2017-04-10, 00:56
Medlem
Götepallbocks avatar
Verkar som man bara får ett försök på sig att söka eller nån här som blivit kuggade men kommit in på 2:a eller till och med kanske 3:e försöket?

Blir väl kanske att man får fundera ut nåt annat man vill göra men tänkt att söka till 2st olika utbildningar iaf ☺
Citera
2017-04-10, 20:43
Medlem
Det är visst fem ämnen på för testet.Vilka ?Svårt eller
Någon annan som sök eller ska ?
Citera
2017-04-10, 22:17
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götepallbock
Intressant tråd..
Verkar dock som att en hel del blir kuggade i antagningen, finns det nån statistik på sökande och hur många som kom in sista åren?

Själv tänkt söka och försökt läsa på lite då jag vet att matte t ex inte är mitt starkaste ämne..

Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
För någon som generellt har svårt för det här med uträkningar etc - Bör man vara orolig?

Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Beror väl på om man kan lära sig räkna med hjälp av formlerna, på utbildningen lär man ju sig räkna ut både bromsprocenten och det man behöver kunna räkna ut. Jag vet inte hur det är nu, men när jag gick utbildningen för 15 år sedan så behövde man kunna räkna ut detta på tenta, men man övar ju under lektioner i övningsuppgifter och så. Så svårt är det inte, men grundläggande matematik är bra att ha och det är väl delvis därför man ska ha minst betyg Godkänd (eller vad de nu har för betygssteg ) i matematik från gymnasiet. Det är bara att ta det lugnt.

Till er som funderar på matematiken: Oroa er inte överhuvudtaget!

Det finns i princip en enda uträkning man behöver kunna genomföra och det är framräkning av bromsprocent. Det är så enkelt att en lågstadieelev klarar av det eftersom man får använda miniräknare. Formeln ser ut som följer:

Bromsprocent = (Bromsvikt / Tågvikt) * 100.

Sedan förekommer enkel matematik under elläran, men den går läraren noggrant igenom.
Citera
2017-04-11, 13:22
Medlem
Efter man klarat förtestet! Hur är dom andra testerna då? Svåra eller vad är det för något? Hjälp
Citera
2017-04-13, 12:59
Medlem
Götepallbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Efter man klarat förtestet! Hur är dom andra testerna då? Svåra eller vad är det för något? Hjälp

Hur var förtestet? 😶😶
Citera
2017-04-20, 10:56
Medlem
Micckkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Tjihooooo!! Klarade testerna hos ProTrain med "mycket fina resultat" så nu väntar jag på om jag blir antagen eller inte till den här terminen. Men testerna avklarade och godkända

Hur var testerna?
Vad ska man tänka på? Vad var det för frågor?
Citera
2017-04-20, 20:19
Medlem
JazzyJeffs avatar
Är det inte svårt att lära sig/hålla koll på alla signaler ute i spåret?
Citera
2017-04-20, 20:45
Medlem
Citat:
Är det inte svårt att lära sig/hålla koll på alla signaler ute i spåret?

Nej, är man bara uppmärksam så, i början som elev kan det vara lite krångligt, att förstå¨alla signalernas betydelse, men man lär sig väldigt snabbt, sen har man ju ATC som "översätter" signalerna till stopp, kör, lägre hastighet o.s.v
Citera
2017-04-20, 21:56
Medlem
JazzyJeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Nej, är man bara uppmärksam så, i början som elev kan det vara lite krångligt, att förstå¨alla signalernas betydelse, men man lär sig väldigt snabbt, sen har man ju ATC som "översätter" signalerna till stopp, kör, lägre hastighet o.s.v

Ja ok. Lite det jag tänkte. Måste man räkna ut själv när man skall börja bromsa ett tåg som ska stanna för t.ex. en stoppsignal eller plattform? Eller görs detta helt av ATC som signalerar?
Citera
2017-04-20, 23:57
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ja ok. Lite det jag tänkte. Måste man räkna ut själv när man skall börja bromsa ett tåg som ska stanna för t.ex. en stoppsignal eller plattform? Eller görs detta helt av ATC som signalerar?

Man lär sig bromskurvorna för de fordon man kör. Samt även ungefär vart man kan börjar bromsa för ett stopp vid en plattform. Sedan får man anpassa det till rådande väderlek osv. Det ska ju även bli ett mjukt stopp och inte ett rejält ryck så att alla kliver ut ur tåget längst fram

Däremot om du kommer i för hög hastighet och bromsar för sent mot en stoppsignal så tar ATC över och bromsar dig. Det händer inte vid plattformar ute längs spåren.

Kan även tillägga att det finns banor i Sverige som är i ett så kallat "System M" (Manuell hantering av TKL typ) och att det inte finns ATC på en del av dessa banor. På de banorna får du inte hjälp att bromsa inför stopp om du missar en försignal eller hastighetsskylt etc...
Citera
2017-04-21, 01:42
Medlem
ATC bromsar enbart i dom fall DU som förare inte bromsar i tid, då räknar den ut att den måste hinna stanna innan stopp, dock är det inget man ska göra som förare, lita på att ATC stoppar, inget är automatiskt.
Citera
2017-04-21, 23:43
Medlem
JazzyJeffs avatar
Till er som skrivit provet hos transportstyrelsen som man väl måste göra under utbildningens gång för att få något bevis av ngt slag - Är det svårt?

Samt:

När man kommer ut på sin första LIA, hur lång tid tar det innan man får köra tåget? Tänker att man väl måste kunna linjen man skall köra innan man själv får ta över.

edit: Fan vad jag oroar mig känner jag. Men att banka in en jävla massa skyltar, signaler, trafikföreskrifter.... linjekännedom, vad sker om jag åker förbi en signal och får ett totalt hjärnsläpp och inte har en aning om vad den betyder? Har förövrigt enbart tänkt köra persontåg och då helst regionalt
Senast redigerad av JazzyJeff 2017-04-21 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in