2017-02-10, 00:41
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Dasotralin och potenta SNDRI's är det gamla nya. Dessa är på gång av läkemedelsbolagen nu och ett flertal kan nog komma ut på marknaden inom 5-6 år. Vi hade medicinen Amineptin som hade SNDRI-effekt för många år sedan, som tyvärr togs bort från marknaden. Genom potent återupptagshämning av samtliga tre signalsubstansers transportprotein får man en mycket god antidepressiv effekt och humörhöjande samt kognitiva effekter. Tyvärr lär man se en del missbruk här, varför det kan komma att bli fråga om särskilt licensförskrivning eller klassning.

Ah okej, kanske lägre toxicitet och missbrukspotential än centralstimulerande dock? Kanske kan vara fördelaktigt ur den synpunkten? När du tänker på missbrukspotential av SNDRI är det då främst dopaminet som ger denna potentialen eller vad är det?
Citera
2017-02-10, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Ah okej, kanske lägre toxicitet och missbrukspotential än centralstimulerande dock? Kanske kan vara fördelaktigt ur den synpunkten? När du tänker på missbrukspotential av SNDRI är det då främst dopaminet som ger denna potentialen eller vad är det?

Nej, det är snarare motsatsen. Detta då återupptaget av alla tre signalsubstanser hämmas samtidigt i ungefär lika stor utsträckning.
Citera
2017-03-15, 21:46
Medlem
Jag har tagit Sertralin 50mg i en vecka efter att jag tagit Ecitalopram en längre tid som inte hjälpte ett skit. Visst Sertralinet kanske tar bort en del ångest men jag känner mig som en jävla robot. Ingen motivation, ingen inspiration. Sexuell död. Väldigt osocial. När börjar Sertralin verka? Någon med erfarenhet? Hoppas på svar.
Citera
2017-03-15, 22:59
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
Jag har tagit Sertralin 50mg i en vecka efter att jag tagit Ecitalopram en längre tid som inte hjälpte ett skit. Visst Sertralinet kanske tar bort en del ångest men jag känner mig som en jävla robot. Ingen motivation, ingen inspiration. Sexuell död. Väldigt osocial. När börjar Sertralin verka? Någon med erfarenhet? Hoppas på svar.

Det är väldigt få som blir hjälpta av en så låg dos som 50 mg - dom flesta behöver 100 mg och uppåt.

Sedan är en vecka på tok för kort - du bör ge det åtminstone 3-4 veckor, förmodligen på en stabil högre dos också.

M ao, du får ge det betydligt mer tid, överväg även att prata med din läkare om att höja dosen.

Jag personligen blev hjälpt mot depressiva tankar redan på 100 mg, MEN... mot ångest så tog det ca 150 mg innan jag blev bättre. Mot OCD så var dosen ännu lite högre, och helt bra blev det aldrig.

200(!) mg var den dos som krävdes för effekt på OCD-problem - dock, det bör nämnas att jag stod på Metylfenidat (concerta, ritalin, et c) samtidigt och Metylfenidat har alltid haft bieffekten att dom förvärra alla OCD-tendenser jag har, därmed så kanske det fungerat med en något lägre dos om jag inte stått på Metylfenidat.
Citera
2017-03-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är väldigt få som blir hjälpta av en så låg dos som 50 mg - dom flesta behöver 100 mg och uppåt.

Sedan är en vecka på tok för kort - du bör ge det åtminstone 3-4 veckor, förmodligen på en stabil högre dos också.

M ao, du får ge det betydligt mer tid, överväg även att prata med din läkare om att höja dosen.

Jag personligen blev hjälpt mot depressiva tankar redan på 100 mg, MEN... mot ångest så tog det ca 150 mg innan jag blev bättre. Mot OCD så var dosen ännu lite högre, och helt bra blev det aldrig.

200(!) mg var den dos som krävdes för effekt på OCD-problem - dock, det bör nämnas att jag stod på Metylfenidat (concerta, ritalin, et c) samtidigt och Metylfenidat har alltid haft bieffekten att dom förvärra alla OCD-tendenser jag har, därmed så kanske det fungerat med en något lägre dos om jag inte stått på Metylfenidat.
Vad är OCD ? Man kan undra varför läkaren bara skriver ut 50mg då? Känns som Ecitalopram är ett skämtpiller. Ja vi får se om 3 veckor om det blir någon uppryckning i livet. Känns som man är och varit en zombie i flera år nu. Varför skriver inte läkaren ut100mg direkt till en vuxen man?
Citera
2017-03-16, 13:25
Medlem
Hoppas på sertralinet nu. Tycker de flesta att det är ett bra piller?
Citera
2017-03-16, 14:05
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Hoppas på sertralinet nu. Tycker de flesta att det är ett bra piller?
Väldigt individuellt.

För min del försvann min ångest efter en vecka på 50 mg, men inga underverk i övrigt. Lindriga biverkningar.

Tänker kliva av snart, blir spännande.
Citera
2017-03-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Väldigt individuellt.

För min del försvann min ångest efter en vecka på 50 mg, men inga underverk i övrigt. Lindriga biverkningar.

Tänker kliva av snart, blir spännande.
Sertralin kanske tar lite på ångesten men det är en depression som ska bort med.....
Citera
2017-03-16, 17:49
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Sertralin kanske tar lite på ångesten men det är en depression som ska bort med.....
Ok. Jag fick diagnosen depression och ångest, och sertralinet tog udden av de värsta symtomen.

Förutom prestigeförlusten det innebar att inte kunna hantera mina problem "själv" så har jag gått med vinst, så här långt.

Ingen stor grej, så om läkaren ordinerar tycker jag du ska prova. Om du inte har andra framkomliga vägar, då.
Citera
2017-03-16, 18:57
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Ok. Jag fick diagnosen depression och ångest, och sertralinet tog udden av de värsta symtomen.

Förutom prestigeförlusten det innebar att inte kunna hantera mina problem "själv" så har jag gått med vinst, så här långt.

Ingen stor grej, så om läkaren ordinerar tycker jag du ska prova. Om du inte har andra framkomliga vägar, då.
Sertralin är snäll.
Citalopram och Atarax, not so much.
Citera
2017-03-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Sertralin är snäll.
Citalopram och Atarax, not so much.
Jag började med citalopram i somras=sockerpiller sedan fick jag Ecitalopram=ingen skillnad. Nu Sertralin 50mg som jag verkligen hoppas gör skillnad. Atarax är ju ett skämt mot depression/ångest det är ju en alergi medicin. Jag har även fått oxascand utskrivet men det går ju inte ta det knarket då jag kör en del bil i jobbet.
Citera
2017-03-16, 20:59
Avslutad
Citat:
Jag började med citalopram i somras=sockerpiller sedan fick jag Ecitalopram=ingen skillnad. Nu Sertralin 50mg som jag verkligen hoppas gör skillnad. Atarax är ju ett skämt mot depression/ångest det är ju en alergi medicin. Jag har även fått oxascand utskrivet men det går ju inte ta det knarket då jag kör en del bil i jobbet.
Sertralinet funkade bra för mig när jag åt den.

Atarax sägs ju kunna lindra ångest, fick den utskriven men tar den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in