2017-03-29, 22:23
Medlem
Min tolerans på Imovane är rätt så hög just nu, när jag väl tar de så får jag dra i mig typ 25-35mg för o må bra o bli flum... Om jag har uppehåll i typ 2 veckor, kommer min tolerans vara typ nollställd då?

Jag missbrukar verkligen inte tabletterna men fan så gött o bli flum nån gång då o då.

MVH
Citera
2017-03-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaeskpommes
Min tolerans på Imovane är rätt så hög just nu, när jag väl tar de så får jag dra i mig typ 25-35mg för o må bra o bli flum... Om jag har uppehåll i typ 2 veckor, kommer min tolerans vara typ nollställd då?

Jag missbrukar verkligen inte tabletterna men fan så gött o bli flum nån gång då o då.

MVH

Ja den kommer vara nollad. Kort halveringstid. Om du ej flummar så ofta så kan det vara så att du bara vant dig vid ruset. Men ett uppehåll gör dig gott. Testa ta 15mg max efter uppehållet så märker u snabbt om det handlar om tolerans eller vana.
Citera
2017-03-30, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag är fundersam på det här med den rekommenderade maxdosen på Imovane (Zopiklon). De flesta läkare, som jag har träffat, har menat att maxdosen är 7.5 mg och varit mycket motvilliga till att höja dosen över 7.5. Samtidigt så vet jag att det finns en hel del patienter, som får 15 mg/kväll ordinerat. Jag har själv fått det under en period 2015 och nu har jag fått en tillfällig ordination på 15 mg (till skillnad från min vanliga dos på 7.5), på grund av att mina sömnproblem under en period har varit mycket värre än vanligt (kan inte sova alls vissa nätter och gick nyligen i nästan 2 dygn utan sömn). Men min läkare var tydlig med att ordinationen på 15 mg/kväll var högst tillfällig och någonting som jag får använda mig av under max tio dagar i sträck, sedan måste jag gå tillbaka till min lägre dos.

Vilken dos får ni andra (som har Zopiklon på recept) ordinerad?
Vilken är egentligen den rekommenderade maxdosen?

Jag får med en till natten dvs 7,5 mg och när jag bad om att höja till 15 mg var det väldigt omständigt och inte alls populärt!
Citera
2017-03-31, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Japp. En helt oöppnad Imovane Meda från apoteket.

Där ser man, fast Imovane har en konstig metall-smak har jag hört.
Citera
2017-03-31, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbabe85
Ja jag har mediciner i en rulle å där är zopiklon fick någon annan billig form av zopiklon å jag kan inte somna å sova typ alls det borde väll gå att få tbx den man hade innan eller?

Ja, det tycker jag. Ta ett snack med din läkare, och förklara precis hur du känner och vad du vill förändra.
Citera
2017-03-31, 17:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Har 5 mg Imovane ordinerat, sedan helt nyligen. Men halverar dosen i början av natten (för att eventuellt slippa ta en hel dos) och lägger till ytterligare en halva om jag vaknar till och inte kan somna om. Men tror att detta gör mig alldeles för trött på förmiddagen.
Är det helt fel att göra så här, måste jag egentligen ta hela tabletten från början? Får nog tänka om

Menar du att du tar 2.5 mg och sedan 2.5 mg till vid behov? Får du ens någon effekt av en sådan låg dos? Hur lyckas du i så fall med att dela en 5 mg-tablett (med tanke på att de är så små)?

Min erfarenhet av att göra likadant - fast med högre doser - är att om jag tar en extra halva sent på natten, så kan det här leda till trötthet och lite ökad ångest dagen efter. På många psykiatriska avdelningar delar sjuksköterskorna inte ut Z-analoger som Imovane och Stilnoct efter 03.00 av den här anledningen - för mycket av effekten sitter i dagen efter.
Citera
2017-03-31, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Gör det visst det. Var får du det ifrån att man inte får ett rus?

Eftersom Imovane är mot sömnen.
Citera
2017-04-01, 13:05
Medlem
szabos avatar
Imovane suger om man vill ha ett gott rus av dessa. Har kombinerat dessa med alkohol flera gånger och det är bara en gång jag minns att jag hade ett härligt rus av dem. Detta var dock inne på psyk där jag svalt en hel karta, druckit sprit och låg på toalettgolvet nöjd och glad. Skickades till akuten

Men. Även om rus av dessa är möjligt så är det fan inte värt det för fem öre. Minnesluckor varenda jävla gång och när man får återberättat vad som har hänt så skäms man så in i helvete. Sedan hittar man inlägg här på Flashback, sms och meddelanden på Facebook som får att skämmas så in i helvete. Det är fan inte värt det hörni.
Citera
2017-04-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Nu när någon nämnde det, kommer skugghallucinationerna (på zolpidem) någonsin tillbaka? Jag har imorgon haft tre månaders uppehåll, fast tror inte det kommer spela någon roll.

Man får liksom permanent tolerans mot just hallucinatonerna, verkar det som.

Jo, sant - "Zolp" framkallar hallucinationer.
Citera
2017-04-02, 04:19
Medlem
No6s avatar
Provade 30 mg Imovane efter ett års uppehåll och jag kände absolut ingenting. Önskar jag aldrig hade missbrukat dessa för det verkar som att när man kommer till en viss nivå blir man permanent resistent mot substansen. Har bara som max tagit 30 mg. I början blev man helt skev på 7,5 mg... det är knappast tolerans som sitter kvar ett år efter, utan det måste handla om att hjärnan vänt sig vid effekten och därför känner man inte av den. Det eller så har tillverkarna ändrat något i tabletterna. Drack 1 liter grapefrukt juice till men det gjorde ingen skillnad. Även provat rövpanna.

Någon som vet hur jag kan få bättre effekt? Om man boostar med alkohol, hur mycket ska man dricka? Innan/efter man tagit tabletterna?
Senast redigerad av No6 2017-04-02 kl. 04:23.
Citera
2017-04-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Provade 30 mg Imovane efter ett års uppehåll och jag kände absolut ingenting. Önskar jag aldrig hade missbrukat dessa för det verkar som att när man kommer till en viss nivå blir man permanent resistent mot substansen. Har bara som max tagit 30 mg. I början blev man helt skev på 7,5 mg... det är knappast tolerans som sitter kvar ett år efter, utan det måste handla om att hjärnan vänt sig vid effekten och därför känner man inte av den. Det eller så har tillverkarna ändrat något i tabletterna. Drack 1 liter grapefrukt juice till men det gjorde ingen skillnad. Även provat rövpanna.

Någon som vet hur jag kan få bättre effekt? Om man boostar med alkohol, hur mycket ska man dricka? Innan/efter man tagit tabletterna?
Betvivlar å det grövsta att man kan bli permanent immun mot en särskild substans... Möjligt att du vant dig på en ren mental nivå men permanent tror jag inte det är. Har du använt något annat under tiden du haft uppehåll från Imovane? 30 mg är visserligen en rätt hög dos och har man väl haft hög tolerans mot ett ämne så finns det alltid risk för s.k. paradoxreaktion: https://en.wikipedia.org/wiki/Paradoxical_reaction

Jag tycker att grape har både positiva och dåliga egenskaper, effekten sitter i längre men känns ofta mildare fast mer utdragen. Kan vara därför du inte känner av något. Ta dem även på fastande mage för att öka chanserna. Det går att "boosta" med alkohol om du är försiktig men då båda drogerna påverkar samma receptorer kommer det bara öka toleransen ännu fortare. När jag vill få en extra "skjuts" av tabletterna dricker jag ett par bira innan intag och sitter och smuttar på en sista efteråt. Räcker med 3-4 starköl beroende på hur van du är vid sprit, mer kommer du bara få bekymmer av dagen efter.

Här en tråd på ett engelskt forum som diskuterar samma sak: http://www.benzobuddies.org/forum/in...topic=108865.0
Citera
2017-04-02, 16:29
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Betvivlar å det grövsta att man kan bli permanent immun mot en särskild substans... Möjligt att du vant dig på en ren mental nivå men permanent tror jag inte det är. Har du använt något annat under tiden du haft uppehåll från Imovane? 30 mg är visserligen en rätt hög dos och har man väl haft hög tolerans mot ett ämne så finns det alltid risk för s.k. paradoxreaktion: https://en.wikipedia.org/wiki/Paradoxical_reaction

Jag tycker att grape har både positiva och dåliga egenskaper, effekten sitter i längre men känns ofta mildare fast mer utdragen. Kan vara därför du inte känner av något. Ta dem även på fastande mage för att öka chanserna. Det går att "boosta" med alkohol om du är försiktig men då båda drogerna påverkar samma receptorer kommer det bara öka toleransen ännu fortare. När jag vill få en extra "skjuts" av tabletterna dricker jag ett par bira innan intag och sitter och smuttar på en sista efteråt. Räcker med 3-4 starköl beroende på hur van du är vid sprit, mer kommer du bara få bekymmer av dagen efter.

Här en tråd på ett engelskt forum som diskuterar samma sak: http://www.benzobuddies.org/forum/in...topic=108865.0
Nej, helt ren från alla substanser i ett helt år. Min motivation var hela tiden att få tillbaka effekten från Imovane efter uppehållet, så det var hemskt dagen efter jag hade provat och de inte fungerade som de skulle. Det året var ju väldigt givande.

Tar alltid på fastande mage. Däremot brukar jag käka direkt efter jag tagit tabletterna, har för mig att man får bättre effekt då? Eller ska jag vänta tills tabletterna kickar in innan jag äter? Jag skiter i grapefrukt nästa gång, ska prova nästa helg det du skrev några öl innan och sen ta 3 st eller något. Får se om det fungerar då. Kom på att jag en gång blandade jäger och whisky med Imovane min IDIOT, men det var flera år sedan.

Btw man märker verkligen hur stor påverkan Grapefrukt har på nedbrytning av Imovane. Tog i fredags, känner fortfarande av smaken. Visst tog en ganska hög dos, men kom igen... 4-6 timmar halveringstid borde vara nere på typ 1 mg efter 24 timmar.
Senast redigerad av No6 2017-04-02 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in