Citat:
Ursprungligen postat av
djtutte1
har du koll på lönerna i olika delar av Sverige gällande Pendeltrafik ?
i sthlm har dom ju mycket trevliga 35' efter bara ngt år - men har hört att Skåne är sämre ex Öresundstågen
Jag tror att Stockholm ligger bäst till just nu, omkring 38.000:- i sista lönesteget efter 2 år, Arlanda Express ligger på ungefär samma nivå som pendeltågen här, något lägre bara. Dock tror jag att pendeltågen i Skåne och Göteborg kanske ligger på runt 34-35000:- någonting i slutlön efter 2 års tjänst, inte helt säker, men de har inte lika höga löner som pendeln i Stockholm.
I de nedre lönelägena ligger Green Cargo på runt 33.000:- ungefär och SJ AB på runt 34.000:- efter 2 års tjänst. Det är samma lön i hela landet om man jobbar på SJAB och Green Cargo.
Mycket av det som gör att just pendeln i Stockholm har bra lön är dels kaoset med Citypendeln i början av 2000-talet och sedan att det är dyrare att bo runt Stockholm om de ska kunna locka till sig färdiga lokförare från övriga landet som vill köra åt dem i Stockholm. Just nu är det ganska stor brist på pendeln i Stockholm, men nu har tydligen Protrain och MTR fått tillstånd att anordna egna YH-utbildningar i Stockholm, så det betyder att det blir 3 YH-utbildningar bara i Stockholm, det jag undrar är hur det blir med praktikplatser som är svårt att få redan idag samtidigt som flera handledare vill ta paus i sitt handledande.
Dock är det en hel del lokförare som det senaste året lämnat pendeltrafik i Stockholm för att gå till andra bolag, en del av dessa har gjort det pga att MTR tog över trafiken i december 2016 och det är fortfarande lokförare som söker sig till andra bolag, så bristen är ganska stor i Stockholm och man är tvungen att hyra in lokförare ifrån de olika bemanningsföretag som finns för lokförare = dyrt.