2014-09-01, 20:12
Medlem
kkurrukks avatar
Född tidigt 90-tal och gick i tre olika skolor i Stockholm under mina år i grundskolan och skillnaden på matens kvalité mellan dessa skolor var ytterst påtaglig.

Två av skolorna var kommunala och i båda, men i synnerhet den ena, var maten för det mesta rent ut sagt bedrövlig. Flygande Jakob, lappskojs och (kontroversiellt nog) pannkakor var var det absolut värsta av det värsta och ibland fick vi endast fil till lunch! Näst inpå skandal nu när man tänker tillbaka på det.
Inte blev det bättre av att vi delade matsal med särskoleelver som inte drog sig för att smaka av dagens lunch med den allmänna sleven samt göra sig skyldiga till en rad andra illdåd som bryter mot allt vad vett och etikett stipulerar. Knappast aptitretande...

Fiskpanetter, pastasåser, pan pizza och potatisbullar var några av dem få rätter som faktiskt inte bara var ätliga utan faktiskt goda. En gång vi om året fick vi även risgrynsgröt med socker och kanel, det var grejor det!

I den friskolan jag gick på kom maten ifrån en restaurang och var betydligt bättre. Tre olika rätter varav en vegetarisk och nästan allt var gott och vällagat. Det enda som konsekvent inte höll måttet var väl egentligen pannkakorna. Dem där förbannade pangkakorna...

Ett hedersomnämnande måste ges till den alltid lika motbjudande smörbyttan av märket lätta som stod vid "buffebordets" slut samt den ständigt återkommande sylten av oidentifierbart innehåll och smak(sött) som serverades ur skolans vulgärt stora byttor.
Senast redigerad av kkurrukk 2014-09-01 kl. 20:17.
Citera
2014-09-02, 12:04
Medlem
Nu talar gammal farbror här:

Persiljejärpar - otroligt gott, med kokt potatis, lingonsylt och brunsås.
Ostkaka typ Frödinge, serverades som skollunch ända in på 1980-talet. Smaskens.
Tunnpannkakor av riktig typ.
Kycklinglevergryta med ris, faktiskt väldigt gott - trots namnet - liksom
Leverbiffar, som med lingonsylt, kokpärer och brun sås åts med stort nöje.
Blodpudding med vitkålslingon tyckte jag var gott.
Schweizare - pannbiff med fyllning av ost&rökt skinka - serverades någon gång per år. En favorit!

På min tid drack vi dessutom mjölk ur plåtmuggar typ tredecilitersmått och hårdmackan låg färdigbredd tvärs över muggen när vi kom till bespisningen.

Ärligt talat minns jag väldigt lite som var äckligt eller oätligt, möjligen fiskgratängen med massor av ben... Jag slängde ur mig i matkön på mellanstadiet till nån kompis att "vad är det här för skitmat" och det blev rejäl utskällning av mattant, samtal med klassföreståndare och föräldrar...

Med andra ord: Knip käft och ät när det är bra mat som dina föräldrar gnott ihop med sina surt förvärvade skattemedel (med +85-101% marginalskatt). Den insikten hade jag nytta av i lumpen.
Citera
2014-09-02, 12:33
Medlem
dayms avatar
Raggmunkarna va så jävla goda, och sylten! Oh herregud, vattnas i munnen bara jag tänker på det.
Även den panerade fisken med remouladsåsen va superb.

Kan inte komma på något direkt som smakade illa förutom DOM DÄR JÄVLA FISKBULLARNA!
Men det fanns ju alltid dagens vegetariska att välja på då, och den var allt som oftast åtminstone ätbar.

Godast var nog det grova knäckebrödet och iskalla mjölken.
Citera
2014-09-02, 14:40
Medlem
kkurrukks avatar
Det här med knäckebrödet är ju faktiskt lite intressant. Går det trender i hur man äter knäckebrödet och finns det några regionala skillnader?

I Stockholms söderort under sent 90-tal, tidigt 00-tal skulle jag vilja påstå att knäckebrödet åts på främst två olika sätt förutom de två uppenbara alternativen "plain" eller med smör.

1. Med smör och massor av grillkrydda.
Grillkryddan hade överlag en väldigt cool aura som jag minns det.

2. Med smör och rikligt med riven morot (och eventuellt lite krydda).
En personlig favorit eftersom att moroten saftade till den annars rätt så torra anrättningen.

Hur åt ni andra knäckebrödet?
Citera
2014-09-02, 15:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkurrukk
Det här med knäckebrödet är ju faktiskt lite intressant. Går det trender i hur man äter knäckebrödet och finns det några regionala skillnader?

I Stockholms söderort under sent 90-tal, tidigt 00-tal skulle jag vilja påstå att knäckebrödet åts på främst två olika sätt förutom de två uppenbara alternativen "plain" eller med smör.

En personlig favorit eftersom att moroten saftade till den annars rätt så torra anrättningen.

