2008-02-19, 11:33
Medlem
LexSuperiors avatar
På mitt gamla gymnasium var det helt klart dräglig mat. Kräsen som man var käkade man den ändå inte, men det serverades fil med tillbehör som substitut. Efter 3 år på fil & musli kan jag lova er att jag inte har det som frukostmat längre....
Citera
2008-02-19, 14:42
Medlem
Har haft tur att få riktigt bra mat genom hela skolgången.
En av favoriterna var klart Skinkstek med potatis, sås och massor med äppelmos.
Cottage Pie var en anna riktig höjdare och Blodpuddingen lyckades dom alltid bra med i dom där långpannorna.

De jag inte gillade var Bruna bönor men det var nog mer en smaksak än kvalitetsproblem. Det fanns en torr jävla risgryta som hette Nasi Goreng (stavning) den var ingen höjdare direkt.
Citera
2008-02-19, 16:16
Avslutad
Enda som gick att äta på min skola var pannkakan och hamburgarna. Dock så var pizzan helt ok men de slutade servera den.

Potatisarna var mjuka och svarta/gröna, spagettin var kritvit och sönderkokt/klibbade ihop, potatismoset var mera en "potatissås" eller något.

Nej jag har förträngt alltihop och jag vill fan inte prata om det .
Citera
2008-02-19, 18:26
Moderator
Falukropps avatar
Lyckades med konststycket att på högstadiet hamna i den skola som i någon undersökning bedömdes ha Stockholms sämsta skolmat, och gymnasiet gick jag i skolan som i samma undersökning var den näst sämsta. Men av nåt konstigt skäl lyckades jag klara mig undan svältdöden. Har aldrig vart petig så till den milda grad att jag inte äter sånt som jag inte tycker är supergott.

I högstadium och gymnasium var det väl inget jag tyckte var direkt vidrigt, men det ska ju rakt av erkännas att de där grytorna som kom med jämna mellanrum inte var roliga alls. De kunde heta chop suey, kebabgryta, mexikansk gryta, etc. men det var alltid samma grej. Tråkigt kryddade och segt kött. Troligen vanliga grytbitar, men de hade väl inte greppat att sånt måste långkokas för att bli bra.

Skolans lapskojs var inget rolig heller. Den var klart ätbar, men man vet hur mycket godare lapskojs kan vara om den görs med riktig potatis istället för pulvermos, och om man inte snålar på köttet.

Gick på lågstadiet på den tid skolbespisningen fortfarande serverade lever och pölsa. Ingen av de var väl några höjdare, har aldrig riktigt klarat av det där med blodkärlen som ligger insprängda i levern. Som att få gummisnoddar i munnen. Och pölsa blev man väl lite lätt äcklad av när man insåg vad det innehåller.

Höjdarna, det vettefan alltså. Det mesta man tyckte var gott var sånt man ändå tyckte smakade bättre när morsan lagade samma sak hemma. Men skolans risgrynsgröt var jäkligt god vill jag minnas.
Citera
2008-02-19, 19:19
Medlem
Jag tycker att skolans korvstroganoff är bland de bästa jag ätit, hur jag än försöker kan jag inte få min lika god.
Även den vita såsen med små gröna prickar i som man alltid fick till fiskpinnar saknar jag. Ingen som har receptet på den?
Citera
2008-02-20, 01:35
Bannlyst
Det enda jag inte åt av i skolan var de hemska potatisbullarna.

Makrill med stuvad spenat var en favorit, samma med skinkstek.
Citera
2008-02-20, 02:04
Medlem
Silverturks avatar
Jag kan inte förstå varför alla gnäller på dessa potatisbullar? Jag tycker de är underbart goda!

Jag har tidigare gnällt väldigt mycket över skolmaten men har på senare tid börjat uppskatta den allt mer. trots allt serveras det ätbar mat minst fyra gånger i veckan och riktigt god mat minst två gånger.

De godaste:
Pannkakor
Potatisbullar
Rösti
Pytt-i-panna, och alla liknande (Kebabpytt etc)
Korvstroganoff
Någon sorts motsvarighet till Chicken Nuggets

...för att nämna några. I princip alla pastarätter är riktigt goda, även om de kunde bättre på köttfärssåsen lite mer. Det mesta med ris är även det riktigt gott.

Den mat jag avskyr mer är fisken, fast jag gillar ju inte fisk ändå, så det borde inte räknas. Något annat riktigt äckligt är skolans kokta potatis. Kokt potatis är väl ingen direkt favorit, men de behövde vill inte göra den så mycket värre?

De där jävla "pannbiffarna" de serverar till brukar även de smaka skit. En vidbränd geleklump är vad det är.

Sedan får vi inte glömma det absolut värsta med skolmaten - Salladen! Inte någon annanstans misslyckas de så katastrofalt med maten som de gör i salladsbaren. Att få en fin och normal sallad tillhör det ovanliga. Gurka och tomat existerar inte, ej heller isbergssallad eller paprika. Det enda som finns är olika varianter med vitkål utbalndad med något creme-fraische-liknande skit i minst två olika varianter, majs utblandat med antingen bruna bönor, vitkål eller ärtor, en enorm bytta rivna morötter samt den klassiska varianten annanas-vitkål.

Så länge jag kan minnas har man genom elevråd och liknande klagat på skolans sallad, och lik förbannat har de aldrig, ALDRIG, gjort något åt den.
Citera
2008-02-20, 09:09
Medlem
apgujeongs avatar
Har alltid haft tur med skolmaten där jag gått. Många gnäller nog bara för gnällandets skull...

Dock, pasta är svårt att servera på ett bra sätt i storkök. Skolkökens pannkakor går heller aldrig upp mot hemgjorda!!
Citera
2008-02-20, 12:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Har alltid haft tur med skolmaten där jag gått. Många gnäller nog bara för gnällandets skull...

Dock, pasta är svårt att servera på ett bra sätt i storkök. Skolkökens pannkakor går heller aldrig upp mot hemgjorda!!
En del skolkök gör maten äckligare vad den är, ja dom rent ut sagt förstör maten.
Sen är råvarorna av bristande kvalitet där av en hel del gnällande.

Men med lite intresse och yrkes stolthet så kan man få maten acceptabel och hyfsad.
Citera
2008-02-20, 14:38
Medlem
knoxahs avatar
Min lillasyster som nu går NTI-gymnasiet äter på restaurang varje dag på skolans bekostnad.

Nåja, jag spyr iaf om jag tänker på 80 % av maträtterna, pizzan togs bort i Luleå av någon anledning (wtf?).... därmed dog skolmatens trivsel. Wöppi!
Citera
2008-02-20, 14:52
Medlem
anakatas avatar
Pa gymnasiet fick vi rikskuponger nar man hade lektioner i ena lokalen och lunchkuponger pa ett fullstandigt vardelost hak i andra. Som tur var hade jag bara en halvdag pa forstnamnda sa man kunde hamstra rikskuponger och trycka kaften full med Pizza Hut (som lag i samma hus!) och kebab...
Citera
2008-02-20, 15:02
Medlem
Tjohildas avatar
Jag håller med om det där att de fullständigt misshandlade grönsakerna. Ta rivna morötter t ex. Om man verkligen finriver dem och häller en liten skvätt citron över blir de ju saftiga och goda och jag kan äta hur mycket som helst.

I skolan bestod "rivna morötter" av en gummiartad produkt som rivits av någon som förväxlat rivjärnet med en pommesfritesskärare...Ett par gånger blev det dessutom totalt hjärnsläpp, något snille hällde russin i dessa sk morötter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in