2017-04-25, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Intressant, jag hade liknande tankar om detta. Om vi bara ignorerar alla sätt som gud skulle kunna vara och koncentrerar oss på postulatet att gud är summan av allt som är sant.

Citat:
Vad kan vi då säga om gud?

Att han och/eller hans propagandister cirkelargumenterar.
Citera
2017-04-25, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Ja" ... till vad (i min fråga)?
Ja till båda dina frågor. Allt som existerar är dock verkligt. Så också dina tankar. Man kan skilja mellan en mer riktig verklighet(form, rationalism, logik, noumena, "abstrakta" vågor) och en mer oriktig verklighet(innehåll, empiricism, sinnesupplevelse, phenomena, materia).

Citat:
"Abstrakt" är dock inte identisk med (filosofisk) "absolut idealism" ... vilket du iblant insinuerar. Försök undvika semantisk akrobatik.

"Abstrakt" är av tanken. Tankar är immateriella. Synonymt med Platons "idévärld". Idévärlden ger form till materien, våra upplevelser. "Form" är logik, transcendenta immateriella frekvensvågor.

Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Allt som mäts över evig tid kan beskrivas som vågor (på grund av intern rotation), allt som mäts med 0 temporal utsträckning ( ögonblicksbild ) är partiklar (förmodligen dialektiska par som är de som roterar runt varandra i första satsen<-). Men en verklig ögonblicksbild, där tidsutsträckningen verkligen är absolut 0, skulle ingenting överhuvudtaget synas, då materia förmodligen är ett resultat av extremt snabb rotation av fält. (...där fält i sin tur kan bestå av "partiklar" som i sin tur kan beskrivas som vågor och fält. osv in infinitum.)

Sannolikheter är ett trick som människan lärt sig använda där detaljvetskap saknas för rimlig deterministisk bedömning. Det går alltid att zooma in så långt att detaljvetskap saknas, därmed är sannolikheter ett roligt trick att använda ibland. Man kan få forsknings anslag för sånt.
Ja, exakt
Den minsta partikeln är infinitesmal, det vill säga den är immateriell. En monad.
Existensen kan beskrivas som immateriella vågor.

Citat:
Men detta varken bevisar eller motbevisar jeanclaudevandamme's väderkvarnskrigs-fixering vid "absoluter".
Logik är absolut, evigt, universellt sann. Ljushastigheten som är Einsteins fundament för relativitetsteorin är absolut c. De rationella lagarna så som energiprincipen, kausalitet och "law of sufficient reason" är absolut sanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Intressant, jag hade liknande tankar om detta. Om vi bara ignorerar alla sätt som gud skulle kunna vara och koncentrerar oss på postulatet att gud är summan av allt som är sant. Vad kan vi då säga om gud?

Bara rationalitet är sant. 1+1 är alltid, evigt, universellt, absolut 2. Detta är en ofalsifierbar, tautologisk, a priori, sanning.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-04-25 kl. 12:46.
Citera
2017-04-25, 12:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Allt som existerar är dock verkligt.

"Existerar" på vilket sätt?

"Existerar" transmofoglyfiering av ambrojade?

Citat:
Man kan skilja mellan en mer riktig verklighet(form, logik, noumena, "abstrakta" vågor) och en mer oriktig verklighet(innehåll, sinnesupplevelse, phenomena, materia).

Och varför denna rangordning? Vad är ditt epistemiska underlag för den?

Citat:
Existensen kan beskrivas som immateriella vågor.

ELLER så är immateriella vågor én manifestation av existensen.

Citat:
Logik är absolut, evigt, universellt sann. Ljushastigheten som är Einsteins fundament för relativitetsteorin är absolut c. De rationella lagarna så som energiprincipen, kausalitet och "law of sufficient reason" är absolut sanna.

Hur vet du att logiken är "absolut"? Som t.ex. också på det transcendenta eller ofalsiferbara området?

Citat:
1+1 är alltid, evigt, universellt, absolut 2. Detta är en ofalsifierbar, tautologisk, a priori, sanning.

Och vad har det med 'gud' att göra?
Citera
2017-04-25, 13:39
Bannlyst
Citat:
"Existerar" på vilket sätt?
Allt som existerar är verkligt, något som inte existerar, existerar inte. Allt existerar på olika sätt.

Citat:
"Existerar" transmofoglyfiering av ambrojade?
Vad är det?

Citat:
För att det ena ger upphov till det andra.

Citat:
ELLER så är immateriella vågor én manifestation av existensen.
Immateriella vågor är existensen.

Citat:
Hur vet du att logiken är "absolut"? Som t.ex. också på det transcendenta eller ofalsiferbara området?

