Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-08, 22:19
  #3613
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lägg till att Gud har en vilja och är den ende som kan döda själen.
Tycker du det är en viktig egenskap å ha? Om så varför då? Vad händer när Gud dödar själen? För det ska han väl? Annars kan han ju i egentligmening inte döda själen om han aldrig gör det. Han gör det inte för att konsekvensen blir oöverkomlig och därför kan han det heller inte - okey?!
Citera
2021-08-08, 23:19
  #3614
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Usch, blir ju bara makabrare detta. Nå men vad med att det står i första Moseboken att de är flera gudar som skapar människan efter sin avbild. Där är de ju flera och inte bara en. Så det är Gud Fader som samtalar med DHA då om hur de ska se till å skapa människan och ja hela världen och denne DHA är av manligt kön?

Nej, det står inte att det är flera gudar, utan en treenig Gud. Det finns underliggande i grammatiken.
Citera
2021-08-08, 23:32
  #3615
Medlem
Gud är bara en tankevurpa. Det är naturligt för människor, speciellt förr i tiden, att tänka sig att det som finns måste vara skapat. Ett hus finns för att det är byggt. En kofta finns eftersom den är stickad. Ett bröd finns eftersom det är bakat. "Hur kan då en mycket mer komplicerad sak som ett djur eller en människa bara uppstå ur ingenting? Den måste ju också vara skapad av någon?" Så tänkte folk innan de kände till evolutionen. Hur folk fortfarande kan tänka så är ganska förvånande. I dag när vi vet var djuren, människorna och jorden kom ifrån.
Citera
2021-08-09, 10:32
  #3616
Medlem
Methoxetamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lägg till att Gud har en vilja och är den ende som kan döda själen.
Ja men vem är jag som är separat från gud? att gud har en vilja är självfallet sant, men egentligen, finns jag som har en annan vilja än gud?

Gud är den enda som egentligen är verklig... Jag tror att allt annat är en dröm. Mitt namn, som är associerat till min kropp och mitt sinne, är i själva verket guds fantasi som skapat föreställningen av "mig" eller ett separat "jag"... Detta jag är en ego-konstruktion.

Egentligen finns inte personen. "Personan" som det heter, är en mask vi bär... men ultimat sett är vi inte våra sociala roller vi spelar, eller gud spelar snarare. För det är gud som är absolut och den som är bakom vartenda handling i universum... Jesus sa ju att utan honom kan vi inte göra någonting, med andra ord så är det han som styr dig, även om du inte tror det är det så är det han som styr dig ultimat sett. Annars är han inte allsmäktig. Om du har en fri vilja så betyder det per automatik att du kan gå emot guds vilja ... och då kan vi ju säga att universum inte hade fungerat så... Hur skulle universum kunna hållas ihop om gud tillät andra att göra mot hans vilja.

Vi kan ha motstånd tror jag däremot till hans vilja, igen, vi är egentligen den som observerar motståndet till viljan, men vi identifierar oss som görare, och därmed faller vi för egots skuldbeläggande på oss och förlorar vårt perspektiv.

Gud är den som gör allting.

Frågan är vad är syftet med att gud är den enda som kan döda själen? Skrämselpropaganda för att få folk att underkasta sig och inte ifrågasätta saker som t.ex. att "homosexualitet är fel och otukt".
Citera
2021-08-09, 11:02
  #3617
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Tycker du det är en viktig egenskap å ha? Om så varför då? Vad händer när Gud dödar själen?
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Frågan är vad är syftet med att gud är den enda som kan döda själen? Skrämselpropaganda för att få folk att underkasta sig och inte ifrågasätta saker som t.ex. att "homosexualitet är fel och otukt".
Nej det är inte skrämselpropaganda utan bra att veta när Satan angriper oss. Bara Gud, enligt Jesus, kan döda själen. För vissa kan det vara outhärdligt med evigt liv.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-08-09 kl. 11:21.
Citera
2021-08-09, 16:55
  #3618
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine

Gud är den som gör allting.

Frågan är vad är syftet med att gud är den enda som kan döda själen? Skrämselpropaganda för att få folk att underkasta sig och inte ifrågasätta saker som t.ex. att "homosexualitet är fel och otukt".
Ja om det är det som menas med att döda själen så visst. Innan var väl Gud emot Homosex men nu är det allmänt accepterat som nåt helt normalt i de kristna leden (i alla fall utåt ). Har för mig det står nåt i bibeln om att de normala människor som inte tar avstånd från homosex är än värre än de som ägnar sig åt dessa själsdödande handlingar.

Hur är det med den kristne Guden...var är kvinnan i hans liv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback