2017-06-23, 13:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Min kritik mot henne är att hon utelämnar det som lett till att hon ändrat ståndpunkt, det vill säga den materialistiska orsaken.
Min tips i denna fråga är att något av hennes barn råkat ut för något blatterelaterat. Det brukar vara då det vänder hos de flesta PK-folk i min bekantskapskrets.
Citat:
a conservative is just a liberal who has been mugged
Citera
2017-06-23, 14:03
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Kurdo Baksi skriver om midsommar versus nationaldag.

Här slår Kurdo huvudet på spiken (och har uppenbarligen läst sin Oyto). Svenskarna insåg från första början att nationaldagen var ett elitistiskt von oben projekt designat enbart för att sjunga mångkulturens lov samt uppmana svenskar att vara lite mer delaktiga i integrationsarbetet. Svenskarna har därför enbart av denna orsak väldigt stor utsträckning valt bort nationaldagsfirandet. "Riktiga svenskar firar midsommar" som det brukar heta i folkmun, eller i alla fall i de folkmunnar jag kommer i kontakt med.

Återigen är Kurdo helt rätt ute i sin analys.Midsommaren är "vår" dag på ett sätt som elitisterna aldrig kommer att förstå. En liknelse skulle kunna vara fotbollssupportrar som av princip alltid buar på domaren då ett domslut går deras lag emot. Hur korrekt domslutet än här (vilket de också är fullt medvetna om) så måste det av princip alltid buas som en markering mot domaren. Då och då drabbas laget av ett horribelt felaktigt domslut som går laget emot och den ilska och aggression som då uppstår är så uppenbart äkta och genuin till skillnad från det pliktskyldiga buandet just för att supportrarna då "vet" att de har blivit felbehandlade av domaren. Den här genuina upprördheten går helt enkelt inte att kommendera fram, den måste komma inifrån.

Så hur avslutar då Kurdo sitt resonemang?

Och där dog han....... Märkligt hur någon som till synes fullt ut förstått grundpremisserna kan landa så total fel i slutsatsen.

Glad integrationsmidsommar på er.

http://www.expressen.se/debatt/gor-o...y-nationaldag/

Det finns väl ingen annan slutsats att landa i för en kurd som Kurdo. Utan mångkulturellt och mångetniskt halleluja, ingen plattform för Kurdo. Utan mångkulturellt och mångetniskt halleluja landar svensken i slutsatsen att den kurdiska kampen är av intresse endast för kurderna själva och att på plats i Sverige har kurderna ingen annan uppgift än att sköta sig själva och sina jobb för försörjning samt störa det svenska samhället i minsta möjliga mån. Det är ju när allt kommer omkring precis vad asylrätten handlar om. Du fordom förtryckte och förföljde, förtrycket är bortlyft, förföljelsen har upphört, ditt liv är räddat här i vårt land och därmed upphör vårt ansvar för ditt välbefinnande. Slår den tanken rot och lagstiftningen följer efter kommer efterfrågan på expertis från sådana som Kurdo Baksi att vara som bortblåst, så länge inte expertisen gäller frågor av allmänt intresse för svensken i gemen. Utvecklar Kurdo expertkunskap i exempelvis trafikplanering kommer ingen att ifrågasätta denna expertis med hänvisning till Kurdos etnicitet. Det är när expertisen grundas i offerkoftegebitet vi blir trötta och misstänksamma.
Citera
2017-06-23, 14:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min tips i denna fråga är att något av hennes barn råkat ut för något blatterelaterat. Det brukar vara då det vänder hos de flesta PK-folk i min bekantskapskrets.

Vad beträffar Aftonbladets Lindeborgska tror jag lite Harvardelitism har ändrat hennes synsätt.
Citera
2017-06-23, 14:09
Medlem
Citat:
Angående Linderborg så tycker jag också att hon ska respekteras för sin kursändring. Hon är materialist, vilket menas att det är den påtagliga verkligheten som förändrar idéerna, ungefär som att såsom man lever så tänker man. Förändras levnadssättet resonerar man i regel annorlunda. Min kritik mot henne är att hon utelämnar det som lett till att hon ändrat ståndpunkt, det vill säga den materialistiska orsaken. Det är inte ett noga övervägande som varit den direkta orsaken till ändrad ståndpunkt utan för att SD vuxit ikapp och nu gått förbi socialdemokraterna samt att media rapporterat om allt kaos i landet.
Då undrar jag vilka materiella / materialistiska förhållanden som förändrats som kan ta Linderborgs kappvändning till försvar? Är det volymfrågan? Om det är SD:s opinionsmässiga avancemang, hur trogen är hon då sin (av dig?) påstådda materialistiska övertygelse?

