2017-03-31, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Tillbaka till ämnet...
Siten War Is Boring skriver långt men läsvärt om DOT&E:s nya rapport:

The F-35 Is a $1.4 Trillion National Disaster / The JSF is a terrible fighter, bomber and attacker — and unfit for aircraft carriers

Allt är ju relativt. Artikeln har en väldigt negativ klang. I tillägg till det så är det en hel del saker som är rent utav lögn. Det är med 100% säkerhet inga problem alls att hitta en artikel som är equally positivt inriktad och skönmålande.

Sanningen? F-35 har redan visat vad den går för. Finns det problem kvar att lösa? Ja i högsta grad.

För inte så många år sedan var tongångarna exakt likadana för F-22 och nu höjs den till skyarna av alla över hur underbar och kapabel den är.

Även ryssarna och kineserna har nu bittert få erfara hur mycket tid och framförallt pengar som behövs för att försöka ta fram ett 5e generationens plan, absolut inget som är isolerat till enbart Amerika.
Citera
2017-04-01, 12:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Fast nu har den ju uppgraderats genom åren med massor av saker. Bl.a ryggtankar i början av 2000-talet, en markant bättre motor för block 60 som ledde till ökad lastfömåga, FLIR etc. Själva planets hårdvara är det ju inget fel på.

Nya versionen kommer även med en bättre ASEA, IRST (valfritt) och sensor fusion som Gripen. Och visst är det i elektroniken som den stora uppgraderingspotentialen ligger, det är ju också det man adresserar.

Det vore ett stort misstag att uppfatta nya F-16 som något förlegat i jämförelse med nya Gripen. Det blir en mycket potent konkurrent att räkna med i de länder som vill ha enkelmotoriga plan och har råd med prisklassen som Gripen E/F & F-16V ligger i, men inte får tillgång till F-35. I Indien så får Saab för tillfället bra med draghjälp p.g.a nationalistiska tongångar i USA, men sådant kan ju ändras snabbt (förutsatt att inte indierna ändrar sig ännu snabbare om hela anskaffningen.......).
Ryggtankar gör knappast F16 mer agilt, ny motor är bra men du har fortfarande ett arv från 70 talet i konstruktionen.
Om det inte var så så skulle det vara onödigt att utveckla nya flygplanstyper och Sverige hade kunnat fortsätta med Viggen, med ny motor, ny radar, nya processorer etc.
Citera
2017-04-01, 13:20
Medlem
Noen har klaget på begrenset våpenlast internt i F-35. Her er beviset for at dette ikke stemmer.
På bildet ser vi 13 stk GBU-12 på vei ut. Ha en fortsatt fin dag.

https://pbs.twimg.com/media/Cy6GOB3XAAA8S7H.jpg
Citera
2017-04-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Noen har klaget på begrenset våpenlast internt i F-35. Her er beviset for at dette ikke stemmer.

Är det verkligen ett släpp av 13 stycken?

Ser mer ut som multipla exponeringar som visar hur en enda GBU-12 fäller ut fenorna.

Edit: Följande foto antyder att den borde rymma max 1 GBU-12 på vardera sidan internt:
http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-07-13/f-35-packs-punch
Senast redigerad av cellplast 2017-04-01 kl. 13:45.
Citera
2017-04-01, 13:49
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Den var bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryggtankar gör knappast F16 mer agilt, ny motor är bra men du har fortfarande ett arv från 70 talet i konstruktionen.
Om det inte var så så skulle det vara onödigt att utveckla nya flygplanstyper och Sverige hade kunnat fortsätta med Viggen, med ny motor, ny radar, nya processorer etc.

Som jag skrev, finns det inget fel att åtgärda så bör det heller ej åtgärdas. Nya Gripen lär ju heller knappast tjäna särskilt mycket på sitt nya skrov flygmässigt.
Citera
2017-04-01, 14:42
Medlem
Elofzons avatar
Citat:

Som jag skrev, finns det inget fel att åtgärda så bör det heller ej åtgärdas. Nya Gripen lär ju heller knappast tjäna särskilt mycket på sitt nya skrov flygmässigt.

Dom nyare F16 är säkert finfina plan men designmässigt så reagerar jag på luftintaget och den extremt blottade kompressorn.

Måste vara till stor nackdel ur "stealth" och IR-perspektiv tänker jag.

Det är ju dessutom grundkonstruktionen och kan ej "uppdateras" bort.

Är jag ute å cyklar??
Citera
2017-04-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är det verkligen ett släpp av 13 stycken?