Med aromat om det fanns, men det kanske är det du kallar grillkrydda.
Citera
2014-09-02, 15:40
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nu talar gammal farbror här:

Persiljejärpar - otroligt gott, med kokt potatis, lingonsylt och brunsås.
Ostkaka typ Frödinge, serverades som skollunch ända in på 1980-talet. Smaskens.
Tunnpannkakor av riktig typ.
Kycklinglevergryta med ris, faktiskt väldigt gott - trots namnet - liksom
Leverbiffar, som med lingonsylt, kokpärer och brun sås åts med stort nöje.
Blodpudding med vitkålslingon tyckte jag var gott.
Schweizare - pannbiff med fyllning av ost&rökt skinka - serverades någon gång per år. En favorit!

På min tid drack vi dessutom mjölk ur plåtmuggar typ tredecilitersmått och hårdmackan låg färdigbredd tvärs över muggen när vi kom till bespisningen.

Ärligt talat minns jag väldigt lite som var äckligt eller oätligt, möjligen fiskgratängen med massor av ben... Jag slängde ur mig i matkön på mellanstadiet till nån kompis att "vad är det här för skitmat" och det blev rejäl utskällning av mattant, samtal med klassföreståndare och föräldrar...

Med andra ord: Knip käft och ät när det är bra mat som dina föräldrar gnott ihop med sina surt förvärvade skattemedel (med +85-101% marginalskatt). Den insikten hade jag nytta av i lumpen.
Var bodde du som fick ostkaka till lunch? Aldrig hört talas om nämligen. Schwizare tror jag att jag minns men det hette något annat då. Järpar har aldrig varit någon favorit men vi fick det minst en gång i veckan kändes det som.

Pannkakor är typiskt något som blir godare i storkok.

Det sista skriver jag också under på. Passar det inte gå ut och leta daggmask istället, snorungar.
Citera
2014-09-02, 15:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkurrukk

Smör och citronsalt.
Citera
2014-09-02, 19:35
Medlem
HasseBanans avatar
Största skämtet var väl ändå det fåtal gånger det serverades pizza. Man fick en liten sketen bit skuren ur en ugnsform och förväntades bli mätt på det..
Citera
2014-09-02, 20:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Största skämtet var väl ändå det fåtal gånger det serverades pizza. Man fick en liten sketen bit skuren ur en ugnsform och förväntades bli mätt på det..

Allt som var gott (köttbullar, fiskpinnar eller plättar - tja ni kallar dom väl tunna pannkakor) var det ju ransonering på. Men äcklig mat slafsade dom på extra av.
Citera
2014-09-02, 20:51
Medlem
swedishrockers avatar
Skolmaten är utan tvekan kass.
Jag är född på tidigt 90-tal och gick i två grundskolor (kommunala) under min uppväxt med samma skolmatsleverantör. Nästan allt smakade skit. På min första skola så fick man inte ta hur mycket man ville så det var regler som fyra köttbullar per barn osv. Man blev ALDRIG mätt. Och ofta var det torrt äckligt ris och gryta. Dom här grytorna fick man stå och fiska efter kycklingbitar eller vad det nu var. Och kycklingbitarna blev alltid något mindre med åren.

När jag började i skola nummer två så var det samma leverantör men man fick ta hur mycket man ville. Det var kass man var hungrig efter en lektion igen. Trots att ALLA var missnöjda med skolmaten så signa kommunen upp sig för fem år till med samma usla leverantör. När det var något gott som hamburgare stod det alltid lärare och vaktade så att man inte tog för många. En gång om året på Lucia fick vi Risgrynsgröt med socker och kanel. Det var grejer det.
Citera
2014-09-02, 21:00
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishrocker
Skolmaten är utan tvekan kass.
Jag är född på tidigt 90-tal och gick i två grundskolor (kommunala) under min uppväxt med samma skolmatsleverantör. Nästan allt smakade skit. På min första skola så fick man inte ta hur mycket man ville så det var regler som fyra köttbullar per barn osv. Man blev ALDRIG mätt. Och ofta var det torrt äckligt ris och gryta. Dom här grytorna fick man stå och fiska efter kycklingbitar eller vad det nu var. Och kycklingbitarna blev alltid något mindre med åren.

När jag började i skola nummer två så var det samma leverantör men man fick ta hur mycket man ville. Det var kass man var hungrig efter en lektion igen. Trots att ALLA var missnöjda med skolmaten så signa kommunen upp sig för fem år till med samma usla leverantör. När det var något gott som hamburgare stod det alltid lärare och vaktade så att man inte tog för många. En gång om året på Lucia fick vi Risgrynsgröt med socker och kanel. Det var grejer det.

Skolan är en liten kommunistdiktatur i miniatyr. Fyra köttbullar? Haha! Och lärare som står och vaktar. Känner igen det där med ransoneringen, men så illa ställt var det inte på min skola (80-90-tal). Men kommunernas budget blir ju allt skralare med åren, så jag förstår att det dras in mer och mer..
Citera
2014-09-02, 21:11
Medlem
Fick uppleva skolmat i samband med min dotters inskolning häromveckan. Det var värre än vad jag kan minnas från min egen barndom.

Ena dagen var det en läskig fiskgratäng. Svårt att säga vad den bestod av. Den var mosig och smakade ingenting. Andra dagen var det falukorv och sönderkokta makaroner.

Till detta fick barnen lite grönsaker. Pizzasallad och broccoli som inga barn tog av, morötter, majs och oliver.

Det verkar inte serveras mjölk över huvud taget, men de får i alla fall Bregott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in