Om "den påtagliga verkligheten" ändrar ståndpunkten, hur förfelad är då inte den ideologiska individens utgångspunkt - från första början?

KOA (PK-samhället, 2017):

Citat:
Marx påstod att arbetarna utgjorde en egen klass, alltså en kategori människor som, genom att vara underkastade samma arbetsvillkor, kände att de hörde samman.

Citat:
Marxismen är en teori som visade sig vara felaktig. Proletärerna uppförde sig inte på det sätt som Marx siat om. I första världskriget, och för den delen också det andra, solidariserade de sig inte med arbetare i andra länder utan med nationen. Inte heller efter den ryska revolutionen blev det någon större uppslutning. Revolutionsåret 1917 var bara tre procent av Rysslands befolkning arbetare. Den överväldigande majoriteten var bönder. De var bokstavligen jordnära och ställde sig främmande inför marxismen, som för att kunna behålla makten utvecklades till ett hårt totalitärt och repressivt system, med stor likgiltighet för hur det gick för individen.

Luktar inte Linderborg mest politruk anno 1989, med ett ben på vardera sidan om den antifascistiska skyddsvallen?
Citera
2017-06-23, 14:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Det finns väl ingen annan slutsats att landa i för en kurd som Kurdo. Utan mångkulturellt och mångetniskt halleluja, ingen plattform för Kurdo. Utan mångkulturellt och mångetniskt halleluja landar svensken i slutsatsen att den kurdiska kampen är av intresse endast för kurderna själva och att på plats i Sverige har kurderna ingen annan uppgift än att sköta sig själva och sina jobb för försörjning samt störa det svenska samhället i minsta möjliga mån. Det är ju när allt kommer omkring precis vad asylrätten handlar om. Du fordom förtryckte och förföljde, förtrycket är bortlyft, förföljelsen har upphört, ditt liv är räddat här i vårt land och därmed upphör vårt ansvar för ditt välbefinnande. Slår den tanken rot och lagstiftningen följer efter kommer efterfrågan på expertis från sådana som Kurdo Baksi att vara som bortblåst, så länge inte expertisen gäller frågor av allmänt intresse för svensken i gemen. Utvecklar Kurdo expertkunskap i exempelvis trafikplanering kommer ingen att ifrågasätta denna expertis med hänvisning till Kurdos etnicitet. Det är när expertisen grundas i offerkoftegebitet vi blir trötta och misstänksamma.

Klockrent formulerat. Glad traditionell midsommar till trådens deltagare.
Citera
2017-06-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Devierar den gode Nostradumbass från den sahlinska linjen?

(Mona Sahlin i P1-morgon i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001.)
https://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin

Med den "ömsesidiga" integrationsansträngningen, från båda hållen så att säga, så skulle det inte behövas någon vit majoritet. Undrar bara om de icke-vita etniska enklaverna reciprokt reverserar tillbaka till svenskt folkhem när vitingarna blivit minoritet och spillra i det s k utanförskapsområdet...

Journalisten Pontus Herin, från Djursholm, gjorde ett statement när han flyttade till Tensta. Här en uppfordrande artikel i Dagens Samhälle (2014):

Blyga svenskar skadar integrationen

Kanske blev det lite väl spännande efter några år i Tensta, för numera tycks han bo i en mondän del av Malmö.

Han bodde två år i Tensta. Sedan flyttade familjen, för barnens skull.
Citera
2017-06-23, 15:22
Medlem
Citat:
Då undrar jag vilka materiella / materialistiska förhållanden som förändrats som kan ta Linderborgs kappvändning till försvar? Är det volymfrågan? Om det är SD:s opinionsmässiga avancemang, hur trogen är hon då sin (av dig?) påstådda materialistiska övertygelse?

