Citat:
Ursprungligen postat av
Coldfire68
Jag skulle snarare säga att det är Gripens fördel, det är det som i första hand särskiljer den mot Rafale, annars hade det nog varit svårt att motivera varför man ska köpa just ett Gripen, vissa upphandlingar blir man ju dock helt blåst på i och med detta.
Det beror på situationen. Visst kan det vara en fördel i vissa upphandlingar, men det är ju också väldigt många länder som inte vill ha så liten plattform som Gripen med den begränsade lastförmågan som den har. Det beror på helt enkelt, för- och nackdelar som med allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Coldfire68
Det var inte helt politiskt, men politiken spelade en viktig bricka, F35 hade förmodligen blivit vald ändå, detta var ju trots allt innan de värsta rubrikerna om F35 hade sett dagens ljus, och Gripen E var bara en pappersprodukt.
Jag har fått intrycket att det var mycket mer viktigt politiskt sett för USA än det var för Norge själva. Att få det första av de gamla F-16 partnerna att välja F-35 var viktigt. Det sågs även som en stor seger med tanke på att det var en sosseregering som ändå inte var jätteförtjust i USA. För norska regeringen var det väl mer att gå på flygvapnets linje.
Citat:
Ursprungligen postat av
Coldfire68
Men det var troligtvis tack vare att politikernas intresse för F18 svalnade som Gripen lyckades.
Svårt att sia om. Visst har jag läst många analytiker som påpekar att avlyssningsskandalen var anledningen till att FA-18 droppades, men samtidigt så har de portugisiska intervjuer med företrädare för flygvapnet jag fått översatt gett skenet av att FA-18 kom med väldigt dålig tekniköverföring. Man kunde få slutmontera dem, det var allt. Det ska ha varit en rätt stor intern konflikt för flygvapnet att få som de ville.
Citat:
Ursprungligen postat av
Coldfire68
Politiken spelar i alla fall en stor roll, och har man bara ett plan som är bra nog så kan man vinna några upphandlingar på politik, även mot prestandamässigt bättre konkurrenter.
Klart det spelar en viss roll, jag skulle kanske inte gett sken av att det inte spelade roll alls (om jag nu råkade göra det).
Det spelar dock inte alls så stor roll som många vill ha det till, oftast vinner bästa planet för förutsättningarna. Ex i Polen så var Gripens deal bättre, men samtidigt ville man ha ett väl etablerat plan som fungerade helt från start i internationella operationer.
I tex Sydostasien (Vietnam, Indonesien, Filippinerna) lär det bli omöjligt att sälja nya Gripen p.g.a politik. Tänk att en konflikt bryter ut i sydkinesiska havet. Vågar dessa länder då lita på Sverige, eller tror de att vi böjer oss med support för kinesiska påtryckningar?
Men ofta på medelsvensson brukar det snarare låta något sådant här: "Gripen är bästa flyget i hela vida världen, om det inte vore för all dum politik som finns så skulle alla länder flyga det"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Så kan du väl hålla på att argumentera i evighet om du vill, Gripen är mer att jämföra med Superhornet kontra Hornet gällande utveckling.
Är väl bara att öppna upp en av Norges F-16 och sedan en av UAEs så lär man se en liknande utveckling på sensorsidan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Du sitter mest och fantiserar och tycker en massa saker. Världen förändras ånyo och försvarsbudgetarna kommer stiga rätt rejält i Europa efter Trump.
Ett antal Östeuropeiska länder har inte råd att både köpa F35 och modernisera och utöka sina armeér. Gripen E torde ha goda chanser att säljas.
Är väl bara att titta på vad Saab själva gick ut med för inte länge sedan alls. Man räknade upp ett stort antal mindre länder, varav flera i Östeuropa, som var intresserade av ett mindre antal C/D. Sedan räknade man upp ett antal rikare mer etablerade västländer som var intresserade av mycket större numerärer av E/F.
Det är solklart att det är Indien och de mindre länderna med C/D man bör inrikta sig på snarare än att försöka sälja E/F till Kanada, Belgien, Finland etc. Visst bör man marknadsföra den i Finland, men där brukar politikerna oftast gå på vad försvarets evaluering säger.