1+1 är alltid, evigt, absolut 2, som jag skrivit förut. Det går inte att motbevisa för det är en absolut sanning. Det är sant i sig själv. Utan logik hade världen inte existerat, helt efter kausalitet och "the principle of sufficient reason". Om något existerar så måste det finnas en tillräcklig anledning för något att existera. Villkoren för någots existens måste uppfyllas för att något skall existera.

Annars hade jag blivit som dig, en meningslös relativist. Människor som inte är rationella är irrationella. Hur kan irrationella människor förklara världen? Deras svar kan bara bli irrationellt. Det blir svar som, "kärlek, bara kärlek", "världsfred", "transmofoglyfiering av ambrojade" eller "vem bryr sig". Om inte ordning och logik är naturens essens, varför kan då matematik förklara och beskriva världen?

Världen är absolut rationell, men vi upplever den inte sån. För att våra kroppar, våra sinnen och materien är imperfekt, vi är primitivt rationella. De rationella transcendenta lagarna och logiken(formen) är perfekt, absolut perfekt. Ett rationellt universum kan bara förklaras rationellt. Alla andra förklaringar är irrationella. Bara rationalism kan leda till en fullständig, logisk, förklaring av existensen. Vetenskapen är irrationell för den ställer empiricism över rationalism, och materialism över idealism. Vetenskapen räddas endast för att den använder sig av det mest rationella som finns, nämligen matematik. Utan matematik skulle vetenskapen vara totalt värdelös. Det betyder att det är logik, tanke och rationalism som kan förklara världen och inget annat.

Citat:
Och vad har det med 'gud' att göra?
Inget med den Abrahamistiska guden att göra. Alla de stora religionerna är snedvridna, ofullständiga, perversa, intuitiva och mytiska tolkningar, de är alla imperfekta. De rationella lagarna och logik, immateriella frekvensvågor formar världen, de ger upphov till allt vi kan uppleva. De ger upphov till mening, syfte, medvetande, vilja. Därför kan man tillskriva de rationella lagarna epitetet "Gud", de är absoluta. Annars skulle vår värld vara irrationell, och irrationella världar kan inte existera.
Citera
2017-04-25, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allt som existerar är verkligt, något som inte existerar, existerar inte.

Existerar "transmofoglyfiering av ambrojade" på "något sätt" (Se (1))?

Citat:
Allt existerar på olika sätt.

Du har redan presenterat dina "olika existens-sätt" som higher- and lower-grade realities. (1)

Citat:
Vad är det?

"Transmofoglyfiering av ambrojade" är min högst personliga tanke-konstruktion.

Citat:

Citat:
För att det ena ger upphov till det andra.

Jag upprepar: Vad är ditt epistemiska underlag (om du öht har något)?

Citat:
Immateriella vågor är existensen.

Varför?

Citat:
1+1 är alltid, evigt, absolut 2, som jag skrivit förut. Det går inte att motbevisa för det är en absolut sanning.

Och vad har det med 'gud' och/eller en postulerad trascendent "verklighet" (eller området av det ofalsifierbara) att göra?

Citat:
Det är sant i sig själv.

Japp. Strikt axiomatisk är det sant i sig själv.

Citat:
Utan logik hade världen inte existerat, helt efter kausalitet och "the principle of sufficient reason". Om något existerar så måste det finnas en tillräcklig anledning för något att existera. Villkoren för någots existens måste uppfyllas för att något skall existera.

Hur vet du att logik också fungerar i en postulerad transcendent "verklighet" eller på området av det ofalsifierbara?

Citat:
Annars hade jag blivit som dig, en meningslös relativist.

Aaah, så du skulle känna dig meningslös utan dina postulerade "absoluter".

Citat:
Människor som inte är rationella är irrationella. Hur kan irrationella människor förklara världen? Deras svar kan bara bli irrationellt.

Om du nu är så (filosofisk) rationell, borde du kunne presentera ett epistemisk underlag för dina postulat.

Citat:
Det blir svar som, "kärlek, bara kärlek", "världsfred", "transmofoglyfiering av ambrojade" eller "vem bryr sig".

Alltså ingefär lika luddigt som postulat om 'gud' eller en trascendent eller ofalsifierbar "verklighet".

Citat:
Om inte ordning och logik är naturens essens, varför kan då matematik förklara och beskriva världen?

Falsk dikotomi.

Citat:
Världen är absolut rationell, men vi upplever den inte sån. För att våra kroppar, våra sinnen och materien är imperfekt, vi är primitivt rationella. De rationella transcendenta lagarna och logiken(formen) är perfekt, absolut perfekt.