Om "den påtagliga verkligheten" ändrar ståndpunkten, hur förfelad är då inte den ideologiska individens utgångspunkt - från första början?

Luktar inte Linderborg mest politruk anno 1989, med ett ben på vardera sidan om den antifascistiska skyddsvallen?

Jag har följt Lindeborg och jag tror nog att hennes senaste uppvaknande kan härledas till en tidigare diskussion här i tråden, "Klander"
Hon stack ut hakan och blev attackerad av sådana som hon trodde var lojala i åsiktsdemokraturen. Vad annat än att slå tillbaks, och då med pungsparkar mot dem som kritiserat.
Och hennes före detta åsiktsjämlikar är ett lätt mål för en intellektuell gigant som Åsa,hoppas bara att hon får lite mothugg så att matchen går vidare.
Och det här med Marx och alla tänkare och ideologer, det är lätt att fantisera ihop en historia om den goda människan med allt annat än egennyttan som mål, när man sitter och är försörjd och inte behöver fundera på vad man ska få pengar till mat och bostad ifrån.
Citera
2017-06-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Har det slagit dig att det kanske var syftet att missförstå?

Den kurdiska muslimen Baksi vill ta midsommar och göra den till nationaldag. Nationaldag i integrationens tecken. Ta bort midsommar och kalla den något annat, så alla andra också får vara med. Det är bara det att Baksi inte vet och förstår är att svenskarna har firat midsommar sen vikingatiden.

Jag läser hans artrikel som en attack på midsommar - man vill ta och "elitifiera" den också, och göra den till en historielöst menlöst flaggviftarjippo där alla inbjuds till en mångkulturell hallelujaafton. Vi har sett attacker på alla kristna högtider. Luciarappare i TV, artiklar på nationaldagen om att "svenskar är inte värda att fira någon nationaldag" och nu kommer kurdalibit Bakso och tycker att vi ska inte fira midsommar heller, iallafall inte på vårt gamla sätt.

Jag är så evinnerligt jälva trött på att oombedd se mig företrädd av kurder, turkar, mulsimer, porslinsdockor och libertarianliberaler i en aldrig sinande stöm.

Håll käften nu Kurdo. Annars kanske vi gör asatro till oficiell statsreligion igen, nu när Helle Klein och hon DDR-pastorn och Seglora Tankesmedja har gjort våld på vår kristna kyrka. Och den dagen vi inför asatron igen - då är det slutskrivet för kurder hur vi ska fira midsommar. Mmmkay?
Exakt så, korrekt. Kulturell appropriering på ren nysvenska.

Nej, tack, Kurdo. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan Sean Banans och Sylvana Imams version av små grodorna..
Citera
2017-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Har det slagit dig att det kanske var syftet att missförstå?

Den kurdiska muslimen Baksi vill ta midsommar och göra den till nationaldag. Nationaldag i integrationens tecken. Ta bort midsommar och kalla den något annat, så alla andra också får vara med. Det är bara det att Baksi inte vet och förstår är att svenskarna har firat midsommar sen vikingatiden.

Förmodligen mycket längre tillbaka än vikingatiden. Stonehenge i England byggdes 2 500 - 2 000 f Kr och är konstruerat så att midsommarsolen faller rakt in mellan två stenar. Det finns många exempel på liknande solorienterade byggnadsverk från forntiden. Ale stenar i Skåne kan möjligen ingå där.

För en nordbo är årstiderna och solens gång så uppenbara och påverkar livsförutsättningarna på ett genomgripande sätt. Sommar- och vintersolstånden har givetvis varit viktiga tidsmarkeringar.

För folk som bor närmre ekvatorn är årstiderna och solens uppgång och nedgång mer likartade över året. Eller man skiljer på torrtid och regntid.

