2013-04-12, 22:34
Medlem
Bakteriens avatar
Då har man fått inloggningsuppgifterna till förtesterna, lite nervös är man Kul om man failar på första steget liksom haha.
Citera
2013-04-13, 12:35
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Då har man fått inloggningsuppgifterna till förtesterna, lite nervös är man Kul om man failar på första steget liksom haha.

Upp till bevis!

Haha nää men utan att skrämma dig allt för mycket så var testet ganska så svårt! Fast jag klarade det....
Citera
2013-04-16, 00:25
Medlem
Skulle absolut hålla med om att det är svårare att köra godståg än persontåg (mindre nybörjarvänligt), då det är betydligt tyngre lass, längre lossnings- och tillsättningstider osv.
Störst skillnad blir det dock i dem backigaste delarna av landet, mellan Vännäs och Långsele till exempel.

Sedan att det är hårdare tidspress på persontågssidan och synnerligen i pendeltrafik är en annan sak, men själva förfarandet och hantering av fordon blir enklare.

Det svåraste i jobbet är som andra redan har sagt, att handskas med undantag.
Strul med fordon eller infrastruktur, olyckor osv.

Men vi är urvalstestade trots allt så dem allra flesta som antas på utbildningarna är lämpade för arbetet och klarar av det. Det finns givetvis bättre och sämre elever, som på alla andra utbildningar, men väldigt få är inte lämpade för arbetet ifall dem faktiskt har kommit in på utbildningen.
Senast redigerad av Bushmaniac 2013-04-16 kl. 00:32.
Citera
2013-04-21, 21:31
Medlem
tomasscandals avatar
För er som är på gång att göra datortester i samband med psykologmötet inför höstens kurser kan jag kort beskriva vad som väntar er. Det är 5 datoriserade test som går ut på följande:

* Simultankapacitet. Detta test går ut på att utföra ett "rutinarbete" samtidigt som du blir avbruten för att lösa andra uppgifter. Rutinarbetet består av att du ser en spalt med siffror, bokstäver och symboler. Vissa av dess är överstrukna, ditt jobb blir att stryka över samma siffror/bokstäver/symboler även i den andra spalten. En röst kommer be dig lösa uppgifter av enklare slag, så som "Vad blir 3 multiplicerat med 3 minus 5?", då ska du ange svaret nedan. Det finns även en adressbok och en almanacka som du blir ombedd att hämt information från. Ibland ber rösten dig att göra något ett bestämt klockslag, typ "När klockan slår 04:25 ska du svara på vilken gata Johanna Ek bor". Då får man anteckna detta på separat papper. Total tid ungefär 16 minuter

* Korttidsminne. Här kommer du att se två heltal med ett additionstecken mellan, exempelvis 2+4. Dessa ska du addera och trycka på den siffra som är rätt (i det här fallet 6, skulle talet bli högre än 9 ska du ange siffran till höger i talet.) 4an kommer nu att "försvinna" och ersättas av en svart ruta som ska adderas med nytt tal. Det gäller alltså att komma ihåg 4an för att kunna svara rätt. Ska 4an sen adderas med 8 skriver du in 2 (högra siffran i 12) och kommer ihåg 8an. Detta kommer sen att fortsätta i 20 minuter, här blir man lätt mossig i huvudet!

*Reaktion under monoton stimulans. Här kommer det ökända pricktestet. Det går helt enkelt ut på att följa en vit prick som hoppar på en svart skärm i 33 minuter. Den rör sig i en cirkel likt en klocka och då och då kommer den att hoppa dubbelt så långt, då gäller det att trycka in en grön knapp så fort som möjligt. Detta upplevde jag som det svåraste testet, det var oerhört lätt att tappa fokus efter ett tag och lita på att man upplever rätt när den väl gör dubbelhoppen.

* Fjärde testet går ut på att du ser 4 symboler framför dig. Det kommer sedan att dyka upp en femte symbol under 1,8 sekunders tid (i princip blinkar den fram och försvinner), då ska du avgöra om den matchar någon av de övriga fyra symbolerna. Det kommer totalt att dyka upp 200 symboler och de fyra första symbolerna kommer att ändras under testets gång. Detta upplevde jag som det enklaste testet.

* Sista testet går ut på att du med hjälp av två rattar ska styra en prick genom en bana från start till mål. Ena ratten för pricken upp och ner medan den andra för den till höger och vänster. Banan är ganska smal och det tutar till om du kommer utanför. Testet är klart när du lyckats få runt pricken 4 varv runt banan.

Intervjun med psykologen var inget speciellt,han frågar lite kring vad man gjort tidigare i livet, hur man ser på att arbeta som lokförare och om man känt sig deprimerad tidigare osv. (Detta skiljer sig säkert från person till person då han utgår från ett personlighetsformulär man fyllt i sen tidigare)

Allt som allt är det 3 timmar fullt av fokus!
Citera
2013-04-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomasscandal
* Fjärde testet går ut på att du ser 4 symboler framför dig. Det kommer sedan att dyka upp en femte symbol under 1,8 sekunders tid (i princip blinkar den fram och försvinner), då ska du avgöra om den matchar någon av de övriga fyra symbolerna. Det kommer totalt att dyka upp 200 symboler och de fyra första symbolerna kommer att ändras under testets gång. Detta upplevde jag som det enklaste testet.

* Sista testet går ut på att du med hjälp av två rattar ska styra en prick genom en bana från start till mål. Ena ratten för pricken upp och ner medan den andra för den till höger och vänster. Banan är ganska smal och det tutar till om du kommer utanför. Testet är klart när du lyckats få runt pricken 4 varv runt banan.

Måste vara nytt för i år, inget jag gjorde när jag sökte i fjol. Låter intressant vilket som.

Bra sammanfattning av testerna, förresten!
Citera
2013-04-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomasscandal
För er som är på gång att göra datortester i samband med psykologmötet inför höstens kurser kan jag kort beskriva vad som väntar er. Det är 5 datoriserade test som går ut på följande:

* Simultankapacitet. Detta test går ut på att utföra ett "rutinarbete" samtidigt som du blir avbruten för att lösa andra uppgifter. Rutinarbetet består av att du ser en spalt med siffror, bokstäver och symboler. Vissa av dess är överstrukna, ditt jobb blir att stryka över samma siffror/bokstäver/symboler även i den andra spalten. En röst kommer be dig lösa uppgifter av enklare slag, så som "Vad blir 3 multiplicerat med 3 minus 5?", då ska du ange svaret nedan. Det finns även en adressbok och en almanacka som du blir ombedd att hämt information från. Ibland ber rösten dig att göra något ett bestämt klockslag, typ "När klockan slår 04:25 ska du svara på vilken gata Johanna Ek bor". Då får man anteckna detta på separat papper. Total tid ungefär 16 minuter

* Korttidsminne. Här kommer du att se två heltal med ett additionstecken mellan, exempelvis 2+4. Dessa ska du addera och trycka på den siffra som är rätt (i det här fallet 6, skulle talet bli högre än 9 ska du ange siffran till höger i talet.) 4an kommer nu att "försvinna" och ersättas av en svart ruta som ska adderas med nytt tal. Det gäller alltså att komma ihåg 4an för att kunna svara rätt. Ska 4an sen adderas med 8 skriver du in 2 (högra siffran i 12) och kommer ihåg 8an. Detta kommer sen att fortsätta i 20 minuter, här blir man lätt mossig i huvudet!

*Reaktion under monoton stimulans. Här kommer det ökända pricktestet. Det går helt enkelt ut på att följa en vit prick som hoppar på en svart skärm i 33 minuter. Den rör sig i en cirkel likt en klocka och då och då kommer den att hoppa dubbelt så långt, då gäller det att trycka in en grön knapp så fort som möjligt. Detta upplevde jag som det svåraste testet, det var oerhört lätt att tappa fokus efter ett tag och lita på att man upplever rätt när den väl gör dubbelhoppen.

Intervjun med psykologen var inget speciellt,han frågar lite kring vad man gjort tidigare i livet, hur man ser på att arbeta som lokförare och om man känt sig deprimerad tidigare osv. (Detta skiljer sig säkert från person till person då han utgår från ett personlighetsformulär man fyllt i sen tidigare)

Allt som allt är det 3 timmar fullt av fokus!

Gjorde testen igår, och det var precis som inlägget ovan. Och i samma ordning. Fick även samma frågor under intervjun, möjligen med någon variation.

Det kändes bedrövligt efter varje delmoment. Man vet inte riktigt vad man tävlar emot, så det var svårt att bedöma huruvida man gjorde bra ifrån sej eller ej. Jag vill påstå att jag kände oro inför varje moment, och efteråt kände jag aldrig att min insats var bra nog.

Om jag skulle försöka gradera momentens svårighetsgrad vill jag nog hävda att jag tyckte det sista testet, där du ska köra en prick längs en bana, samt "pricktestet" var lättare än de andra. Min prestation var dock långt ifrån felfri.

Det svåra i räknetestet är inte matematiken, som bara är addition med heltal alla under 10. Det svåra där var att veta vilket tempo som var lämpligast att hålla. För snabbt och man får slarvfel, för långsamt och man är inte snabb nog. Jag bestämde ändå att försöka hålla ett jämnt, ganska långsamt tempo.

