2017-07-11, 20:48
Medlem
McAzs avatar
Att vinden börjat vända blir allt mer uppenbart dag för dag.

Det blir väldigt tydligt när krönikor som dessa börjar dyka upp i MSM:
I söndags kunde vi ju läsa en krönika i Expressen av Schulman med titeln:

"Det går att se på Sveriges flyktingmottagande med stolthet"
http://www.expressen.se/kronikorer/a...land-sverige-/

Och idag skriver Lindberg, i Aftonbladet, en ledare med titeln:
"Det var rätt att vi räddade flyktingar"
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/q...ade-flyktingar

Det är uppenbart att man börjar känna av hur vinden vänder i takt med att missnöjet och kritiken ökar. Man hör hur "snacket går" helt enkelt. Man försöker med sina moraliska argument att påminna, och övertyga, svenskarna om att Sverige minsann agerade korrekt när man tog emot en kvart miljon flyktingar på ett par år. Naturligtvis försöker man försvara sina tidigare ställningstaganden. De moraliska argumenten är de enda som är otydliga nog att fortfarande kunna nyttjas till detta. Alla andra argument, som man tidigare kastat ur sig, är ju vid det här laget obsoleta.
Senast redigerad av McAz 2017-07-11 kl. 20:52.
Citera
2017-07-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Känner du som att den här posten blev bra? Vad citerar du och varför slutar den meningen, för att sedan börja igen? Om Alice närt en masterplan - hade intelligens varit en nackdel, menar du?

Jag svarade på ett inlägg om avsaknaden av tacksamhet hos invandrare med att lyfta en ledartext där Alice jämför Sverige med en oacceptabel semesterbokning att reklamera. Ser du inte det tematiska där?
Naturligtvis har du rätt i din kritik av mitt kanske vulgära inlägg,men å andra sidan känns det som om du i ditt lilla torn,tror att alla mediedebattörer är på samma nivå som du, och ditt överlägsna intellekt.Du skulle faktiskt må bra av att stega ner från överlägsenhetens stege och se att de flesta som debatterar och tycker är som flarn i vinden,utan några planer eller ideologiska teorier.De flesta människor har inte tid att sitta och tänka ut djävulska planer för att skjuta svenskheten i sank,de flesta reagerar på vad de ser och upplever.Det är lite som skiten som träffar fläkten,först då reagerar människor som tidigare varit upptagna med att försörja sig,så blir det som det blir men shit, då ska gemene man klandras för att han inte såg godståget komma.Svenskens vardag är långt borta från flaschbackarnas ideologiförkunnare, det är få förunnat att ha tid att sitta ner och kontemplera över sakernas begivenhet. "Jag läser alla Oytos inlägg med glädje, få har fått min hjärna att rådbråka sig själv mer.,bara så ni vet!"
Citera
2017-07-11, 20:53
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Visst. Känslig som jag är för all propaganda för mångkultur eller normalisering av mångkultur tycker jag att vita svenskar flyttat fram sina positioner i rutan de sista månaderna. Mångkulturen ska nu helst inte synas på samma sätt som tidigare då mediabyråerna bestämde andelen rasifierade. Har man kommit på att den inte säljer längre? Nu känns det så 2014 om rasifierade personer medverkar i rutan. OK det finns en del reklam som fortfarande vevas fram i rutan med rasifierade medverkande men den har ett par år på nacken.

Osäker på om det är så i det breda reklamfältet. Titta igenom de kampanjer som lyfts fram i Resumes rullande tävling Månadens kampanj så ser åtminstone jag inte något slut på mångkultursvurmandet.

https://www.resume.se/manadens-kampanj/

Lite klipp om de topplacerade i de olika klasserna:
Film: SJ
Citat:
Era filmer för SJ har ju blivit uppmärksammade för sin mångfald. Varför tyckte ni att det var viktigt att belysa mångfalden?
– Idén med de här filmerna har aldrig varit att visa upp mångfald, utan att dyka ner i några av de resor som sker varje dag med SJ. Men i dessa tider är mångfald inte längre självklart. Den ifrågasätts och angrips från olika håll dagligen. För ett företag som i princip är Sveriges blodomlopp var det självklart och viktigt att klargöra sin ställning för demokrati och mångfald.
https://www.resume.se/manadens-kampa...uld-till-tbwa/
Print: Scouterna
Citat:
"En gåva till Scouterna är ett bidrag till ökad integration och bättre sammanhållning i samhället", skrev ni i beskrivningen till inskicket.
Digitalt: Fridagymnasiet
Bilden talar för sig själv. https://www.resume.se/globalassets/m...fridaysnap.jpg
GenderEQ
Citat:
GenderEQ är Dobermans maskininlärningsexperiment i appform som möter varje dags utmaning – jämställdhet i mötesrummet. Genom att följa människors röster kan GenderEQ leverera realtidsdata om vilket av könen som hörs mest.
Södertörns Högskola
Citat:
Hjärtat i denna kampanj är en databas som kopplar kurser och program på Södertörns Högskola med FN:s 17 globala mål för en hållbar värld. Kategoriseringen av utbildningarna skapar en ingång till kurskatalogen som bygger på ungas engagemang och i sin tur förenklar ingången till den akademiska världen.

https://www.resume.se/manadens-kampanj/
Citera
2017-07-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Naturligtvis har du rätt i din kritik av mitt kanske vulgära inlägg,men å andra sidan känns det som om du i ditt lilla torn,tror att alla mediedebattörer är på samma nivå som du, och ditt överlägsna intellekt.Du skulle faktiskt må bra av att stega ner från överlägsenhetens stege och se att de flesta som debatterar och tycker är som flarn i vinden,utan några planer eller ideologiska teorier.De flesta människor har inte tid att sitta och tänka ut djävulska planer för att skjuta svenskheten i sank,de flesta reagerar på vad de ser och upplever.Det är lite som skiten som träffar fläkten,först då reagerar människor som tidigare varit upptagna med att försörja sig,så blir det som det blir men shit, då ska gemene man klandras för att han inte såg godståget komma.Svenskens vardag är långt borta från flaschbackarnas ideologiförkunnare, det är få förunnat att ha tid att sitta ner och kontemplera över sakernas begivenhet. "Jag läser alla Oytos inlägg med glädje, få har fått min hjärna att rådbråka sig själv mer.,bara så ni vet!"
Tid handlar förstås om prioritering. Men intresse saknas. Det enda man (åtminstone tidigare) varit intresserad av (iaf i mina Stockholmskretsar) är bostadspriser (hur man blivit rik, om än på papperet, bara sådär, om man var lite förutseende). Och även om man inte direkt förstod eller visste om "white flight", och vilken effekt det har haft på bostadspriserna, förstod man tillräckligt: politikerna gjorde/gör någonting bra. Shit, jag är "rik". Det vore ju jävligt förmätet att tro att etablissemanget som gjort mig "rik" och välmående kan ha fel i invandringsfrågan. Reinflerp regerade. Nu, post Reinflerp, anser man sig vara så "rika" och välmående så att man kan lyfta blicken en aning. Och visst, det nog är lite grus i maskineriet, Men säkrast är nog att hålla på Centern i alla fall.

Jag möter och lyssnar dem varje dag. Intelligenta (tom extremt i vissa fall) människor med politiska intellekt i storlek av en valnöt.
Citera
2017-07-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n

Fair enough. Jag har nog varit lite för aktiv i tråden på senaste tiden. Det är Simmaellersjunks fel, känns det som.
Citera
2017-07-11, 21:19
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Det är uppenbart att man börjar känna av hur vinden vänder i takt med att missnöjet och kritiken ökar. Man hör hur "snacket går" helt enkelt. Man försöker med sina moraliska argument att påminna, och övertyga, svenskarna om att Sverige minsann agerade korrekt när man tog emot en kvart miljon flyktingar på ett par år. Naturligtvis försöker man försvara sina tidigare ställningstaganden. De moraliska argumenten är de enda som är otydliga nog att fortfarande kunna nyttjas till detta. Alla andra argument, som man tidigare kastat ur sig, är ju vid det här laget obsoleta.

Men vid detta resonemangets och klarsynthetens högsäte bör slentrianen "flyktingar" undvikas. Det är snarast så att andelen bedragare (map lögner om skyddsbehov, ursprungsland och ålder) vida överstiger de som är flyktingar enligt Genevekonventionen.

Jag skulle f ö vilja beröra den långsamt uppvaknande debatten i Tyskland, ett land som pga historiens demoner och överdriven skuldkänsla haft en liknande (men ändå inte lika katastrofal) politik som Sverige. Sveriges sinnessjuka debattläge förklaras inte av detta.

Den postumt utgivna boken Finis Germania argumenterar sorgefullt bl a för att tyskarna har blivit nutidens judar och att Tyskland kanske helt enkelt försvinner.

https://mobile.nytimes.com/2017/07/0...1DabGDM9?amp=1
Citera
2017-07-11, 21:25
Medlem
Citat:

Att Aftonbladet+LO+S uppträder schizofrent kan ha att göra med att det börjar närma sig en punkt där de egna väljarnas tolerans för hårdare invandringspolitik är på upphällningen. Den här mätningen kom från SvD/Sifo förra veckan:

Som du ser har alliansen egentligen ett mandat från väljarna (åtminstone M, KD och – otippat nog – L) att i princip göra gemensam sak med SD och strypa invandringen ännu hårdare. Men, kolla på vänstern i allmänhet och S i synnerhet. Jag trodde sosseväljare var mycket mer pragmatiska än så, men de är alltså nästan exakt som C-väljarna fast marginellt blödigare. Lika stort eller ännu större flyktingmottagande = 44%, minskat = 34%. Att jämföra med exvis M-väljarna (lika stort eller större = 17%, minskat = 73%).

Invandringspolitiken är alltså klämd mellan ett blått block som har väljarnas mandat att strypa invandringen ytterligare men som inte vågar ta makten, och ett rött block som har makten men inte vågar strypa invandringen ytterligare. När Löfven och Johansson diskuterar migration under det kommande året kommer de att behöva svara så tvetydigt och undanglidande att ingen journalist kommer att begripa vad beskedet är.

Denna tipping point har Lindberg (och hans chef Pettersson som tydligen är tillbaka från sin tjänstledighet nu) säkert längtat efter och därför kan man nog räkna med att de tänker återgå till att blåsa i vuvuzelorna tills gränserna öppnas igen.
Citera
2017-07-11, 21:28
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att Aftonbladet+LO+S uppträder schizofrent kan ha att göra med att det börjar närma sig en punkt där de egna väljarnas tolerans för hårdare invandringspolitik är på upphällningen. Den här mätningen kom från SvD/Sifo förra veckan:

Som du ser har alliansen egentligen ett mandat från väljarna (åtminstone M, KD och – otippat nog – L) att i princip göra gemensam sak med SD och strypa invandringen ännu hårdare. Men, kolla på vänstern i allmänhet och S i synnerhet. Jag trodde sosseväljare var mycket mer pragmatiska än så, men de är alltså nästan exakt som C-väljarna fast marginellt blödigare. Lika stort eller ännu större flyktingmottagande = 44%, minskat = 34%. Att jämföra med exvis M-väljarna (lika stort eller större = 17%, minskat = 73%).

Invandringspolitiken är alltså klämd mellan ett blått block som har väljarnas mandat att strypa invandringen ytterligare men som inte vågar ta makten, och ett rött block som har makten men inte vågar strypa invandringen ytterligare. När Löfven och Johansson diskuterar migration under det kommande året kommer de att behöva svara så tvetydigt och undanglidande att ingen journalist kommer att begripa vad beskedet är.

Denna tipping point har Lindberg (och hans chef Pettersson som tydligen är tillbaka från sin tjänstledighet nu) säkert längtat efter och därför kan man nog räkna med att de tänker återgå till att blåsa i vuvuzelorna tills gränserna öppnas igen.