Jag blir ordentligt irriterad av att Kurdo Baksi säger "vårt land" om Sverige. Han kommer aldrig att bli svensk och kunde gärna flytta hem till Turkiet och ge goda råd till turkarna. De behöver det bättre än svenskarna, som faktiskt inte behöver några råd av Kurdo Baksi alls.
Citera
2017-06-23, 15:48
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

För det första är det väl att media som helhet ändrat sin kurs. Flera av Linderborgskans kollegor som hon delar ett intellektuellt utbyte med (vilket knappast gäller Lindberg eller än mindre Virtanen) har sedan en tid övergett tidigare linje (Lena Andersson ej inräknad, men hon står i en egen klass för sig och behöver inte ändra sina ståndpunkter). Kort sagt, Linderborg vill inte bli som Jan Myrdal. För det andra att befolkningens åsikt i ämnet har lyfts fram: folkets röst har plötsligt blivit viktig i och med det inte längre behöver mainstreammedia för att få information eller ta del av ett intellektuellt samtal.
Citera
2017-06-23, 16:55
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Förmodligen mycket längre tillbaka än vikingatiden. Stonehenge i England byggdes 2 500 - 2 000 f Kr och är konstruerat så att midsommarsolen faller rakt in mellan två stenar. Det finns många exempel på liknande solorienterade byggnadsverk från forntiden. Ale stenar i Skåne kan möjligen ingå där.

För en nordbo är årstiderna och solens gång så uppenbara och påverkar livsförutsättningarna på ett genomgripande sätt. Sommar- och vintersolstånden har givetvis varit viktiga tidsmarkeringar.

För folk som bor närmre ekvatorn är årstiderna och solens uppgång och nedgång mer likartade över året. Eller man skiljer på torrtid och regntid.

Jag blir ordentligt irriterad av att Kurdo Baksi säger "vårt land" om Sverige. Han kommer aldrig att bli svensk och kunde gärna flytta hem till Turkiet och ge goda råd till turkarna. De behöver det bättre än svenskarna, som faktiskt inte behöver några råd av Kurdo Baksi alls.

Även det ensidiga betonandet av svenskens särställning som ansvarig för integrationen sticker i ögonen. Svensken, som aldrig bett dessa kulturellt inkompatibla folkslag att komma hit, bär ett ansvar för att förändra sina egna traditioner och att bjuda in.

Tanken på att anpassa och ändra ramadan eller eid, den förhatliga eldfesten, nämns aldrig i sammanhanget. För ramadan i sin ursprungliga kostym är helt inkompatibel med svensk livsstil. Vi måste jobba, vi måste äta och vi måste sova regelbundet och kan inte kosta på oss lyxen att i en hel månad vara asket på dagen och hedonist nattetid. Kan inte muslimerna anpassa sig lite? Vara lite öppna? Nej, det är enbart svenska traditioner som ska urvattnas till minsta gemensamma nämnare i någon opåkallad integrstionshysteri.

Kopplat till den andra diskussionen i tråden om den europeiska bankomaten så vill jag se detta bli nästa steg i utvecklingen, då klandret inte enbart läggs på politiker eller röstare, utan på den enskilda migranten. Det är en mer eller mindre outtalad sanning att migrationen styrs av ekonomiska incitament, jag vill leva och se den dagen då en journalist har kulorna (eller i jämställdhetens namn klittan) nog att ställa frågan "hur hade du tänkt dig att du skulle försörja dig och din familj i Sverige?" till somaliska utanförskapare, istället för det traditionsenliga klandrandet av det exkluderande svenska samhället.
Citera
2017-06-23, 17:31
Medlem
Citat:
För det första är det väl att media som helhet ändrat sin kurs. Flera av Linderborgskans kollegor som hon delar ett intellektuellt utbyte med (vilket knappast gäller Lindberg eller än mindre Virtanen) har sedan en tid övergett tidigare linje (Lena Andersson ej inräknad, men hon står i en egen klass för sig och behöver inte ändra sina ståndpunkter). Kort sagt, Linderborg vill inte bli som Jan Myrdal. För det andra att befolkningens åsikt i ämnet har lyfts fram: folkets röst har plötsligt blivit viktig i och med det inte längre behöver mainstreammedia för att få information eller ta del av ett intellektuellt samtal.
Lena Andersson är ett kapitel för sig. Jag uppfattar henne som en ordakrobat som skulle kunna inta vilken position som helst, beroende på högstbjudande husbondens tendens. En diktarpretendents motsvarighet till Boba Fett. Kanske är det en fördom, för det är inte mycket jag vet om henne. Har hon en kärna? Kanske är det artistiskt frisinne, denne liberal / postmodernist lever ut. Igår:

Citat:
Roboten har liksom inte språk fast den talar; har data men ingen förståelse. Ett av dess problem är förmodligen att de som programmerar den anser att Platons dialektiska filosofi är förlegad, fel och metafysisk. Roboten fostras till positivist.