Och ditt epistemiska underlag för detta är?

Citat:
Ett rationellt universum kan bara förklaras rationellt.

Universum ... ja. Transcendent/ofalsifierbar postulerad "verklighet" ... inte nödvändigvis med DIN version av (filosofisk) rationalism.

Citat:
Alla andra förklaringar är irrationella.

Falsk dikotomi.

Citat:
Bara rationalism kan leda till en fullständig, logisk, förklaring av existensen.

Så när kommer ditt epistemiska underlag?

Citat:
Vetenskapen är irrationell för den ställer empiricism över rationalism, och materialism över idealism. Vetenskapen räddas endast för att den använder sig av det mest rationella som finns, nämligen matematik. Utan matematik skulle vetenskapen vara totalt värdelös. Det betyder att det är logik, tanke och rationalism som kan förklara världen och inget annat.

Ta det med nån som postulerar att vetenskapen är exklusiv.

Citat:
Inget med den Abrahamistiska guden att göra. Alla de stora religionerna är snedvridna, ofullständiga, perversa, intuitiva och mytiska tolkningar, de är alla imperfekta.

Överens.

Citat:
De rationella lagarna och logik, immateriella frekvensvågor formar världen, de ger upphov till allt vi kan uppleva. De ger upphov till mening, syfte, medvetande, vilja.

Och när kommer ditt epistemiska underlag för detta?
Citera
2017-04-26, 22:05
Bannlyst
Citat:
Jag upprepar: Vad är ditt epistemiska underlag (om du öht har något)?

Ja du är bra på att ifrågasätta, men du tycks liksom inte kunna tänka själv och dra egna slutsatser, det är som att man måste förklara minsta lilla fis i rymden för att du skall bli nöjd.

underlag till denna slutsats är till exempel BigBang, kvantmekanik, men också grundläggande filosofi, logik det finns nog fler alternativ, kommer inte på just nu.

Citat:
Varför?

Undrar du varför partikel våg dualitet existerar?

Citat:
Och vad har det med 'gud' och/eller en postulerad trascendent "verklighet" (eller området av det ofalsifierbara) att göra?

Undrar du varför 1+1 är absolut och ofalsifierbart 2? Undrar du om 1+1 alltid blir 2?
Vad betyder det att någonting är evigt? Vad betyder det att något är absolut och sant och universellt?
Frågar du mig hur jag kan veta det? För att det kan helt enkelt inte vara osant. Det kan inte vara på något annat sätt. Det vore irrationellt.

Citat:
Hur vet du att logik också fungerar i en postulerad transcendent "verklighet" eller på området av det ofalsifierbara?

logik måste fungera överallt annars är inte världen logisk. De logiska lagarna måste till exempel finnas innan BigBang. Annars kan BigBang inte inträffa.

Citat:
Aaah, så du skulle känna dig meningslös utan dina postulerade "absoluter".
Detta du kallar postulerade "absoluter" är de grundläggande rationella lagarna, t.ex. kausalitet och energiprincipen. De måste vara absolut sanna för att vetenskapen skall fungera.
Försök tänka lite själv.

Citat:
Om du nu är så (filosofisk) rationell, borde du kunne presentera ett epistemisk underlag för dina postulat.
Det kräver att den som läser mina inlägg, kan tänka själv. En förmåga du verkar sakna.

Citat:
Falsk dikotomi.
Kan du förklara vad du menar är en falsk dikotomi?

Citat:
Och ditt epistemiska underlag för detta är?
Matematiska kvantvågor är logiska. De flesta upplever inte vår värld som logisk.

Citat:
Universum ... ja. Transcendent/ofalsifierbar postulerad "verklighet" ... inte nödvändigvis med DIN version av (filosofisk) rationalism.
hmm.. anade jag ett uns av instämmande? Du vet att om du håller med om att världen är rationell så faller hela din relativism direkt? Det finns inget "bara lite rationellt", eller "halvrationellt" antingen är allt rationellt eller inget. Annars är det inte rationellt.

Citat:
Falsk dikotomi.
Förklara vad du här menar är en falsk dikotomi?

Citat:
Så när kommer ditt epistemiska underlag?
Som sagt, det kräver att du förstår det jag skriver. Lägg ihop mina olika inlägg och dra egna slutsatser.

Citat:
Ta det med nån som postulerar att vetenskapen är exklusiv.
Ja, för du anser att vetenskapen är relativ?

Citat:
Och när kommer ditt epistemiska underlag för detta?
För annars går man mot vetenskapen. Men jag vet, du anser att vetenskapen är relativ. Lite svårt, för att inte säga onödigt att ge epistemiska underlag till en relativist, eftersom alla epistemiska underlag ändå bara är relativa.

