2017-07-30, 09:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Megalomant vore det väl möjligen om SAAB själva föreslog det.
På vilket sätt är det megalomant att en australiensisk oppositionspolitiker utan bindning till SAAB föreslår en sådan lösning?

Jag tror att F35 kommer att bli bättre än Gripen, i anfallsrollen. I försvarsrollen blir planen i stort sett likvärdiga (givet att de opererar över eget territorium).

Den stora grejen är dock att Gripen är f-n så mycket billigare. Vilket leder till fler plan och till bättre piloter.
Citera
2017-07-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror att F35 kommer att bli bättre än Gripen, i anfallsrollen. I försvarsrollen blir planen i stort sett likvärdiga (givet att de opererar över eget territorium).

Den stora grejen är dock att Gripen är f-n så mycket billigare. Vilket leder till fler plan och till bättre piloter.

Håller med, i anfallsrollen så kommer ju F35 att operera med alla de komponenter inom taktik och logistik som är uttänkta, så när planet väl är fullt operativt så kommer det nog utan tvekan vara en fin kärra att hålla lufthärraväldet med. Liksom du säger, så i en försvarsroll får man anta att förutsättningarna är mer knapphändiga, varför Gripen i slutänden får en fördel med sin enkelhet i användande. och underhåll.

Sedan kan man argumentera för varför ett land som inte skall agera världspolis (Norge, Nederländerna etc) skall ha ett flygplan som är byggt för en sådan krigsmakt, när man istället kan skicka svärmar med Gripen E eller F16V för samma kostnad. Då får man en högre slagstyrka och en pilotpool som är mer motståndskraftig mot sabotage.
Citera
2017-07-30, 13:14
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Priset på en F-35 är nu 95 millioner USD (+3,5% FMS). Vilket är priset för Gripen E?
Citera
2017-07-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Priset på en F-35 är nu 95 millioner USD (+3,5% FMS). Vilket är priset för Gripen E?

Brasilien betalar mer än en miljard per styck. Men jag gissar att kontrakten ser olika ut. De länder som köpt F-35 verkar vara tvungna att lägga upp en betydligt större summa för att få planen och kringsystemen i funktion, snarare i trakten av två miljarder per plan.
Citera
2017-07-30, 15:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Brasilien betalar mer än en miljard per styck. Men jag gissar att kontrakten ser olika ut. De länder som köpt F-35 verkar vara tvungna att lägga upp en betydligt större summa för att få planen och kringsystemen i funktion, snarare i trakten av två miljarder per plan.

Vartill kommer skillnaderna i underhålls- och driftskostnader.

Jag har faktiskt aldrig sett en jämförelse över kostnaderna räknat på livscykeln - med skrotkostnader och allt. Allt pekar dock på att Gripen E blir rejält billigare räknat över hela systemets livstid.
Citera
2017-07-30, 15:58
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Sedan kan man argumentera för varför ett land som inte skall agera världspolis (Norge, Nederländerna etc) skall ha ett flygplan som är byggt för en sådan krigsmakt, när man istället kan skicka svärmar med Gripen E eller F16V för samma kostnad. Då får man en högre slagstyrka och en pilotpool som är mer motståndskraftig mot sabotage.

Fast alternativet är inte att köpa flera Gripen E för samma summa som man spenderar på F-35, alternativet är att köpa samma antal Gripen E som man köper F-35 för en billigare penning. I teorin skulle man troligen kunna skaffa en större flygplansstyrka om man satsade på Gripen, men i praktiken kommer resultatet bli att man köper in lika många plan för en mindre kostnad.
Citera
2017-07-30, 16:33
Medlem
Citat:
Vartill kommer skillnaderna i underhålls- och driftskostnader.

Jag har faktiskt aldrig sett en jämförelse över kostnaderna räknat på livscykeln - med skrotkostnader och allt. Allt pekar dock på att Gripen E blir rejält billigare räknat över hela systemets livstid.

Det er nok godt mulig, men så kan du starte å regne på oppgraderingskostnadene for hele levetiden.
En må minimum regne med 1-2 store oppgraderinger i løpet av levetiden på 40-50 år.
I den ene tilfelle skal dette deles på kanskje noen få hundre fly, og i det andre tilfellet nesten 3000 fly.
Citera
2017-07-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Megalomant vore det väl möjligen om SAAB själva föreslog det.
På vilket sätt är det megalomant att en australiensisk oppositionspolitiker utan bindning till SAAB föreslår en sådan lösning?
Jag skrev att det "vore" megalomant, hur du väljer att tolka den mening är upp till dig.
Citera
2017-07-30, 17:40
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag skrev att det "vore" megalomant, hur du väljer att tolka den mening är upp till dig.
Nu är ju knappast ett ords innebörd någonting subjektivt och något som är upp till vare sig till dig eller mig. Möjligen kan man hävda att Archibald är megaloman i den meningen att han tillmäter sig själv för stor betydelse, men om detta har jag överhuvudtaget ingen uppfattning. Men hur megolamani kopplas till att han föreslår Gripen E som en lämplig interimslösning för USA, när de enligt hans och många andras mening snarast bör avsluta det misslyckade F35 projektet, är svårbegripligt. Men utvecla gärna.
Citera
2017-07-30, 21:54
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Priset på en F-35 är nu 95 millioner USD

Skitsnack. Enligt alla oberoende bedömningar är den verkliga kostnaden ungefär det dubbla.

/capmac
Citera
2017-07-31, 00:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Skitsnack. Enligt alla oberoende bedömningar är den verkliga kostnaden ungefär det dubbla.

/capmac

F35ans grundpris är bara kostnaden för grumdhårdvarsn. Alla tekniska system och programvarulicenser för dem tillkommer, För Gripen är det systempris dvs för hela individen i grundutförande (där det mesta finns med redan då). Eftersom en så stor del av F-35ans pris och kostnader beror på programvaror så har de en stor faktor för slutpriset.,
Citera
2017-07-31, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Alla tekniska system och programvarulicenser för dem tillkommer
Fortell oss da hva som du regner som tekniske system og programvarelicenser.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in