Men om målet är att den ska förstå sig på oss människor för att kunna utföra tjänster åt oss behöver den programmeras både till ett eget känsloliv och till insikt om att människans vara är förmågan att abstrahera. För roboten verkar språket vara fast materia, medan det för den dialektiska människan beskriver och begreppsliggör materien. Så länge roboten inte förstått den skillnaden på djupet förblir den en dålig tjänare, och en förfärlig härskare.

Roboten är jordnära, den kan numera även lära sig. Mångfaldens människor är mer halvspråkiga än tvåspråkiga. Politikerna är inte jordnära, de har genom materialistisk tillväxt möjliggjorts ett fjärmande från det verklighetsanknutna och jordnära, till förmån för ideologiska luftslott som kraschar så fort de sätts på prov.

KOA (PK-samhället, 2017) talar om olika sorters förnuft, med hänvisning till Bruce Charlton. Han skriver om den långsamma och evolutionärt uppkomna, jordnära, förnuft som handlar om basala färdigheter för överlevnaden helt enkelt, och inte är förbehållna genier. Hela faunan besitter detta förnuft. Det andra, intellektuell, eller s a s högre förnuftet, har möjliggjort människans landvinningar och månresor. Den är förbehållen en smärre andel, men kommer hela mänskligheten till del, på gott och ont. Som George Orwell sägs ha sagt, så är vissa idéer så absurda så att endast intelligenta / intellektuella (olika källor anger olika citat, med hänvisning till Orwell) kan tro på dem.

KOA skriver om den marxistiska mutation som efter världskrigen och på allvar med början på 60-talet bespetsade sig på att säljas in bland akademiker och avsåg att befästa alla nyckelpositioner i samhället. I Gramscis, Lukács och Frankfurtskolans följd. Allmänintellektuellt goda resurser garanterar föga mot PK-samhällets irrläror.

KOA:
Citat:
På 1990-talet muterar marxismen ännu en gång. De forna kulturmarxistiska studenterna sitter nu som vänsterliberaler vid makten och kan genomföra den politiska korrektheten. Ideologins fokus flyttas från medborgarna till språket.

Citat:
De intellektuella är den politiska korrekthetens fronttrupp, de som förvaltar dogmerna. Medierna levererar sin dagliga predikan medan den månghövdade byråkratin verkställer den politiska korrekthetens, inte särskilt intresserade av att dra till sig vare sig de intellektuellas eller journalisternas uppmärksamhet.

Citat:
Det vi drabbats av är vänsterliberalernas triumf och seger över det verklighetsrelaterade och förutsättningslösa tänkandet. Hela den svenska överheten, såväl till höger som vänster, är i dag politiskt korrekt.

Stolliga ideologier som mångfald med innebörden massinvandring parad med humanitär hybris är inte bärkraftig. Kanske sådana verklighetsfjärmade tankeprodukter - affärsidéer (?) - bli vänsterliberalismens egen död? Står varje främlings rätt till migration högre än de egna medborgarnas välfärd? Inte i mina ögon, men i Lena Anderssons? Alla är inte lika värda, inte i mina ögon, och knappast heller i Lena Anderssons. Andras friheter/rättigheter ska inte begränsa mina. De ska inte bli min försörjningsbörda. Vi, medborgarna, ska inte behöva försaka befintliga förmåner, för andras rätt att migrera. Vilka skyldigheter har migranterna, för sig själva och för medborgarna i mottagande land?

När Lena Andersson klagar på robotars positivism, så läser jag hennes språkliga lindans i den lufttunnare altituden som en potentiell mindfuck av läsaren. Journalistik med litterära metanivåer är risky business. Iallafall när hennes apokryfer publiceras i DN. Ett av MSM-pandemoniets mörkaste tempel och yngelplatser.
Senast redigerad av Kinuski 2017-06-23 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in