Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Att maxa i en bicepsövning är ganska onödigt, enligt mig, väldigt sällan man försöker bli så stark som möjligt i just den övningen. Personligen tycker jag man ska fokusera på dom övningarna man gillar (t.ex hantlar eller e-z stång) och sen inte köra för tungt, kanske runt 12+ rep och strikt utfört.
Nu va ju din fråga riktad till MRZnr1 så jag ska inte svara åt honom, ville bara säga min personliga åsikt.

Jag tar tacksamt emot alla åsikter

Nej, mitt 1RM i bicepscurl har jag ingen aning om, och jag klarar mig nog utan den kunskapen. Jag brukar försöka hålla formen i alla övningar, men jag måste erkänna att i just bicepscurlen kan jag nog fuska lite - just för att det går - om jag känner inför sista reppen på 3x10 att nä, det här funkar nog inte ... Då ska det väääldigt mycket till för att jag inte ska svinga upp den sista i stället för att skamset lufsa hem med svansen mellan benen och plita ned 2x10, 1x9 i träningsdagboken. Helt förkastligt och tvärs emot mina principer, så klart, och inget jag nånsin skulle råda någon annan till

.
Det jag borde göra är väl att minska vikten (den är så jämrans låg redan bara ...) alternativt förlänga vilan (men det är ju så tråååkigt ...).