Ser mer ut som multipla exponeringar som visar hur en enda GBU-12 fäller ut fenorna.

Edit: Följande foto antyder att den borde rymma max 1 GBU-12 på vardera sidan internt:
http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-07-13/f-35-packs-punch
Hur var det med ironikänslan?
Citera
2017-04-01, 20:46
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur var det med ironikänslan?
Killen måste helt glömt att kolla kalendern
Citera
2017-04-02, 00:37
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara, det står att Indierna är skitsura för de inte fått någon egentlig tekniköverföring från ryssen. De är inte nöjda med stealthegenskaperna? och vilka är kraven för de ska vara nöjda? lika bra eller bättre än F35? F22? Du har inte en susning.
Det är för dålig dragkraft? Är det något ryska fpl har så är det dragkraft, men det kan möjligen vara så att man tänkt dragkraft utan ebk.

Känns som väldigt svävande och oprecis kritik att bygga ditt sandslott på.
Snälla lilla gullen, jag är inte ute efter att vinna någon internetkamp.

PAK-FA har hypats helt otroligt. "Superplanet" etc. När man ser på hur lite ryssarna har fyrk för utveckling och hur gammalmodigt provprogrammet är, borde man inse att projektet är 20-30 år efter västerländska konkurrenter.

Hur är det gullisen? Vill du fortsätta att joma?
Citera
2017-04-02, 08:35
Medlem
Citat:
Fast nu har den ju uppgraderats genom åren med massor av saker. Bl.a ryggtankar i början av 2000-talet, en markant bättre motor för block 60 som ledde till ökad lastfömåga, FLIR etc. Själva planets hårdvara är det ju inget fel på.

Nya versionen kommer även med en bättre ASEA, IRST (valfritt) och sensor fusion som Gripen. Och visst är det i elektroniken som den stora uppgraderingspotentialen ligger, det är ju också det man adresserar.

Det vore ett stort misstag att uppfatta nya F-16 som något förlegat i jämförelse med nya Gripen. Det blir en mycket potent konkurrent att räkna med i de länder som vill ha enkelmotoriga plan och har råd med prisklassen som Gripen E/F & F-16V ligger i, men inte får tillgång till F-35. I Indien så får Saab för tillfället bra med draghjälp p.g.a nationalistiska tongångar i USA, men sådant kan ju ändras snabbt (förutsatt att inte indierna ändrar sig ännu snabbare om hela anskaffningen.......).
Hur är det med radarsignatur, kan F16 supercruisa med vapen?

Nu tror inte jag heller att Gripen E blir jättebättre än senaste F16 men vissa fördelar har den.
Senast redigerad av kroppskultur 2017-04-02 kl. 08:38.
Citera
2017-04-02, 10:21
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Snälla lilla gullen, jag är inte ute efter att vinna någon internetkamp.

PAK-FA har hypats helt otroligt. "Superplanet" etc. När man ser på hur lite ryssarna har fyrk för utveckling och hur gammalmodigt provprogrammet är, borde man inse att projektet är 20-30 år efter västerländska konkurrenter.

Hur är det gullisen? Vill du fortsätta att joma?

Det är tröttsamt att se dig smutskasta ryssarna i varenda ämne oavsett sakfråga.

Märks att du fortf är butthurt efter att ryssen öppnade er anal under vk2
Citera
2017-04-02, 11:01
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Dom nyare F16 är säkert finfina plan men designmässigt så reagerar jag på luftintaget och den extremt blottade kompressorn.

Måste vara till stor nackdel ur "stealth" och IR-perspektiv tänker jag.

Det är ju dessutom grundkonstruktionen och kan ej "uppdateras" bort.

Lär nog inte påverka så särskilt mycket om man ska välja mellan E/F och F16. Problemen finns där för båda med passiv upptäckning och även radarsignatur. I tillägg så flyger de ju alltid med fälltankar på.

De fördelar som de bägge två har är att de är relativt små plan vilket ger fördel i tät luftstrid när man behöver optiskt se motståndaren.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
kan F16 supercruisa med vapen?

Nej kan jag inte tänka mig. Tror inte heller nya Gripen får någon särskilt imponerande förmåga där, planet har ju ökat en del i vikt.

Demon kunde stänga av EBK och hålla mach 1.2 med centertank och två vingrobotar. Ska man ha någon form trovärdig last på så försvinner det med en gång, om det nu är möjligt. Så kort svar, jag tror inte att den förmåga som nya Gripen får lär tillföra särskilt mycket.
Senast redigerad av koppen89 2017-04-02 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in