2013-01-13, 20:50
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummerlappen
Jag har nyligen köpt Hårkontroll för ökad tillväxt och stabilitet av håret, det är ganska tunt för närvarande. Jag har också köpt en slags multivitamintablett på Apoteket med extra järn i.

Jag är fattig student, ointresserad av matlagning och lyckas nog inte få i mig tillräckligt varierad kost, har börjat känna mig lite trött på senare tid och drar lätt på mig förkylningar samt har ofta feber. Blir lite väl ofta fil med müsli och lite hallon till middag, och äter inte mycket grönsaker utöver morötter, gurka, majs, vitkål (och ibland paprika och avokado) och i för små mängder befarar jag. Även dålig på att äta så mycket kött, som ju innehåller järn. Så det är anledningen till tablettköpen,min kost är lite bristfällig och jag vill funktionera bra i vardagen. Tänker därför att detta kan vara ett tillfälligt, komplementerande alternativ, givetvis att det är bättre att äta mer varierat i långa loppet. Jag jobbar på det.

Har nu frågor som är specificerade till de tillskott jag har köpt.

1) I Hårkontrolls anvisningar står det att man ska ta två tabletter per dag i samband med måltid. Jag undrar om man ska ta en tablett vid frukost och en vid lunch t.ex., alltså att man sprider ut dem. Eller spelar det någon roll? Känns enklare att ta båda två på samma tillfälle.

2) När är det bäst att ta tabletterna (gäller både hårkontroll och multivitamin :P), på morgon, dag eller kväll - är det någon skillnad på utfallet?

3) Jag ska ta lite blodprov på fredag pga. min ständiga feber, jag undrar då om den här multivitaminen kommer hunnit ha gett något avtryck i mina värden? Är värden och sånt i kroppen väldigt receptivt eller tar det tid innan någon förändring syns? Väntar mig att jag kommer få en utskällning av den som tar provet, mina värden kommer nog inte vara så positiva. (Ska tilläggas att jag inte är överviktig samt tränar regelbundet dock)

1. Det spelar ingen roll. Ta båda vid samma tillfälle om det är enklast.
2. Så du äter en komplett måltid med kolhydrater, protein och fett så spelar det ingen roll vad klockan är.
3. Vissa värden förändras snabbt, andra långsamt. Förmodligen kommer inte tabletterna påverka så värst mycket i alla fall.
Citera
2013-01-13, 20:53
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struktur
Precis hemkommen från jobb och ska snart träna men måste få i mig nåt: oftast ett par mackor och en frukt samt 1 g omega-3. Vila ~20 min inte ovanligt.

Fråga: Är oftast dödshungrig när jag kommer hem, den lilla jag slänger i mig räcker för att stillga hungern för stunden men det känns som att jag äter för lite där med tanke på att man har ett helt gympass (60 min intensivt) framför sig? Skulle nån typ av pwo-produkt hjälpa mig här för att få den extra energin under passet? Funderat lite på WNTs Loading Drink eller Selfs Muscle Cellxpand, åsikt?

Någon PWO kommer inte ge dig mycket i alla fall, med tanke på att din mage är full med annat så kommer PWO:ns upptag begränsas. Jag tycker inte det låter som att du äter "för lite". Själv tränar jag alltid på tom mage och alltid flera timmar efter senaste måltiden. Detta upplever jag aldrig som något problem utan det är ett upplägg jag trivs med. Mycket mat i magen under träningen stjälper snarare mer än det hjälper.
Citera
2013-01-13, 22:23
Medlem
Strukturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Någon PWO kommer inte ge dig mycket i alla fall, med tanke på att din mage är full med annat så kommer PWO:ns upptag begränsas. Jag tycker inte det låter som att du äter "för lite". Själv tränar jag alltid på tom mage och alltid flera timmar efter senaste måltiden. Detta upplever jag aldrig som något problem utan det är ett upplägg jag trivs med. Mycket mat i magen under träningen stjälper snarare mer än det hjälper.

Menar du att PWOn blir mer eller mindre verklös bara för jag slängt i mig ett par mackor en timme innan träning? "Full med annat" är väl en överdrift då det som sagt bara rör sig om något litet.

