2017-04-09, 13:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Beror på hur frågan ställs.
"Skapade Gud universum, eller var det Big Bang"? Man kan ju naturligtvis svara "jag vet inte" på sådana frågor, men oftast är frågeställaren ute efter ett "antingen-eller-svar".
Eller menade du ett speciellt exempel?
Ja det är ett exempel på falsk dikotomi.

Det beror också på vad som följer, om man inte vet om frågan är en uteslutande motsats eller inte.
Dvs man kan diskutera argument som talar för det ena eller andra alternativet.
Citera
2017-04-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det är ett exempel på falsk dikotomi.

Det beror också på vad som följer, om man inte vet om frågan är en uteslutande motsats eller inte.
Dvs man kan diskutera argument som talar för det ena eller andra alternativet.
Ja, så är det.
Citera
2017-04-09, 13:30
Medlem
Bogomils avatar
[quote=526]Det behöver inte vara dikotomier överhuvudet taget

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller menade du ett speciellt exempel?

Följande exempel på en falsk dikotomi jag presenterade är förmodentligen det som fick 526 till att belära oss om dikotomier:

Inlägg #1669

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Så frågan blir: Kan förnuftet förklara materien eller kan materien förklara förnuftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket fortfarande är en falsk dikotomi.
Citera
2017-04-09, 13:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Naturligvis inte. Vilket är det jag förespråkar angående empiri och rationalism: Dom jobbar "tandem".
Det är aldrig någon sam sagt att båda inte existerar. Frågan i det här fallet är vilket man anser är viktigare än det andra.
Citera
2017-04-09, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är aldrig någon sam sagt att båda inte existerar.

Frågan begränsades tydligt till två alternativ ... med ett lika tydligt ignorerande av mitt ofta upprepade tredja alternativ.
Citera
2017-04-09, 13:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Frågan begränsades tydligt till två alternativ ... med ett lika tydligt ignorerande av mitt ofta upprepade tredja alternativ.
Nej, det utesluter inte det andra. Det sätter det före det andra.
Dvs om det tredje alternativet är att båda samverkar.

Om man menar att det finns en helt annan tredje eller femte faktor i det hela måste det presenteras vad det skulle vara.
Ingen utesluter per default att det kan finnas andra okända variabler.
Senast redigerad av 526 2017-04-09 kl. 13:38.
Citera
2017-04-09, 13:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det utesluter inte det andra. Det sätter det före det andra.

I detta fall gjorde det. Särskild med tanke på HUR envetet jag har upprepad MITT tredja alternativ.

Men gräv du bara din egen grav lite till.
Citera
2017-04-09, 13:40
Medlem
526s avatar
Citat:
I detta fall gjorde det. Särskild med tanke på HUR envetet jag har upprepad MITT tredja alternativ.

Men gräv du bara din egen grav lite till.
Men du fattar inte frågan. Det handlar om att välja väg. Vilken som ska anses vara viktigare än den andra. Inte utesluta att det andra finns eller har existensberättigande. Att båda samverkar är givet från början. Frågan är hur det ska balanseras.
Citera
2017-04-09, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det handlar om att välja väg.

Japp, och jag har vald vägen: "Empiri jobbar tandem med filosofisk rationalism".

Precisera och specficera gärna din egen position om detta. (1)

Citat:
Att båda samverkar är givet från början.

Låt oss nu se ditt svar på (1) först.

Och också vad jeanclaudevandamme (som du gärna vill ryggdunka i frågan om absolut idealism) säger om (1).
Citera
2017-04-09, 16:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Japp, och jag har vald vägen: "Empiri jobbar tandem med filosofisk rationalism"
Precisera och specficera gärna din egen position om detta. (1)
Låt oss nu se ditt svar på (1) först.
Min position är för rationalismen. Tanken når längre än sinnet.
Jag tror och tycker att empirism och materialism är destruktivt och begränsar människan och varandet till en själlös maskin.

Att dessa båda existerar samtidigt förnekar jag inte. Det är en givet att båda finns i den praktiska världen. Men att jag vill få bort så mycket av det materialistiska tänkandet som möjligt.

Citat:
Och också vad jeanclaudevandamme (som du gärna vill ryggdunka i frågan om absolut idealism) säger om (1).
Absolut idealism är en legitim filosofi.
Matematik och logik visar på att det finns något objektivt utanför oss som är absolut och inte beroende av lokala förutsättningar.
Senast redigerad av 526 2017-04-09 kl. 16:12.
Citera
2017-04-09, 16:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Min position är för rationalismen.

I vilken grad/i vilken omfattning jämförd med empiri?

Citat:
Tanken når längre än sinnet.

Visst. Spekulationer kan ju skena obegränsad.

Citat:
Jag tror och tycker att empirism och materialism är destruktivt och begränsar människan och varandet till en själlös maskin.

Precisera vänligen dessa komponter (empiri och materialism), deres relationer och deres synonymitet, så det inte bara är retorik du presenterar. (1)

Citat:
Att dessa båda existerar samtidigt förnekar jag inte. Det är en givet att båda finns i den praktiska världen.

Kan jag förstå det som att en fysisk, extern värld "finns" i verkligheten enligt dig?

Citat:
Men att jag vill få bort så mycket av det materialistiska tänkandet som möjligt.

a/ Se (1) ovan.

b/ Vilket iofs är epistemisk självmotsägande om du samtidig förespråkar absolut idealism.

Citat:
Absolut idealism är en legitim filosofi.

Men är den verklighets-beskrivande?

Citat:
Matematik och logik visar på att det finns något objektivt utanför oss som är absolut och inte beroende av lokala förutsättningar.

Detta validerar dock inte postulatet om en absolut idealistisk existens.
Citera
2017-04-09, 16:52
Medlem
526s avatar
Citat:
I vilken grad/i vilken omfattning jämförd med empiri?
Empirism ska bara användas tekniskt. Dvs inom praktisk tillämpad forskning. Det är det den är till för.
Vi behöver empiri för att kunna tänka. Genom att dra slutsatser genom att jämföra empiriska observationer. (induktion)

När empirism/materialism används som filosofi blir det fel.
Att vi ska validera saker fysiskt innebär inte att vi ska sluta tänka på sånt som inte är validerat.

Citat:
Visst. Spekulationer kan ju skena obegränsad.
Absolut. Men framförallt skenar det logiska och abstrakta tänkandet iväg. Helst obegränsat.

Citat:
Precisera vänligen dessa komponter (empiri och materialism), deres relationer och deres synonymitet, så det inte bara är retorik du presenterar. (1)
Se (1).
Ett materialistiskt synsätt reducerar allt till död mekanik.

Citat:
Kan jag förstå det som att en fysisk, extern värld "finns" i verkligheten enligt dig?
Ja i den bemärkelsen att det finns saker människan inte kan observera.
Tror inte du det? Tror du grodan i brunnen ser hela världen?

Citat:
b/ Vilket iofs är epistemisk självmotsägande om du samtidig förespråkar absolut idealism.
Inte alls.

Citat:
Men är den verklighets-beskrivande?
Detta validerar dock inte postulatet om en absolut idealistisk existens.
Det finns inga filosofier som är "validerade". Det är återigen ditt enda försök till motargument.
Men du måste fatta att det inte är absolut bevisning som är frågan.Det handlar om att hitta spår som pekar på, talar för och indikerar att vi är något på spåret.
Bevismeyoter får man utforma eftersom. Som tex att definiera Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in