Jag tänker inte svara på några mer sådana här meningslösa ytliga frågeställningar om du inte själv på allvar försöker förstå vad jag skriver. Så till dess, lycka till!
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-04-26 kl. 22:26.
Citera
2017-04-27, 06:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Undrar du varför partikel våg dualitet existerar?

Ja, men jag presenterar inte argument-from-ignorance svar.

Citat:
Undrar du varför 1+1 är absolut och ofalsifierbart 2? Undrar du om 1+1 alltid blir 2?

Jag varken undrar över det och inte heller kallar jag det för 'gud'.

Citat:
Vad betyder det att någonting är evigt? Vad betyder det att något är absolut och sant och universellt?

Ja, det är ju ditt hang-up. Svara du på det själv.

Citat:
Frågar du mig hur jag kan veta det? För att det kan helt enkelt inte vara osant.

Argument from ignorance.

Citat:
logik måste fungera överallt annars är inte världen logisk. De logiska lagarna måste till exempel finnas innan BigBang. Annars kan BigBang inte inträffa.

Cirkelargument.

Citat:
Detta du kallar postulerade "absoluter" är de grundläggande rationella lagarna, t.ex. kausalitet och energiprincipen.

Ad hoc-premissande.

Citat:
De måste vara absolut sanna för att vetenskapen skall fungera.

Så NU dugar vetenskapen.

Citat:
Det kräver att den som läser mina inlägg, kan tänka själv.

Visst, övermänniska.

Citat:
Kan du förklara vad du menar är en falsk dikotomi?

Doublebind-frågor och icke-jämförbara komponenter. (1)

Citat:
Matematiska kvantvågor är logiska.

Kanske det. Men är logik exklusiv och "absolut"? (2)

Citat:
anade jag ett uns av instämmande? Du vet att om du håller med om att världen är rationell så faller hela din relativism direkt?

Se (2)

Citat:
Det finns inget "bara lite rationellt", eller "halvrationellt" antingen är allt rationellt eller inget. Annars är det inte rationellt.

Nej, inte i din "absoluta" a priori metafysik.

Citat:
Förklara vad du här menar är en falsk dikotomi?

Se (1).

Citat:
Som sagt, det kräver att du förstår det jag skriver. Lägg ihop mina olika inlägg och dra egna slutsatser.

Been there, done that. Du inbillar dig att du är nån övermänniska.

Citat:
för du anser att vetenskapen är relativ?

Ja.

Citat:
För annars går man mot vetenskapen. Men jag vet, du anser att vetenskapen är relativ. Lite svårt, för att inte säga onödigt att ge epistemiska underlag till en relativist, eftersom alla epistemiska underlag ändå bara är relativa.

Pudelns kärna: Absoluthet vs relativism. Har du annat än a priori att komme med?
Citera
2017-04-27, 10:23
Bannlyst
Citat:
Doublebind-frågor och icke-jämförbara komponenter.
Citat:
Se (1).
Här missförstår du, jag frågar inte vad är en dikotomi, jag frågar vad HÄR är en dikotomi?

Citat:
Been there, done that. Du inbillar dig att du är nån övermänniska.
Självklart.

Citat:
Kanske det. Men är logik exklusiv och "absolut"?
JA, absolut
är 1+1 absolut 2?

Citat:
Pudelns kärna: Absoluthet vs relativism. Har du annat än a priori att komme med?
är 1+1 a priori 2?
Citera
2017-04-27, 14:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om inte ordning och logik är naturens essens, varför kan då matematik förklara och beskriva världen?

Citat:
Falsk dikotomi.

Citat:
Här missförstår du, jag frågar inte vad är en dikotomi, jag frågar vad HÄR är en dikotomi?

Du har ännu inte demonstrerat, att kosmos/icke-kosmos är dom enda möjligheter.

"Vet inte" ignorerar du.

Citat:
Du inbillar dig att du är nån övermänniska.

Citat:
Självklart.

Citat:
JA, absolut
är 1+1 absolut 2?

är 1+1 a priori 2?

Japp; 1+!=2. Men vad har det med konceptet 'gud' att göra`?

När kommer du till den epistemiska frågan?
Citera
2017-04-29, 02:14
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Du har ännu inte demonstrerat, att kosmos/icke-kosmos är dom enda möjligheter.

"Vet inte" ignorerar du.
Apropå det "falska motsatsförhållandet" i att framhålla NATUREN såsom "det lagbindande" och själva 1:an – som förklarar 0:ans förefintlighet och sekundära "onatur".

"Nollan" eller "det döda", den "mörka materian" och svartkraften – som BBT:are, helt obegripligt, vill mena är NÅGOT ANNAT än Djävulens påhitt, om att "något kom utifrån inget"... från allra första början.

Varifrån kom "han" om INTE utifrån den där så välkända "halvsjuan" i "Lögnarparadoxen" av att FÖRFÖRSTÅNDIGT VANFÖRESTÄLLA sinnen på folk...

...då, i syftet att börja med en halvsanning och sedan på det skapa en gåta av resten – som för den "okunnig i språkvård", lätt kan knyta till en kringelkrok i huvudet på sig själv – och "somna in", i en Djävulsk övertygelse.

- - -

Och apropå "något som kom utifrån inget" – var det då "No goat" som kom utifrån den första kunden som sade "tackar, tackar!" (det välkända "ingot")?

Det som gjorde Geten till den glade företagaren och SAMTIDIGT något han aldrig tidigare hade varit, den som senare skrev sitt LIVSVERK, den s.k. "kost-o-login".

En "grundläggande kunskap" – för den ÄKTA mannen...

En lyckad "mutation/omdaning" i den s.k. "andevärlden"... eller en personlighet som i regressionen senare blev världens största lögn, BBT (Big Bang Theory), långt mycket senare... som om det var fråga om EN ENDA lång "visknings-lek".

Det blir en framgång... och sen tillbakagång. En "evolution" och sedan "revolutionen" på det... av fantasin ELLER verkligheten.
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-04-29 kl. 02:18.
Citera
2017-04-29, 02:27
Medlem
F.Hansens avatar
Gud är överallt. Jaha, vad menar man med det? Är han t ex i mitt datorbord? Jag sitter framför mitt datorbord och i mitt medvetande har jag en uppfattning om mitt datorbord, men jag ser inte datorbordet, jag ser min uppfattning av det, informationen går genom synnerver och spelas upp i mitt medvetande.
Allt jag upplever är inte vad saker och ting är, utan mitt nervsystems upplevelse av det.
I am that, i am. Jag är det, jag är. Gud är det överallt, gud är det jag upplever, datorbordet, och allt annat jag upplever. Gud är min upplevelse av mitt medvetande. Gud är inte någonstans i den fysiska världen, gud är den subjektiva upplevelsen av ens medvetande, något som många misstolkar som att vara = den fysiska världen. En sanning som korkade religiösa bokstavstrogna missuppfattar och dödar varandra för.

Min definition av att uppleva gud är alltså upplevelsen av sitt egna medvetande och vetskapen av att det som jag upplever i mitt medvetande är en sida av samma helhet, men dock en annan sida, än den fysiska världen.
Senast redigerad av F.Hansen 2017-04-29 kl. 02:36.
Citera
2017-04-29, 11:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Apropå det "falska motsatsförhållandet" i att framhålla NATUREN såsom "det lagbindande" och själva 1:an – som förklarar 0:ans förefintlighet och sekundära "onatur".

"Nollan" eller "det döda", den "mörka materian" och svartkraften – som BBT:are, helt obegripligt, vill mena är NÅGOT ANNAT än Djävulens påhitt, om att "något kom utifrån inget"... från allra första början.

Varifrån kom "han" om INTE utifrån den där så välkända "halvsjuan" i "Lögnarparadoxen" av att FÖRFÖRSTÅNDIGT VANFÖRESTÄLLA sinnen på folk...

...då, i syftet att börja med en halvsanning och sedan på det skapa en gåta av resten – som för den "okunnig i språkvård", lätt kan knyta till en kringelkrok i huvudet på sig själv – och "somna in", i en Djävulsk övertygelse.

- - -

Och apropå "något som kom utifrån inget" – var det då "No goat" som kom utifrån den första kunden som sade "tackar, tackar!" (det välkända "ingot")?

Det som gjorde Geten till den glade företagaren och SAMTIDIGT något han aldrig tidigare hade varit, den som senare skrev sitt LIVSVERK, den s.k. "kost-o-login".

En "grundläggande kunskap" – för den ÄKTA mannen...

En lyckad "mutation/omdaning" i den s.k. "andevärlden"... eller en personlighet som i regressionen senare blev världens största lögn, BBT (Big Bang Theory), långt mycket senare... som om det var fråga om EN ENDA lång "visknings-lek".

Det blir en framgång... och sen tillbakagång. En "evolution" och sedan "revolutionen" på det... av fantasin ELLER verkligheten.

Det finns i ovanstående för många ad hoc-premisser, för många argumentationsfel och för många strawmen för att ditt inlägg kan besvaras sakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in