Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 11:24
  #2293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Till er som skrivit provet hos transportstyrelsen som man väl måste göra under utbildningens gång för att få något bevis av ngt slag - Är det svårt?

Samt:

När man kommer ut på sin första LIA, hur lång tid tar det innan man får köra tåget? Tänker att man väl måste kunna linjen man skall köra innan man själv får ta över.

edit: Fan vad jag oroar mig känner jag. Men att banka in en jävla massa skyltar, signaler, trafikföreskrifter.... linjekännedom, vad sker om jag åker förbi en signal och får ett totalt hjärnsläpp och inte har en aning om vad den betyder? Har förövrigt enbart tänkt köra persontåg och då helst regionalt

Det är nog lite olika och beroende på hur handledaren och du är, en del får sätta sig direkt och köra och en del åker bredvid ett tag. Handledaren är ju den som ansvarar för tågets säkra framförande som lokförare och kommer hjälpa dig att tyda signaler och skyltar, du behöver inte oroa dig, du kommer inte bli lämnad ensam i hytten.
Citera
2017-04-23, 22:30
  #2294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Till er som skrivit provet hos transportstyrelsen som man väl måste göra under utbildningens gång för att få något bevis av ngt slag - Är det svårt?

Samt:

När man kommer ut på sin första LIA, hur lång tid tar det innan man får köra tåget? Tänker att man väl måste kunna linjen man skall köra innan man själv får ta över.

edit: Fan vad jag oroar mig känner jag. Men att banka in en jävla massa skyltar, signaler, trafikföreskrifter.... linjekännedom, vad sker om jag åker förbi en signal och får ett totalt hjärnsläpp och inte har en aning om vad den betyder? Har förövrigt enbart tänkt köra persontåg och då helst regionalt

Jag brukar låta eleverna köra direkt, lika bra att ta tjuren vid hornen direkt, sen brukar generellt eleverna komma bra förberedda med signalkunskap till första LIA:n
Citera
2017-04-25, 19:41
  #2295
Medlem
JazzyJeffs avatar
Och provet man gör hos Transportstyrelsen för att få lokförarbevis eller vad det nu är - Svårt?
Citera
2017-04-25, 23:02
  #2296
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Och provet man gör hos Transportstyrelsen för att få lokförarbevis eller vad det nu är - Svårt?


Nej, det är inte speciellt svårt. Du behöver inte ens ha lokförarutbildning för att klara eller behöva skriva provet. Alla som kan komma att framföra ett järnvägsfordon på statens infrastruktur måste göra provet. Dvs att det räcker att du jobbar med t.ex. växling på en bangård, att flytta fordon på en verkstad.

Lokförarbeviset är en påtvingad EU-produkt för att lokförarna ska kunna arbeta på olika marknader inom unionen. Det vet alla lokförare att det ej kommer hända pga olika system, lagar och regler i alla länder. Det är ett onödigt och påtvingat plastkort som man inte ens kan använda som legitimation och som bara tar upp plats i plånboken, skulle en kontroll ske så måste du ha ett annat giltigt ID som styrker din identitet på lokförarbeviset.

Till lokförarbeviset måste man även ha ett kompletterande intyg (KI) som arbetsgivaren ger ut. Där står alla dina kompetenser och behörigheter.

Blev lite långt svar det där och en del extra info om lokförarbeviset. Helt enkelt ett onödigt och dyrt kort. Som dessutom inte är svårt att skaffa och provet är väldigt simpelt och inte direkt relevant för lokförare utan för alla som kan komma framföra järnvägsfordon.
__________________
Senast redigerad av daniil 2017-04-25 kl. 23:09.
Citera
2017-04-29, 07:19
  #2297
Medlem
Ratis avatar
Finns det radio att lyssna på i hytten medans man kör?
Citera
2017-04-29, 07:37
  #2298
Medlem
Trogskalles avatar
Hur stor är chansen att man blir antagen om man har/har haft ångest, depression m.m. och medicinerar mot detta?
Citera
2017-04-29, 07:55
  #2299
Medlem
Hej!

Tack för bra information om yrket!
Jag tänkte kolla om någon gjort förhandstesten hos Protrain? Vad innehöll bitarna, Celsiuskingen skrev att det bara var Matriser på urvalet, vilket jag tycker låter konstigt.

Hade blivit jätteglad om någon vill berätta lite om deras urvalstest, OBS det är bara Protrain som är intressant, TCC har jag bra koll på, då en vän är lokis.
Citera
2017-04-29, 09:22
  #2300
Medlem
Trogskalles avatar
Skickade ansökan till utbildningen (TCC) nyss och fick göra förtestet. Det gick galant!
Citera
2017-04-29, 10:59
  #2301
Medlem
JazzyJeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Standers1
Hej!

Tack för bra information om yrket!
Jag tänkte kolla om någon gjort förhandstesten hos Protrain? Vad innehöll bitarna, Celsiuskingen skrev att det bara var Matriser på urvalet, vilket jag tycker låter konstigt.

Hade blivit jätteglad om någon vill berätta lite om deras urvalstest, OBS det är bara Protrain som är intressant, TCC har jag bra koll på, då en vän är lokis.

Tjena,

Det var bara matriser hos ProTrain på hemtestet.
Citera
2017-04-29, 11:51
  #2302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Finns det radio att lyssna på i hytten medans man kör?

En del fordon har det.
Citera
2017-04-29, 13:51
  #2303
Medlem
Jag skrev provet på Trafikverket här om dagen.

En del märkliga frågor, så som vilka sleepers är vanligast på svensk järnväg.
Mycket frågor om regeringen, riksdagen och EU. Vem som tar besluten i olika frågor.

Närområdet, säkerhetszon, E-skydd, att man bromsar mjukast med el-broms.

Ha koll på skillnaden men sidospår, avvikande huvudspår och huvudspår.

Veta vad en hjulplatta är och hur den ser ut.

Veta vad en fjäderlänk är och vart den sitter.

Vem som har ansvar vid en olycka.

Vad ett Patronmanöverdon är.

Vad som utmärker ett storfordon.

Hur man kör eco-driving.

Att man släpper ut kolmonoxid när man kör med diesel.

Ha koll på dvärgsignalernas olika betydelser.


Det är väll frågorna jag minns så här på rak arm.

Hoppas det hjälper ngt
__________________
Senast redigerad av Kaktus70 2017-04-29 kl. 14:00.
Citera
2017-04-30, 08:36
  #2304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Hur stor är chansen att man blir antagen om man har/har haft ångest, depression m.m. och medicinerar mot detta?

Det är nog inte helt omöjligt att bli antagen, beror ju såklart på hur grava bekymmer man har och vad det är för mediciner. Psykologen kommer även göra en bedömning, det viktiga är att vara öppen med de bekymmer man har, det är inte bra att mörka några psykiska diagnoser eller problem, det kommer nog fram med tiden ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback