2017-06-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredagsMys1
Hade verkligen vilja ta mig in i Vännäs eller Boden.. Någon annan som också vill detta? Hög antagningspoäng? Eller går de mer på personlig lämplighet? Kan man som sagt göra något för att öka sina chanser att bli antagen?

Du ska först och främst ha godkänt i ett antal ämnen från gymnasiet, sk grundläggande högskolebehörighet, sedan är det urvalsprov med olika tester som finns skrivna om i denna och den andra lokförartråden här, teoretiska och praktiska som sedan avslutas med psykologbedömning.

Läs gärna mer här om ansökningskraven, http://www.lokforarutbildning.se/behorighetskrav.html
Citera
2017-06-24, 21:51
Medlem
Citat:
Hade verkligen vilja ta mig in i Vännäs eller Boden.. Någon annan som också vill detta? Hög antagningspoäng? Eller går de mer på personlig lämplighet? Kan man som sagt göra något för att öka sina chanser att bli antagen?
Finns hur många appar som helst man kan träna upp sina förmågor. Bara ut och leta!
Sen övar man några timmar varje dag, så gjorde jag och klarade testerna. Var nervös som fan innan testerna man när dom väl började kändes det bara lugnt, harmoniskt och riktigt kul. Öva upp stressförmågan med riktigt långa träningspass. Bara drogprovet klar för mig, skulle bli riktigt förvånad om jag inte klarar det då jag aldrig brukat nåt.
Citera
2017-06-26, 20:27
Medlem
Är det någon mer här inne som sökt ProTrain i Hässleholm?
Citera
2017-06-28, 01:16
Medlem
Citat:

När du ansökt får du göra diverse psykologiska urvalstester i flera steg. Ungefär vilken typ av tester det är finns beskrivet i denna tråd många gånger. Enligt vad de flesta verkar säga som gått utbildningen kommer de flesta som klarar dessa urvalstester in på utbildningen.

För att söka behöver du väl typ grundläggande gymnasiebehörighet, tror vissa undantag kan göras. Rätt säker på att dina betyg inte spelar särskilt stor roll för chansen att bli antagen så länge du har rätt behörighet. Vilka betyg och så som krävs för att vara behörig kan du ju lätt läsa om på utbildarens websida (t. ex. ProTrain eller TCC)
Citera
2017-07-07, 15:49
Medlem
Så den här frågan har ju också varit uppe några gånger i tråden, men saker och ting förändras ju hela tiden. Var bör jag göra läkarundersökning (i Stockholm)? Tacksam för tips!
Citera
2017-07-08, 15:17
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskolnikov1
Så den här frågan har ju också varit uppe några gånger i tråden, men saker och ting förändras ju hela tiden. Var bör jag göra läkarundersökning (i Stockholm)? Tacksam för tips!

Du kan se en lista på läkare med rätt tillstånd i Stockholm Under den här länken

De som kan göra undersökningen i Stockholm är:
Avonova, Previa & Feelgood.

Ring de och kolla priser.
Citera
2017-07-08, 18:23
Medlem
applemanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskolnikov1

Jag har gjort en på Avonova, kostade 3600:- personalen var mycket trevlig!

Har även varit på previa men det var ett tag sedan. Fick undersökningen gratis genom jobbet så vet inte vad den skulle ha kostat.
Citera
2017-07-10, 11:38
Medlem
Landkrabbans avatar
Hej, är det någon mer här inne som ska påbörja utbildningen i Mjölby nu i augusti?
Citera
2017-07-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landkrabban
Hej, är det någon mer här inne som ska påbörja utbildningen i Mjölby nu i augusti?

Nej, men i Hässleholm 4 september!
Citera
2017-07-10, 15:25
Medlem
En fråga till er som redan gått utbildningen:

Hur lång tid tog det att få jobb? Fick ni "hint" om det redan under LIA? I samband med examen?
Någon som inte fått jobb, eller som fick vänta en tid innan det löste sig?
Citera
2017-07-10, 15:26
Medlem
Landkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabond92
Nej, men i Hässleholm 4 september!

Se där ja, grattis får man väl säga då, kul.

Tycker de har varit lite slöa med information där på sin Facebooksida ifrån skolans sida vid detta intag. Intaget i våras kunde man följa steg för steg. Nu går det ju inte att snoka runt någonting bland blivande studiekamrater.
Citera
2017-07-10, 15:31
Medlem
kinky_Ms avatar
Är det verkligen ett framtidsyrke? Hur många år dröjer det innan alla tåg är självkörande? Gäller väl i första hand godståg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in