Och är du inte hungrig när du tränar då?
Citera
2013-01-13, 22:36
Medlem
HeyBePositives avatar
Efter att ha kommit halvvägs ner i min burk med multivitamintabletter så hittade jag en liten vit påse.
På den står det:

packaged for product freshness
Seca Pax
DESSICANT DO NOT EAT

Contains harmless absorbent

Är det vanligt med såna där påsar i vitaminburkar? Vet inte om man törs lita på att dem är ''harmless''. Det är små runda vita saker i påsen. Jag får kännslan av att dem är ganska så giftiga. Vad tror ni?
Citera
2013-01-13, 22:45
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Efter att ha kommit halvvägs ner i min burk med multivitamintabletter så hittade jag en liten vit påse.
På den står det:

packaged for product freshness
Seca Pax
DESSICANT DO NOT EAT

Contains harmless absorbent

Är det vanligt med såna där påsar i vitaminburkar? Vet inte om man törs lita på att dem är ''harmless''. Det är små runda vita saker i påsen. Jag får kännslan av att dem är ganska så giftiga. Vad tror ni?

Det är helt ofarlig kiselsyragel. Du kan tugga i dig påsen om du vill utan risk för din hälsa.
Hur vanligt förekommande det är med torkmedel i burkar med vitamintabletter kan jag dock inte uttala mig om.
Citera
2013-01-13, 22:56
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Det är helt ofarlig kiselsyragel. Du kan tugga i dig påsen om du vill utan risk för din hälsa.
Hur vanligt förekommande det är med torkmedel i burkar med vitamintabletter kan jag dock inte uttala mig om.

Okej bra då kan jag tryggt fortsätta att äta tabletterna
åt en liten, kändes som att tugga på glas.
Citera
2013-01-13, 23:07
Medlem
Citat:
1. Det spelar ingen roll. Ta båda vid samma tillfälle om det är enklast.
2. Så du äter en komplett måltid med kolhydrater, protein och fett så spelar det ingen roll vad klockan är.
3. Vissa värden förändras snabbt, andra långsamt. Förmodligen kommer inte tabletterna påverka så värst mycket i alla fall.

Tack för svaren! Då torde det ju vara bättre att ta tabletten vid middag än till frukost då man kanske inte får i sig lika mkt blandning av kolhydrater, protein och fett, iaf inte så mkt protein. Eller det kanske är okej med fil, musli, hallon och ett ägg med kaviar att göra det? Hahah...
Citera
2013-01-14, 15:43
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummerlappen
Tack för svaren! Då torde det ju vara bättre att ta tabletten vid middag än till frukost då man kanske inte får i sig lika mkt blandning av kolhydrater, protein och fett, iaf inte så mkt protein. Eller det kanske är okej med fil, musli, hallon och ett ägg med kaviar att göra det? Hahah...

Ja, du kan säkert ta dina tabletter till frukost utan problem om din frukost består av det där.
Citera
2013-01-14, 15:49
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Menar du att PWOn blir mer eller mindre verklös bara för jag slängt i mig ett par mackor en timme innan träning? "Full med annat" är väl en överdrift då det som sagt bara rör sig om något litet.

Och är du inte hungrig när du tränar då?

Ja, det är precis vad jag menar.

Så fort jag dricker min proteinshake innan passet och börjar träna på träningen släpper hungern. Sympatiska nervsystemet for the win!
Citera
2013-01-15, 12:00
Medlem
Strukturs avatar
Citat:
Ja, det är precis vad jag menar.

Så fort jag dricker min proteinshake innan passet och börjar träna på träningen släpper hungern. Sympatiska nervsystemet for the win!

All right, då ska jag tänka på det!

Men hur långt innan träning kan jag ta min pwo (muscle cellxpand) utan att den tappar effekt? För jag tar ju bcaa precis innan träning då den också ska tas på tom mage. Eller kan jag kombinera dom dom båda precis innan då pwo'n inte innehåller protein?

Och till sist, tidigare har jag ju tagit min gainer direkt efter träningen men i och med mitt intag av bcaa efter träning också så bör jag ju vänta ett tag så den får "jobba i fred". Brukar då ta gainern cirka 30 min efter, duger det?
Citera
2013-01-15, 15:40
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
All right, då ska jag tänka på det!

Men hur långt innan träning kan jag ta min pwo (muscle cellxpand) utan att den tappar effekt? För jag tar ju bcaa precis innan träning då den också ska tas på tom mage. Eller kan jag kombinera dom dom båda precis innan då pwo'n inte innehåller protein?

Och till sist, tidigare har jag ju tagit min gainer direkt efter träningen men i och med mitt intag av bcaa efter träning också så bör jag ju vänta ett tag så den får "jobba i fred". Brukar då ta gainern cirka 30 min efter, duger det?
Ta PWO:n 30minuter innan och BCAA precis innan passet.

Ta Gainern precis efter passet istället om du inte tränar jättekorta pass.
Citera
2013-01-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ja, du kan säkert ta dina tabletter till frukost utan problem om din frukost består av det där.

Tack för svaren, uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in