag senare ville koka egen pölsa blev jag förvånad att den inte innehöll just ben och brosk. Jag var då 24 år!

Pölsa är även en av få maträtter som en skolmatsbespisning inte lyckats förstöra, till skillnad från blodpudding (torr, och osmaklig), pizza (3cm formbrödsbotten, ketchup, och hyvlad hushållsost), eller köttsoppa (2% kött - okänd härkomst, 5% grönsaker - gärna en grönsak man minst tyckte passade in; kålrabbi, någon? - 3% örter/kryddor - persilja. Vatten - 50%, och sen toppade man med spagetti, eller klimp. Och sen stod de och klagade att kidsen slängde så mycket mat. Förutom den där ungen vars mamma inte var hemma, och farsans paradrätt - kassler Hawaii, med banan - inte var lika bomb diggity tredje dagen i rad.

Tilläggas att jag gick i skolan under 80/90-talet. Dagens kids får kanske tryffelmajonnäs till sin helstekta sparv, slungad i kanelsmör, och vårens ljumna primörer, med en fräscha sommarsallad.

Hur som helst, pölsa är gott.
Citera
2017-08-18, 20:49
  #695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rackaregubbe
Men det blir väl ingen pölsa utan lunga eller?

Det är lungmos du tänker på.
Citera
2017-08-18, 21:40
  #696
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcsmartie
Pölsa är en pyttipanna där man inte vill se vad den innehåller, men är för god för att inte äta trots vad den innehåller.

Jag blev itutad vid ung ålder att man la en hel ren i en kastrull, och sedan kokade man den tills benen blev en del av smeten. När jag senare ville koka egen pölsa blev jag förvånad att den inte innehöll just ben och brosk. Jag var då 24 år!

Pölsa är även en av få maträtter som en skolmatsbespisning inte lyckats förstöra, till skillnad från blodpudding (torr, och osmaklig), pizza (3cm formbrödsbotten, ketchup, och hyvlad hushållsost), eller köttsoppa (2% kött - okänd härkomst, 5% grönsaker - gärna en grönsak man minst tyckte passade in; kålrabbi, någon? - 3% örter/kryddor - persilja. Vatten - 50%, och sen toppade man med spagetti, eller klimp. Och sen stod de och klagade att kidsen slängde så mycket mat. Förutom den där ungen vars mamma inte var hemma, och farsans paradrätt - kassler Hawaii, med banan - inte var lika bomb diggity tredje dagen i rad.

Tilläggas att jag gick i skolan under 80/90-talet. Dagens kids får kanske tryffelmajonnäs till sin helstekta sparv, slungad i kanelsmör, och vårens ljumna primörer, med en fräscha sommarsallad.

Hur som helst, pölsa är gott.


Pölsa är inte gott. Finns annan inälvsmat.

Trevligt att skolungdomar idag får den maten du skrev; vet inte om jag hade gillat det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in