Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Kan du ge något exempel på dålig teknik när det kommer till bicepsövningar? Spontant känns det som att biceps hör till de enklare musklerna att träna "rätt"; böj armen mot motstånd så tränas bicepsen, typ. För tungt kan jag köpa, men kan man t.ex. utföra en bicepscurl med så dålig teknik att man skadar sig?

Hej!
Javisst. Har flera exempel. Tex i bicepsmaskinen där man sitter ner och greppar två handtag. Vilken nybörjare som helst klarar att köra på halva magasinet om de lyfter i handtagen samtidigt som de sätter sig ner. Sen släpper de såklart inte ända ner vid varje rep. Detta blir en extrem belastning.

Sen alla övningar där man drar i något valfritt handtag som sitter fast i en kabel. Går alltid att med fusk lyfta mer än muskeln på egen hand kan lyfta. Hantlar är mer safe tycker jag.
Citera
2017-05-12, 19:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hej!
Javisst. Har flera exempel. Tex i bicepsmaskinen där man sitter ner och greppar två handtag. Vilken nybörjare som helst klarar att köra på halva magasinet om de lyfter i handtagen samtidigt som de sätter sig ner. Sen släpper de såklart inte ända ner vid varje rep. Detta blir en extrem belastning.

Sen alla övningar där man drar i något valfritt handtag som sitter fast i en kabel. Går alltid att med fusk lyfta mer än muskeln på egen hand kan lyfta. Hantlar är mer safe tycker jag.

Har du någon åsikt om hammercurl kontra "vanlig" (supinerad)? Vilken är bäst ur styrke- respektive skadesynpunkt? Jag kör mest med hantlar (ibland E-Z-stång), men har faktiskt inte tänkt på om jag orkar mer på det ena eller andra sättet, och jag är rent allmänt skraj för att maxa.
Citera
2017-05-12, 19:17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Har du någon åsikt om hammercurl kontra "vanlig" (supinerad)? Vilken är bäst ur styrke- respektive skadesynpunkt? Jag kör mest med hantlar (ibland E-Z-stång), men har faktiskt inte tänkt på om jag orkar mer på det ena eller andra sättet, och jag är rent allmänt skraj för att maxa.

Att maxa i en bicepsövning är ganska onödigt, enligt mig, väldigt sällan man försöker bli så stark som möjligt i just den övningen. Personligen tycker jag man ska fokusera på dom övningarna man gillar (t.ex hantlar eller e-z stång) och sen inte köra för tungt, kanske runt 12+ rep och strikt utfört.

Nu va ju din fråga riktad till MRZnr1 så jag ska inte svara åt honom, ville bara säga min personliga åsikt.
Citera
2017-05-12, 22:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att maxa i en bicepsövning är ganska onödigt, enligt mig, väldigt sällan man försöker bli så stark som möjligt i just den övningen. Personligen tycker jag man ska fokusera på dom övningarna man gillar (t.ex hantlar eller e-z stång) och sen inte köra för tungt, kanske runt 12+ rep och strikt utfört.

Nu va ju din fråga riktad till MRZnr1 så jag ska inte svara åt honom, ville bara säga min personliga åsikt.

Jag tar tacksamt emot alla åsikter Nej, mitt 1RM i bicepscurl har jag ingen aning om, och jag klarar mig nog utan den kunskapen. Jag brukar försöka hålla formen i alla övningar, men jag måste erkänna att i just bicepscurlen kan jag nog fuska lite - just för att det går - om jag känner inför sista reppen på 3x10 att nä, det här funkar nog inte ... Då ska det väääldigt mycket till för att jag inte ska svinga upp den sista i stället för att skamset lufsa hem med svansen mellan benen och plita ned 2x10, 1x9 i träningsdagboken. Helt förkastligt och tvärs emot mina principer, så klart, och inget jag nånsin skulle råda någon annan till .

Det jag borde göra är väl att minska vikten (den är så jämrans låg redan bara ...) alternativt förlänga vilan (men det är ju så tråååkigt ...).
Citera
2017-05-12, 22:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag tar tacksamt emot alla åsikter Nej, mitt 1RM i bicepscurl har jag ingen aning om, och jag klarar mig nog utan den kunskapen. Jag brukar försöka hålla formen i alla övningar, men jag måste erkänna att i just bicepscurlen kan jag nog fuska lite - just för att det går - om jag känner inför sista reppen på 3x10 att nä, det här funkar nog inte ... Då ska det väääldigt mycket till för att jag inte ska svinga upp den sista i stället för att skamset lufsa hem med svansen mellan benen och plita ned 2x10, 1x9 i träningsdagboken. Helt förkastligt och tvärs emot mina principer, så klart, och inget jag nånsin skulle råda någon annan till .

Det jag borde göra är väl att minska vikten (den är så jämrans låg redan bara ...) alternativt förlänga vilan (men det är ju så tråååkigt ...).

Att man svingar lite vid sista repetitionen är nog ingen fara, man får vara försiktig så ryggen inte tar skada bara. Angående vikten så behöver den inte heller vara så hög, jag själv kör sällan över 10 kg om jag kör med hantlar. Givetvis individuellt hur stark man är men för mig behövs inte mer. Jag brukar dock inte lägga mer än kanske 10 minuter vid avslutat pass på antingen biceps eller triceps, ett helt pass fokuserat på armar har jag inte.

Återigen individuellt vad man själv trivs med, vill man köra ett helt pass med fokus på armar så får man såklart göra det.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-05-12 kl. 22:57.
Citera
2017-05-13, 01:16
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:

Cheatcurls kan vara mycket bra så länge du håller koll på ryggen. Efter att du har svingat upp vikten så håller du så strikt du bara kan på nervägen så belastar du biccarna fint. Det är såklart inget man ska grunda sin träning på men dom sista reppen i ett set är hellugnt.
Citera
2017-05-13, 07:07
Medlem
Citat:

Hej,
jag tror bara du kan skada dig om du kör riktigt tungt; 1or eller om du fuskar när du kör flera reps och kör så tungt att du fuskar och inte klarar av att köra riktiga 1 or.
Sen måste jag personligen köra hammarcurls för att bygga muskler på underarmarna. Tycker det blev riktigt snyggt efter att ha kört den övningen i 2 år.
Citera
2017-05-13, 12:53
Medlem
Vilka övningarska jag kombinera med för att stärka bänk presset??
Senast redigerad av kol123 2017-05-13 kl. 13:24.
Citera
2017-05-13, 14:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kol123
Vilka övningarska jag kombinera med för att stärka bänk presset??

Övningar som involverar samma muskelgrupper, dvs bröst,axlar och triceps. Övningar som militärpress, hantelpress, dips, smal bänk m.m kan säkert hjälpa.
Citera
2017-05-14, 21:31
Medlem
Kan en vältränad person öka sin muskelmassa genom deff? Verkar råda lite delade meningar där men jag trodde princip det var omöjligt.
Citera
2017-05-14, 21:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Kan en vältränad person öka sin muskelmassa genom deff? Verkar råda lite delade meningar där men jag trodde princip det var omöjligt.

Det är möjligt, även om det krävs att man har koll på vad man gör men visst, det går.
Citera
2017-05-14, 22:02
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Ja, men det är avsevärt svårare. I synnerhet för någon som är vältränad och inte får "nybörjargains". Vid energiunderskott spelar proteinet en viktigare roll och det kan då vara fördelaktigt med intag uppemot 2.5g/kg/d eller mer - kontra ~2g/kg/d som är den vanliga rekommendationen för styrketränande individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in