Det finns säkert flera stycken som upplevde testen som lätta. Men till er som är oroliga, eller känner under testets gång att ni verkligen får kämpa, vill jag säga att ni absolut inte är ensamna. Fyfan vilken dag.
Citera
2013-04-23, 10:02
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Gjorde testen igår, och det var precis som inlägget ovan. Och i samma ordning. Fick även samma frågor under intervjun, möjligen med någon variation.

Det kändes bedrövligt efter varje delmoment. Man vet inte riktigt vad man tävlar emot, så det var svårt att bedöma huruvida man gjorde bra ifrån sej eller ej. Jag vill påstå att jag kände oro inför varje moment, och efteråt kände jag aldrig att min insats var bra nog.

Om jag skulle försöka gradera momentens svårighetsgrad vill jag nog hävda att jag tyckte det sista testet, där du ska köra en prick längs en bana, samt "pricktestet" var lättare än de andra. Min prestation var dock långt ifrån felfri.

Det svåra i räknetestet är inte matematiken, som bara är addition med heltal alla under 10. Det svåra där var att veta vilket tempo som var lämpligast att hålla. För snabbt och man får slarvfel, för långsamt och man är inte snabb nog. Jag bestämde ändå att försöka hålla ett jämnt, ganska långsamt tempo.

Det finns säkert flera stycken som upplevde testen som lätta. Men till er som är oroliga, eller känner under testets gång att ni verkligen får kämpa, vill jag säga att ni absolut inte är ensamna. Fyfan vilken dag.

Intressant inlägg, tack!

Tar det lång tid innan man får reda på om man kommit vidare till nästa moment?

Måste även tacka Tommasscandal för sitt utförliga inlägg, guld värt!
Citera
2013-04-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Intressant inlägg, tack!

Tar det lång tid innan man får reda på om man kommit vidare till nästa moment?

Måste även tacka Tommasscandal för sitt utförliga inlägg, guld värt!

Till skillnad mot för-testen du gör hemma samt papper och penna-testerna du gör på plats, så får du göra samtliga moment hur du än presterar. Du får alltså inte veta hur det verkligen gått förrän alla test är avklarade. Detta innebar för min del att jag trodde att det var kört redan efter första testet.

Det finns en viss väntetid mellan simultantestet, som du gör först, och de andra momenten. Åtminstone var det så för mej. Jag upplevde att allt gick väldigt fort, tre timmar kändes som en.

Psykologen du träffar är trevlig, men rak och uttryckslös under tiden testen pågår.

Testerna är uppdelade på två stationer. Simultantestet på en, och resterande vid den andra.

Simultantestet var det jag upplevde som absolut svårast, vilket är lite lustigt eftersom uppgifterna du faktiskt skulle göra var oerhört enkla. Jag tror att om jag hade gjort detta test en andra gång, hade det gått bättre. Jag oroade mej för att det snart skulle dyka upp en uppgift som krävde min fulla koncentration, men något sådant hände ju givetvis aldrig. Istället ställde den onödiga oron till det med arbetsflödet. Mitt råd till mej själv hade varit: ta det lugnt, var inte orolig för uppgifterna som kan komma. Gör det inte svårare än vad det faktiskt är.
Senast redigerad av lektor 2013-04-23 kl. 12:23.
Citera
2013-04-24, 11:00
Medlem
Baskers avatar
Tillägg till ovan inlägg om urvalstesterna: min uppfattning är att man vinner på att ta det lugnt och metodiskt, inte stressa och hellre göra rätt på de uppgifter man hinner med än att göra många uppgifter med varierande korrekthet.

Observera även att urvalstesterna skiljer sig mellan TCC:s utbildningar och KY-utbildningarna (YH heter det nog nuförtiden).
Citera
2013-04-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Tillägg till ovan inlägg om urvalstesterna: min uppfattning är att man vinner på att ta det lugnt och metodiskt, inte stressa och hellre göra rätt på de uppgifter man hinner med än att göra många uppgifter med varierande korrekthet.

Observera även att urvalstesterna skiljer sig mellan TCC:s utbildningar och KY-utbildningarna (YH heter det nog nuförtiden).

TCC bedriver dock Yh-utbildningar så jag vet inte riktigt hur du menar...
Citera
2013-04-24, 23:01
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
TCC bedriver dock Yh-utbildningar så jag vet inte riktigt hur du menar...
Jag tänkte närmast på f d KY-utbildningen nere i Ängelholm (där jag själv gick för ett antal år sedan). Gjorde såväl TCC:s som Järnvägsskolans urvalstester och dessa är nästintill diametralt olika till karaktären. Det var detta jag åsyftade.
Citera
2013-04-27, 06:31
Medlem
naborus avatar
Finns det nån sida på nätet där jag kan öva på såna typ utav tester som dyker upp vid antagningen. så man kan vara 100% förbered.
Kommer söka hösten 2014 om de har utbildning i Göteborg eller när området.
För Sj kommer inte ha några privata utb inom de närmsta åren eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in