2017-08-19, 03:07
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är lungmos du tänker på.

Fast lungmos är synonymt med pölsa, i recept i gamla kokböcker så är just lungmos vad vi idag kallar pölsa.
Citera
2017-08-19, 05:37
Medlem
pantywankers avatar
Pölsa är gott som fan med lite rårörda lingon Försök att ignorera äckel känslorna bara. här finns innehållsförteckningen för Norrlandspölsa. Troligen något liknande för Skolans gissar jag.
https://www.mathem.se/varor/norrlandspolsa/norrlandspolsa-500g-scan

Citat:
Innehållsförteckning
ingredienser: buljong, nötsenor, korngryn, nötlunga, svål, nöthjärta, nöttalg, grislever, lök, salt, kryddor, konserveringsmedel e250.

Näringsinnehåll
Energi 750 kJ, Energi 180 kcal, Fett 8 g, Varav mättat fett 3 g, Varav fleromättat fett 0.6 g, Varav enkelomättat fett 5.2 g, Kolhydrat 10 g, Varav sockerarter 0 g, Fiber 1 g, Protein 5 g, Kalcium 13 mg, Järn 2.2 mg, Zink 1.24 mg
Citera
2017-08-19, 09:57
Medlem
mjukmjukares avatar
Säkert finns olika recept på pölsa...
Har aldrig fått det som skolmat.
Men njutit av det privat och det har enbart innehållit olika styckningsdetaljer, korngryn etc.
Inga inälvor alls.

Kanongott.

´
Citera
2017-08-31, 00:19
Medlem
maxorrs avatar
Finns många sk "pölsor" från olika länder. Ätigt både lettlänskt, polsk, ukrians pölsa och dom är mycket godare vad dom nu än innehåller plus massa annan basmat och burkmat från dessa länder
Citera
2017-09-06, 12:52
Medlem
Skolans toscanasås

Sedan skoltiden har jag ett starkt minne av en gulaktig pastasås med skinka och lök i, som kallades toscanasås. Denna pastasås tyckte jag väldigt mycket om. Tyvärr hittar jag recept någonstans på denna skolrätt. Har även kontaktar kostchefen för min kommun s skolor om de kan hjälpa mig skaffa receptet, men än så länge har jag inte fått några svar alls.
Är det någon här inne som kan tänkas ha receptet på denna underbara pastasås?
Citera
2017-09-06, 13:18
Medlem
AX64s avatar
Googla pastasås med skinka och ost så hittar du massor? Duger inte de recepten, utan du vill ha den där extremt krämiga varianten som skolorna serverar, så kör i några matskedar mjukost/smältost alternativt ett paket Kelda pastasås.
Citera
2017-09-06, 16:17
Medlem
mjukmjukares avatar
Ett tips där du lär bli duktigt besviken och varför härmed varning utfärdas, är om du åker nedåt Italien till kuperade Toscana och hos den lokala trattorian beställer "Pasta de salsa toscana".
Risken är överhängande att den inte är särskilt lik skolans skinka m ost.

Citera
2017-09-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ett tips där du lär bli duktigt besviken och varför härmed varning utfärdas, är om du åker nedåt Italien till kuperade Toscana och hos den lokala trattorian beställer "Pasta de salsa toscana".
Risken är överhängande att den inte är särskilt lik skolans skinka m ost.

Förstår det. Det är säkert mycket godare än skolans version.
Har inga planer på att åka söderut närmaste tiden. Dessutom är det min barndoms favoritmaträtt jag är ute efter
Citera
2017-09-06, 21:00
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde86
Förstår det. Det är säkert mycket godare än skolans version.
Har inga planer på att åka söderut närmaste tiden. Dessutom är det min barndoms favoritmaträtt jag är ute efter

Tror att "AXA64" här ovan har ett bra förslag.

´
Citera
2017-09-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Tror att "AXA64" här ovan har ett bra förslag.

´

Ja, det får bli att testa det.
Citera
2017-09-07, 08:27
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Googla pastasås med skinka och ost så hittar du massor? Duger inte de recepten, utan du vill ha den där extremt krämiga varianten som skolorna serverar, så kör i några matskedar mjukost/smältost alternativt ett paket Kelda pastasås.

Många storkök med med "ostcreme" på hink. Den är gulaktig i färgen och gör allt ostigt och krämigt. https://kund.arla.se/produkter/produkt/arla-ostcreme-mild-24-2-kg/
Senast redigerad av Rumpnisseiskogen 2017-09-07 kl. 08:30.
Citera
2017-09-18, 12:07
Medlem
Minns att salladsbordet ofta innehöll en blandning av gurka och mandarin eller äpple, bönor och vinäger.

Är detta något man faktiskt äter eller bara något slags sjukt experiment?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in