Citat:
Ursprungligen postat av
Ninjor1987
Låg dos Reboxetin.
Sertralin påverkar Norepinefrin nästan ingenting, mer selektiv mot dopamin faktiskt.
Därmed kan Reboxetin vara grejen.
Reboxetin är en antidepressiv, men den verkar inte på Serotonin som SSRI-er, utan som en NRI - m ao, nästan exakt som dess kusin Atomoxetin (Strattera).
Reboxetin har dock inte lika obehagliga bieffekter som Atomoxetin. Har vi pratat som SCT - Sluggish Cognitive Tempo förut?
I vart fall, ADD kan vara samma sak som SCT, därmed så är ADD en Norepinefrinerg sjukdom och inte dopaminerg - i teorin kan någonting som RBX eller ATX hjälpa bättre än stimulanter då.
Glöm det där med att bara ta ADHD-medicin vid behov - behovet är 24/7, 256 dagar om året. Alla vetenskapliga undersökningar visar att konstant medicinering är det som faktiskt gör en skillnad i en patients liv - vad som faktiskt kan ge ökad livskvalitet.
Har kikat på många reviews om Reboxetin och Atomoxetin. Verkar vara ytterst få som tycker om dem. ATX fanns på drugs.com och har väldigt dåliga reviews, Reboxetin fanns och läsa om på forum där det bara fanns dåliga reviews. Hittar väldigt ofta om folk som talar gott om mediciner men fann inte det på dessa. Känner mig skeptiskt. Kanske ska vara optimistisk till Dasotraline?
https://en.wikipedia.org/wiki/Dasotraline
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25948101
https://www.drugs.com/clinical_trials/sunovion-announces-pivotal-study-results-novel-candidate-dasotraline-demonstrating-significantly-173 10.html
Citat:
Dasotraline (INN)[1] (former developmental code name SEP-225,289) is a serotonin-norepinephrine-dopamine reuptake inhibitor (SNDRI) that is under development by Sunovion for clinical use.[2][3][4][5] The drug is no longer being developed for major depressive disorder (MDD), but is still under investigation for the treatment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and eating disorders.[6][7] Structurally, dasotraline is a stereoisomer of desmethylsertraline, which is an active metabolite of the marketed selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) antidepressant sertraline (Zoloft) and an SNDRI similarly.
Citat:
Ursprungligen postat av
jegfaller
Modafinil kan vara intressant men är svårt att få utskrivet nuförtiden. Användes lite då och då som off-label-behandling vid koncentrationsstörningar som ADHD/ADD, men receptförskrivningen är numera mer restriktiv. Just att hitta något som du kan medicinera med sporadiskt då och då vid behov är svårare att hitta, särskilt vid ADD. Möjligen kan någon form av nootropika hjälpa.
Jo av allt jag kan hitta så känns Modafinil mest optimalt, att kunna anpassa dosering och tillfälle efter situation. Tränar också väldigt mycket med vikter och kardio, så vill inte ta något man regelbundet måste bruka vilket kanske sätter ganska hög press på hjärtat om jag tar tex NRDI som ökar hjärtfrekvensen och blodtrycket. Knepigt område, finns begränsningar i mina alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
jegfaller
Dina symptom kanske beror på din ADD som bakomliggande faktor och någon antidepressiv behandling just med serotonin-verkande preparat onödig.
Aa, har dock försökt att sluta med antidepressiva, rebound eller om man vill kalla det för abstinensen pågick i över 2 månader, magen krasha totalt, kunde inte mer än dricka födan och självmordstankarna och försök var inte långt ifrån, vela dämpa detta och var den jobbigaste perioden i mitt liv och började nästan att beställa hem illegalt diazepin men började med escitalopram då igen och återgick till mitt fortsatta avtrubbade & kognitivt nedsatta jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
jegfaller
Angående Oxascand så är det märkligt att du inte skapat tolerans. Känner du att du får effekt av medicinen fortfarande och det inte är fråga om placebo så är det bara att gratulera. Värt att nämna är att bensodiazepiner har negativ påverkan på kognition om man doserar kontinuerligt under längre perioder.
Just det, buspiron ihop med SSRI har låg risk för serotonergt syndrom då buspiron i sig inte hämmar återupptaget av serotonintransporten utan ökar signaleringen av serotonin på särskild serotoninreceptor.
Ja tycker också det är lite konstigt! Jo under den tiden 2014 på mitt jobb inom kundtjänst där man dagligen fick ta emot skit var det en jobbig period. Så tog 5-10mg oxazepam dagligen, kunde känna under all denna tid eufori och berusad några gånger i veckan (inte varje dag) sedan som sagt när jag slutade jobbet slutade jag ta tabletterna utan problem, ingen abstinens som var märkbar ialf. 5mg kan jag få låg eufori på också, har lättare att plugga också på 5mg konstigt nog, det gör mig mer intresserad men minnet och inlärningen är ju ändå lite under medel och uppmärksamheten.