Citat:
Ursprungligen postat av
adam7
Flyaway priset är för tillfället det som jag noterade. Jag förstår att det är svårt att medge för Gripen fanboys. Gripen E:s pris kan ju bedömas av Schweiz och Brasiliens affärer, men eftersom där ingår skolning, tekniktransfer etc. är det svårare att veta vad planets flyaway pris är.
Huvudproblemet med nya JAS är att den blivit för dyr. Den kommer att bli svår att sälja i större mängder, därför viktigt att man fortsätter med C/D. Brasilien är en bra kund och det vore bra om även Indien gick i lås.
Oerhört synd med Schweiz, nu när de ska ersätta den betydligt kraftigare FA-18 är jag inte alls säker på att de är lika intresserade längre.
Fly-away kan du se om du tittar på Sveriges avtal, där ingår i princip ingenting. Vapenintegration, simulatorer, reservdelar och underhåll går på den vanliga årliga budgeten. Kontraktet för de 60 flygande enheterna ligger på 36 miljarder. Det bygger dock på att komponenter får tas från nuvarande flyg, ska de nytillverkas helt så tillkommer 6 miljarder på notan enligt Gripenansvarig på FMV. Med andra ord ~700 miljoner SEK i fly-away. Det är dock innan fördyringar i dollarkursen.
Citat:
Ursprungligen postat av
adam7
Det som i långa loppet gäller på kostnadssidan är ju livstidskostnader. Gripen säljs med påståendet att den har lägre brukskostnader, men här inverkar ju även systemets livslängd. Gripen A/B blev inte långlivad och inte heller Gripen C/D. Normalt använder västländer sina plan ca. 30 år. När Gripen E skall tas i tjänst, har Sverige förbrukat båda två Gripenvarianterna på ca. 30 år.
Gripen säljs med påståendet att den är billig i drift ja, men tittar vi på vad Sydafrika och Thailand betalar för sina plan så är det väldigt likt vad en vanlig F-16 kostar att flyga och underhålla. Notera dock att dessa länder inte har runt 100 pensionerande plan de kan skrota i jakten på delar, så som vi har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
A och C-seriernas korta livslängd beror på politiska beslut, inte planens fysiska skick. Finns det något som säger att Gripen i någon av dess reinkarnationer inte skulle kunna flyga i 40 år? Är vingarna gjorda i någon plast som löses upp efter 20 år?
Citat:
Ursprungligen postat av
hoppahulle01
Jag hade fattat det som att C/D endast var A/B-kärror med mjukvaruuppdateringar för NATO-kompabilitet, har jag fattat det fel? I så fall har man ju flugit samma flygplan i 30 år när E/F tar över.
C/D-kärrorna är ganska kraftigt förstärkta. A/B klarar endast av uppemot 2000 timmar innan de är slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
En mer intressant fråga är om F-35 är relevant efter 15 år? F-35 sätter ju hela sitt existensberättigande på stealth (även sensorfunktionerna förutsätter att planet inte upptäcks), och tekniska framsteg som eliminerar stealth-övertaget gör F-35 till en seg bombbuss.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoppahulle01
Håller med dig, F35 har skapats lite för ett alltför specifikt syfte, som om 15 år mycket väl kan vara försvunnet med ny teknologi.
Vad är det som ska försvinna om 15 år? F-35 klarar 9g och kan flyga mach 1.6 med 6 robotar och full intern bränslelast. Med andra ord ganska precis så som dagens flyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoppahulle01
Då är det bättre att stå med en hög numerär Gripen-liknande flygplan, en billig stabil plattform med goda prestanda och klarar många uppgifter. Framförallt Gripen med sin praktiska utformning för att kunna spridas ut och operera med minimum underhåll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
Medan Gripen inte har någon liknande potentiell akilleshäl.
Det stora problemet med nya Gripen är att det är en upphottad 4e generationens plattform. Det kommer då med alla begränsningar det ger. Huvudproblemet som jag ser det är att de ändringar man gör med nya E borde man gjort redan när man tog fram C/D d.v.s AESA, större skrov och F414.
Nu får vi problemet, som Wiseman skrivit om i några år, att vi kommer behöva byta ut den nya plattformen relativt snabbt istället för att vi gick igång med en helt ny plattform med en gång.
Det bästa nu vore om Sverige stannade på 60 stycken beställda E, behöll C/D och sedan går med i Frankrike och Tysklands nya projekt som kan träda i tjänst på mitten av 30-talet och ersätta C/D.