2014-08-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det tycker jag nog. Förmodligen bättre med eaa eller protein dock.
tack för svaret!

Vad gör att proteinpulver skulle vara bättre idetta fallet än bcaa?
Citera
2014-08-18, 12:23
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inglorious-me
tack för svaret!

Vad gör att proteinpulver skulle vara bättre idetta fallet än bcaa?

Alla essentiella aminosyror istället för bara tre.
Citera
2014-08-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Alla essentiella aminosyror istället för bara tre.
tack för även detta svar!

Om man får i sig de 6 övriga essentiella a-syrorna, har det då nån betydelse om man tar bcaa eller proteinpulver?
Citera
2014-08-18, 15:51
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inglorious-me
tack för även detta svar!

Om man får i sig de 6 övriga essentiella a-syrorna, har det då nån betydelse om man tar bcaa eller proteinpulver?

Nä men det är krångligt att hålla på att räkna så. Lika bra att få i sig alla på en gång.
Citera
2014-08-18, 20:34
Medlem
Kausalitets avatar
Kom gärna med kommentarer på mitt system.

Citat:
Jag äter Nature's Way Multivitamin (http://www.amazon.com/Alive-Potency-...nature%27s+way)

NOW Foods Omega 3 (http://www.amazon.com/Now-Foods-Ultr...ow+foods+omega)

NOW Foods Vitamin D3 (http://www.amazon.com/NOW-Foods-Vita...ods+vitamin+d3)

Samt dricker en Superfood Blends (http://www.amazon.com/Now-Foods-Gree...ods+phytofoods)

Överlag är jag mycket nöjd. Köper i storpack från USA och betalar inte mycket, runt 200 kr i månaden. Ser ut, och känner mig, mycket frisk. Bra träningsresultat och hög energi.

Tankar och kommentarer mottages tacksamt
Citera
2014-08-19, 14:42
Medlem
SaNo96s avatar
Hur vet jag om jag behöver kosttillskott?

Hej, Ibland brukar jag ta C-vitamin brustabletter på morgonen och rosenrot i tablettform från en matbutik, sen en gul burk från apoteket som innehåller massa vitaminer som heter (Enomdan) sen kör jag med koffeintabletter från gymvaruhuset. och jag brukar ta alla tidigt på morgonen innan dagen börjar.
finns det inte några bra vitaminer i en burk man kan ta varje dag? asså som innehåller massor av vitaminer? i stället för att jag måste köpa olika burkar som innehåller 1-2 vitaminer/ burk?

Tablettburken enomdan tycker jag inte ger mig något.

Ni som själva använder kosttillskott tycker ni att det funkar för er? känner ni att ni mår bättre?

Jag tar kosttillskott därför att mina matvanor hemma inte innehåller allt jag bör få i mig. Tyvärr är det inte jag som köper hem maten.

Men är det verkligen bra när man blandar så många som jag gör samtidigt?
Citera
2014-08-19, 15:16
Medlem
Det ger i princip inget om du inte mår dåligt av vitaminbrist (vilket då är ganska sällsynt). Det är direkt farligt att överdosera på vissa vitaminer så man bör vara försiktigt om man ska blanda flera från flera olika sorter så man inte får för mycket.
Citera
2014-08-19, 18:54
Medlem
Har du varit hos läkaren för någon brist? Annars behöver du väl inte köpa sådan skit. Det mesta är faktiskt skit tycker jag. Mest för att vitaminer på burk gör att forskarna är oense om upptaget av vitaminerna.
Citera
2014-08-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Har du varit hos läkaren för någon brist? Annars behöver du väl inte köpa sådan skit. Det mesta är faktiskt skit tycker jag. Mest för att vitaminer på burk gör att forskarna är oense om upptaget av vitaminerna.

Det är faktiskt inte helt säkert att testerna på vc visar att man har brist på något, även om man ligger i underkant.
Extra tillskott av vitaminer och mineraler kan faktiskt vara väldigt viktigt i dag. Speciellt eftersom allt fler äter mindre frukt och grönt, samt stressat mycket mer och mår sämre rent allmänt.
Magnesium och Vitamin D3 är en mineral och vitamin som många av oss har brist på utan att det faktiskt syns på några blodprover. Dessa ska man enligt mig vara väldigt noga med att man får i sig tillräckligt av.

Glöm bara inte att man ska göra sina forskningar ordentligt innan man börjar med olika tillskott.
Finns så otroligt mycket onödig skit där ute på marknaden, som är verkningslöst eller har dålig biotillgänglighet.
Citera
2014-08-19, 22:55
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaNo96
Hej, Ibland brukar jag ta C-vitamin brustabletter på morgonen och rosenrot i tablettform från en matbutik, sen en gul burk från apoteket som innehåller massa vitaminer som heter (Enomdan) sen kör jag med koffeintabletter från gymvaruhuset. och jag brukar ta alla tidigt på morgonen innan dagen börjar.
finns det inte några bra vitaminer i en burk man kan ta varje dag? asså som innehåller massor av vitaminer? i stället för att jag måste köpa olika burkar som innehåller 1-2 vitaminer/ burk?

Tablettburken enomdan tycker jag inte ger mig något.

Ni som själva använder kosttillskott tycker ni att det funkar för er? känner ni att ni mår bättre?

Jag tar kosttillskott därför att mina matvanor hemma inte innehåller allt jag bör få i mig. Tyvärr är det inte jag som köper hem maten.

Men är det verkligen bra när man blandar så många som jag gör samtidigt?

Man mår bättre och blir mer sällan sjuk av multivitamin, det är min erfarenhet.

Just nu använder jag Nature's Way men har testat flera. Utöver denna rekommenderar jag:

NOW Foods Adams Superior Men's Multi
Orange Triad
Animal Pak

Om du är kille, se bara till att den du köper inte innehåller Järn (Iron).
Citera
2014-08-19, 23:00
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Brister hade jag definitivt haft utan tillskott, liksom de flesta människor.

Vitamin D-brist hade jag definitivt haft eftersom jag bor i Sverige. Även under det ljusa halvåret ligger de flesta svenskar alldeles för lågt när det gäller Vitamin D. Omega-3 brist hade jag haft då jag äter väldigt lite fisk och precis som de flesta människor har en kosthållning som innebär en hög Omega 6-ratio.

Därefter möjligtvis Magnesium-brist, då jag tränar hårt och konsumerar alkohol. Utöver detta lider jag måhända inte brist av exempelvis Zinc eller B-vitaminer, men upplever mer energi och bättre hälsa av att addera extra.
Citera
2014-08-19, 23:03
Medlem
Kausalitets avatar
Anti-attityden mot näringstillskott är mycket märklig. Näringsbrist är utbrett i dagens samhälle (över hälften av alla amerikaner lider av minst en exempelvis) och kosttillskott är mycket billigt och har många nöjda användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in