Hur såg de övriga siffrorna från undersökningen ut?
Citera
2017-07-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Hur såg de övriga siffrorna från undersökningen ut?
Det där var alla siffror. Om det inte var en del av en större samling mätningar alltså. Jag transkriberade en skärmdump, så jag vet inte om den var stand-alone eller lösryckt ur ett sammanhang. Det står SvD 8 juli 2017 i toppen och Almedalen 2017 i botten.

Edit: Glömde genomsnittet: 52% färre, 19% lika många, 11% fler, 18% vet ej.

Det delades även upp på kön:
Män: Färre 62% Samma 17% Fler 7% vet ej 13%
Kvinnor: Färre 42% Samma 21% Fler 14% vet ej 23%

Att kvinnor har nästan dubbelt så många "vet ej" kan misstänkas betyda "färre, men vågar inte säga det".
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-07-11 kl. 21:50.
Citera
2017-07-11, 22:31
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:

Såg oxå att de där två var snarlika, på med försvarsmekanismerna bara . Om inte det där är idioti så vad är det?

Sammanfattar de inte oxå väldigt bra en sak som är fundamentalt fel i den politiska debatt som förs mellan tidningsdebattörer, inte politiker alltså. Debatten är helt befriad från praktiskt och pragmatiskt tänkande, det finns inte ens en ambition att resonemangen ska kunna lösa några praktiska problem. Lite som den verklighetsfrånvändhet man brukar beskylla kulturdebattsidornas politiska utspel för att vara. Budgeten i Ronneby blir inte behjälpt av att Anders och Alex sover gott om nätterna i stockholm.

Det sjuka är att elevrådspolotrukerna som styr partierna är lika värdelösa som dem.
Citera
2017-07-12, 00:49
Medlem
Citat:
Osäker på om det är så i det breda reklamfältet. Titta igenom de kampanjer som lyfts fram i Resumes rullande tävling Månadens kampanj så ser åtminstone jag inte något slut på mångkultursvurmandet.

Korrekt iakttagelse där. Reklambyrågeschäftet verkar ligga åratals fel i sin "cutting edge nutids- och trendsvepande analys" som sponsorerna så desperat kastar in hur mycket pengar som helst på i jakten över att få konsumenterna att spendera pengar på just deras produkter. För varje kampanj med en glad liten vit kvinna tillsammans med en glad svart man går en vit kund förlorad. Kanske jag, som varandes man. Och vit. Det blir dessutom ingen automatisk påfyllning av köpstarka kulörta män som ersätter mitt frånfälle då dessa varken tar till sig reklambudskap (styrs nyanlända somaliers köpbeteende av svensk reklam?) eller har pengarna att betala för sig om så vore.

Sverige importerar USA- reklam helt utan att reflektera över konsekvenserna. Backlashen kommer att bli tung att hantera för branschen.
Citera
2017-07-12, 01:21
Medlem
Ett debattinlägg ur mängden. Ingenting vi inte sett och hört en miljon gånger tidigare. Två rasifierade skribenter tycker det är självklart att "vi" (här åsyftas sannolikt trådens deltagare i form av skattebetalare) är skyldiga att "fixa" kulturellt betingade problem vilka är totalt artfrämmande för oss stackars svenskar. I just detta fall rör det sig om en nolltollerans mot barnäktenskap, men det kunde ha rört sig om exakt vilken för svenskar artfrämmande företeelse som helst.

De rasifierade kvinnornas resonemang är väl i grunden ganska sunt och vettigt och jag har inga invändningar mot varken budskap eller innehåll. Jag är av princip starkt emot barnäktenskap! Problemet är väl snarare att jag sitter och kliar min hårbefriade kroppsdel och undrar vad det där med barnäktenskap har med mig att göra. Eller Sverige. Varför måste "vi" sätta in stora krafter för att lösa problem som är oss helt kulturellt främmande? Hela problembilden är ju uppenbart importerad i nutid. Är inte varje mångkulört alster av denna kategori snarare en förstärkning av en uppenbar bekräftelse på den inkompatibilitet som råder mellan kategorier från olika delar av världen? Vems syften tjänas av det här sortens alster? Känns kontraproduktivt skulle jag tycka om om jag vore kulört.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/q...bli-tvangsgift
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in